Duikforum Duikforum Materiaalbespreking rits smeren?

• Creator
    Discussie

Shark Bait
    Deelnemer

vraagje,
    wat gebruiken jullie om je droogpakrits soepel te houden?
    speciale producten? of huis,tuin en keukentips?
    en wat vindt je zelf het beste?
    heb zelf eens “zipcare” gekocht en gebruikt, maar ik was er niet tevreden over.
    na elk duik was het product weg, zelfs bij het opbergen van het pak na 2 weken, ofzo.

omdat ik weet dat een nieuwe rits zo duur is. Had ik hem graag de juiste zorgen toegediend ipv de eerste zorgen. 😉

• rits smeren?

Toontje reageerde 16 jaar, 9 maanden geleden 12 Leden · 19 Reacties
  • htweeo

Deelnemer
    9 mei 2006 om 23:36

ik gebruik gewone parafine-olie van de drogist/apotheek

• Edgar

Deelnemer
    9 mei 2006 om 23:58

Wat ik gebruik?

Louter een simpel waxinelichtje (kaarsje).

Gr Edgar

• wout

Deelnemer
    10 mei 2006 om 06:43

de speciale vetstift van dynat.
    na elke duik even binnen en buiten over de rits vegen en klaar. ik krijg regelmatig commentaar dat mijn rits zo soepel loopt!
    deze stift wordt ook bij de gaspakken van de brandweer gebruikt en wordt ook door trelleborg (=viking droogpakken) meegeleverd.

• david

Deelnemer
    10 mei 2006 om 07:04

@ wout waar haal je zone dynat stik en blijft dat er ook op na 1/2 duiken?

• Luc Dupas

Deelnemer
    10 mei 2006 om 09:11

Praktische vraag: overal wordt aangegeven dat je goed de “buitenkant” van de tanden van een rits moet insmeren met een niet-plakkend smerend goedje (bijenwas, paraffine, etc.) en in sommige onderhoudshandleidingen van ritsen en droogpakken wordt vermeld dat je de binnenste tandjes (die waarmee de 2 helften van de rits uiteindelijk bijeengehouden worden) niet mag smeren omdat sommige smeermiddelen “plakkend” zijn en daarmee v.b. kleine zandkorreltjes kunnen vasthouden die de ‘binnenkant’ van de rits om zeep kunnen helpen.
    Anderzijds heb ik v.b. al een aantal keren gezien dat mensen die dag in dag uit voor hun werk duiken in droogpak WEL netjes de binnenste rijen tandjes van de ritsen mee lichtjes smeren omdat dit volgens hen de rits veel soepeler laat lopen en de levensduur van de rits enorm verhoogt.

Hoe zit het nu eigenlijk ?

• davy

Deelnemer
    10 mei 2006 om 10:11

‘k had hetzelfde idee luk…
    En mijn vorige rits heb ik altijd zowel binnen als buiten “ingevet” met zo een speciale stift van mcnett. die versie in zo een tube als een lippenstift, kan de naam niet herinneren.
    en op ~90 duiken was de rits compleet om zeep… over 20cm waren alle tanden los gekomen en het “rubber” tussen de tanden helemaal gebroken en gescheurd.

Ik durf niet zeggen dat het invetten er iets mee te maken had of niet, of dat ik gewoon een slechte rits had?
    Nadat de rits stuk was heb ik de gebruiksaanwijzing gelezen van dat ritsvet (ja ‘k weet het 🙂 )
    en daar stond ook expliciet op vermeld het enkel op de tanden te gebruiken en niet op het zwart rubberachtige deel dat afdicht.

Nu vet ik enkel nog de buitenkant in met zo een hard oranje kaarsvet achtig spul van mcnett… en dat lijkt erg goed te werken, de rits loopt erg soepel (beter dan met het zachte vet) en neemt geen vuil op.
    afwachten hoe lang ze nu meegaat.
    normaal verslijt ik mijn ritsen jaarlijks met de oude methode. dus ik ben benieuwd.

• Edgar

Deelnemer
    10 mei 2006 om 11:42

RE: Hoe zit het nu eigenlijk ?

Gegroet Luc,

“Als” ik mijn rits dan een keertje behandel (als ik te veel commentaar krijg dat “hij zo stroef gaat”, of ik hem niet meer in mijn eentje open krijg bijvoorbeeld) wrijf ik met mijn waxinelichtje langs zowel binnen als buitenkant van mijn rits. Maar meer dan drie keer in het jaar is dit zeker niet hoor. En zo doe ik nu al meer dan tien jaar. En ik duik het hele jaar door in mijn droogpak. Wel ben ik al aan mijn tweede rits bezig maar goed. Zo doe ik het dus.

Gr Edgar

• roger

Deelnemer
    10 mei 2006 om 19:54

terug naar boven

• htweeo

Deelnemer
    10 mei 2006 om 19:59

Alles aan mijn droogpak ik versleten behalve de rits …nog altijd de eerste rits..moet is nu tevreden zijn of niet …:-/

• davy

Deelnemer
    11 mei 2006 om 12:58

natuurlijk moet je tevreden zijn…
    informeer maar eens wat een nieuwe rits kost 😉

• htweeo

Deelnemer
    11 mei 2006 om 17:25

tja wat zou een droogpak kosten zonder rits om aan mijn rits te zetten ….:-))

• Shark Bait

Deelnemer
    11 mei 2006 om 21:13

prijs – kostprijs van de rits + de prijs voor de oude rits eruit te halen en in het nieuw
    pak te steken = zou het niet duurder kunnen zijn? (tuurlijk)

• Shark Bait

Deelnemer
    11 mei 2006 om 21:19

gebruik nu “ZipOil” van stormsure, ben ik eigenlijk ook wel tevreden van. de rits loopt veel soepeler, zelfs na enkele duiken.

het staat er wel niet op dat het niet op de binnekant mag worden gebruikt, zal maar voorzichtig zijn.

by the way bedankt voor de tips.

greetz

• noxi

Deelnemer
    11 mei 2006 om 21:21

‘k zal maar es een onnozele vraag stellen denk ik:

Moet je de zipper van een semi-natpak ook smeren of maakt dat geen reet uit?

noxi

• Shark Bait

Deelnemer
    11 mei 2006 om 21:56

van mij is het een semi-droogpak(waterproof), maar die rits is hetzelfde als van een droogpak.

• Sacha

Deelnemer
    12 mei 2006 om 10:36

What je ook eens af en toe kan doen is de gleuf tussen de gasrits en het rubberen gedeelte er achter (daar waar de vuiligheid blijft hangen,) eens met het luchtpistool over gaan. Dit om het proper te blazen en dit gedeelte droog te houden!

• Toontje

Deelnemer
    12 mei 2006 om 12:23

Ik ga regelmatig met een zachte tandenborstel over de rits. Als er dan vuil/vet ed tussenzit haal je het makkelijk wel.

• Willij

Deelnemer
    12 mei 2006 om 14:35

@ Toontje>>>Ik ga regelmatig met een zachte tandenborstel over de rits. Als er dan vuil/vet ed tussenzit haal je het makkelijk wel.<<< Klopt. Daarna gaat het tandenpoetsen ook weer soepeler. 😉

• Toontje

Deelnemer
    12 mei 2006 om 14:38

:-))

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader