Duikforum Duikforum Materiaalbespreking staal of alu flessen

• Creator
    Discussie

ado
    Deelnemer

Hoi,ben van zin nieuwe 2 X 10L bi te kopen wat zijn jullie ervaringen met alu flessen.
    Geven jullie eens je mening over de voor-nadelen van staal en alu bottels?
    Thx Philippe.

• staal of alu flessen

davy reageerde 16 jaar, 9 maanden geleden 2 Leden · 1 Reactie
  • davy

Deelnemer
    9 mei 2006 om 09:17

‘k heb een aantal ALU flessen thuis naast ook staal.

boven water is ALU over het algemeen zwaarder dan staal, onder water zijn ze dan weer lichter.
    Ook is ALU een stuk groter in vergelijking met een stalen fles van dezelfde grootte.
    Ik heb vb. een aantal 80cuft. ALU flessen (11 liters)
    ze wegen evenveel als mijn stalen 12l (14.4kg). maar zijn groter van omvang dan de 12l.

voordeel van ALU is dat het beperkt roest, er vormt zich een oxide laagje en dan stopt het.
    Nadeel is dat het materiaal zachter is en sneller beschadigd… denk aan de fleskraan die je er best niet met een hamer intimmerd.

Als stage of decoflessen vind ik ALU veel leuker omdat ze leeg vrijwel neutraal zijn, en dus niet veel gewicht aan je totale uitrusting toevoegen en fijn langs je drijven.
    voor op de rug vind ik ze veel te licht met een dik duikpak zoals we hier dragen (bij 30bar drijven die van mij) veel te veel lood nodig, zeker met een dubbelset.
    Hoewel de engelse versie die hier couranter te krijgen is wel wat zwaarder is.

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader