Duikforum Duikforum Medisch Tandvullingen en duiken

• Creator
    Discussie

Barrel
    Participant

Laatst een verhaal gehoord over een vulling die tijdens het stijgen bij duiken zo ongeveer explodeerde.

Nu ben ik zojuist naar de tandarts geweest en ze verzekerde me dat dit bij oude vullingen kan gebeuren als deze lek zijn. Met mijn nieuwe vulling(en) kan ik dus direct gaan duiken.

Heeft iemand hier ervaringen mee?

• Tandvullingen en duiken

Stropken reageerde 16 jaar, 8 maanden geleden 11 Leden · 12 Reacties
  • SVp

Deelnemer
    10 mei 2006 om 11:55

Ervaring niet, maar hij heeft wel gelijk.
    Gelukkig leveren de tandartsen vandaag véél beter werk af dan vroeger gebruikelijk was …

• Fiekes

Deelnemer
    10 mei 2006 om 12:11

onder een vulling in een tand (slecht geplaatst, slecht onderhouden of normale slijtage) kan een holte zitten, als bij de deze holte op diepte lucht bijkomt, en die bij het stijgen niet kan ontsnappen, geeft dit pijn …

• roger

Deelnemer
    10 mei 2006 om 19:52

yep !

• Barrel

Deelnemer
    11 mei 2006 om 22:21

Betekent dit dan ook niet dat in zo’n geval te persoon te snel gestegen is? Een soort reverse blok achter de vulling… is dit alleen pijn of kan dat door de druk ter plekke barsten/exploderen?

• Shark Bait

Deelnemer
    11 mei 2006 om 22:48

een reverse block betekent helemaal niet dat je te snel gestegen bent.

en ik kan me voorstellen dat een oude versleten geplombeerde tand ook niet meer zo stevig is. En dan barst door de druk van binnenuit, als je zenuw er nog inzit zal je dit natuurlijk
    wel voelen. denk je niet?

• Barrel

Deelnemer
    12 mei 2006 om 09:30

Ik bedoel dat ook niet, maar effecten van een reverse blok worden wel minder als je langzamer stijgt (over het algemeen toch).

Met snot is het wat anders, maar een lekkende vulling zal ook nog bij het stijgen lekken (toch?). Langzamer stijgen zou dus meer tijd moeten geven om de opgesloten lucht te laten ontsnappen, of zie ik het nu verkeerd?

Dat dat goed pijn kan doen wil ik best geloven, maar het verhaal wat ik gehoord heb ging over nogal veel bloed enzo. Ik vraag me af wat de waarheidsfactor in dit verhaal is 😉

• dolfijn

Deelnemer
    22 mei 2006 om 13:02

IK heb een tandbarotrauma meegemaakt in esch sur sur ardennen .

Op een diepte van 25 meter begon de pijn het probleem zat hem natuurlijk
    in de wet van boil en mariot lucht zet uit bij stijgen !!!!!

Ik had inderdaad een oude tandvulling zilverkleurig met een miniscul gaatje
    Waar de lucht terug moest uit ontsnappen die lucht was zo krachtig dat hij tegen mijn
    tandzenuw zat te drukken ik kan u verzekeren de hoofdpijn is extreem pijnlijk !!!!

Ik deed onmiddelijk teken naar mijn 2 buddy’s maar ze begepen het niet direct
    dus deed ik teken op diepte blijven en langzaam heel langzaam volgens mijn stijgsnelheid!!

Uiteindelijk na zeer lange tijd kwamen we boven ik moest gaan liggen om te bekomen !!!
    De pijn was er nog steeds toen plots een sisend geluid uit mijn mond kwam de luchtdruk was ontsnaptmat een opluchting !!!!!

Mijn tandplombatie was er dus niet uitgesprongen !!!

Ik ben de maandag onmiddelijk nar de tandarts geweest en de plombatie werd verwijdert
    en een nieuwe vulling wit volgens kleur tand werd terug aangebracht !!

Dit materiaal is inderdaad heel wat betere eigenschappen dan die oude zilverkleurige vullingen!!!

IK wens dit zelfs mijn ergste vijand niet toe !!!

raad : verzorg uw tanden en laat ook uw vullingen jaarlijks controleren
    ik heb 1 duik gedaan tijdens ons weekendje ardennen!!!

Groetjes jo(dolfijn)

• Jacky Shark

Deelnemer
    22 mei 2006 om 13:05

Ik heb overdrukventielen laten plaatsen door mijn tandarts, en het werkt heel goed.
    Een beetje ambetant in de mond, dat wel, maar na een paar jaar valt het niet meer op.

• Godiva

Deelnemer
    22 mei 2006 om 14:56

en ik maar denken dat dat een blokjesbeugel was…

• Kefke

Deelnemer
    22 mei 2006 om 23:56

Oppassen voor de mannen die een tandkleurige tandvulling laten steken. Die bevat een pseudo-oestrogeen. Vrouwelijke hormonen dus!

• Pladijs

Deelnemer
    23 mei 2006 om 03:47

ja maar sharks hebben toch geen overdruk ventielen nodig want die hun tanden vallen uit
    en daarna krijgen ze toch een nieuwe rij tanden dacht ik ……
    ik heb dat eens gehad met een pijnlijke sinusholte naast de neus tijdens het naar bovenkomen deed deze pijn en toen ik boven water kwam , bloede deze maar de pijn was gedaan en de onsteking aan de sinus was ook gedaan , dus het was een verbetering danks zij het duiken….

• Stropken

Deelnemer
    23 mei 2006 om 16:32

Moar joengens toch!!!!

En da vanoender,es da gien ‘overdrukventiel’????—)))

P.S. Pladijs heb dat ook tijdens de eerste duiken…sinussen zijn zo eens goed uitgekuist.Wat zeewater insnuiven om de rest van het boeltje te ontsmetten.

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader