Duikforum Duikforum Materiaalbespreking dive rite rec wing

• Creator
    Discussie

Erik
    Participant

Hoi,

ik denk er aan om mijn mares vector 1000 (2001) van de hand te doen en de dive rite rec wing aan te schaffen, iemand goede/slechte ervaringen mee.

Ikzelf ben ongeveer 1m82, weeg momenteel nog 120 kg en duik in de oosterschelde met
    +/-8kg lood.

Volgens de site van dive rite heeft deze wing een lift vermogen van 23 kg, is dit voldoende, teveel, te weinig??

Ik duik meestal met een 15l fles, gecombineerd met een natpak 7mm.

Alvast TNX,

Erik

• dive rite rec wing

de Rosse reageerde 16 jaar, 7 maanden geleden 9 Leden · 15 Reacties
  • sid

Deelnemer
    19 april 2006 om 10:44

liftvermogen van de recwing is zeker voldoende voor een 15L. je zal er probleemlaas mee kunnen duiken qua liftvermogen.

• Luc Dupas

Deelnemer
    19 april 2006 om 10:49

Het nodige liftvermogen heeft quasi niks te maken met de gebruikte fles hoor! Het verschil tussen een volle en een lege 15liter/200bar is slechts 3.82kg lucht die moet gecompenseerd worden (omdat je optimaal uitgelood moet zijn bij een quasi lege fles, en dus met een volle fles 3.82kg “te zwaar” bent)… En zelfs met een D12/200bar zit je nog maar aan 6.12kg lucht…
    De allerkleinste jacket/wing kan vlot dat verschil van 4-6kg overbruggen hoor!
    Het “nodige” liftvermogen komt vooral van het soort natpak (enkel/dubbel, dikte neopreen, enz.) dat je hebt…

• blue

Deelnemer
    19 april 2006 om 10:56

en het biopreen zo vergeten Luc 🙂

• Luc Dupas

Deelnemer
    19 april 2006 om 12:21

Het biopreen is binnen de normale duikdieptes “onsamendrukbaar” en heeft dus geen invloed op de eventuele verandering in bouyancy die moet gecomprenseerd worden door een trimvest… 😉

• Toontje

Deelnemer
    19 april 2006 om 12:33

Hoi Erik,

Ik heb een aantal jaar gedoken met de Rec wing van DR en die absoluut groot genoeg voor een 15L. Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen hoef je eigenlijk alleen je ‘luchtverbruik’ en verlies in drijfvermogen van je pak te compenseren met je wing. De kleinere Venture-wing (als je alleen 12/15L’s gebruikt) of Trek-wing ( 15L of D7,D12’s in de toekomst) zijn misschien een logischere keuze?
    In ieder geval veel plezier met je nieuwe wing!

A-M

• Erik

Deelnemer
    19 april 2006 om 14:26

Hoi Toontje en anderen,

De reden dat ik voor die rec wing zou kiezen omdat die momenteel te koop staat bij de Koopjeshoek en hij blijkt van iemand van de club te zijn.

Moesten er andere zijn die een wing te koop hebben, mogen ze het altijd laten weten.

GRTZ,

Erik

• Toontje

Deelnemer
    19 april 2006 om 14:35

Hi Erik,

De kwaliteit van de wing en binnenbladder zijn absoluut prima, daar zul je je geen buil aan vallen. Hou wel de inflatoraansluiting (dus het metalen nippeltje op je inflator waar de slang op gaat) goed kalk vrij. Die hebben de neiging om snel kalk te verzamelen en dan komen overal bellen uit of past de inflatorslang er ineens slecht op.

• Cthulhu

Deelnemer
    19 april 2006 om 17:27

Dag Erik,

Hou er wel rekening mee dat de RecWing eigenlijk eerder voor bi’s bedoelt is en de TrekWing eerder voor mono’s. De bladder is dus wat groter en zal vlugger de neigign hebben om zich rond je fles te wikkelen.

• steevke

Deelnemer
    19 april 2006 om 18:41

Michael, de rec en de trek wing zijn nagenoeg even breed – de rec wing is gewoon wat langer. Ik duik recreatief (doe ik dat nog eigenlijk?) met een rec-wing en dat gaat prima met een enkele fles. Absoluut geen probleem met ‘rond de tank wikkelen’ of zo – zelfs niet met een 5 liter zwembadflesje.

Absoluut niet twijfelen Erik, ik weet van wie de wing is en die is maar op 1 vakantie gebruikt geweest en in perfecte staat.

Steven

• pyjamaduiker

Deelnemer
    19 april 2006 om 18:57

Vroeger ook gedoken met een wing van Dive Rite ,kan er niks dan positiefs overzeggen .

• Cthulhu

Deelnemer
    19 april 2006 om 22:36

tja, steevke, ik ken iemand die een RecWing heeft (ongeveer op hetzelfde moment gekocht toen ik mijn TrekWing kocht) en die heeft me nu al een paar keer gezegd dat hij toch beter de TrekWing gekocht had, zoals ik.

Maar voor de rest, inderdaad niets dan goeds over DR.

• Erik

Deelnemer
    20 april 2006 om 18:23

Hoi,

ik ben, denk ik, overtuigd, als mijn mares vest weg gaat, komt die DR Recwing in de plaats.

GRTZ,

Erik

PS: hierbij ook nog een oproep, zie eens naar mij jacket die te koop staat. Ideaal voor de grotere duiker

• de Rosse

Deelnemer
    11 juli 2006 om 22:34

Hoi,
    Ik ben van plan om een DR Trek wing aan te schaffen,
    allé enkel de bladder.
    Daarom een klein vraagje,
    is de afstand tussen de bevestigingsgaten v/d bladder 11 inch (28cm)?

B.

• Cthulhu

Deelnemer
    12 juli 2006 om 01:41

ja hoor

• de Rosse

Deelnemer
    12 juli 2006 om 09:05

Tnx,
    da moest ik weten…

B.

Start of Discussion