Duikforum Duikforum Materiaalbespreking Richtprijzen duikmateriaal

• Creator
    Discussie

TnT
    Participant

Ik ben een volledig nieuwe website voor onze club aan het ontwerpen. Op een van de pagina’s zou ik een overzicht willen geven van een volledige duikuitrusting. En om de toekomstige duiker een idee te geven van de totale kostprijs, zou ik daarbij een richtprijs (minimum en maximum) willen plaatsen.

Voor mij is het weeral een tijdje geleden dat ik mijn materiaal gekocht heb, zodat ik misschien niet helemaal up-to-date ben met de huidige prijzen. Wat denken jullie van mijn schattingen? Hou er rekening mee dat het gaat om de nieuwprijs (dus niet tweedehands of een of andere tijdelijke actie) en voor een “gemiddelde” duiker in onze wateren.

Zwembad:

Duikbril: 25 € – 50 €
    Snorkel: 5 € – 25 €
    Vinnen (zwembad): 25 € – 100 €
    Loodgordel met 2 à 4 kg geplastificeerde loodblokken: 20 € – 45 €

Totaal: 75 € – 220 €

Openwater (beschermende kleding):

Duikpak: 200 € – 400 €
    Handschoenen: 25 € – 50 €
    Laarsjes: 25 € – 50 €
    Vinnen (openwater): 50 € – 100 €
    Extra lood (7 à 10 kg): 25 € – 50 €

Totaal: 325 € – 650 €

Openwater (perslucht apparatuur):

Trimvest: 150 € – 600 €
    Duikfles (12 of 15 liter): 200 € – 350 €
    Ademautomaat: 150 € – 400 €
    Manometer: 50 € – 100 €
    Octopus: 100 € – 200 €

Totaal: 650 € – 1650 €

Openwater (extra materiaal):

Duiklamp: 150 € – 500 €
    Kompas: 50 € – 100 €
    Uurwerk: 50 € – 100 €
    Dieptemeter: 50 € – 100 €
    Duikcomputer: 100 € – 400 €
    OSB: 25 € – 50 €
    Duikmes: 25 € – 50 €
    Manometer: 50 € – 100 €
    Octopus: 100 € – 200 €

Totaal: 450 € – 1300 €

• Richtprijzen duikmateriaal

Luc Dupas reageerde 16 jaar, 9 maanden geleden 6 Leden · 8 Reacties
  • Sacha

Deelnemer
    8 mei 2006 om 12:23

Ziet er redelijk representatief uit en ineens besef je weer wat die rommel in je garage je allemaal gekost heeft!:-)

• Shark Bait

Deelnemer
    9 mei 2006 om 23:33

ik denk dat je dat beter niet op je site zet.
    als je natuurlijk de mensen niet wilt ontmoedigen om een onderwater wandelingetje te maken.

want als je op voorhand ziet hoeveel centen je dat gaat kosten, voordat je door de microbe gebeten bent.
    snap je wat ik bedoel?

• TnT

Deelnemer
    10 mei 2006 om 09:02

Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar uiteindelijk zal de kandidaat duiker toch ooit met het kostenplaatje geconfronteerd worden. En dan ben ik van mening dat ze best reeds bij de start van de duikopleiding correct geïnformeerd worden. Op die manier weten ze direct wat ze ongeveer mogen verwachten (niet alleen op financieel vlak trouwens) en zijn er hopelijk geen onaangename verrassingen meer achteraf. Ik kan moeilijk gaan beweren dat duiken een goedkope sport is hé. Trouwens de vraag die ik meestal na een initiatieles krijg is meestal: “Hoeveel gaat dat allemaal kosten?”.

Je moet die webpagina ook een beetje in de context plaatsen. Die nieuwprijzen vormen slechts een onderdeel van de aangeboden informatie. Daarnaast staat er ook informatie over het spreiden van de aankoop over meerdere jaren, de mogelijkheid om tweedehands materiaal aan te schaffen, de huur van clubmateriaal,…

• Luc Dupas

Deelnemer
    10 mei 2006 om 09:23

YEP ! “wat kost dat” is een elementaire vraag die hoort bij de nodige info die je aan een kandidaat-duiker of beginnende duiker moet geven ! Ik heb trouwens al sinds heel lang (initieel in 1988 in de papieren versie van die “Ditjes en Datjes”-folder) dergelijke info (uiteraard met mettertijd steeds aangepaste prijzen want uiteindelijk is voor het “basic” materiaal de laatste 15-20 jaar de prijs zeker niet toegenomen, integendeel!) opgenomen in onze “basic info”… zie http://www.torpedo.be/ditjesendatjes.htm

En zoals TnT reeds aangaf, het is ook zeer belangrijk om binnen een club aan een beginnende duiker aan te geven die ie niet direct de eerste de beste duikwinkel om de hoek moet binnenstormen en gelijk “alles” kopen… beetje bij beetje, beginnen met de basisstukken en zo alles verder uitbouwen na rustig vanalles (geleend van clubcollega’s of geleend van de club zelf) uitgetest en uitgeprobeerd te hebben om dan zo “het juiste” te kopen.

• Lazy Charles

Deelnemer
    10 mei 2006 om 10:05

ik zou het uurwerk en de dieptemeter vervangen door een bottemtimer, vervangt de twee functies en halveert de prijs.

• Fiekes

Deelnemer
    10 mei 2006 om 10:51

voor de duikcomputer zou ik toch tot 600 euro durven gaan hoor …

• TnT

Deelnemer
    10 mei 2006 om 14:15

@Lazy Charles:

Een bottomtimer had ik eigenlijk niet expliciet vermeld omdat ik die onder de noemer “duikcomputer” had gerekend (vandaar die redelijk lage minimum prijs). Misschien geen slecht idee om die expliciet te vermelden.

@Fiekes:

Een duikcomputer van 600 euro beschouw ik niet echt meer als een “instapmodel”. Voor die prijs heb je al een heel geavanceerd model (vb Suunto Vytec). Tenzij je dat natuurlijk bekijkt inclusief console met manometer (of luchtgeïntegreerd) zoals bijvoorbeeld de Suunto Cobra.

• Luc Dupas

Deelnemer
    10 mei 2006 om 14:32

Inderdaad… met een gewone Aladin Pro van momenteel 190EUR kunt ge jaaaaaaaaarenlang duikplezier hebben en hebt ge een prima duikcomputer… 😉

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader