• Creator
    Discussie

Mike
    Participant

Is een duikmes geen verboden wapen?
    Waar ligt de grens?
    Ik veronderstel dat je het mes alleen bij moogt hebben, in combinatie met de rest van het materiaal, maar wat als je je materiaal in de wagen zou laten, ’s nachts gaan stappen en tegengehouden wordt door de ‘polies’ ?

• Duikmes

beulke reageerde 16 jaar, 9 maanden geleden 6 Leden · 8 Reacties
  • pyjamaduiker

Deelnemer
    30 april 2006 om 20:44

Als het mes bij je duikspullen ligt dan is er géén probleem ,als het in je dashbordkastje ligt dan heb je wel een probleem:-)
    Ik dacht dat het lemmet van het mes niet groter mocht zijn dan je hand ?

• Mike

Deelnemer
    1 mei 2006 om 08:58

ALs het lemmet niet groter mag zijn dan je hand, dan vrees ik dat er velen in overtreding zijn, niet soms?

• Bozzl

Deelnemer
    1 mei 2006 om 09:18

Waarom zou het lemmet groter moeten zijn? Met een klein, maar scherp mes, kom je al een heel eind. Het is toch de bedoeling dat je dat gebruikt om eventueel een vislijn, net e.d. door te snijden??
    Een rvs schaar is dan ook wel handig.
    Ik heb eigenlijk een rvs broodmes (jaja, makkelijk om mijn pistolekes onderwater te snijden ;-)) waar een stuk af is zodat het netjes in de houder aan mijn buikriem past (lekker dicht in de buurt).

• Stropken

Deelnemer
    1 mei 2006 om 09:22

Ja Moe,en als je handen als ‘koolschuppen’ hebt mag je een Rambo mes bij je hebben???

Zelfs met een cuttermes bij je staan ze al te janken bij een controle,of met een aardappelmeske (’t is te zien wie je controleert).Een duikmes is en blijft een verboden wapen (zeker in Olland & Frankrijk),mààr zoals je zegt is het ook de plaats en de omstandigheden die een rol spelen.

• Bozzl

Deelnemer
    1 mei 2006 om 10:30
  • beulke

Deelnemer
    2 mei 2006 om 10:15

in’t kort:

– dat fabelte van het lemmet niet groter dan handpalm is bull…. vanzodra het lemmet vastgezet kan worden is het een mes en dus een verboden wapen.
    – ge moogt uw mes dragen als ge duikt (nogal wiedes) maar ge moet er niet het cafe mee induiken (ook wiedes)
    – ge moogt uw mes in uw auto liggen hebben (bij uw duikgerief natuurlijk) op de weg van huis naar de duikstek en omgekeerd. Als ge onderweg stopt in een cafeeke om een picon te drinken zijt ge theoretisch al in fout! maw, als de flikken ons willen kloten staan ze de zondagmorgen allemaal aan de charles quint en dan kunnen we allemaal oes mes afgeven.

eigenlijk moet je het vergelijken met een sportschutter: deze mag zijn geweer meenemen van thuis naar de schietstand en terug.

tis eigenlijk simpel: gebruik het gezond verstand en gebruik dat mes tijdens de duiken, leg het achteraf in uw duikkoffer en thuis legt ge die weg waar de kinderen er niet aankunnen .

in het voorbeeld van Mike ben je “theoretisch” zwaar in fout. (en gaan stappen met een mes in uwen auto zou wel eens heel vervelend kunnen zijn op de parking van de dancing)

• SVp

Deelnemer
    3 mei 2006 om 00:58

> en thuis legt ge die weg waar de kinderen er niet aankunnen

Waarom ? Ik heb hier in de schuif een paar gemene patatteschellers liggen die véél scherper zijn …
    Maar ik heb aan mijn kinderen toen geleerd dat daar dingen liggen die erg pijn kunnen doen aan hun vingerkes.
    En bij het eerste snijwondje dat ze opliepen tijden het spelen ben ik er mee naar de bewuste keukenschuif getrokken en gezegd : “hier liggen allemaal dingen die aan je lijfje dezelfde pijnekes maken dan wat je nu hebt, dus hier kan je beter weg blijven”.
    Nooit last mee gehad !
    En ’t is al behoorlijk lang geleden …

• beulke

Deelnemer
    3 mei 2006 om 10:24

Ikzelf heb (nog) geen koters rondhuppelen en heb dus geen ervaring met opvoeding van klein gasten dus daarover zal je mij niet horen over oordelen. Ik ken trouwens ook iemand van wie zijn jachtwapens in een rek staan waar zijn dochter eraan kan en daar veilig mee om kan gaan.

Ikzelf echter heb een heilige schrik voor mensen met wapens in hun pollen (ervaren of niet). het wapen is niet gevaarlijk maar de handen die ze vast nemen des te meer.
    enkele vb:
    – ooit iemand met en minimi vlak langs het hoofd van mijn beste kameraad zien schieten tijdens een oefening “vuur en beweging” op een moment dat zijn veiligheid op moest staan. en dat was een ervaren soldaat. (die direct een ervaren stamp in de kloten kreeg van mezelve.
    – ooit een instructeur op de revolver schietstand een kogel in de muur zien schieten voor de neus van de trainées (wij dus) (heeft zelf het verslag opgemaakt en zelf besloten de instructeur opleiding opnieuw te doen als boetedoening, sterk van hem!)
    – ooit een collega gehad die tijdens het ontladen en uitvoeren van de veiligheidsprocedure met zijn glock 17 een kogel door onze wachtkamer stuurde onder de neus van mijn collega en ikzelf (deze gast heeft ‘per ongeluk’ een paar sjotten gekregen van ons, ge weet niet hoe verdomd scary dat is)

bovenstaande waren allemaal ervaren schutters die een fout gemaakt hebben. Hoe kan een onervaren hand dan veilig omgaan met wapens?

als kind had ik dan nog eens de gewoonte van alles te doen wat mijn ouders veboden en ik ben zeker niet de enige die zo was/is. daarom hou ik van het principe: liever voorkomen dan genezen en wegsteken die handel!

maar zoals ik al eerder zei: dat is enkel mijn menig en niet gestaafd op ervaring met opvoeding van kinderen.

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader