Duikforum Duikforum Onderwater Fotografie & Video Aankoop digitale camera met onderwaterhuis

• Creator
    Discussie

divebleu
    Deelnemer

Hallo forumgenoten,

kan iemand me wat raad geven ivm de aankoop van een digitale camera ?
    Populair zijn de sony cybershots, handige onderwaterhuizen, en de prijzen daarvan zijn ook flink gedaald.
    Probleem met die sony’s is dat ze werken met een memory stick die niet uitwisselbaar is met klassieke MP3 spelers ed die werken met SD of MMC kaartjes.
    Ik ben eigenlijk wel geneigd omwille van de flexibiliteit en uitwisselbaarheid van de memory kaartjes in toestelletjes allerhande het op het systeem van SD/MMC te houden.

Nu de vraag,…..welk toestel/merk (dat werkt met zulke kaartjes) dat ook een prijsvriendelijk onderwaterhuis in assortiment heeft kan hierbij aangeraden worden ?
    Ik zoek een kamera die gebruiks- en vrouwvriendelijk (lol) is in het dagdagelijkse gebruik, en die tevens voldoende mogelijkheden biedt voor de onderwaterfotografie.
    Het wordt tegenwoordig wel echt moeilijk om door de bomen het bos nog te zien, en daarom deze vraag aan de ervaringsdeskundigen op het terrein

Bedankt voor het advies.

Groetjes

• Aankoop digitale camera met onderwaterhuis

• stach

Deelnemer
    12 april 2006 om 09:00

vrouwvriendelijk = mooi uiterlijk ? dan gaan we voor olympus. (is ook goede kwaliteit/prijsverhouding)

• Glenn

Deelnemer
    12 april 2006 om 09:02

Ongetwijfeld: OLYMPUS.
    Ik fotografeer al 3 jaar met een 5060 (ondertussen niet meer te verkrijgen) en ben er verslingerd aan! Olympus biedt handige camera’s met topresultaten mét bijhorende, betaalbare onderwaterhuizen!

• divebleu

Deelnemer
    12 april 2006 om 13:33

Stach,

met vrouwvriendelijk bedoelde ik natuurlijk bedieningswijs gesproken.

Glen,

welk zou dan nu een goed alternatief in de Olympus reeks zijn ?
    Zijn de onderwaterhuizen ervan omnivalent voor verschillende typen ?
    Of heeft ieder type zijn specifiek huis ?

Thanks

• Glenn

Deelnemer
    12 april 2006 om 14:26

De OLYMPUS huizen hebben voor elk type camera, een specifiek bijhorend onderwaterhuis.
    Momenteel zijn bij Olympus in de compactreeks, de C-7070 Wide Zoom, de SP-350 en de SP-500 Ultra Zoom de betere toestellen. Bij spiegelreflextoestellen: de E-300 en de E-500. Maar de spiegelreflexcamera’s kosten natuurlijk iets meer. En zeker de onderwaterhuizen daarvoor.

• Fluppeke

Deelnemer
    12 april 2006 om 15:56

Ik las het volgende over de Olympus toestellen op http://www.wetpixel.com. Enige ervaring hiermee ??

I now reckon this camera is definetely not for me. I consider it totally useless for underwater photography.

Let me explain again in case I can save anyone else any grief-

In manual mode when the shutter speed and aperture are altered the LCD darkens or lightens accordingly. The trouble is that for a lot of aperture and speed settings that I wish to use for close up flash photography, the screen is too black to even see what you are trying to take a picture of. Now is that crap or what! Does any other camera behave like this?

For macro I would invariably want to choose f8 for maximum depth of field and then crank the speed up to around 1/500 sec. The LCD is almost totally black with these settings. I guess if all you want to use is one of the automatic shooting modes the camera might be OK

I have contacted Olympus UK technical support and they have confirmed that there is no way of switching this feature off. They are not aware of any other model which behaves like this. There appears to be nothing in the menu to get around this feature. I can only think that this is a real design blunder by Olympus.

If you are considering this model I would check this out first to see if you can live with dreadful feature. If you have already bought the camera it would be useful to hear if you agree with my assesment.

• anemona

Deelnemer
    12 april 2006 om 16:33

Met dank aan AltaVista:
    Ik bereken nu deze camera definetely niet voor me is. Ik beschouw als het totaal voor onderwaterfotografie nutteloos. Laat me opnieuw verklaren voor het geval dat ik iedereen om het even welke zorg kan anders bewaren – Op handwijze wanneer de de blindsnelheid en opening worden veranderd dienovereenkomstig verdonkert LCD of verlicht. Het probleem is dat voor heel wat opening en snelheidsmontages die ik wens om voor dichte omhooggaande flitsfotografie te gebruiken, het scherm te zwart is zelfs om te zien wat u probeert om een beeld van te nemen. Nu is dat crap of wat! Gedraagt een andere camera zich als dit? Voor macro die ik onveranderlijk zou willen om f8 kiezen voor maximumdiepte van gebied en dan aanzwengelen versnel aan rond 1/500 seconde. Lcd is bijna zwart totaal met deze montages. Ik veronderstel als allen u wilt gebruiken één van de automatische het ontspruiten wijzen is de camera O.K. zou kunnen zijn Ik heb de gecontacteerde technische steun van Olympus het UK en zij hebben bevestigd dat er geen manier is om deze eigenschap af te zetten. Zij zijn niet zich bewust van een ander model dat zich als dit gedraagt. Er schijnen te zijn niets in het menu rond deze eigenschap te krijgen. Ik kan slechts denken dat dit een echt ontwerp blundert door Olympus is. Als u dit model overweegt zou ik dit eerste controleren om te zien of kunt u met vreselijke eigenschap leven. Als u reeds de camera hebt gekocht zou het nuttig zijn te horen als u met mijn assesment akkoord gaat.

• Glenn

Deelnemer
    12 april 2006 om 16:43

Ik kan me in ieder geval helemaal niet vinden in deze stelling…

• angelofede

Deelnemer
    12 april 2006 om 17:04

Als ik mij niet vergis gebruikt Olympus geen SD maar XD kaartjes zoals Fuji

Anders eens kijken op http://www.digideep.com/english/digital/photo/camera
    Staat bij elke camera welk geheugenkaartje hij ondersteunt
    Bij ons in de club hebben ze Canon & pentax (verschillende camera’s voor 2 behuizingen van Pentax zelf tot 40M), werken allebij met SD

greets Angelo

• Glenn

Deelnemer
    12 april 2006 om 18:52

Het klopt idd dat Olympus de SD-geheugenkaartjes niet ondersteund. In mijn camera kan XD én CF gestoken worden.

Glenn

• Frank

Deelnemer
    13 april 2006 om 13:55

Het ‘probleem’ dat Fluppeke op wetpixel heeft gevonden is eigenlijk een optie die kan uitgeschakeld worden. Met wat men de |[M]| functie noemt, simuleert het LCD-scherm hoe de foto er zal uitzien in functie van de (manueel) gekozen instellingen voor diafragma en sluiter. Er wordt geen rekening gehouden met flitslicht, vandaar dat bij flitsopnamen de voorgrond als een zwarte vlek zal te zien zijn.
    Spijtig is dat het opzetten van het real-time histogram automatisch de |[M]| functie inschakelt. In manuele mode moet je dus zowel |[M]| als histogram-functie uitzetten.

Dit is hoe het op een 7070 werkt. Misschien is het anders op nieuwere modellen.

• weethetnie

Deelnemer
    14 april 2006 om 14:25

Glen,
    We zijn met een tweetal duikers in de club die al een aantal jaren fotograferen met Olympus met bijbehorend onderwaterhuis. Beiden zijn we zeer tevreden over de kwaliteit van de foto’s, de gebruiksvriendelijkheid van het onderwaterhuis en er is geen enkel probleem om geheugenkaartje van 2giga in te plaatsen van welk merk dan ook. Wat mij bij Olympus wel ENORM stoort is het feit dat ze GEEN service bieden. Nadat mij collega-duiker zijn onderwaterhuis binnenbracht bij de verkoper voor vervanging van alle o-ringen kreeg hij na 1 MAAND zijn toestel terug zonder vervanging (nochtans zegt de begeleidende gebruikshandleiding dat ge jaarlijks de o-ringen moet laten vervangen). Dan ben ik op zoek gegaan waar de fout ligt en blijkbaar moeten alle onderwaterhuizen van Olympus (voor Europa) terug naar de assemblage fabriek in Portugal om de o-ringen te vervangen. Ik ga nu eerdaags eens een prijsofferte laten maken rechtstreeks bij Olympus in Aartselaar en ben benieuwd wat er uit de bus gaat komen. Wat zijn uw ervaringen in deze?

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader