-
Discussie
-
Naar aanleiding van het topic van dedjutoch mijn verhaal(tje) (ik dacht dat het overzichtelijker is als je de trubbles per topic zet anders vind je niks meer terug…
Soit. wat ik leerde uit mijn fouten met trappenboei (die ik makkelijk had kunnen weten door te leren uit fouten van anderen ma ja…)
Bon, ik kocht de trappenboei en vervangde meteen het pistouwtje door een klimtouwtje van as adventure. stevig en goed. Daarna maakte ik mijn eerste fout: koordje rond de hand opwinden en in zakske. De eerste duik dat ik de boei nodig had was nadat onze boot in egypte wegvoer (oops). op 6 m boeite laten schieten en met mijn hand vast in koordje en mee naar boven (tot 3 m, mijn hand zat gelukkig iets lager vast). veiligheidstrapke gedaan en daarna naar boven. (oh ja, bootje kwam terug en pikte ons op…)
Thuisgekomen aan het knutselen geslaan met enkel staafjes staal een een dubbel H profielgemaakt. Touw er mooi rond en knobbelkes op 3-6-9 m. systeem eens getest (op dak gestaan en spoel naar beneden gegooid, ging lekker vlot.)
Eerstvolgende duik: proef met trappen boei: ik mooi uitgetrimt op 10m , boeike uithalen, luch in boie, trapke los en dan…… gelijk een speer naar boven en maar vloeken ….. zakske trappenboei hing nog vast aan mijn vest…. bon, terug naar beneden, trapke doen en uit het water, piconneke in de prins charles om kwaadheid op mezelf weg te spoelen (hoe kon ik zo lomp zijn)… Soit oplossing: boei losgesneden van zakske.
herkansing proef ging zonder problemen: spoeleke laten vallen en daarna balloneke opblazene die mmoi omhoog kwam , ik hield towtje vast en deed een gecontroleerde opstijging langs het touw. bovengekomen trots als duizend man mijn systeemke laten zien aan kameraad en maar stoefen dat het goed werkt….gisteren, boeike nog eens gebruikt nadat ik een kleine verbetering (verf) had aangebracht. Boeike uithale, spoeleke laten vallen en lucht in boei. boei omhoog en direct kom ik die spoel tegen die nog aan het ontrollen is…. shit, dordat ik het touw door mijn vingers liet glijden werd ik wederom omhooggetrokken. doordat ik geen zin had om weer naar boven te vliegen als een tgv (niet echt gezond he) liet ik deze los (liever boie kwijt dan shit met mijn lijf achteraf…. ik doe net teken naar mijn buddy van: fuck zeg als we tussen ons in dat spoeleke zien afrollen: tik tak tik tak…. traag maar zeker. bon, opstijgen langs touwtje, trapje en uit het water.
Wat was er nu weer fout? wel: de uitstekende beentjes van de spoel zijn helaas te lang waardoor het touwtje telkens een beetje lijft haken en daardoor de afrolling vertraagd. verder is het stalen profieltje wellicht net een paar grammekes te licht, afzagen van de beentjes zal deze dan ook nog lichter maken waardoor deze mss niet snel genoeg zal afrafelen.
oplossing? wel deze week ga ik een extra stuk lassen tussen de beentjes voor net dat beetje exra gewicht en de beentje alsnog korten. en dan terug testen. desnoods las ik tussen de beentjes een dubbele plaat met daartussen een beetje lood voor extra gewicht.
wat heb ik geleerd:
– boei nooit vasthouden als deze stijgt! recuperen kunt ge achteraf dikwijls nog.
– koordje niet gelijk een nestel bewaren maar oprollen
– dat er betere manieren bestaan maar dat ik te eigenzinnig ben om deze toe te passen.
– dat knutselen leuk is(zijde gulle nog wakker?)