Duikforum Duikforum Uit fouten leren Meester hij begint weer

• Creator
    Discussie

Topic gesloten.

Het was niet mijn bedoeling om jullie persoonlijk aan te vallen in de topic “trappenboei”, dit wilde ik even duidelijk stellen. En aangezien ik meerdere van jullie ken, kan ik alleen maar zeggen dat ik respect heb voor de “juiste” manier van duiken die jullie hanteren, en dat ik ’t een en ’t ander geleerd heb uit die manier van duiken. Ik weet zeker niet alles, en da’s maar goed ook! 😉
    Als ik in die topic de indruk heb gegeven dat ik jullie “persoonlijk” wilde aangevallen (?), dan heb ik de verkeerde indruk gegeven.

Dit gezegd zijnde…. mag de webmaster ook deze topic afsluiten, om te voorkomen dat het gekibbel opnieuw begint.

Eddy

Tja, als de vorige topics worden gesloten moet je wel een nieuw beginnen. Persoonlijk vond ik het topic in verband met de decoboei een van de meest leerrijke van de afgelopen weken. Ik heb er zeer veel van opgestoken. Spijtig dat het wordt gesloten omdat sommigen weer de essentie niet begrijpen van wat er staat geschreven. Jongens jongens toch … vergelijkingen met gestrekte armen en gaskamers … pfffffff … probeer toch gewoon eens te lezen wat er staat … of beter nog, te begrijpen wat er staat. Kritisch lezen, begrijpend lezen, da’s pas DIR.

• Meester hij begint weer

Pladijs reageerde 16 jaar, 9 maanden geleden 19 Leden · 35 Reacties
  • Dedjutoch

Deelnemer
    13 april 2006 om 09:07

😉

Even verder over de OSB (trappenboei in’t goe vlaams):

Ik gebruik een OSB van AP-Valves met “eendenbek” (zo eentje dat afsluit als het opgeblazen bovenkomt, en dus ook een “overdrukklep” heeft, gelijk op een jacket gemonteerd staat). Daarbij gebruik ik een “spool” met 40 meter dunne “drijvende” lijn. Daarbij hoort ook nog een dubbele RVS snaphaak (dubble ender).

Hiervoor probeerde ik al meerdere andere combinaties die, naar mijn mening, allen bepaalde nadelen hadden, die ik met die spool weggewerkt heb.

Voordeel spool en OSB met eendenbek:
    – Ik kan het ding, indien nodig, oplaten vanaf grotere diepte (20 meter…), hierdoor ben ik zeker dat de OSB volledig gevuld bovenkomt, zonder dat ik trimproblemen heb bij het inblazen van lucht in mijn OSB (komt vanop -20 meter immers boven met 3x zo veel lucht als ik er heb ingeblazen. Dit wil zeggen, als ik ze voor 1/3 volblaas, is ze vol als ze bovenkomt, en staat hoog genoeg aan de oppervlakte).
    – Ook als de OSB bij bovenkomst omvalt, blijft ze gevuld (eendenbek). Ik dien dus ook geen lood aan de OSB te bevestigen om te voorkomen dat deze omvalt en leegloopt bij bovenkomst.
    – Spool en OSB (en dubbele snaphaak) zijn zeer compact. Is dus gemakkelijk weg te bergen in een zak van een jacket (die van mij gaat in de beenzak van mijn droogpak, is gemakkelijk, je ziet wat je er uit haalt). Daarbij weegt het “niks”.
    – Bij het oplaten heb ik de spool tussen duim en middenvinger, de lus onder aan de OSB hang ik in mijn middenvinger. Als ik lucht inblaas, en ik drijg te stijgen, laat ik die lus los ((;-) da rijmt). De boei kan nu omhoogschieten, en de spool rolt af.
    – Aangezien de spool mooi rond is, en ronddraait, blijft ze door de snelheid mooi voor me hangen, mocht ik ze door omstandigheden toch loslaten… Ik moet er alleen voor zorgen dat ik ze te pakken heb voordat ze “stilvalt”. Ik kan ze onmogelijk zo fel vastgrijpen dat ze mij omhoog trekt, ze wordt dan gewoon tussen mijn vingers uitgetrokken. Versnel meestijgen met mijn OSB is dus (bijna) onmogelijk.
    – Het is “bijna” onmogelijk dat tijdens “op” of “afrollen” het touw in de war geraakt (zoals met een reel), met alle gevolgen van dien. Bij mij gebeurde het nog nooit!
    – Het dunne touw is zeer gemakkelijk terug op de spool te draaien, geen gepiel met een hendeltje op een reel, met kleine ronddraaiende bewegingen, waarvan je krampen in je handen krijgt (ik toch….).
    – Ik kan zeer gemakkelijk langs het touw van mijn OSB opstijgen, zonder continu op mijn computer te kijken, en zonder te snel te stijgen. En… als ik dat doe, blijft die OSB ook mooi rechtop op het water staan.
    – Als ik bovenkom is mijn touw mooi terug op de spool gerold, de dubbele snaphaak wordt ingehangen, en het rolt niet meer af. Ook aan de oppervlakte geen probleem met verward geraken in het touw. Bij een bootduik is de OSB geen “losse lege zak” waarmee ik dien te vechten om die ellende aan boord te krijgen. Gewoon aangeven aan iemand die aan boord is (gelijk een “borstelsteel 😉 ).

Zijn er ook nadelen?
    Ja!
    – Als ik de spool tijdens het oprollen loslaat, moet ik snel zijn om de spool terug te pakken te krijgen, anders rolt de volledige koord af (en 40 meter…..pfffff), gelukkig is me dat nog nooit gebeurd! Zo dien ik ook bij “stilhangen”, onmiddelijk de dubbele snaphaak in de spool te gangen, om te voorkomen dat het touw afrolt indien ik de spool toch los moest laten. Dit heb je met een reel uiteraard niet voor!
    – Af en toe dien ik het touw volledig af te rollen (aan de oppervlakte) en terug gelijkmatig op te rollen, om er zo voor te zorgen dat het touw goed opgerold blijft. Als ik echter een beetje oplet bij het oprollen tijdens het stijgen, is dat zelfs niet nodig!

Voor mij is dit de “ideale” combinatie, na vanalles en nog wat geprobeerd te hebben. Vanalles en nog wat, dat niet deed wat ik er van verwachtte, en wat een hoop gesukkel met verwarde koorden, krampen in mijn handen, drijgende versnelde stijgingen en verloren (achteraf teruggevonden) OSB’s tot gevolg.
    Maar, uiteraard, wat voor mij goed en bruikbaar is, hoeft dit niet voor een ander te zijn. En daarbij komt dat die spool mij geen 35 à 50 eurokes gekost heeft!

Eddy

• silver

Deelnemer
    13 april 2006 om 09:19

Hey Eddy
    bedankt! Dat waren al enkele antwoorden op mijn vragen in de vorige topic. Ik heb er nog enkele:
    – je gebruikt een double-ender zeg je: klik je deze los voor je de boei opblaast? Ik kan me voorsteleln dat als je dat niet doet, deze in de lijn verstrikt raakt? Of heb ik het mis? Je gebruikt hem (denk ik) om een verbinding te maken tussen de spoel en het koord om te zorgen dat die niet verder afrolt op een bepaalde diepte?
    Het systeem lijkt me zeker bruikbaar en eenvoudig! Ik heb al meegemaakt dat ik na mijn trappen mijn gewichtje aan mijn osb van onder de rotsen kon gaan vissen in de OS. Niet echt een ramp met 8m lijn, maar toch…
    Silver

• Luc Dupas

Deelnemer
    13 april 2006 om 09:32

> Ik heb al meegemaakt dat ik na mijn trappen mijn gewichtje aan mijn osb van onder
    > de rotsen kon gaan vissen in de OS
    YEP!!! Dat is inderdaad het probleem met de OS… omdat mensen met de OSB willen oefenen op “verkeerde” plaatsen… 😉
    De OSB is bedoeld voor open zee, of alleszinsverder van de kant, en als je dan v.b. in het zwembad wil gaan oefenen, of tegen het talud in de OS, dan zit je met problemen opgezadeld die je in normale omstandigheden niet tegenkomt… Beetje zoals willen gaan leren manoeuvreren met een camion tussen de botsauto’s op de kermis…

• Dedjutoch

Deelnemer
    13 april 2006 om 09:49

@ silver:

Die snaphaak dient om te voorkomen dat de spool afrolt. Mijn OSB zit gewoon bevestigd d.m.v. een grote lus aan het touw op de spool. De snapkaak wordt losgehaakt van de spool (vandaar die gaten op de zijkant van de spool) en het touw dat door het andere einde van de snaphaak gevoerd wordt, wordt ook losgehaakt. Die snaphaak houd ik bij me, wordt onder het riempje van mijn duikcomputer gestoken of aan een D-ring van mijne wing gehangen (zonder iets er aan). Voor het oprollen van het touw voer ik het touw terug door 1 einde van de snaphaak. Deze houd ik dan vast (gelijk het hendeltje van een reel) en ik draai (!?) het touw terug rond de spool (spool wordt dus niet rondgedraaid 😉 ).

Amaai, moeilijke uitleg. Als je het ziet is het zeer eenvoudig, maar het met woorden uitleggen… Ik hoop dat het een beetje te begrijpen is…

Indien ik de OSB met de snaphaak bevestig aan de spool, ben ik deze kwijt (is boven terwijl ik nog onder ben), en kan ik niet meer voorkomen dat mijn spool afrolt als ik hem zou loslaten op trapdiepte!
    Eigenlijk heeft die snaphaak maar 2 doelen:
    1) Het geheel bevestigen aan je uitrusting (vastklikken in de zak van je jacket of pak, indien daar een (kunststof) D-ringetje in zit, of het ergens anders aanhangen (gewoon langs de buitenkant aan je hangen ben ik echter geen voorstander van).
    2) Voorkomen dat het touw kan afrollen als de spool opgerold is of stilhangt op trapdiepte bijvoorbeeld. Hiervoor hang ik die snaphaak (dubbele!) terug in één van de gaten van de spool, en laat ik het touw door het andere einde van de snaphaak gaan! Kan niet meer afrollen.

Eddy

• Jacky Shark

Deelnemer
    13 april 2006 om 10:04

Yep Luc, het verhaal met den elastiek weer:
    Ik had 10 mt elastiek gekocht omwil van ruimte besparing in de te krap OSB zakje.
    Ik had dit ook gestest in Vodelée vanuit 25 mt de OSB laten schieten en het ging perfect.
    Kortbij het rif van Tiran is het misgegaan, de stroming heeft den OSB over het rif getrokken en omdat de elastiek niet kapot ging, werd ik ook mee omhoog getrokken.
    Voor het openwater zou dit systeem ook niet slecht zijn denk ik, maar ik wil het niet meer testen.

• silver

Deelnemer
    13 april 2006 om 10:09

@ Luc: tja… moet je zeggen tegen mij; nogal moeilijk als je als proef ‘duikleiding met OSB en kompas in de OS’ moet doen… tja.

@Eddy: het wordt allemaal veel duidelijker! Bedankt!

Silver

• davy

Deelnemer
    13 april 2006 om 10:16

Hmmm inderdaad, het staat op de frogkick ivm. de beschermers… 🙂
    ’t is zo dat het een aantal jaren geleden aanbevolen werd, maar de laatste gedachte hieromtrend is dat het in veel gevallen niet nodig is.
    Maar iedereen is hier vrij om ze niet of wel te gebruiken. klinkt misschien raar, maar dit is wat je vb. in een GUE cursus te horen krijgt… de voor en nadelen van die dingen worden je uitgelegd en dan moet je zelf maar uitmaken wat je doet.

‘k voelde me niet persoonlijk aangevallen hoor Eddy, ‘k krijg er gewoon stenen kl*** van als DIR overal te pas en te onpas bij gesleurd wordt.
    Meestal kan ik dat wel negeren omdat het dikwijls slechts steken onder water zijn, maar als er dan ook onvolledige info vermeld wordt wil ik dat soms toch graag proberen rechtzetten. 🙂
    (wederom, niet specifiek op jou gericht hoor)
    ‘k ben ook de eerste om te bevestigen dat het woordje DIR uitermate slecht gekozen is, maar ’t systeem is er nu eenmaal mee bekend geworden.

Om nog even over die boeien door te drammen.
    ‘k zelf ook een AP valves met eendenbek… super boei. blijft inderdaad keihard opgeblazen ook al neem je ze uit het water.
    Dive-system heeft er ook zo eentje die ik nog net ietsje beter vind omdat de naden langs de boei ook nog eens afgestikt zijn wat me nog steviger lijkt.
    ‘k mis alleen bij beide boeien een manier om ze vast te hangen wanneer je ze opbergt, maar een dubbelender kan hiervoor dienen.
    spoeltjes gebruiken we voor boeitjes omdat ze compact zijn en vrijwel nooit vastlopen.
    En ik vind ze prettiger oprollen dan een reel waarmee ik ook kramp in mijn vingers krijg.
    Tijdens het oplaten laten we die dikwijls ook gewoon los en ze blijven idd. gewoon voor je hangen zolang ze afrollen, toch als ze een beetje gelijkmatig opgerold geweest zijn 🙂 en anders komen ze wel terug naar beneden 🙂
    Een tip bij het opblazen van een boei in het blauw is alles uitademen wat je kan zodat je zwaarder wordt en dan je boei opblazen.
    pas als je ze loslaat terug inademen.
    Dit is trouwens veel comfortabeler als je je boei met een andere automaat opblaast dan die waar je uit ademd, vb. je octopus.
    zelf hangt mijn backup rond mijn nek, dus wissel ik eerst naar die backup en blaas de boei op met mijn hoofdautomaat.

De CF-200 BTW wordt in het echte leven geaccepteerd als droogpak, maar gewoonlijk afgeraden omdat het niet zo snel droogt en loodzwaar is wanneer het nat is.
    Dit is soms een ongemak op reis, zowel bij transport als vb. het herstellen van lekken.
    Vb. enkele weken geleden een week gaan wrakduiken waar iemand na de duik haar nekseal kapot trok.
    Tegen de tijd dat we terug in de haven waren was het pak al droog en konden we ’s avonds nog snel een nieuwe nekseal plaatsen en werd er de dag nadien weer gewoon gedoken alsof er niets gebeurd was…
    verder is de CF-200 een degelijk, soepel en oersterk pak.
    ‘k heb er zelf een week mee gedoken toen ik op reis ging en mijn eigen pak een nieuwe rits moest krijgen die op dat moment niet te krijgen was…

Wat zijn de eisen aan een droogpak? wat ik op dit moment voor de geest kan halen is;
    – constant drijfvermogen, dus trilaminaat heeft de voorkeur
    – soepel genoeg om vlot aan je kranen te kunnen
    – zakken op de zijkant van de dijbenen
    – frontrits vanwege soepeler bij vb. bedienen van je kranen
    – goede pasvorm om zo weinig mogelijk kreukels te hebben vanwege stroomlijn

andere handige eigenschappen:

– licht vanwege transport
    – snel droog
    – makkelijk te herstellen
    – simpele schoenen zonder veters die los kunnen komen

en ik ben zeker dat ik nog wat dingen vergeet.
    De DUI TLS-350 voldoet aan alle eisen en wordt daarom naar voor geschoven als ideaal.
    Op frogkick lees ik dan net weer dat dit het enige pak is… tsss zwart-wit…
    terwijl er tegenwoordig heel wat alternatieven zijn, maar kwa pasvorm blijft DUI naar mijn mening momenteel toch aan de top… als je daar ooit mee gedoken hebt wil je niet snel iets anders meer 🙂 gewoonweg al vanwege de pasvorm en comfort.
    En vb. in zeeland hebben rockboots hun nut al bewezen tov. de aanbevolen turbo soles ivm. duurzaamheid. en als iemand dikwijls in zeeland duikt bevelen we dat zelfs aan.
    Aanpassen aan de omstandigheden…
    pfff dat is weer langer geworden dan ik van plan was… 🙂

• Jacky Shark

Deelnemer
    13 april 2006 om 10:21

Een goei boei staat ook op de lijst, want mijn Ralf tech is aan het rafelen langs alle kanten…welk is het beste ???
    Ik heb gezien dat er een bestaat met een soort “turbo” aandrijving…weet iemand mss meer over deze nieuwe OSB.

• wendy

Deelnemer
    13 april 2006 om 10:34

mannen en hun machinerie,pfffffffffff
    ik word hier zo moe van
    groetjes
    kabouter plop

• Dedjutoch

Deelnemer
    13 april 2006 om 10:40

Die van AP-Valves zijn zeer goed (maar ook zeer duur), maar niet overal te vinden. Ze bestaan in oranje en/of in geel. Een eendenbek is voor mij een “must” bij een trappenboei. De redenen werden hierboven al aangegeven. De OSB is ook gemakkelijk weg te bergen! Gewoon het einde binnenste buiten trekken, en de OSB is weggeborgen in zijn eigen “zak”! Duvels gemakkelijk!
    Waarom AP? Wel, die Engelsmannen hebben een systeem voor het lassen van dat materiaal ontwikkeld dat zo goed als onfeilbaar is! De lasnaad springt niet open! Mocht dit toch gebeuren, dan krijg je gewoon een nieuwe. En, ze rafelen niet. Een klein nadeel hebben ze wel (alhoewel, nadeel….): De diameter is een ietsje groter. Daardoor moet je er meer lucht inblazen. Dit nadeel heeft echter ook een voordeel. Dien je een anker naar boven te blazen, kan je hier in de meeste gevallen die OSB voor gebruiken.

Aangezien ik onmiddelijk na een open aqualung boei (met zo’n ellendig zakske) ben overgegaan op AP-valves, kan ik over anderen niet meepraten!

Eddy

• Dedjutoch

Deelnemer
    13 april 2006 om 11:09

@ davy:

Ook een goed pak dat aan al deze eisen voldoet:
    Whites Catalyst!

Enkele verschillen met de DUI TLS 350:

– Het is gemaakt van “bilaminaat”: Een (zeer sterke) nylon buitenlaag en een polyurethane binnenlaag! Oersterk! Zeker voor de Oosterscheldeduikers: Het stevigste materiaal wat er momenteel op de markt te verkrijgen is!
    – Zeer goede pasvorm (nog wat beter dan de DUI) door de rekbare inzetstukken op de knieën, het middel en de schouders. Hierdoor kan men het pak zeer “goed passend” kopen.
    – Zeer stevige schoenen (gelijk de DUI rockboots), met een zeer goede zool (Oosterschelde) en “enkelbescherming” (Oosterschelde). Maar wel met veters.
    – Afgeschermde “heavy duty” frontrits. Zelf aan te doen en… Een rits die ik op nog geen ander pak zag. In plaats van “berubberde” nylon, ook hier een polyurethane coating! De rits gaat daardoor niet zo snel rafelen.

Zijn er dan ook nadelen aan? Zoals zo vaak wel:
    – Het is een ietsje zwaarder (polyurethane), het verschil is echter niet enorm.
    – De polyurethane binnencoating neemt helemaal geen vocht op (doet een nylon binnencoating van een trilaminaat pak wel, zij het beperkt). Hierdoor opletten dat je het pak niet te snel dichtritst, je begint te zweten, en het zweet condenseert aan het einde van je duik tegen de binnenkant van de polyurethanelaag. Als je onderpak niet “waterdicht” is, wordt dit, dan koude, zweet opgenomen door je onderpak. Hetgeen koud kan zijn. Dit is echter perfect te voorkomen door je rits een beetje open te laten tot net voor je vertrek.
    – Je hoofd door (in) de nekseal steken is ietsje moeilijker omdat het pak geen “telescopic torso” gelijk DUI heeft. Maar dat is eigenlijk niet echt een probleem. Ik ben zelf niet meer zo soepel, en geraak er toch gemakkelijk in!
    – Als het pak nieuw is, kraakt de polyurethane binnencoating een beetje (het lijkt of je rondloopt met een plastieke zak ;-)), maar reeds na een 10tal duikjes verdwijnt dat gekraak vanzelf!
    – De in België geïmporteerde pakken zijn niet zwart-zwart, maar eerder heel heel donkergroen! 😉 Hahahahaha…. of “rood-zwart, of blauw-zwart.

Na een vergelijk besloot ik om een Whites te kopen, en ik heb er nog geen moment spijt van gehad!

Eddy (vroegere CF200 eigenaar)

• Jacky Shark

Deelnemer
    13 april 2006 om 11:42

Ik heb ook zo’n Catalyst, ben zeer zeer tevreDen over de pasvorm en bewegingsvrijheid en een oer-sterk concept…een keer naaaat geweest wegens het niet goed vastdraaien van inlaatpurge en ik vermoed dat ik dit te danken heb aan goeie vriend en ex-collega Guy…de deugniet…

• TnT

Deelnemer
    13 april 2006 om 11:52

> een open aqualung boei (met zo’n ellendig zakske)…

Je kan die boei ook zonder dat ellendig zakske gebruiken. Ik hou sowieso niet van allerlei loshangende apparatuur, dus dat zakje heb ik nog nooit nodig gehad 🙂

• Werner

Deelnemer
    13 april 2006 om 12:52

Awel Eddy, “Amaai, moeilijke uitleg. Als je het ziet is het zeer eenvoudig, maar het met woorden uitleggen… Ik hoop dat het een beetje te begrijpen is…”

kunt ge er dan eens niet een paar foto’s van plaatsen? zou wel zo duidelijk zijn.

• beulke

Deelnemer
    13 april 2006 om 12:56

amai, ik heb blijkbaar heel wat commotie gestart met mijn trappenboei topic terwijl het eigenlijk alleen maar bedoeld was om, zoals dedjutoch in een ander topic voorstelde, anderen te laten leren uit mijn stommiteiten.

ik had zeker niet de bedoeling om tegen de schenen te stampen van DIR of van NIET-DIR duikers. Ik had evenmin de bedoeling om het haspel (dubbele H) systeem als enige goeie laat staan als beste te benoemen.

met mijn opmerking over DIR wou ik trouwens alleen zeggen dat ik, als sportduiker, hun ideeen goed vond maar voor MIJ niet altijd even practisch.

Mijn principe is leven en laten leven. Als iemand anders denkt dan mij dan is dat zijn goed recht. Hopelijk kan ik in het vervolg nog eens fouten posten waaruit andere die na mij komen kunnen leren zonder dat er weer 2 kampen ontstaan.

ivm boeien, zelf heb ik nu een open boei en ik gebruik deze omdat het goed past in mijn KISS idee. Een gesloten is wss wel beter omdat deze niet omvalt en dus het overwegen waard. mss moet ik zoeentje eens proberen om te zien of het even makkelijk gaat maar zolang deze meegaat blijf ik ff zo duiken. t kost al genoeg zo…

(jammer dat er een nieuw topic geopend moet worden om te kunnen reageren, dacht dat net de duikgemeeschap volwassener was. 🙁 )

• Luc Dupas

Deelnemer
    13 april 2006 om 13:00

> ‘k krijg er gewoon stenen kl*** van als DIR overal te pas en te onpas bij
    > gesleurd wordt.
    Look at it from the bright side he… Dat gecombineerd met loodzware JetFins… en ge hebt geen extra lood meer nodig… en ge kunt gewoon verder duiken met een gewone goedkope halogeen want om de aandacht te trekken moet ge gewoon even wiebelen onderwater en dat “klikt” dan wel… ;-)))

• davy

Deelnemer
    13 april 2006 om 14:21

LOL Luc 🙂

• Dedjutoch

Deelnemer
    13 april 2006 om 16:50

@ TnT,

Inderdaad, die Aqualung trappenboei is niet ideaal, en dit vooral omdat ze in een zakske zit! Ik heb er echter nooit aan gedacht om dat zakske gewoon weg te flikkeren! Een goeie tip! Kan ik dat colèreding misschien toch nog gebruiken! Immers, zonder da zakske is het plots WEL bruikbaar!

Nog effe, dan krijg ik ook “stenen kl****”, kan ik misschien samen met davy een partijtje gaan knikkeren???? 😉

😉 Dedjudedjutoch

• Dedjutoch

Deelnemer
    13 april 2006 om 18:05
  • Godiva

Deelnemer
    13 april 2006 om 19:08

quote wendy: mannen en hun machinerie,pfffffffffff

Dan moet je eens bedenken dat bij ons in de club een OSB “olifantencondoom” wordt genoemd…

• DEREGGE

Deelnemer
    13 april 2006 om 19:14

Zeg wat vinden jullie van de zelfopblaasbare decoballon??? zijn er mensen die zo eentje gebruiken???
    Heb ook es horen vertellen dat gele decoballonnen ook gebruikt worden maar dan voor noodgevallen. nemen jullie dan 2 ballonnen me met 2 spools of hoe zit dat

–> ps: Sorry voor mijn gasmop was een irronishe reactie over diene DIR post blijkbaar is de essentie “de grap” er niet van verstaan

greetz Alexis

• Dedjutoch

Deelnemer
    13 april 2006 om 19:56

Die gele trappenboeien komen voort uit de Engelse manier van duiken.
    Een oranje wil zeggen: Ik doe mijn stops. Een gele en een oranje wil zeggen: Ik doe mijn stops, maar kom niet toe met mijn lucht (O2? Nitrox?). Breng me een extra fles aub. Een gele alleen wil zeggen: Ik hang hier onder vast! Kom mij helpen.

De afspraken met betrekking tot de kleuren kunnen wel eens verschillen van regio tot regio. In ieder geval, een wrakduiker in Engeland MOET een gele EN een oranje boei meenemen!

Zelfopblaasbaar is mooi (vooral voor die gele, als je ze alleen moet oplaten (ik hang vast!)). Maar het neemt meer plaats in door het hierop gemonteerde alu flesje.

Zie http://www.apvalves.com/ SMB
    http://www.apvalves.com/smbci.html

Mooi systeem, op voorwaarde dat je helemaal niet afwijkt van de afspraken!

Eddy

• pekel

Deelnemer
    13 april 2006 om 21:02

Die gele trappenboeien komen voort uit de Engelse manier van duiken.
    Een oranje wil zeggen: Ik doe mijn stops. Een gele en een oranje wil zeggen: Ik doe mijn stops, maar kom niet toe met mijn lucht (O2? Nitrox?).

Hoe weten ze bovenwater welk mengsel ze moeten brengen? (ik neem aan dat dit door een supportduiker wordt gebracht en niet dat ze het met een daallijn laten zakken of overboord gooien 😉 ).
    Of is de afspraak iedereen die beneden 6m zit krijgt standaard lucht of 32% en dan moet de duiker zijn decostops ter plaatse aanpassen en krijgt hij eventueel vanaf 6m 100%?

En technische duikers met decoflessen zijn die ook verplicht om deze methode met de gele boei toe te passen?

• Jacky Shark

Deelnemer
    13 april 2006 om 21:13

Ik gebruik een fluo-groene-boei in de Rode zee ( is beter zichtbaar dan een oranje )

• Jean-Marie

Deelnemer
    13 april 2006 om 21:21

Een fluo oranje is volgens mij (en de schippers) het best zichtbaar. Maar ieder zijn eigen voorkeur.

“Hoe weten ze boven water welk mengsel ze moten brengen” … Het is geen bar he? Breng mij er een met whisky soda etc … Iemand die in nood zit (te weinig lucht met je eigen configuratie) krijgt LUCHT (tenzij héél specifieke afspraken in heel specifieke duiken). Lex specialis weet je wel.

En niemand is verplicht om wat dan ook toe te passen. Zoals DDT het al zei, het is ontstaan vanuit een manier van (vele) Engelse duikers. Afspraken … Geen wetten.

Page 1 of 2

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader