Duikforum Duikforum Uit fouten leren trappenboei

• Creator
    Discussie

beulke
    Deelnemer

Naar aanleiding van het topic van dedjutoch mijn verhaal(tje) (ik dacht dat het overzichtelijker is als je de trubbles per topic zet anders vind je niks meer terug…

Soit. wat ik leerde uit mijn fouten met trappenboei (die ik makkelijk had kunnen weten door te leren uit fouten van anderen ma ja…)

Bon, ik kocht de trappenboei en vervangde meteen het pistouwtje door een klimtouwtje van as adventure. stevig en goed. Daarna maakte ik mijn eerste fout: koordje rond de hand opwinden en in zakske. De eerste duik dat ik de boei nodig had was nadat onze boot in egypte wegvoer (oops). op 6 m boeite laten schieten en met mijn hand vast in koordje en mee naar boven (tot 3 m, mijn hand zat gelukkig iets lager vast). veiligheidstrapke gedaan en daarna naar boven. (oh ja, bootje kwam terug en pikte ons op…)

Thuisgekomen aan het knutselen geslaan met enkel staafjes staal een een dubbel H profielgemaakt. Touw er mooi rond en knobbelkes op 3-6-9 m. systeem eens getest (op dak gestaan en spoel naar beneden gegooid, ging lekker vlot.)
    Eerstvolgende duik: proef met trappen boei: ik mooi uitgetrimt op 10m , boeike uithalen, luch in boie, trapke los en dan…… gelijk een speer naar boven en maar vloeken ….. zakske trappenboei hing nog vast aan mijn vest…. bon, terug naar beneden, trapke doen en uit het water, piconneke in de prins charles om kwaadheid op mezelf weg te spoelen (hoe kon ik zo lomp zijn)… Soit oplossing: boei losgesneden van zakske.
    herkansing proef ging zonder problemen: spoeleke laten vallen en daarna balloneke opblazene die mmoi omhoog kwam , ik hield towtje vast en deed een gecontroleerde opstijging langs het touw. bovengekomen trots als duizend man mijn systeemke laten zien aan kameraad en maar stoefen dat het goed werkt….

gisteren, boeike nog eens gebruikt nadat ik een kleine verbetering (verf) had aangebracht. Boeike uithale, spoeleke laten vallen en lucht in boei. boei omhoog en direct kom ik die spoel tegen die nog aan het ontrollen is…. shit, dordat ik het touw door mijn vingers liet glijden werd ik wederom omhooggetrokken. doordat ik geen zin had om weer naar boven te vliegen als een tgv (niet echt gezond he) liet ik deze los (liever boie kwijt dan shit met mijn lijf achteraf…. ik doe net teken naar mijn buddy van: fuck zeg als we tussen ons in dat spoeleke zien afrollen: tik tak tik tak…. traag maar zeker. bon, opstijgen langs touwtje, trapje en uit het water.

Wat was er nu weer fout? wel: de uitstekende beentjes van de spoel zijn helaas te lang waardoor het touwtje telkens een beetje lijft haken en daardoor de afrolling vertraagd. verder is het stalen profieltje wellicht net een paar grammekes te licht, afzagen van de beentjes zal deze dan ook nog lichter maken waardoor deze mss niet snel genoeg zal afrafelen.

oplossing? wel deze week ga ik een extra stuk lassen tussen de beentjes voor net dat beetje exra gewicht en de beentje alsnog korten. en dan terug testen. desnoods las ik tussen de beentjes een dubbele plaat met daartussen een beetje lood voor extra gewicht.

wat heb ik geleerd:
    – boei nooit vasthouden als deze stijgt! recuperen kunt ge achteraf dikwijls nog.
    – koordje niet gelijk een nestel bewaren maar oprollen
    – dat er betere manieren bestaan maar dat ik te eigenzinnig ben om deze toe te passen.
    – dat knutselen leuk is

(zijde gulle nog wakker?)

• trappenboei

duikertje reageerde 16 jaar, 10 maanden geleden 21 Leden · 50 Reacties
  • Jacky Shark

Deelnemer
    10 april 2006 om 12:30

Ik heb er een ooit gemaakt met een elastiek als touw…ik dacht dat dit de oplossing was!!!

• frogman

Deelnemer
    10 april 2006 om 12:41

@Jacky,

Was ’t daarmee dat uw onderbroek zo los rond uw lijf zat toen ge u na ddat duiksken terug aan ’t omkleden waart? ;-))

Grtz,
    Froggie

• beulke

Deelnemer
    10 april 2006 om 14:52

met nen elastiek, mm omgekeerde benji, moet iets geven…. nen duiker die plots tegen een rotvaart uit het water knalt en dan terug naar beneden aan den elastiek en terug en terug….

ik zie het zo voor me….. efkes verse onderbroek aandoen…

• Luc Dupas

Deelnemer
    10 april 2006 om 16:15
  • Stephan

Deelnemer
    10 april 2006 om 16:22

Een spooltje, een spooltje, een spooltje.
    Niks zo eenvoudig als een spooltje.

Maar ja, ik heb het zelf niet uitgevonden.
    Blijkbaar een belangrijk punt voor sommigen 😉

• Dedjutoch

Deelnemer
    10 april 2006 om 17:00

Ja Stephan,

Ik probeerde ook al alle mogelijke gevaarlijke, super uitziende, onfeilbaar lijkende rotzooi!
    Er is maar één ding dat echt werkt zonder alle problemen van omhoog schieten, in de koord verward geraken, en meer van dat moois: EEN SPOOLTJE! Rolt probleemloos af, en (zeer belangrijk!) heel gemakkelijk terug op!

Het komt van DIR, en het is het enige wat “echt” werkt, in alle omstandigheden.
    Doe er dan een trappenboei bij met een “eendenbek” (zo eentje die afsluit, met een overdrukklep) en je het de gemakkelijkste oplossing, en ook geen lood nodig om te voorkomen dat dat rotding bovengekomen, omvalt en mooi, onzichtbaar op het water ligt te drijven!

Een ander voordeel: Zak je ongewild een beetje dieper bij het klaarmaken van je OSB, geen probleem: Je kan koord genoeg op dat spooltje voorzien!

Een spool: In de winkel stinkend duur, maar als je een kerel kent die met de draaibank overweg kan: SPOTGOEDKOOP!

Eddy

• ThierryD

Deelnemer
    10 april 2006 om 17:10

Stinkende Duur????? Ik gebruik al jaar zo’n spoolke http://users.telenet.be/poseidondivingteam/contents/media/wrakwiel.jpg en die kost bij Poseidon, net zoals in de meeste andere winkels, 35 euro.
    Grote voordeel: op de Noordzee kan ik mijn decoboei (met eendebek uiteraard) oplaten vanop het wrak!

• Luc Dupas

Deelnemer
    10 april 2006 om 17:14

Ik heb op de laatste duiksportbeurs in A’pen zo’n spooltje, met double ender, op de kop getikt voor een 16EUR dacht ik… bij Frank_Meise… 😉

• PCDiver

Deelnemer
    10 april 2006 om 17:16

Niet vergeten dat de lengte van een OSB minstens even belangrijk is als het spoel of reel dat gebruikt wordt voor het oplaten. SIZE MATTERS. Voor de Oosterschelde speelt het waarschijnlijk minder een rol maar voor de Noordzee/Egypte/… kan je toch beter investeren in een iets grotere salamie –> groter dan 1.5 meter is echt wel aan te raden.

Ik heb overlaatst van een Egyptische dive master (vrouw) gehoord dat een Engelse groep een leuke variatie had als OSB, nl. opblaasbare poppen (-: die met dikke lippen). Moet echt wel een gezicht geweest zijn, zo een tiental van die dolls die ineens naar boven ploppen en dan lustig op het water liggen te dobberen.

• beulke

Deelnemer
    10 april 2006 om 17:57

@luc, tja, ik heb blijkbaar het warm water opnieuw uitgevonden….

uw systeem gelijkt dus enorm sterk op het mijne (of omgekeerd)….

soit, bij mij zit het touwtje echter vastgebonden aan de kruising tss 2 beentjes en bij die van u in het midden. mss vandaar de instabiliteit van mijn profielletje? mss moet ik dat eens veranderen?

Bijn profieltje is wel 2 keer zo breed (breedte van het zakje van de boei) zodat er maar 2 windingen over elkaar heenliggen en geen elvendertig. k heb dat zo gedaan zodat er nog minder kans is dat de draad vestraakt en nestelt..

ondertussen bij uw lossen tips gekregen en mss is het net de breedte van de haspel die voor problemen zorgt?

soit, ik heb nu 2 opties: ofwel pruts ik verder proefondervindelijk (fun) ofwel kopieer ik domweg uw oplossing (makkelijk maar de fun is er een beetje af…twijfel …

soit, vooraleer ik iets nieuws “heruitvin” ga ik eerst uw site eens van onder tot boven uitpluizen (en zo ben ik weer on-topic: uit fouten leren)

haha zou een reclamespot kunnen zijn van dexia: duikgerief ineenknutselen zonder de torpedo site, waarom geen huis bouwen zonder dexia…. hehe

• Luc Dupas

Deelnemer
    10 april 2006 om 18:55

Tja Beulke… mijn haspelontwerp dateert van 2000… en ik heb toen verschillende afmetingen en aspect ratio’s zitten uitproberen en het finale ontwerp was eentje dat altijd netjes probleemloos afrolde en nooit in de knop raakte en toch gemakkelijk op te rollen was en op iedere lengte vlotjes zonder extra haak of double ender onderwater kon ingekort worden en zo blijven hangen… 😉

• Stropken

Deelnemer
    10 april 2006 om 20:29

Eddy,ik heb machinerie genoeg maar géén (werk)tekeningetje?Heb jij dat?En dat spoeltje,is dat van ertalon,pvc of metaal??Grondstoffen heb ik genoeg uit de vele bedrijven die ik bezoek.

• TnT

Deelnemer
    10 april 2006 om 20:39

Ik gebruik ook al jaren het systeem van Luc. Weliswaar een eigen ontwerp (want in die tijd kende ik Luc nog niet), maar in feite is het identiek hetzelfde met een paar extra beentjes tussenin voor wat extra gewicht. En dat werkt perfect voor mij.

Wat in mijn geval heel belangrijk is de compactheid van het geheel. Ik heb namelijk een loodgeïntegreerd vest, met véél te kleine zakken. Als ik dan als laatste stap mijn osb ook rond de haspel draai (uiteraard in de dwarsrichting), dan past dat nog net in een zak van mijn jacket. Zo’n spoeltje zou ik wel eens willen proberen, maar ik vrees dat ik dat niet weggestopt krijg.

• htweeo

Deelnemer
    10 april 2006 om 20:50

voor noordzee vind ik het H systeem als dat van Luc wel goed …
    maar in OS vind ik meer in een spoel…….geen loodblokje dat onder vast raakt in rotsblokken….supergemakkelijk om op te rollen…….raakt ook niet in mijn zakken maar is onder de jacket bevestigt……..

• Stropken

Deelnemer
    10 april 2006 om 20:51

Wel TnT,da’s het gemak van machinerie te hebben:je maakt dan ééntje op maat – Kleine/grote diameter – smal/breed.

• TnT

Deelnemer
    11 april 2006 om 08:58

Die luxe is spijtig genoeg niet voor iedereen weggelegd …

• DEREGGE

Deelnemer
    11 april 2006 om 10:40

Zeg vraagske,
    waarom zo moeilijk doen met spoeltjes en touwen als je voor weinig geld al een deftig reeltje hebt. bvb een pad van aqualung
    zeeer handig
    1: met 2 rubbers van een binnenband maakt ge zo lussen waar ge u boeike zeer compact en zelfs onder water tussen kunt opbergen = reel+boei zijn 1 compact geheel
    2: de lijn van de reel laat je vieren met een kliksysteem waardoor dat je tijdens eventuele trappen de reel zeer gemakkelijk kan lossen zonder dat deze den dieperik in verdwijnd voordeel: je kan hem gebruiken als visuele orientatie tijdens het hoveren op bvb 6meter
    3: met 1 enkele boldsnap kun je de reel aan je jacket klikken waardoor je deze gemakkelijk met 1 hand kan losmaken en gebruiken

greetz Alexis 🙂

• Luc Dupas

Deelnemer
    11 april 2006 om 12:28

Waarom Alexis ? Heel simpel… compactheid… zie http://www.torpedo.be/osb.html … het zit allemaal netjes proper mee opgeborgen in het originele zakje van de OSB… geen reeltje of wat dan ook dat ergens weer los zit te bengelen of waarvoor ge weer dikke zakken moet hebben of laten monteren… KISS… 😉

• DEREGGE

Deelnemer
    11 april 2006 om 12:50

Oe zijde gij ne waal ?? die kussen elkaar altij welja vind da maar een rare gewoonte ik doe liever de groenten

ps is wel zeer compact maar k ben wel tevreden van mijn systeem mss net iets minder compact MAAR zal nooit mn reel in de diepte verliezen omdat deze van zijn eigen afrold

• stach

Deelnemer
    11 april 2006 om 12:57

waarom alexis ? omdat een reel niet gemaakt is om een touw af te rollen aan hoge snelheid.
    er zijn er maar die koop je niet voor 35 euro.
    de meeste merken van reels falen op dit vlak.

• Luc Dupas

Deelnemer
    11 april 2006 om 13:06

KISS = Keep It Simple and Stupid…. 😉

Enne… waarom zou ge op diepte uwe reel of haspel of wat dan ook willen wegsmijten???

• beulke

Deelnemer
    11 april 2006 om 13:16

een reel gelmakkelijker voor orientatie?
    bah
    ik heb op 3, 6 en 9 m een klein knobbelke (knoopje) gelegd. dat is pas een ideaal orientatiepunt.
    Ksnap ook niet goed dat DIR duikers altijd smeken om compactheid en niks loslaten hangen terwijl ze dan wel zo’n knoert van een reel meezeulen… (pas op, ik heb niks tegen dir of zo, in tegendeel.veel van hun ideeen zijn geweldig maar practisch zijn ze zelden)

ik blijf dus nog efkes verder experimenteren met mijn haspeltje…

• DEREGGE

Deelnemer
    11 april 2006 om 13:18

ahhhhhh oke zat al met mn hoofd bij die akelige familiefeesten waar ge iedereen moet kussen. neje wegsmijten zal nie gebeuren maar wat wel kan is dat tijdensde stop of zelfs tijdesn het oplaten van de boei ge per ongeluk uw haspel los laat en deze dn dieperik in verdwijnd kan gebeuren e

@ stach ge moet daarvoor gene manta reel hebben e gewoon ene die je met 1 klik kan lossen en vergrendelen en die heb je mss nie voor 35 maar zeker voor 40 a 45 –> wat is 10 of zelfs 20 euro waart een klaplong?? voor mij nie ze

–> IK WIL ZEKER NIE ZEGGEN DAT MIJN SYSTEEM BETER IS HE k vind het gewoon verdomd handig das al

• Luc Dupas

Deelnemer
    11 april 2006 om 13:42

> wel kan is dat tijdensde stop of zelfs tijdesn het oplaten van de boei ge per
    > ongeluk uw haspel los laat en deze dn dieperik in verdwijnd kan gebeuren e
    En als ge uw reelke loslaat blijft die netjes voor uw neus hangen ?
    Overigens… mijn haspeltje hangt aan mijn OSB vast… die zal niet ver gaan lopen hoor… 😉

• DEREGGE

Deelnemer
    11 april 2006 om 14:18

Jep das zo bij wijze van spreken kan ik zelfs es weg gaan en later op dn dag terug komen en mn reeltje zal nog steeds op dezelfde diepte hangen

Neje ma k zie mezelf al die haspel lossen om de een of de andere reden en jup lijn rold af en t ding is 30 meter als je dan nog es 100 meter touw bij hebt moogd ge beginnen binnenhalen. Of werk da zo nie. Ik denk da omda ze me eerst een slechte reel verkocht hadden en die is es dn bodem gaan opzoeken

Page 1 of 2

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader