Duikforum Duikforum Medisch spataders

• Creator
    Discussie

Kevinito
    Deelnemer

Had een vraagje, heb er zelf geen last van, maar zie vele (oudere duikers) personen die dit wel hebben.

Wat zijn de risico’s, zijn er risico’s?

Dus let me know
    thanks
    Kevin

• spataders

Jacky Shark reageerde 16 jaar, 9 maanden geleden 3 Leden · 4 Reacties
  • roger

Deelnemer
    15 april 2006 om 22:37

Nee, er zijn geen risico’s verbonden aan het duiken met spataders.

Patiënten met spataders wordt aangeraden om drukkousen te dragen (= duikpak) om te bewegen (= sport) om liggend te rusten (= duikhouding) om wisselbaden te nemen, vooral koud water (= NU duiken) ….

Wat niet mag of afgeraden wordt: duiken in te heet water of warme baden te nemen, de bene te kruisen waardoor de bloedafvoer nog meer wordt bemoeilijkt, te lang stil te zitten, enz …

OK ?

Roger
    Medical examiner / diving medicine

• Jacky Shark

Deelnemer
    16 april 2006 om 11:55

In 1987 heb ik een ingreep laten doen aan beide benen (was al vanaf mijn 16° geconfronteerd met spataders)…op de lange duur, toen ik 38 was, kreeg ik jeuk en het begon te zweren, dus weghalen (de aders werkten toch niet meer zoals het moet).
    Nu, er zijn hier en daar een paar kleintjes bij gekomen, maar de grote boosdoeners zijn al lang weg en verwerkt in een of andere gourmet salami:)
    Blij dat ik dit heb laten doen.
    Roger, het kan toch dat het risico bestaat op een soort trombose denk ik(stagnerend bloed).
    Een keer heb ik zo pijn gekregen onder het werk thv de onderknie, en het was zo een zwelling zo dik als mijn duim, aan een ader, je kon het zo indrukken, en ik voelde me ook niet goed mee, maar ja, ik zat toen op 807 mt en dit 5 km ver van de schacht, dus dacht ik: als ik moet doodgaan, zal dat hier gebeuren…het is weggegaan ik weet nie waar (zou dit een soort flebiet zijn geweest??). Het was een paar jaar voor de ingreep…
    PS: ik leef nog…

• roger

Deelnemer
    17 april 2006 om 18:17

Hoi Jacky,

inderdaad een tromboflebitis, zou ik zeggen: een pijnlijk beestje, niet ?

Tja, met gevorderde spataders waarbij je echt knobbels voelt op je benen, moet je altijd laten opereren. De kans dat daar door stase een klonter ontstaat die vroeg of laat los komt en naar het hart schiet, is echt reëel.

Los daarvan is duiken met spataders (die medisch onder controle zijn) geen probleem, en eerder een aanbevolen bezigheid.

• Jacky Shark

Deelnemer
    17 april 2006 om 18:21

Ja, goed deed het niet…heb ik geluk gehad ???
    En waar is dit ev.klonter weggegaan ???

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader