Duikforum Duikforum Federaties Hoeveel duikkfederaties zijn der zo wel?

• Creator
    Discussie

noxi
    Deelnemer

Na reeds een beetje opzoekwerk over onze duikreis kwam ik tot de vaststelling dat er toch wel een serieuze hoop federaties en/of brevetten. (cmas, padi, idea ,cdip, …)
    Vallen die onder iets overkoepelend??

Kan der mij daar es iemand wat wegwijs in maken.

bijvoorbeeld: Ik ben een 1* (bijna 2*) CMAS brevet. Met welk brevet PADI mag ik duiken?
    Of mag dat helemaal niet? Heeft dit enig gevolg voor de verzekering bij NELOS? Geld mijn brevet overal te wereld? …

Vul mijn vat van onwetendheid …

Noxi

• Hoeveel duikkfederaties zijn der zo wel?

Cthulhu reageerde 16 jaar, 8 maanden geleden 17 Leden · 34 Reacties
  • stach

Deelnemer
    21 april 2006 om 22:39

[eenvoudige mode aan]

je mag met iedereen duiken zolang je verzekering dit toelaat.
    de kans is groot dat je ene arena verzekering hebt als je cmas bent.
    Van arena is het niet toegelaten met een door een andere oranisatie die niet met sterren werkt samen te duiken.

Neem jezelf een DAN verzekering en je moet je van die tochwel belachelijke stelling iets aantrekken.
    Opgelet wel altijd volgens je limieten gekoppeld aan je brevet blijven duiken natuurlijk.
    [eenvoudige mode af]

• noxi

Deelnemer
    21 april 2006 om 22:53

Is dit dit DAN = Divers Alert Network ?

• stach

Deelnemer
    21 april 2006 om 23:07

yep

• Dedjutoch

Deelnemer
    22 april 2006 om 16:24

“Federaties” zijn er niet zo veel hoor:

CMAS: Hieronder zitten gegroepeerd: Nelos, Aed, Nob, Vdtl, Vdst, Vti, ….
    CEDIP: VVW, IDEA, …
    RSTC: Padi, SSI, IDD, NAUI, IDEA, …

Zo lang je 1* bent mag je duiken met 4*D of Instr. Nelos.
    Als je die 2* hebt, mag je duiken met iedereen die verzekerd is, vanaf 3* of Dive Master (of equivalent vb: Master Diver). Let wel, als je duikmaat niet verzekerd is, ben je zelf ook niet verzekerd volgens Arena en de Nelos!

Maar, inderdaad, een DAN-verzekering lost dan veel op! Zou ik in het buitenland (behalve Nederland O.S.) ALTIJD doen! Het “niet” hebben van een DAN verzekering houdt meestal in dat je bij een duikongeval (behandeling in de recompressiekamer) een “Gouden” VISA kaart zal nodig hebben!

Maar, ik neem aan dat je niet gaat duiken om een flink bedrag (????) van Arena te kunnen trekken. Dit zou immers “te” ijdele hoop zijn 😉
    Het bedrag dat Arena voorziet voor behandelingskosten is in de meeste landen te klein om alleen nog maar de deur van een caisson open te doen!

Eddy (Nelos EN DAN-verzekerd)

• Luc Dupas

Deelnemer
    22 april 2006 om 17:00

Nog een paar aanvullingen:

– als NELOS 1*D moogt ge vanaf uw 16de duik met een NELOS 3*D of vergelijkbaar duiken.
    – als ge een “echte” CMAS 1*D zijt (v.b. via de CMAS CDC’s in Belgie) dan moogt ge conform de internationale CMAS Standards zelfs met een gewone CMAS 2*D (of vergelijkbaar) duiken in “shallow sheltered water”

• noxi

Deelnemer
    22 april 2006 om 17:14

Wa is nu nen “echte” ? Op mijn brevetkaart staan de twee : Ik ben 1* en er staat CMAS op
    Ben ik dan nen echte of ne valse?

• Luc Dupas

Deelnemer
    22 april 2006 om 17:15

Als het een NELOS-kaartje is zijt ge een NELOS-duiker en moet ge u houden aan de NELOS-regels met alle beperkingen vandien… 😉

• Trico Traco

Deelnemer
    22 april 2006 om 17:27

• Dedjutoch

Deelnemer
    22 april 2006 om 23:58

@ TT:

Die Nelos “Middelbaar brevet” ontving bij de omschakeling van Elementair-Middelbaar-Hoger naar 1-2-en 3* systeem zijn 2*.
    Toen er bijkomend een 1*Brevet gemaakt werd bij Nelos, en het 3 sterrensysteem naar 4 sterren systeem omgevormd werd, kreeg die 2* zijn 3*duiker!
    Het is immers het 1* brevet dat “nieuw” is!

Dus: momenteel lopen er bij Nelos geen “middelbaar” brevetten meer rond! Dit zijn intussen allemaal 3* duikers geworden!

Waar zit het verschil (binnen de CMAS) voor de organisaties die het 4* systeem toepassen?
    De 4de ster wordt “toegekend” na een aantal jaren en aantal duiken als 3* duiker, al dan niet met een aantal “duikorganisaties”.
    Binnen Nelos hoort hier een examen, zwembadproeven en buitenwaterproeven bij.
    De Nelos 4*duiker heeft dus een bepaalde ervaring door het aantal duiken, maar heeft ook nog eens bewezen de theorie “nog steeds” diepgaand te beheersen, en bewijst dat hij ook nog eens conditioneel in orde is, en heeft de bekwaamheid om reddingen, duikleidingen, etc… uit te voeren, bewezen via buitenwaterproeven.

Moeten we nu naar de oude kwalificaties kijken, voor een “oudere” Nelos-Befos duiker? Neen, want die bestaan immers niet meer! Ook niet voor de in het oude systeem gebrevetteerde duikers!

Ik zie het probleem niet.

En… die soep van jewelste?
    Mag een AOW naar -50 meter? Mag een AOW met “Deep dive” brevet naar -50 meter?
    Eenvoudig antwoord? Een AOW gaat niet naar -50 meter? Me hoela!
    Hoeveel weet een AOW van decompressietechniek? Voldoende om een diepe (-50 meter) duik te doen (te plannen en veilig uit te voeren)?
    Ik zou het in dit verband ook niet weten! Maar, ik maak er geen problemen rond! Ik kan het immers vragen aan mijn duikbuddy in het geval dat dit een AOW is!
    En wat met een AOW, met een IANTD Advanced Nitrox brevet? En een ANDI rebreather brevet? Ook allemaal nie gemakkelijk?
    Maar, ook daar: Geen probleem! Een logboek vertelt al veel! Veel ervaring? Hoeveel duiken hebben voor die ervaring gezorgd? En “wat voor duiken” waren dit?
    Een probleem? Neen! Een soep van jewelste? Dat wel!

Dus: Wat voor de één overzichtelijk en duidelijk is, is voor iemand anders, die onvoldoende bekend is met het systeem,: “Een soep van jewelste”! Het doet er niet toe over welke organisatie we het hier hebben!

Eddy

• Trico Traco

Deelnemer
    23 april 2006 om 11:05

• blue

Deelnemer
    23 april 2006 om 11:35

“Een soep van jewelste”! Het doet er niet toe over welke organisatie we het hier hebben!”

Bij organisaties die onder de RSTC vallen heb je niet dat regelkluwen zoals bij Nelos/cmas.
    Ow, aow, resc, dm,… Het staat allemaal vast, en geen enkele organisatie onder de RSTC haalt het in zijn hoofd om andere regeltjes te gaan bepalen. Ze zijn volledig gelijklopend.
    Bij ons is een OW een OW. Maar bij CMAS is de éne 1* de andere 1* niet.
    En dat is ontransparant en naar mijn mening onbegrijpelijk.

• noxi

Deelnemer
    23 april 2006 om 14:26

Aloha, begrijp er nu nog minder van. Het is dus wel degelijk een soep.

Ik zal hiervoor wel op mijn donder krijgen, maar zijn al die brevetten en regels die eraan vast hangen niet alleen goed om te voldoen aan de verzekeringsvoorschriften?

Er is geen probleem zolang ik maar met iemand duik binnen mijn eigen federatie.

Kent de gemiddelde instructeur (of reisburo voor mijn part) in het buitenland al deze regelingen? Er komen toch mensen met verschillende brevetten bij hen aankloppen voor een duikreis. Neem je zo niet al te veel risico qua verzekering?

Dus ikke met mijn 1 sterreke niet dieper dan 20m en basta of volg ik die instructeur naar whereever hij gaat? (vriend van me is 1* en is in Egypte naar -35meter geweest).

Noxi

• blue

Deelnemer
    23 april 2006 om 15:51

Vandaar dat de RSTC tenminste transparant werkt.

Open Water
    Advanced Open Water
    Rescue
    Divemaster

Allemaal zijn ze bij de verschillende organisaties gelijkvormig en inhoudelijk voor 99% gelijk.

• Lazy Charles

Deelnemer
    23 april 2006 om 17:00

Jongens, geen hoofdbrekens aub. Je duikt met wie en wanneer je het verantwoord vindt.

Ik ga er wel vanuit dat je weet wat je bezig bent en om toch een beetje zekerheid te hebben neem je er een Dan of andere verzekering bij.

• zeepaardje

Deelnemer
    23 april 2006 om 17:40

veel te veel zever word er over verteld.
    veel te veel zijn er.
    en er zijn er waar je voor je lidgeld kunt leren duiken en er zijn er waar ze het geld uit je zakken slaan.
    kijk uit je doppen.
    groetjes;
    eric.

• ikke (ni dien andere)

Deelnemer
    24 april 2006 om 12:39

@Dedjutoch “Federaties” zijn er niet zo veel hoor:

CMAS: Hieronder zitten gegroepeerd: Nelos, Aed, Nob, Vdtl, Vdst, Vti, ….
    CEDIP: VVW, IDEA, …
    RSTC: Padi, SSI, IDD, NAUI, IDEA, …

Hier ben je even verkeerd denk ik Dedjutoch…
    Er zijn veel federaties!!! enorm veel en iets minder overkoepelende organisaties.
    Nu zijn er ook zeer veel federaties en organisaties die niet eens lid wensen te zijn van een overkoepelende organisatie en andere die weer lid zijn van meerdere overkoepelende organisaties…
    Om een klein Vlaams voorbeeldje te geven….
    Je haalt VVW-Duiken aan….
    a)VVW-Duiken is een duikfederatie die lid is van een overkoepelende watersportfederatie VVW-Recrea.
    b) VVW-Duiken is lid van de BEFOS koepel, waar NELOS en LIFRAS ook lid van zijn.
    c) VVW-Duiken is lid van de overkoepelende organisatie CEDIP.
    d) BEFOS is dan weer lid van CMAS, waardoor VVW-Duiken ook onrechtstreeks lid is van CMAS.

Dus inderdaad een kluwen….
    Want verder heb je dan ook nog CMAS Europe…. waarvan dan ook weer BEFOS en NOB en… lid zijn…
    Een aantal van die federaties zijn ook nog lid van EUF – European Underwater Federation enz enz… dat maakt het dan ook weer een beetje ingewikkelder, omdat RSTC een commerciele groep die PADI, NAUI enz onder zijn leden heeft, ook lid is van het EUF enz..

Nogmaals een KLUWEN… vandaar mijn persoonlijk standpunt: Het is goed dat er zo iets IS als de Europese richtlijnen – die – HOPELIJK – snel omgezet worden naar ISO-normen (ze zijn er mee bezig.
    Eenheidsworst duikers, iedereen hetzelfde brevettensysteem, iedereen dezelfde titels…
    Gedaan van “ja da is nen zus duiker die kan niet duiken” of wij DE ….. zijn veel beter dan NEN …. – duiker enz…
    Bull-shit… je mag de beste, zwaarste, moeilijkste opleidingsysteem hebben het hangt er toch maar van af…
    a) Hoe de regeltjes van jouw federatie worden toegepast in de duikschool waar jij bent.
    b) De manier hoe de instructeur het (wil, kan) uiteindelijk overbrengt.
    c) Hoe de duiker in de praktijk de hem al dan niet aangeleerde kennis toepast.

Greetz

Ikke

• roger

Deelnemer
    24 april 2006 om 12:44

.

• Trico Traco

Deelnemer
    24 april 2006 om 13:08

• ikke (ni dien andere)

Deelnemer
    25 april 2006 om 12:22

TT wie weet, wie weet

Greetz

Ikke

By the way…
    Je hebt nog een verklaring bijgeschreven… maar waar heb je me dan tegengesproken??
    Ik zie dat nergens staan hoor..

• anemona

Deelnemer
    25 april 2006 om 15:51
  • ikke (ni dien andere)

Deelnemer
    25 april 2006 om 16:33

Oei TT
    en dat allemaal door die paar zinnetjes…

greetz

Ikke

• Admin

Beheerder
    25 april 2006 om 19:24

De meeste duikers van het moment zijn recreatieduikers die gaan duiken voor hun hobby,vrije tijd weet je wel,een gezellige babbel met vrienden en duikmakkers en achteraf een pintje drinken.

Dus maak alles niet te moeilijk en te streng voor iemand die gewoon z’n vrije tijd vult met een sport waarvoor hij of zij een droom zien vervuld en geen fluit geven om een 1*,2*,3* ,etc… maar gewoon duiken voor de fun zonder rekening te houden met een bepaald brevet .

De oplossing om nog altijd onder je federatie uit te komen is nog altijd DAN, je bent sowieso verzekerd met gelijk wie je gaat duiken ,denk alleen aan je veiligheid en kennis van het duiken en beslis dan zelf ,ik denk dat iedereen volwassen genoeg is om zijn eigen verantwoordelijkheid op zich te nemen en te weten waaraan hij of zij toe is .

• roger

Deelnemer
    17 mei 2006 om 11:52

Kan iemand mij zeggen of een Padi duikclub zich kan aansluiten bij CMAS of NELOS ? En onder welke voorwaarden ?

• botervisje

Deelnemer
    17 mei 2006 om 11:58

een hele club?? Waarom zouden ze dat willen?? (gewoon uit nieuwschierigheid hoor)

• roger

Deelnemer
    17 mei 2006 om 12:03

1. subsidiëring van de locale of andere overheid: enkel voorbehouden aan NELOS
    2. terugbetaling van duiksport voor kinderen …. enkel voor NELOS
    3. wie erkent er de gelijkstelling met het diploma van hoger redder ? .. juist ja: BLOSO en NELOS.

Feit is dat in Vlaanderen enkel BLOSO en NELOS telt als het op erkenning aankomt.

Toch ?

Discriminatie van de bovenste plank!

Page 1 of 2

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader