Duikforum Duikforum Medisch PFO news

• Creator
    Discussie

Jacky Shark
    Deelnemer

Aan allen die reeds een PFO onderzoek achter de rug hebben en aan al de anderen,

Beste mensen,

Gegroet,

Ik weet niet hoeveel leden dit forum heeft, en nog minder hoeveel lezers.
    Dus, aan degenen die reeds een PFO onderzoek hebben gedaan, zou het misschien goed zijn om dit verder te promoten buiten dit forum, in jullie club of school.
    Niet iedereen heeft het internet ter beschikking, dus weten heel wat mensen niet wat dit onderzoek inhoud.
    Maak “reclame” in jullie omgeving, indien mogelijk.
    Aan degenen die nog aan het twijfelen zijn:
    DOEN, gewoon, inschrijven bij den deze hier via mail (ik verzamel de namen en geef ik dit door aan Dr Germonpré).

Meer weten: vraag of mail gerust.
    Het kost u een halve dag die misschien te combineren is met een NEMO 33 bezoek na dit onderzoek, dat doorgaat in Neder over Heembeek in het Militaire Ziekenhuis.
    Er is ook een mogelijkheid om de “caisson uitwendig” te bezoeken en het Hyperbare afdeling.
    De Shark

• PFO news

Martine reageerde 14 jaar, 4 maanden geleden 12 Leden · 27 Reacties
  • Jacky Shark

Deelnemer
    15 april 2006 om 11:04

Ddt is al zo goed als ingeschreven…
    Dedjutoch (p)allias Eddy: 1
    Günther misschien: 2
    Next:

• Shark Bait

Deelnemer
    25 april 2006 om 18:57

Hey

Wat is een PFO onderzoek?

Een uit de lucht vallende duiker

wim

• Jacky Shark

Deelnemer
    25 april 2006 om 19:16

PFO is een Patent Foramen Ovale.
    Dit is de verbinding tussen de linker en rechter kamer van het hart.
    Als foetus, is bij iedereen dit verbinding geopend, omdat ons moeder voor ons ademt en het zuurstof-rijk bloed via de navelstreng naar de rest van het lichaam circuleerd (de longen werken dan niet).
    Kort na ons geboorte gaat dit gaatje dicht, en we kunnen dan autonoom ademen.
    Echter, bij 25% van de mensen, gaat dit gaatje niet 100% dicht.
    Het blijft even open, en niemand heeft er last van, behalve….duikers/duiksters.
    Een aantal onverklaarbare deco ongevallen kunnen als oorzaak hebben een PFO.

• roger

Deelnemer
    25 april 2006 om 20:17

Jacky:

correctie:

Een FLINK aantal onverklaarbare deco-ongevallen HEBBEN als oorzaak een PFO.

• Werner

Deelnemer
    25 april 2006 om 20:24

Shark Bait, “Wat is een PFO ” is de term PFO niet vermeld geweest tijdens je opleiding?

• anemona

Deelnemer
    25 april 2006 om 20:28

Ik hoor helemaal niets meer over nederlandse onderzoeken…weet jij daar iets over Jacky ?

• anemona

Deelnemer
    25 april 2006 om 20:29

**Een uit de lucht vallende duiker**

Hahaaa….een nieuwe Padi specialty !! :=))

• Godiva

Deelnemer
    25 april 2006 om 20:51

Hmmm, ik weet niet of de term PFO in mijn duikopleiding was vermeld. Wat maakt het uiteindelijk uit als je je niet laat testen, en er geen consequenties aan verbind?
    Dit onderzoek is bedoeld om te zoeken of er daadwerkelijk een hoger risico is op DCZ bij mensen met een PFO, maw, er is nog niets van geweten. Moest men zeker zijn dat PFO een (grote) invloed had, dan zou het hele onderzoek onethisch zijn. Iedereen zou zich verplicht moeten laten onderzoeken, en er moet een gevolg hangen aan het hebben van een pfo (duikverbod? Enkel nitrox op luchtprofiel?).

• Shark Bait

Deelnemer
    25 april 2006 om 22:10

hey

Dat Patent foramen ovale is inderdaad vermeld geweest tijdens mijn opleiding.
    Ik wist dat het bestond, maar ik was wel de juiste naam vergeten, laatstaan die afkorting.

bedankt voor de opfrissing

wim

• Spider Mastermind

Deelnemer
    26 april 2006 om 00:11

“Een FLINK aantal onverklaarbare deco-ongevallen HEBBEN als oorzaak een PFO.”

Dan zijn ze niet meer onverklaarbaar he 😉

• Luc Dupas

Deelnemer
    26 april 2006 om 03:18

> Een FLINK aantal onverklaarbare deco-ongevallen HEBBEN als oorzaak een PFO
    Nog een kleine correctie… we spreken klassiek niet over “onverklaarbare” deco’s maar over “onverdiende” deco’s… in de zin dat weliswaar alles “volgens de tabellen” of “volgens de computer” OK is verlopen en dat er nergens regels of grenzen zijn overtreden en dat daarom de deco dan “onverdiend” is… 😉

• Spider Mastermind

Deelnemer
    26 april 2006 om 12:03

Inderdaad Luc, het gaat over onverdiende deco’s.

Maar het is gelijk Godiva zegt, men is nog niet zeker dat een PFO een verhoogd risico inhoudt voor een deco. Dit onderzoek probeert dit uit te vissen en daarom is het belangrijk dat er zo veel mogelijk duikers aan deelnemen dus ALLEN DAARHEEN!!!

Eerst krijg je een heel leerrijke uitleg, op een aangename en verstaanbare manier gebracht door (toen ik geweest ben toch) Dr Germonpré. Daarna volgt het geheel pijnloze onderzoek.

• Shark Bait

Deelnemer
    26 april 2006 om 21:13

waar en wanneer gaat dat onderzoek eigenlijk door? Ben eigenlijk benieuwd of ik dat ook heb.

wim

• Jacky Shark

Deelnemer
    26 april 2006 om 22:06

Waar ??? Neder over Heembeek, Mil.ziekenhuis.
    Wanneer ??? Op een namiddag , meestal donderdag of vrijdag.
    Wil je echt 100% weten of je een PFO hebt … dan is dit adres niet de goeie, althans niet als je het snel wil weten.
    Je wordt 5 jaar “gevolgd”, dwz, je hebt een onderzoek nummer gekregen, bvb Wim 007006.
    De data in Dr Germonpré zijne computer geeft aan: WIM 007006 is positief.
    Als je in de loop der tijd een deco-ongeval krijg, zul je dit bij DAN research moeten melden…je zult dan verder en dieper onderzocht worden.
    Nogmals, om 100% dit te willen weten is maar een mogelijkheid: bij de cardioloog op eigen kosten, via een duurdere onderzoek.
    Het is zoals Spider zegt, er zijn geen sluitende aanwijzingen dat een PFO op zich een verhoogd risico inhoud voor een deco, het kan maar het is niet 100% zeker.
    Daarom dit onderzoek.
    Nu stel dat je een PFO zoudt hebben, en je komt dit te weten, wat dan ???
    Stoppen met duiken ??? Of verder doen zoals je het tot nu toe hebt gedaan.
    Mijn VB aanhalen. Vorig jaar heb ik dit laten doen. Ik heb 1200 duiken op mijn actief.
    MISSCHIEN dat ik een PFO hebt, en MISSCHIEN dat ik reeds mini-deco-ongevallen hebt gehad, maar zonder zware gevolgen. In mijn “hersenen” staan waarschijnlijk al “dode”
    plekken, waar ik op dit ogenblijk geen last van hebt.
    Over 4 jaar ga ik bij Dr Germonpré aankloppen, om te vragen hoe het met me zit.
    “Ja Shark, je bent positief, laat me even via een scanner zien wat je in je “hersenen” heb”. Scanner zal wellicht iets aangeven, wellicht niets aangeven. Dus is een PFO geen sluitend bewijs van een verhoogd risico voor deco-ongevallen binnen de veiligheids curve o.a.

• Luc Dupas

Deelnemer
    26 april 2006 om 22:17

Hehe… ik moet maar wachten tot 21 januari volgend jaar en dan zijn mijn 5 jaar om en kan ik het vragen aan Peter… 😉

• Jacky Shark

Deelnemer
    26 april 2006 om 22:20

‘T is toch te laat, uwe hersenen zijn reeds in verre staat van ontbinding…
    een oplossing: blijven duiken om de gaten te dichten met stikstofatomen:)

• Luc Dupas

Deelnemer
    26 april 2006 om 22:27

Bedankt voor de wijze raad Jacky !!! Duik wel en kijk niet om… 😉

• roger

Deelnemer
    27 april 2006 om 15:27

Uit een tekst van HIMSELF:
    QUOTE:
    DAN Europe Research – 15 December 2001 : Patent Foramen Ovale: Feit of Mythe ? by Dr. Peter Germonpré – DAN Europe Benelux – Medisch Directeur “Patent Foramen Ovale (PFO) als risicofactor”:

…Het is duidelijk dat PFO een oorzaak kan zijn van bepaalde vormen van decompressieongeval…
    …Het grotere risico op deco bij duikers met PFO ten opzichte van duikers zonder PFO, kan uit de studies die momenteel reeds gebeuren, geschat worden op ongeveer 2 à 2.5. Dit wil zeggen dat de kans op een decompressie-ongeval ongeveel twee keer groter is. …

EINDE QUOTE
    De studie die nu door DAN wordt gedaan an waaraan Dr. Germonpré meewerkt is enkel om de grootheid van het “vergrote risico door PFO” te bepalen.

Dus jongens: een feit is een feit, we weten alleen nog niet hoe groot het feit is ….

Maar in elk geval mogen we niet de kop in het zand steken en doen alsof er geen vuiltje aan de lucht is.

• beulke

Deelnemer
    3 mei 2006 om 10:50

vraag waarmee ik nu al een goeie week mee rondloop.

STEL: dr grimonpre “vindt” een PFO bij mij. KAn vb de nelos mij dan verbieden te duiken (of ARENA me uitsluiten uit hun verzekering
    STEL: Ik doe dat onderzoek en doe een onverdiende deco. Het onderzoek wijst uit dat ik een PFO heb en ik meld dat aan DAN. Kan DAN mij schorsen van hun verzekering of erger me niet uitbetalen bij deze onverdiende deco?

ik bedoel maar: ik wil heel graag meedoen aan zo’n onderzoek (al heb ik een heilige vrees voor naalden en dokters)maar als mijn duik”cariere” op de helling staat dan bedank ik ervoor. Ik wet wel dat de gezondheid zou moeten primeren op hobby’s maar duiken is voor mij mijn zen. mijn motorrijden mijn uitlaatklep en “way of life”. zonder deze beidenwordt ik heel wss een verdomd lastige klant voor mezelf en mijn omgeving.

• Luc Dupas

Deelnemer
    3 mei 2006 om 11:03

Ruim 20% van de duikers heeft een PFO… dus dat op zich kan geen reden zijn om iemand uit te sluiten van een verzekering he… En DAN zal dat zeker niet doen want ze doen er zelf onderzoek naar…
    Bovendien… Peter zal je na het onderzoek NIET vertellen of je een PFO hebt of niet, want het is de bedoeling dat je gewoon verder duikt zoals je voordien al deed. Ik neem wel aan dat moest Peter een zware PFO bij iemand vaststellen hij zich deontologisch verplicht zal weten om dat toch te melden… 😉

• polleke

Deelnemer
    3 mei 2006 om 12:20

men is heden toch wel wat behoudender ( conservatiever ) geworden over de mogelijke rol van PFO in het ontstaan van deco.
    Het is niet meer ” de ” boosdoener van een aantal jaren geleden.
    Maar een PFO hebben ( open of potentieel open ) blijft een extra risiko, en laten nakijken kan zeker geen kwaad
    En aan diegenen die een hebben ; koop de strengste computer op de markt, zet hem op de strengste norm, duik met nitrox en stijg op aan 5 m/min en doe een deco stop op half weg.

• Martine

Deelnemer
    25 september 2008 om 17:12

Jacky Shark schreef:
    Waar ??? Neder over Heembeek, Mil.ziekenhuis.
    Wanneer ??? Op een namiddag , meestal donderdag of vrijdag.
    Wil je echt 100% weten of je een PFO hebt … dan is dit adres niet de goeie, althans niet als je het snel wil weten.
    Je wordt 5 jaar “gevolgd”, dwz, je hebt een onderzoek nummer gekregen, bvb Wim 007006.
    De data in Dr Germonpré zijne computer geeft aan: WIM 007006 is positief.
    Als je in de loop der tijd een deco-ongeval krijg, zul je dit bij DAN research moeten melden…je zult dan verder en dieper onderzocht worden.
    Nogmals, om 100% dit te willen weten is maar een mogelijkheid: bij de cardioloog op eigen kosten, via een duurdere onderzoek.
    Het is zoals Spider zegt, er zijn geen sluitende aanwijzingen dat een PFO op zich een verhoogd risico inhoud voor een deco, het kan maar het is niet 100% zeker.
    Daarom dit onderzoek.
    Nu stel dat je een PFO zoudt hebben, en je komt dit te weten, wat dan ???
    Stoppen met duiken ??? Of verder doen zoals je het tot nu toe hebt gedaan.
    Mijn VB aanhalen. Vorig jaar heb ik dit laten doen. Ik heb 1200 duiken op mijn actief.
    MISSCHIEN dat ik een PFO hebt, en MISSCHIEN dat ik reeds mini-deco-ongevallen hebt gehad, maar zonder zware gevolgen. In mijn “hersenen” staan waarschijnlijk al “dode”
    plekken, waar ik op dit ogenblijk geen last van hebt.
    Over 4 jaar ga ik bij Dr Germonpré aankloppen, om te vragen hoe het met me zit.
    “Ja Shark, je bent positief, laat me even via een scanner zien wat je in je “hersenen” heb”. Scanner zal wellicht iets aangeven, wellicht niets aangeven. Dus is een PFO geen sluitend bewijs van een verhoogd risico voor deco-ongevallen binnen de veiligheids curve o.a.

Allereerst heb ik veel gehad aan deze nuttige info. Bedankt allemaal. Waar een forum toch goed voor is! (-;
    Zelf heb ik in 2002 meegedaan aan het onderzoek bij dokter Peter Germonpre en sinds vorige week weet ik dus dat ik ook een pfo heb.

Zijn er hier duikers die er verder mee gegaan zijn bij een cardioloog? Wat houden deze onderzoeken precies in en hoeveel extra kost zit hieraan vast?

Alvast bedankt voor de reactie, Martine.

• Cthulhu

Deelnemer
    25 september 2008 om 20:05

je moet ‘gewoon’ een echografie laten doen bij een cardioloog (laat je wel door verwijzen door je huisarts, kwestie van het terugbetaald te krijgen). Ik weet dus dat ik geen PFO heb…

• Godiva

Deelnemer
    26 september 2008 om 20:57

Tja, je moet een serieuze afweging maken van wat je wil. Eens op bezoek bij een cardioloog (liefst eentje die iets over duiken weet), of een duik-medisch arts kan helpen bij de beslissing.
    Kosten kan ik niets over zeggen. Ik geloof wel dat iemand hier op het forum zijn pfo heef laten sluiten, maar ik weet niet of hij hier nog komt lezen.
    Het sluiten gebeurt via de liesslagader: met een katheter wordt een soort “paraplu” tot in het hart gebracht. Dit zit mooi opgerold in de kathetertip. De tip wordt door het pfo gebracht, en de paraplu wordt gelost. Nu zit je als het ware met 2 cirkeltjes, 1 aan elke kant van de wand tussen de twee voorkamers, verbonden via een klein steeltje dat door je pfo loopt.http://www.scubamed.com/PFO_closure_NEJM.gif
    Nu mag je een bepaalde periode niet duiken, zodat het endotheel (de “binnenbekleding” ) van de voorkamer over deze cirkels kan groeien. Daarna wordt opnieuw een echo gedaan om te controleren of er geen doorgankelijkheid meer is.

Je moet echter afwegen of de mogelijke complicaties opwegen tegen de extra veiligheid van het sluiten van het pfo. Dit hangt oa ook af van het type duiken dat je doet (zuiver recreatief zonder gekke profielen, of technisch met regelmatig deco-verplichtingen en gewaagdere profielen, of beroepsmatig duiker). Hou er ook rekening mee dat de interventie niet altijd succesvol is. Soms behoud men, zelfs met de paraplutjes, een lek.
    Als ik me goed herinner van de inleiding die dr Germonpre gaf toen ik voor het onderzoek ging, was hij eigenlijk geen heel groot voorstander van het sluiten bij recreatieve duikers. Conservatief genoeg duiken met nitrox was wat hij aanraadde. Echter alles moet “geval per geval” bekeken worden.

Nog even toevoegen: Ik weet niet precies hoe lang deze paraplu’s overigens al op de markt zijn. Een deel van de overweging kan ook leeftijd inhouden. We weten misschien wat die dingen doen over een 10-tal jaar, maar wat over 50 jaar of meer?
    Ook zijn er een aantal ingrepen die niet meer toegepast kunnen worden als iemand een parapluutje heeft, bv voor de behandeling van bepaalde ritmestoornissen prikt men door de wand om (over)reactieve vezels te branden of bevriezen. Deze optie valt weg bij mensen die een pfo hebben laten behandelen.

Hoe het zit met terugbetaling weet ik niet. Het zou me niet verbazen als het niet terugbetaald is voor duikers, tenzij je ooit bv een bloedklonter door dit pfo hebt afgeschoten (bv een thrombose in het been die dan een herseninfarct veroorzaakt).

• Martine

Deelnemer
    27 september 2008 om 11:53

Bedankt Godiva & Cthulhu.
    Ik ben in 1990 gestart met duiken en m’n duikprofiel is met de jaren afgezakt naar een zuiver recreatieve en voorzichtige duikster… (-;
    Welnu, eind oktober vertrekken met onze duikclub naar El Gouna en vandaar al m’n vragen hieromtrent.

Ook ben ik aan het overwegen om nog vlug een cursus nitrox te gaan volgen.

Is deze cursus een noodzaak met een PFO of is het voldoende de traptijden te verlengen en diepte te verminderen?

Page 1 of 2

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader