Duikforum Duikforum Materiaalbespreking glas duiklamp kapot

• Creator
    Discussie

noxi
    Deelnemer

Hello,

Leuke duikreis gehad. Toch een kemelke geschoten.
    Mijnen greenforce A12 niet goed open gedraaid en deze is blijven branden in mijn duiktas.
    Resultaat is dat de lamp gelukkig nog werkt maar dat het glas gesmolten is en nu vol met bubbeltjes zit. Hierdoor zie je onder water een ring van licht met in’t midden een donkere vlek. Niet echt practisch dus.

Nu, weet iemand of het mogelijk is om alleen het glas te vervangen van de lampkop? Volgend de verkoper in een duikwinkel ter plaatse is dit niet mogelijk enkel het glas te vervangen en moet gans de lampkop gekocht worden. (goe voor zijn zaak dus)

’t Is een standaard lampkop 12 volt – 30watt van GF

iemand raad

noxi

• glas duiklamp kapot

Stropken reageerde 16 jaar, 9 maanden geleden 8 Leden · 15 Reacties
  • Luc Dupas

Deelnemer
    7 mei 2006 om 22:03

Leg het probleem rechtstreeks voor aan de mensen van GF zelf ! Volgens mij moet dat glas perfect apart vervangen kunnen worden en hebben onze GF’ers dat in voorraad liggen.

• Stropken

Deelnemer
    7 mei 2006 om 22:20

Héééél juist Luc!

• SVp

Deelnemer
    7 mei 2006 om 22:35

Om te beginnen raad ik je aan de dealer in kwestie in de toekomst te mijden als de pest want dit is iemand die niet in het bezit is van vakkennis, beroepstrots of klantenwaardering. Of een melange van deze …

Maar iets concreter.
    De eerste versies van deze lampkop waren voorzien van een frontglas in lexan.
    Doordat het probleem dat jij voorhebt nog wel een paar keer voorkwam zijn ze die frontlenzen in borosilicaatglas beginnen maken.
    Het lexan element kan perfect worden vervangen door deze borosilicaat-versie gezien de frontlensbemating van de nieuwe generatie lampkoppen identiek is.
    Ik heb zélf al zo’n vervanging uitgevoerd.

De oude gesmolten lens moet je er uit persen met een houten deuvel van een 10-tal mm die door het gat van de reflector gaat. Dat is niet makkelijk en moet toch enigszins voorzichtig gebeuren zodat je je spiegel niet beschadigt !
    Dan alles perfect opkuisen, zowel groeven als O-ringen.
    Vervolgens de O-ringen zeer lichtjes invetten met siliconevet (glanzend maken, en niet meer !).
    Druk dan de nieuwe frontlens (verkrijgbaar bij Greenforce uit standaard stock, betalend of als garantieonderdeel is me niet bekend) op zijn plaats en klaar is kees.
    (Ik heb de rand van de lens zelf ook heel lichtjes ingevet om beter in te schuiven.)

Als je van jezelf weet dat je twee linkerhanden hebt, dan kan je je kop na afspraak ook opsturen naar Greenforce (Erembodegem) of ter plaatse gaan afgeven.

Maar zo’n Tristar 15 is natuurlijk ook niet te versmaden, en je hebt nu een prima argument in handen om je vrouw wijs te maken dat je een nieuwe kop nodg hebt … 🙂 🙂

Mvg.,
    SVp

• Stropken

Deelnemer
    7 mei 2006 om 22:48

Stefaan…de spiegel niet beschadigen!Als het een Pro kop is met de standaard lamp van Osram 35 W trek je dat gewoon uit de lampekop zodat je de lampekop vrij hebt met het glas alleen.

I.p.v.een houten ‘duvel’ van 10 mm zou ik er ene pakken die effekes kleiner is dan de glasdiameter zodat ik meer kracht kan uitoefenen zonder iets te beschadigen.Maar zelf switch ik eens met verschillende soorten lampen en ik weet dat de lamp en de lampekop NIET één geheel vormen (nou zeker voor de PRO kop).

Verder ben ik het volledig eens met je visie van die verkoper.

P.S. Met meer kracht uitoefenen bedoel ik dan wél duwen van buiten naar binnen,m.a.w.zoals het glas normaal in de fitting zit want met jou manier van werken betekent dat glasbreuk eerstens en dan begrijp ik nog altijd niet goed hoe je dat glas zou terug inplaatsen met de reflector.Ik weet niet dewelke maar er is maar één lamp met reflector apart en die reflector zit ook los in de kop(de Osram Xenophot).De andere lampen zijn één geheel.

• Willij

Deelnemer
    7 mei 2006 om 23:44

Ik heb ook eens het lexan glas verwisseld.
    Het glas blaas ik er uit door perslucht in de lampzijde te blazen. Het glas enkele cm boven een zachte ondergrond.

Glas plaatsen doe ik altijd met een ± 4 cm grote zuignap. Nadat de O-ringen zijn ingevet kan je dan de binnenkant van het glas goed schoonmaken op een vlake ondergrond (tafel)met een vel van de keukenrol. Daarna nog een keer met spiritus. Je duwt het glas tot de O-ring in de lampkop, verwijdert de zuignap, waarna je het glas weer op de tafel met keukenpapier legt en de kop over het glas duwd.
    Zo heb je meer gevoel wat je doet.
    Daarna nog even nadrukken op een schijf of ring die wat kleiner is dan het glas.

• Werner

Deelnemer
    8 mei 2006 om 08:00

Stropken,het is geen ‘duvel’ maar >>>>U hebt gezocht op deuvel:

RESULTAAT (maximaal 20 woorden)

deu·vel (de ~ (m.), ~s)
    1 houten pin voor houtverbindingen => paspen

😉

• Erik

Deelnemer
    8 mei 2006 om 12:36

@Svp en Stropken

Klein vraagje, waarom weer de schuld van de verkoper? Het is toch Noxi (geen verwijt hoor) die de lamp niet voldoende heeft opengedraaid na zijn duiken?

Voor de rest, idd ga eens langs bij uw dealer en vraag naar de wisselstukken.

GRTZ,

Erik

• TnT

Deelnemer
    8 mei 2006 om 13:40

@Erik

Svp en Stropken hebben het over het feit dat volgens de verkoper dat glas niet vervangen kan worden en noxi dus een volledig nieuwe lampkop zou moeten kopen. Terwijl dat helemaal niet nodig is. Dat staat dus helemaal los van de vraag wie verantwoordelijk is voor de schade.

• SVp

Deelnemer
    8 mei 2006 om 17:57

@TnT
    Just.

@Werner
    Dank u.

@Willij
    Goed idee om dat met perslucht te doen. Als ik dat ooit nog eens moet doen, dan ga ik dat zeker eens proberen. Ik weet alleen niet goed hoe ik dat voldoende kan afdichten om de druk zijn werk te laten doen …

@Stropken
    De STD12 koppen zijn bij mijn weten de enige koppen die met lexan lenzen uitgerust waren. Het was ook die kop die indertijd standaard met de A12 accu als “standaard set” in de handel was.

• Willij

Deelnemer
    8 mei 2006 om 19:34

@ SVp >>>Goed idee om dat met perslucht te doen. Als ik dat ooit nog eens moet doen, dan ga ik dat zeker eens proberen. Ik weet alleen niet goed hoe ik dat voldoende kan afdichten om de druk zijn werk te laten doen …<<< De lamp met het glas op een tafel eerst een stukske zachg materiaal er tusse zoals een doek of schuimplastic. Aan de lampzijde een rubber kraanschijfke o.i.d. Daar zet ik dan het blaaspistooltje van mijn compressor op. Het grotere glas duwt de lampkop omhoog tegen de druk die ge op het kraanschijfke duwt. Er klap niets weg en zodra de O-ring van het glas uit de lampkop is is de druk er weer af. Nie mee gaan schieten hé, want dan vind ge het glas niet meer 😛

• Stropken

Deelnemer
    8 mei 2006 om 20:39

Ja SVp,joeng.Of dat lexan is bij mij of borosilicaatglas moet ik nog effe controleren (heb verschillende lampekoppen).En àls er eens iets scheelt aan die lamp – tot op heden slechts een slecht batterijcontact – dan heb ik het oneindig groot geluk dat ik eens op ne’n vrije dag bij GF kan/mag komen en daar ALTIJD geholpen wordt.

En dan drinken we nog een glaaske ook!!!

• Luc Dupas

Deelnemer
    8 mei 2006 om 20:43

Een borosilicaatglaasje, of een lexan ?

• Stropken

Deelnemer
    8 mei 2006 om 20:49

k’en peinse ne’n lexan want k’heb het al een paar keer uit mijn puuten loaten vallen en t’es nog nie kapot.Die gasten van GF e’m alles da nie breekt (allee bijkans alles).

P.S. Ne’n ‘copain-duiker’ van mij (EDS Electronics)uit Brussel heeft voor mij in een héél ver verleden nog glas gehard door dat te verhitten en daarna in een zoutbad te dompelen.Die zelfgemaakte lamp bestaat nu nog altijd.Hij was het ook die die speelgoed ladertjes van de duiklampen verbouwde door er een bruggelijkrichter in te steken i.p.v.die onnozele diode die er standaard in zit.

• noxi

Deelnemer
    8 mei 2006 om 21:35

@ Stropken

Ik kan bij GF gewoon binnenwandelen en daar een nieuw glazeke vragen?
    Of moet ik mij richten tot een winkel ergens in’t land? B&D dus voor mij.

noxi

• Stropken

Deelnemer
    8 mei 2006 om 22:40

Ik denk dat jij het best eens binnenwipt bij B & D.

Bij mij is het zo dat ik die kerels weten opgroeien heb en ze al van kindsbeen ken,privé dan.Maar Kristof van B&D zal je zeker helpen.

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader