Duikforum Duikforum Materiaalbespreking nieuwe europese nitroxregels? uitleg aub?

• Creator
    Discussie

sid
    Participant

Kan iemand die nieuwe europese regels ivm nitrox ff uitleggen? en de gevolgen voor onze kranen en ontspanners?

Zoals ik het begrijp zal op een nitroxfles een andere kraan moeten staan dan op een luchtfles. met een andere afmeting van draad.
    1.Dus moet ik 2 nieuwe eerste trappen kopen en heb ik hier 2 lucht en 2nirtoxontspanners liggen.
    2.Alleen aqualung verkoopt momenteel ontspanners met die nieuwe draad = beperkte keuze
    3.Gaan de vulboeren de nitroxflessen met oude kraan nog willen vullen?
    4.of allemaal niets van aan trekken? en zo’n koppelingske kopen en indraaien bij het vullen?
    5.nee, svp, ik ga niet in mijn garage mengen 😉

• nieuwe europese nitroxregels? uitleg aub?

Shark Bait reageerde 16 jaar, 9 maanden geleden 11 Leden · 13 Reacties
  • Stephan

Deelnemer
    4 mei 2006 om 10:44

Ik trek er mij niks van aan.
    Bespreek het “probleem” met je vulboer, en de oplossing zal zich wel aandienen 😉

• sid

Deelnemer
    4 mei 2006 om 10:56

en nog een reden waarom ik slecht gezind ben op die nieuwe wetgeving:
    ik duik graag met lucht en met decofles . de ontspanner van mijn decofles zal niet meer passen op mijn luchtfles en omgekeerd, in een of andere situatie.

vulboer zegt: koop een koppelingske voor te vullen en daarmee is de kous af.

• stach

Deelnemer
    4 mei 2006 om 11:17

een slimmere vulboer zegt : je kan altijd vullen.ik heb zo een koppelstukje.
    i.p.v. al zijn klanten er 1 te laten kopen 😉

• sid

Deelnemer
    4 mei 2006 om 11:22

inderdaad…:))

• blue

Deelnemer
    4 mei 2006 om 16:05

antwoord op vraag 3:

Willen ze nog centjes verdienen? :))

• Barrel

Deelnemer
    4 mei 2006 om 17:03

Duh.. voel me een beetje alsof ik op een andere planeet leef, want ik heb hier nog niets van gehoord….

Kan iemand meer uitleg over deze nieuwe regel geven? Waar komt deze vandaan? Waar is er meer info te vinden?

• Stee

Deelnemer
    4 mei 2006 om 17:10

zie hippocampusnr203 april 2005 blz 10

• alain G.

Deelnemer
    4 mei 2006 om 18:02

voor de niet Nelos’sers .tis een tussenstuk met een andere schroefdraad dan deze welke nodig is om nog nitrox te vullen. (voor de specifieke uitleg zal onze “Luc” wel bovenkomen 😉
    )

• Dedjutoch

Deelnemer
    4 mei 2006 om 18:45

Is pas “verplicht” vanaf 2008!(?)
    Andere spullen mogen momenteel nog gebruikt worden, maar eigenlijk al lang niet meer verkocht worden voor Nitrox. Een verkoper die je een “Nitroxfles” verkoopt met Int. of gewone DIN koppeling is IN FOUT!

De kraan lijkt (!) op een DIN-aansluiting, maar heeft een binnendraad van M26.

Slimme Italianen hebben nu reeds adapters op de markt gebracht om van DIN naar M26 te gaan, of andersom!

Volgens de nieuwe norm dien je die M26 aansluiting te gebruiken vanaf 23% tot 100%.

EÊn kleine bedenking: De M26 koppeling bestaat alleen in een 232 bar uitvoering!
    In Europa hebben ze vergeten dat er momenteel ook met 300 bar gedoken wordt, en dat er vulstations Nitrox aanbieden op 300 bar!

Voor het 2008 is zal er nog enorm veel water door de zee vloeien! En ik vermoed dat ze heel da spel gaan afvoeren voordat het effectief in voege treedt!
    De Fransen en de Engelsen zijn er in alle geval niet gelukkig mee!

Er zijn meerdere producenten die automaten met die bewuste M26 aansluiting aanbieden (behalve misschien de Amerikanen…)! Alleen… de meeste verdelers hebben ze (nog) niet in voorraad!
    Laat u vooral niet opjagen!
    Voor mij geen M26! Ze kunnen mijn kl.ten kussen ;-).

Eddy

• SVp

Deelnemer
    5 mei 2006 om 19:32

Laat u vooral niet opjagen!
    Voor mij geen M26! Ze kunnen mijn kl.ten kussen ;-).

Eddy

Euh … SVp

• sid

Deelnemer
    6 mei 2006 om 14:35

zo’n koppelstuk kost 44â‚Ŧ.

• Donald

Deelnemer
    13 mei 2006 om 20:00

blijf gewoon bij DIN en ga vullen waar ze ni moeilijk doen of vul zelf en de kous is af , geen zever met die M26 en andere rommel tegen dat een hele hoop sportduikers met die vodden zitten hebben ze weer een ander regeltje en dan sta je daar met uw M26

• Shark Bait

Deelnemer
    14 mei 2006 om 19:29

overlaatst gaan informeren voor een nieuwe 12l 300bar nitrox fles, wel er wordt daar niet overgesproken over die M26, iedereen is ervan overtuigd dat dat gewoon zal overwaaien.
    Koelen met een beetje blazen. 😉

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader