Duikforum Duikforum Materiaalbespreking Zelf duiklamp maken

• Creator
    Discussie

noxi
    Deelnemer

Hallo,

Ik wil er mij zelf eens aan wagen om zelf een duiklamp te bouwen. Ik weet dat er een hele hoop argumenten zijn om het niet te doen, maar den “bricoleur” in mij is nie makkelijk te overtuigen hiervan.

De behuizing zelf bouwen zie ik wel zitten en heb al een behoorlijk goed idee hoe te werk te gaan. Ik denk aan een systeem waarbij de batterij op de rug gedragen wordt en de lamp zelf in de hand (zoiets als de greenforce flexi’s) Mijn grootste probleem is de electronica die erin zit. Hiervan is mijn kennis zeer beperkt.

Ik zoek dus schemas en dergelijke voor de electronica. Wat zijn de problemen qua levensduur van de lamp en batterij. Minimum lichtopbrengst van de lamp + vermogen. Hoe laad ik de batterij terug op zonder de lamp helemaal te demonteren. ….

Voelt iemand zich geroepen om mij hierbij te helpen? Alle info, ervaringen en links zijn van harte welkom

Met vriendelijke groeten

Noxi

• Zelf duiklamp maken

Luc Dupas reageerde 16 jaar, 9 maanden geleden 9 Leden · 28 Reacties
  • noxi

Deelnemer
    9 april 2006 om 14:22

Een paar links.

Messchien ben je er iets mee:

http://kopka.at/

http://duikschoolbonito.be/index.php?h=artikels&s=25

http://www.hkbatteries.com/

Corneel, kan je mij een beetje meer info over die leds bezorgen (link of zo)

noxi

• Stropken

Deelnemer
    9 april 2006 om 15:29

Noxi,kijk eens op de site van http://www.conrad.nl – onlangs hebben ze nog publiciteit gemaakt voor een lamp,formaat van een halogeen (diam 52 mm)en volgestouwd met Led lampjes aangestuurd met 12V.
    Dat zouden dus 20 Led lampen zijn in één behuizing.

En Corneel,heb daarjuist ook op Conrad gezien dat ze batterijpakken hebben van 7,2V/3Ah.

• noxi

Deelnemer
    9 april 2006 om 18:14

Merci Stropken,

Goei site, ‘k snap wel nie goe hoe ge een LED moet vergelijken met een gewone lamp. Moe ge kijken naar het aantal lummen dat zo’n spul afgeeft? Als ge zuiver op de wattage kijkt is ne led aanmerkelijk lager.

Iemand advies?

noxi

• Lazy Charles

Deelnemer
    9 april 2006 om 18:23

kijk ook eens op http://www.duikforum.nl daar loopt er ook al een tijdje een topic over

• corneel

Deelnemer
    9 april 2006 om 18:24

noxi,
    wreed ambetant,dochterlief richt haar kamer terug indus werd ik efkes weggeroepen
    soit, we zijn terug.
    http://www.leds.de/ daar staan 5 w leds op een koelplaatje gemonteerd jekunt er ook optiekjes aanschaffen

• Willij

Deelnemer
    9 april 2006 om 18:45

>>>>De behuizing zelf bouwen zie ik wel zitten en heb al een behoorlijk goed idee hoe te werk te gaan. Ik denk aan een systeem waarbij de batterij op de rug gedragen wordt en de lamp zelf in de hand (zoiets als de greenforce flexi’s) Mijn grootste probleem is de electronica die erin zit. Hiervan is mijn kennis zeer beperkt.<<< Waarom het wiel steeds opnieuw uitvinden noxi. Ik heb al héél veel lampen zelf gebouwd. Ik hoor ook steeds dezelfde foute opmerkingen. Ik hanteer enkele eenvoudige stelregels. Gebruik overspanning samen met goedkope lampjes. Véél meer licht voor een klein beetje meer energie. De lampjes kan je voor héél weinig kopen. Ik koop lampjes 20W 12V 2stuks voor € 0,45. Maak je lamp niet onnodig zwaar zodat je hem ook met je vliegvakantie kan meenemen. Gebruik een sofstarter bij overspanning zodat je koude lamp niet stuk gaat bij het inschakelen. Gebruik een waarschuwing voor te lage accuspanning zodat je de accu’s niet te ver ontlaadt. Mijn kabellamp is van dit alles voorzien. Het NiMh accupack weegt 950 gram. 14,4V en 3,7Ah en is 50mm rond en 260 mm lang. Het halogeenlampje geeft ongeveer 500 Lm (± 30W licht van een gemiddeld halogeenlampje) De brandtijd is ± 1uur 50minuten. Dat is lang genoeg voor een duik en vaak ook voor 2 duiken. Omdat ik vaak 3 duiken op één dag maak heb ik dan ook meteen 3 accutanks gemaakt Het lampje zit met een kabel met zelfgemaakte stekker op de accutank. Dit is dan ook de laadplug. Als je eerst vertelt wat je wilt maken dan heb ik misschien nog bruikbare schema’s, foto’s en teksten op mijn PC staan. Bovendien heb ik nog enkele industrie accupacks van 36 NiMh cellen van elk 3,7 Ah. Mogen weg voor € 50,00 (36cellen) 16,5 x 67,5 mm

• Willij

Deelnemer
    9 april 2006 om 18:48

Ik heb zelf ook een LED lamp bebouwd. Niet dat flut spul met 20 kleine ledjes maar een 5 Watt. Ik heb er al zo vaak over geschreven wil nu nog maar één ding zeggen:
    Leen er een en gebruik hem overdag.

• noxi

Deelnemer
    9 april 2006 om 20:48

Willij,

Bedankt voor de concrete info. Op de vraag wat ik juist wil maken moet ik zeggen dat jij het perfect beschreven hebt. ik verduidelijk:

– licht
    – hoge lichtopbrengst (moeilijk voor mij omdat niet echt een referentie heb, tis mijn eerste probeersel)
    – batterij op de rug, lamp aan kabel
    – brandduur ongeveer 2uur.
    – liever een lamp die lang meegaat, dus ik weet niet hoelang jouw lampjes het uithouden.Heb al veel gezien op andere site dat ze HID lampen gebruiken (=duur).
    Een LED is ook interessant, weinig verbruik en gaan lang mee.
    – bij opladen NIET hoeven de batterijen uit de behuizing te halen.
    – Had er zelf nog niet aan gedacht maar die waarschuwing bij lage spanning is ook interessant = langere levensduur batterij
    – Softstarter = langere levensduur lamp

Tot zover mijn hersenspinsels. (kan der nog wel wat vergeten zijn)

Ben je bereid om je ‘geheimen’ met mij te delen?

Die batterijen interesseren mij wel, maar 36 stuks is toch wa veel. Denk nie dat
    ik 36 lampen ga bouwen hoor.

Met vriendelijke groeten

Noxi

• corneel

Deelnemer
    9 april 2006 om 20:50

Willij,nu heb je mij curieus gemaakt over die ledlamp,waar kan ik je schrijfsels terugvinden?
    MVG, Corneel

• Willij

Deelnemer
    9 april 2006 om 21:26

Stuur mij een e-mail corneel en je krijt een antwoord met de bijlagen die ik heb.
    Ik heb de ervaring als ik rechtreeks naar telenet en somige andere Belgische providers dat de bijlagen niet mee komen.

@ noxi voor 14,4 volt heb je dus 12 cellen nodig dus goed voor 3 accupacks en geen 36 dus. Één accu is 1,2 Volt.
    hier kan je alles over accu0s lezen: http://www.dev-pein.de/download/nc-akkus.pdf

De accus die ik heb vind je op PDF bladz. 3 art. no. 10373
    Ze leveren bij mij gemeten 3, 7Ah

Stuurjij ook even een e-mail liefst geen gmail?

• scubapat

Deelnemer
    23 april 2006 om 17:22

Noxi,

Wil je een lamp bouwen die er “goed” uitziet of wil je eerder een “goedkope” lamp maken.
    In het tweede geval stel ik “lood-gel” batterijen voor. Oerdegelijk, goedkoop maar zwaarder. Maar dat los je natuurlijk op door minder lood mee te nemen. Zelf heb ik lampen gebouwd in Alu en in pvc. De lamphouder kan je maken van “Geberit” Dit kan je standaard vinden in de loodgieterswinkel en heb er zelf al een 5-tal lampen mee gemaakt. Zijn al jaren in gebruik en de eerste moet nog onderlopen! Voor verdere info kan je me mailen.

• noxi

Deelnemer
    23 april 2006 om 17:48

@ scubapat:

Wel, een goedkope goeduitziende lamp dan maar.

Heb onlangs een GF A12 tweedehands gekocht. Zou iets dergelijks willen in elkaar knutselen, maar dan met een LED-lichtbron.

Nu, ik vernoemde het al een paar keer in dit topic, ik ken niet zoveel van electronica.
    Dus op dit vlak zou enige hulp welkom zijn.(bvb. plans v e schakeling met softstart, te-lage-spanningsbeveiliging,…)

De behuizing zou ik make uit metaal (ik werk in metaalverwerkend bedrijfje), om es iets anders te zijn in inox (of alu, moest dit te zwaar worden).

Hab wel al vernomen dat die lood-gel bats snel naar de knoppen gaan als ze niet correct opgeladen worden.

Noxi

• Stropken

Deelnemer
    23 april 2006 om 17:53

In mijn Scuba lamp zit al jàààren een loodgel accu.En die werkt nog steeds prima.Waar je wel moet op letten is dat je een goede lader gebruikt.Ik zelf gebruik een gestabiliseerde voeding waar ik een omzeggens perfecte gelijkspanning heb.De (goedkope)in de handel zijnde laders zijn er over het algemeen met een condensator en enkele diode en die geven geen ‘volledige’ gelijkspanning.

• scubapat

Deelnemer
    23 april 2006 om 19:05

@ Noxi,

Als jij in een metaalverwerkend bedrijf werkt dan kunnen we voor mekaar een toegevoegde waarde zijn! En zoals stropken al schrijft, ook ik heb lood-gel batterijen die reeds jaaaren in gebruik zijn (ik gebruik niet elke lamp maar af en toe maar heb ook voor anderen lampen gebouwd. Mijn gel batterijen spaar ik echt niet hoor maar ze zijn gewoon goed!). De eerste moet nog stuk gaan! Interesse stuur dan een PM en we spreken wel verder af. Tussen haakjes, ik ben geen winkel of zo hé, ben gewoon een duiker en amateur-lampenbouwer.

Groetjes,

Pat

• corneel

Deelnemer
    23 april 2006 om 20:46

hallo scubapat d’r zit iets in je mailbox betreft zelfbouw ledlamp
    MVG corneel

• Trico Traco

Deelnemer
    23 april 2006 om 21:44

• Willij

Deelnemer
    23 april 2006 om 23:32

Daar komt het dan TT.
    De prijzen van de eerder genoemde lamp.

Prijzen ±
    Glas € 6
    Reflector € 6
    FET € 2
    Reed € 2
    Lamp € 0,25
    Lampvoetje € 2
    Kabel € 2
    Magneet € 1
    Wartels € 5
    O-ringen €10
    Accu’s € 50
    PVC € 10
    Stekkers € 4
    Led eea € 2

Da’s ± € 100 voor één kabellamp met 3, ja DRIE accutanks van 14,4v 3,7Ah NiMh accu’s.

De lader mag je zelf zeggen ± € 10 tot € 75.
    Mijn lader heb ik ook zelf gemaakt van een oude Laptop voeding.

Toegegeven, je moet wel weten waar je de materialen koopt. Als je je tijd ook nog telt kan je beter kopen.

Maar wat voor een lamp heb jij dan voor € 300 ??

• Trico Traco

Deelnemer
    24 april 2006 om 12:43

• Willij

Deelnemer
    24 april 2006 om 14:39

Nee TT geen Gel.
    Het zijn NiMh 4/3 A accu’s 17,5 mm doorsnede en 67,5 mm lang

Ik heb accupacks gekocht die verkeerd zijn gemaakt voor industrieëlen doeleinden (noodstroom) Die packs betstaan uit 36 celen van 3.7 Ah (gemeten bij 2 A)
    Die kosten “normaal” ± € 8 per stuk maar ik heb ze voor € 50 per 36 accu’s.

Voor de liefhebber heb ik nog enkele accupacks voor € 50 per 36 stuks
    Heb je de foto’s ontvangen?

• Stropken

Deelnemer
    24 april 2006 om 15:18

Inderdaad TT,wééral 100% gelijk.Ten andere heb ik ook nog zo’n Scuba lamp met loodgel accu maar wel met ne’n beam met een halogeenlamp erin.Geeft uuuren zeer fel licht.Zal mij spijten als diene’n beam de geest gaat geven (niet meer te vinden?).

En alhoewel ik een gans atelier ter beschikking heb ben ik er ook van afgestapt om zelf lampen te maken,het sop is de kool inderdaad NIET waard.

• noxi

Deelnemer
    24 april 2006 om 20:52

@ Stropken:

Waarschijnlijk heb je wel gelijk dat het sop de kool niet waard is, maar ik denk dat bij de meeste het hier gaat om de voldoening om toch zo’n spul in elkaar te boksen.Bij mij is dat toch het geval. Aangezien ik geen lamp had heb ik mij tweedahands een GF A12 gekocht. Toch wil ik het es wagen er een zelf in elkaar te knutselen.

Ben nogal nen ongelovigen Thomas, moet eerst zelf tegen de lamp lopen om het te geloven.
    (in dit geval letterlijk dus)

Noxi

• Luc Dupas

Deelnemer
    24 april 2006 om 20:54

Ge kunt toch al beginnen met tegen uw GF A12 te lopen he… dat bespaart u dan tijd, geld en zorgen… 😉

• noxi

Deelnemer
    24 april 2006 om 21:07

@ Scubapat:

you’ve got meel.

Noxi

• noxi

Deelnemer
    24 april 2006 om 21:12

Zeg Luc,

Heb uwe site es bekeken en daar staan ook ne helen hoop spullen op die ge zelf in elkaar geknutseld hebt (inclusief de site zelf). Ging da bij u zo altijd van den eerste keer goe? Ook nooit eens een lamp tegen gekomen, ge hebt er zelf genoeg hebje es ergens geschreven. lol

Noxi

• noxi

Deelnemer
    24 april 2006 om 21:14

En, ik moe zeggen dat het ne hele goeie site is van de Luc. Heb daar al het een en ander van opgestoken.

Bij deze: Bedankt Luc

Noxi

Page 1 of 2

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader