Duikforum Duikforum Reizen Tofo in Mozambique op 20 oktober

• Creator
    Discussie

BartC
    Deelnemer

Wie zin heeft om mee te reizen met onze groepsreis op 20 oktober kan hier meer info vinden http://www.xplore360.com/mozambique/tofo
    Tofo in Mozambique is een relatief nieuwe bestemming met een leuke kers op de taart in de vorm van manta’s en walvishaaien. Een 13 daagse reis, waarvan 10 nachten ter plaatse, 6 dagen duiken en 2 dagen bezoek aan Kruger Nationaal Park op de terugweg.
    groeten!
    BartC

• Tofo in Mozambique op 20 oktober

bubbles reageerde 16 jaar, 9 maanden geleden 7 Leden · 13 Reacties
  • scubif16

Deelnemer
    20 april 2006 om 17:59

@ BartC

Wij hebben in 2003 rond getrokken in Mozambique, en een 10 tal dagen gaan duiken in Tofo.
    Wat het duiken betreft is dit een topbestemming. De bevolking daarintegen is gewoonweg verschrikkelijk. Het zijn een van de grootste racsisten die ik ooit ontmoet heb.
    Nu denk ik niet dat jullie daar veel hinder van gaan ondervinden. Wij reisden met het lokale vervoer.
    Volgend jaar gaan wij terug naar daar, wij duiken enkel met een andere duikschool dan die jullie aanbieden. Kleiner maar veel profesioneler.

Kurt

• bubbles

Deelnemer
    20 april 2006 om 19:13

Onze duikreis naar Tofo was inderdaad mijn meest intense duikreis, met inderdaad 100% gegarandeerd manta’s en walvishaaien.

@ BartC
    Voor zover ik weet bieden jullie altijd kwaliteitsduikreizen aan. Van zo’n organisatie had ik dus eigenlijk wel verwacht dat ze hun research een beetje beter zouden doen. Mozambiquanen zijn (buiten één of ander hotel) GEEN gastvrij en vriendelijk volk. Daar heb je binnen een georganiseerd reisgezelschap uiteraard weinig last van. Ten tweede hadden jullie qua plaatselijke duikorganisatie een beetje selectiever mogen zijn. Ik weet uit eigen ervaring dat hun divemasters slecht opgeleid zijn EN dat hun klanten walvishaaien laten aanraken! En dat terwijl het zuur op mensenhanden dodelijk is voor die beestjes! (Sorry :o( voor de anti-reklame, maar het zijn echt ‘prutsers’)

Voor de avonturier die EN een beetje duiker is EN wat inzit met het lot van onze geliefde onderwaterwezens zou ik aanraden om een kijkje te nemen op http://www.diversityscuba.com . Echt een pracht van een duikschool met een geweldige staff!

(:)o:

• BartC

Deelnemer
    20 april 2006 om 20:01

Dag Scubif en Bubbles,

Dank voor jullie reacties. Ik bied deze bestemming reeds geruime tijd aan en iedereen die ik er gestuurd heb was steeds zeer tevreden over én de duiken én de service van onze lokale provider.

Ik ga hier helemaal niet beweren dat ik dé waarheid ivm duiken in Mozambique in pacht heb… ik werk al een tijdje met de Mozambique Experience en heb er tot op heden goede ervaringen mee … ik zal zeker niet beweren dat zij de beste in het land zijn… ik ga gewoon af op de ervaring van mijn klanten. Ikzelf probeer reeds 4 jaar naar Mozambique te gaan en telkens komt er iets tussen. 20 oktober 2006 ga ik dus mee met de groepsreis en ik zal het jullie weten te vertellen 🙂

Alvast bedankt voor jullie reacties,
    groeten,
    BartC

• Jacky Shark

Deelnemer
    20 april 2006 om 21:05

Mozambikanen racisten ??? Hoe zou dat komen ???
    Als je de geschiedenis van dit land de laatste 20 jaar in aanmerking neemt en daarvoor het Portugees kolonialisme, met het uitbuitingssysteem (slavernij en een georganiseerde en goed gekeurde analfabestisme), je zou voor minder wantrouwig worden tav blanken.

• BartC

Deelnemer
    20 april 2006 om 21:32

Jacky,
    ja, da’s juust, had daar nog niet eens aan gedacht.
    Ze komen daar van ver terug, uitgebuit en dan op ’t eind van ’t kolonialisme hebben de Portugezen van de ene op de andere dag Mozambique als een steen laten vallen en een ontredderd land achtergelaten. We kunnen ’t hen niet kwalijk nemen :)Maar ik moet zeggen dat ik van klanten nog geen negatieve reacties over de Mozamikanen heb gehoord.
    Scubif en Bubbles hebben misschien wat ongeluk gehad in hun ontmoetingen met de lokalen, dat zijn dingen die ook gebeuren natuurlijk.
    BartC

• Jacky Shark

Deelnemer
    20 april 2006 om 21:37

Racisten zul je uiteraard ook overal ontmoeten, nie alleen daar hé…
    Ge moet den eerste keer op de verkeerde vallen, maar daarmee is niet iedereen een raciste in Mozambique denk ik.

• BartC

Deelnemer
    20 april 2006 om 21:44

nee, zeker niet, daar ben ik van overtuigd…
    ’t is overal wel iets 🙂
    cheers,
    Bart

• LucR

Deelnemer
    20 april 2006 om 23:30

Ben verleden november daar nog geweest heb totaal niets gemerkt van racisme. Niet in Tofo
    of ergens in Mozambique. Er is wel één ding dat je moet doen en dat is ze duidelijk maken
    dat je geen Afrikaner bent want die kerels denken dat ze zich daar nog alles kunnen permitteren wat ze in hun eigen land niet meer kunnen. En wat Mozambique Experience betreft er werd flink op toegezien dat er niets werd aangeraakt zowel fauna als flora en ik vond het een leuke organisatie om mee te duiken en om mee op stap tegaan.
    Luc

• scubif16

Deelnemer
    21 april 2006 om 07:12

In Tofo zelf hebben wij ook geen problemen gehad met de bevolking.Maar wij hebben het land doorkruist met lokaal verkeer en daar was het wel wat abders. Ze komen daar inderdaad van ver en ze moeten nog heel ver.

@BartC
    Als je in november naar Tofo gaat moet je eens een kijkje gaan nemen bij diversity scuba,
    jullie duiken met tofodiving als ik me niet vergis? De duiken zullen bij alle twee goed zijn maar bij de ene veel profescioneler dan bij de andere. Diversity scuba is wel wat kleiner en veel socialer maar kan(of kon) geen nitrox aanbieden.
    Kurt

• dennisv

Deelnemer
    21 april 2006 om 08:18

zeg bart,

Sven V. had u gevraagd details door te sturen naar mij. Wil je die eens sturen?
    d.vandermeersch@pandora.be

• movieman

Deelnemer
    21 april 2006 om 18:11

Wat een zever over Mozambique en de discussie Diversity en Tofo Scuba!

Ik ben vorig jaar 2 keer in Mozambique geweest de eerste keer 2 weken zelf een wagen gehuurd en eveneens het land doorkruist op ons eigen, met onze 4×4 hebben we aardig wat off road gereden en eveneens op plaatsen gekomen waar zelden buitenlanders laat staan toeristen komen, en buiten wat corrupte politie heb ik alleen maar zeer goede ervaringen met de bevolking, ik heb op plaatsen mensen gefilmd waar de mensen volgens mij nooit eerder een TV hebben gezien!

Toegekomen in Tofo hadden we eveneens ook gekozen voor Diversity Scuba met de reden van het is kleiner en persoonlijker maar na 1 dag duiken hebben we bedankt en zijn we overgestapt naar Tofo Scuba. nu ik ga Diversity helemaal niet slecht maken want er werkten enkele toffe mensen en ze hebben me niets misdaan, de grootste reden dat wij overstapten was de Nitrox. trouwens toen ik 6 maanden later terug in Tofo kwam werkten 2 personen van Diversity bij Tofo scuba!!!!
    Diversity is de laatste maanden trouwens al 2 keer van eigenaar veranderd.

Tofo Scuba werkt zeer professioneel en wat je zegt over het aanraken van walvishaaien is gewoon belachelijk!
    Weet dat Tofo Scuba met 2 researchers samenwerkt de 1 Andrea (ik heb veel met haar gedoken)is daar 3.5 jaar en doet intensief onderzoek met de Mantas en sinds enkele maanden is er ook een Walvishaai researcher kan effe niet op zijn naam komen.
    Beide personen gaan bijna dagelijks met de klanten mee en geven de klanten zeer veel info, je kan uren met hen over hun onderzoek spreken wat ik zeer intressant vond.

Ik vind het zeer spijtig dat er altijd mensen het nodig vinden om anderen proberen slecht te maken zonder dat ze eigenlijk zelf genoeg ervaring hierover hebben.

Door mijn verhalen en film over Mozambique zijn er ondertussen al meer dan 20 mensen naar Mozambique gegaan die meestal geboekt hebben via Bartc, en dus gedoken hebben met Tofo Scuba en ik moet de eerste negatieve commentaar nog ontvangen.

Groeten Bruno

• BartC

Deelnemer
    21 april 2006 om 18:26

Movieman,
    Dank voor je post.
    Ik denk dat we mogen besluiten dat Mozambique een super duikbestemming is en dat er geen negatieve ervaringen zijn met duikcentra noch met de bevolking…
    Iedereen merci voor zijn inbreng en als er dus mensen zijn die meewillen op 20 oktober, laat maar weten!

En jullie moeten zeker Movieman zijn film over Mozambique zien, die is gewoon super! Niet Movieman,wel zijn film 🙂
    cheers!
    BartC

• bubbles

Deelnemer
    10 mei 2006 om 12:29

Ik zou toch nog even mijn standpunt willen verduidelijken, omdat ik niet zomaar iemand slecht maak.

Toen wij drie jaar geleden in Mozambique waren, waren er drie duikscholen. Met twee daarvan hebben we gedoken: Diversity Scuba en Tofo Scuba. Het was ons meteen duidelijk dat de twee duikscholen twee verschillende doeleinden hadden.

Tofo Scuba wilde massaal duikTOERISTEN lokken om zo snel mogelijk zo veel mogelijk geld te verdienen. Wat natuurlijk normaal is als ge daarmee uwe kost verdient.

Diversity Scuba echter wou enkel ervaren duikers lokken en eerst van Tofo een beschermd natuurreservaat maken, waar het aantal duikers, dat per dag in het water gaat, beperkt zou worden. Aangezien het duiken daarmee duurder zou worden, zouden ze op die manier ook goed hunne kost kunnen verdienen, maar OOK aan NATUURBEHOUD doen en niet Hurghada achterna gaan dat op 10 jaar tijd naar de knoppen werd gedoken.

Ik ben een grote liefhebber van het onderwaterleven. En ik ben heel bezorgd dat alles waar ik zo van hou achtereen alleen maar te zien zal zijn in de prachtige film van Movieman. Het doet mij dus enorm pijn dat alle reisorganisaties mee op de kar van Tofo Scuba springen en ook voor het snelle geld kiezen.

Movieman ik hoop echt uit de grond van mijn hart dat Tofo Scuba oprecht met die researchers samenwerkt en niet enkel om de schijn hoog te houden. Het welzijn van manta’s en walvishaaien ligt me veel nauwer aan mijn hart dan mijn gelijk halen.

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader