Duikforum Duikforum Materiaalbespreking wat moet ik doen ???

• Creator
    Discussie

Johnnyboy
    Deelnemer

Ik wens een goed droogpak aan te kopen, maar ik zou ook een 2×7 (300bar) +2 ontsp (toekomst 06 – Noordzee) willen aankopen. Als ik over een budget beschik dat een der beiden dekt, wat zouden willen dan verkiezen.
    Johnny

• wat moet ik doen ???

wout reageerde 16 jaar, 10 maanden geleden 14 Leden · 32 Reacties
  • Luc Dupas

Deelnemer
    4 april 2006 om 08:39

Wat zijt ge met een goed droogpak (buiten putteke winter) als ge op de Noordzee zonder flessen en zonder ontspanners zit??? Ge zult zelf allicht het antwoord dan wel weten he Johnny… 😉

• stach

Deelnemer
    4 april 2006 om 09:02

een goed droogpak heb je ook plezier aan als je niet op de noordzee zit.
    die dubbel 7 300 bar kan je ook voor een dag huren als het moet.(ps : 2×10 230 bar voor op noordzee klinkt met mijn boereverstand beter)

• Luc Dupas

Deelnemer
    4 april 2006 om 09:13

Welke flessen en ontspanners hebt ge nu al Johnny ?

• Johnnyboy

Deelnemer
    4 april 2006 om 09:20

Ik heb wel een 15l (met 2 kranen)
    Uit de reactie als 2 verschillende meningen
    wat is dan eigenlijk het verschil tss 2x7l/300bar=4200barl of 2x10l/230bar=4600barl
    terwijl je zeker moet zijn dat tot 230bar gevuld is – trouwens weegt 2×10 niet meer dan 2×7

• Johnnyboy

Deelnemer
    4 april 2006 om 09:22

fles 15l(200bar) – MK20-R390 MK18-R190

• Toontje

Deelnemer
    4 april 2006 om 09:36

Niet tevreden met je ontspanners? MK20 en MK18 is weinig mis mee. Eventueel kun je een tweede trap erbij nemen met iets lagere ademweestand (S600 oid) maar als alles verder goed functioneert/onderhouden is heb je daar weinig extra kosten aan.

• Luc Dupas

Deelnemer
    4 april 2006 om 10:14

230 bar ga je zelden of nooit op je fles hebben (afhankelijk van het vulstation) tegen dat je fles afgekoeld is en je ermee in het water ligt.
    300 bar nog veel minder… 😉

Maar laat ons toch even 200 en 300bar aannemen:
    – 15liter/200bar bevat 3077 bar.liter lucht
    – D10/200bar bevat 4102 bar.liter lucht (dus 33% meer t.o.v. je huidige 15liter)
    – D7/300bar bevat 3823 bar.liter lucht (dus 24% meer t.o.v. je huidige 15liter)

Wat uitloding/totaal gewicht betreft (fles, lood, backplate)… als we je huidige 15liter als referentie nemen moet je bij een D10 5 kilo extra gewicht meezeulen en bij een D7 1 kilootje minder. Bovendien zijn de flessen van een D10 dikker van diameter dan van een D7 en ligt het zwaartepunt dus verder van je rug!

Let wel… er is uiteraard ook een verschil in gewicht tussen een volle en lege fles, en dus trim en duikcomfort onder water vol versus leeg:
    – 15liter/200bar: 3.82kg
    – D10/200bar: 5.10kg
    – D7/300bar: 4.75kg

Zie http://www.torpedo.be/waals.html en http://www.torpedo.be/300bar.html

• Dedjutoch

Deelnemer
    4 april 2006 om 10:27

Voor de Noordzee:

Een trilaminaat droogpak en goed onderpak (gemakkelijk te herstellen en kan tegen een stootje) vind je gemakkelijk tweedehands. Enkel letten op de seals en de rits (of die nog goed zijn). Op de Noordzee kan een droogpak een aanwinst zijn, ook in de zomer! Aangezien je de hele duik op “grotere” diepte verblijft!
    Waarom absoluut een 2×7 300 bar? Veel voordeel heb je er niet aan! Die van mij ging de deur uit. Ik duik met een 15 literke, ook op de Noordzee. Ziet er minder spectaculair uit, dat wel, maar bevat voldoende lucht (nitrox) om uw nultijd uit te duiken. Koop eventueel een 2de 15 liter bij! Dan kan je probleemloos twee duiken doen op de Noordzee.
    Voor wat betreft automaten: Een automaat die voldoet in ander water, voldoet ook in de Noordzee!

P.S. Een 2×7 300 bar weegt bijna evenveel als een 2×10 232 bar.
    Toch even bedenken: Voor een veilige duik vertrek je met een volle fles! En bij 50 (of 30) bar zorg je dat je boven bent. Dus: Een 2×7 300 bar is helemaal niet geschikt om 2 duiken te doen (op de Noordzee!). En naar mijn persoonlijke mening is een 2×10 232 bar dat ook niet! Persoonlijk vertrek ik niet voor een duik met 120 bar op mijn fles! Enkel in Mol! En als een 2×12 voldoet voor 2 duiken (????), dan voldoet een 15 liter zeker voor 1 duik.
    Nu weet ik niet welk jacket je hebt, maar een 2×7 300 bar of een 2×10 232 bar kan je niet zomaar aan eender welk jacket hangen!

Als je al op de Noordzee dook, heb je misschien enkele Noordzeeduikers tegengekomen die geëquipeerd waren om enkele uren onder water te blijven? Ik vind dit dan overgeëquipeert! Wings met 40 liter inhoud, 2×12 literkes en meer van die onzin! En… als ik terug bovenkom zitten ze al omgekleed terug aan boord. Maar, ik maak waarschijnlijk veel minder indruk.

Het is maar wat je zelf wilt uiteraard.

😉 Eddy

• Johnnyboy

Deelnemer
    4 april 2006 om 12:00

Ik wil gewoon plezier hebben aan mijn duik.
    Het duikpak dat ik wens is een DUI CF200 (is blijkbaar zeer buigzaam en past goed aan aan je lichaam). Tweede ding (heb tot nu toe nog geen noordzee-ervaring) hoe lang duurt eigenlijk een gemiddelde duik op de Noordzee (afh. van stroming, weer, koude, duikploeg, diepte, ….) dat zou ik moeten weten (voor het aantal liter/fles)

• pyjamaduiker

Deelnemer
    4 april 2006 om 12:41

Kijk eens op ebay USA voor die DUI ,maar je pikt er wel een redelijk duur pak uit maar wel een zeer goed!!
    Wat je nodig hebt voor flessen hangt gewoon van je eigen luchtverbruik af ,ik zie mijn buddy liever duiken met een Dubbele fles op de Noordzee gewoon quai veiligeheid heb je een grotere marge als er iets gebeurt.

• Johnnyboy

Deelnemer
    4 april 2006 om 13:05

Ja maar dubbel wat en op hoeveel bar
    2×7/200 = 2800barl
    2X7/300 = 4200barl
    2X10/200= 4000barl (waarschijnlijk niet te dragen)
    2X10/300= 6000barl (idem)
    zijn er nog tussenmaten

• Dedjutoch

Deelnemer
    4 april 2006 om 13:25

DUI CF200: Als je het geld er voor hebt, dan is de CF200 inderdaad het beste “neopreen” (crushed neopreen) pak dat je kan kopen. Goede pasvorm, voldoende soepel, sterk, warmer dan een trilaminaat pak en maar weinig lood nodig.
    Het enige nadeel: Duurt lang voraleer het droog is.
    Ik heb er persoonlijk 2 jaar mee gedoken, en was zeer tevreden.
    Ik duik nu met een Whites Catalyst. Een zeer goed pak met zeer goede pasvorm, maar geen neopreen. Wel “niet kapot te krijgen”!

De duiktijd op de Noordzee: De nultijd of maximaal 5 minuutjes stop. Ik ga hier wel uit van een duik op computer, niet op de Padi tabellen.

Een voorbeeldje: Duik op 30 meter met nitrox 36. Nultijd op je computer (Uwatec, Suunto, …): 30 minuten.
    Verbruik (voor een normale duik: 15L/min x 4 x 30): 1800 liter
    Inhoud fles: 15L x 200 = 3000 liter

Je hebt dus 1200 liter extra bij (= 1200 : 15 = 80 bar)

Je hebt dus nog lucht (nitrox) over om een 5 minuten (veiligheids)stop te maken.

Voor de meeste duiken zal je dus met een 15 literke, gevuld met nitrox, voldoende “gas” (klinkt indrukwekkender) bij je hebben.

Ander voorbeeld? 40 meter? Nitrox 30? 11 minuten nultijd
    Verbruik 20 (misschien wat meer stress? meer verbruik) x 5 x 11 = 1100 liter

Je ziet dus: Hoe dieper je gaat, hoe minder problemen je hebt met flesinhoud. Als je tenminste op een veilige manier (= binnen de nultijd of met zeer weinig noodzakelijke stops!) duikt!

Je zal pas meer “gas” 😉 nodig hebben, als je ondieper duikt! Bijvoorbeeld boven de 20 meter!
    Aangezien de meeste interessante wrakken zich bevinden tussen 25 en 35 meter, is een 15 l echter een goede flesinhoud.

Maar, zoals ik al zei: Het maakt niet echt indruk. Het ziet er niet echt TEC uit 😉

Eddy

• Stofduiker

Deelnemer
    4 april 2006 om 14:28

@Johnnyboy

Als je een goed droogpak wil dan zou ik een Whites kopen deze moeten zeker niet onderdoen voor een Dui in tegendeel.
    Bijkomend voordeel van Whites perfect van pasvorm, zeer licht, zeer soepel, zeer sterk en snel droog.

http://www.whitescoldwater.com

Duikfles gewoon een 15L 232bar.

• steevke

Deelnemer
    4 april 2006 om 15:00

Johnny,

Denk eraan dat comfort belangrijk is. Je zal weinig plezier hebben aan je dubbel 7 als je zit te bibberen van de kou.

Daarnaast moet je je ook afvragen wat het nut is van een dubbel 7… veel meer lucht dan met een ‘stomme’ 15 liter 232 bar heb je niet…

Bovendien is volgens mij een 300 bar dubbelset niet echt geschikt om te gebruiken met een natpak – zeker niet als je nog een hamer en een koevoet meezeult – maar da’s een ander verhaal.

steven

• Stephan

Deelnemer
    4 april 2006 om 16:14

Ik denk als Johnny de centen voor CF200 kan ophoesten hij ook wel centen voor een D-set of whatever erbij kan ophoesten 😉

Anders het budget een beetje herverdelen…

Maw je hebt volgens mij een luxe-probleem 😉

• Johnnyboy

Deelnemer
    4 april 2006 om 16:43

dat luxe-probleem komt er doordat mijn ouders mij perse een droogpak willen aansmeren omdat hun zoontje anders koud zou hebben(met alle gevolgen vandien)
    Maar eigenlijk is dat voor mij goe meergenomen, zodat ikzelf niet moet investeren in een droogpak (DUI – slordige 1400€)

• Dedjutoch

Deelnemer
    4 april 2006 om 17:02

Ik vrees dat pa en ma een paar slordige eurokes te kort gaan komen?
    De prijs die je aangeeft is al heel laag voor een CF200, en zonder onderpak zal zooneke meer kou hebben dan in zijn nat pakske zunne 😉 En zonder rockboots zal het niet lang waterdicht blijven.

Waar vind je die CF200 voor € 1.400???
    Voor het geheel (pak, onderpak en schoenen) zal je al snel aan 1.800 tot 2.000 euro’s komen. (Ik vermoed zelfs nog meer!)

Of vergis ik mij nu zo enorm????

• Cthulhu

Deelnemer
    4 april 2006 om 18:00

Voor dat geld kan je je beter een Northern Diver CNX droogpak kopen: goed, soepel en al de rest van die superlatieven.

Met het overschot kan je een paar goede Apeks ATX50 of 100 ontspanners kopen en een 15L (of een 2×7 232 bar)…

• Johnnyboy

Deelnemer
    4 april 2006 om 18:55
  • Dedjutoch

Deelnemer
    4 april 2006 om 19:23

Tja Johnnyboy… wel opletten met de import- en transportkosten. Dat kan bij verzending vanuit de USA serieus tegenvallen! En dan nog de BTW (= 21%).
    Als ge dan begint te rekenen, is het goed mogelijk dat dit pak in ons apenlandje veel goedkoper is!

Ik heb ooit persoonlijk spullen van de USA laten komen. De eindrekening was snel gemaakt! Ik kocht 45% goedkoper, maar de eindrekening was 10% duurder…
    Als je dit doet, laat het dan versturen als “geschenk”! Misschien dat de duane er dan niet over valt! Vraag gewoon of een medewerker van de on-line shop het wil versturen onder zijn persoonlijke naam!
    Of dat lukt???? Proberen kan…
    Het lijkt allemaal eenvoudig, spijtig genoeg is het dat niet! De rekening die je aan de leverancier betaalt, is inderdaad de opgelijste prijs, als ze geen “tax” erbij tellen. Maar ons “vadertje staat” heft mooie bedragen op de import uit de USA! Als je dit niet meetelt, dan kan goedkoop plots duurkoop worden!

Eddy

• Toontje

Deelnemer
    4 april 2006 om 19:29

Hi Johnnyboy,

Er zijn tijdens het Hemelvaartsweekend (do-zo) weer Halcyon-Dui Demodagen bij Den Osse. Misschien een goede gelegenheid om het pak eens uit te proberen en te vergelijken met andere pakken?
    Je kunt gewoon langskomen en een droogpak (of wing etc) uitproberen tijdens een duikje.
    Cu.

• Dedjutoch

Deelnemer
    4 april 2006 om 19:36

Ergens …. ik weet niet meer waar (…. ;-)….) hoorde ik dat De Zeeman in Mechelen ook een goede (betere?) prijs zou maken???

Echter, ik ken De Zeeman niet, ben er nog nooit geweest. Maar het kan gene kwaad om eens te informeren denk ik!

Eddy

• Stropken

Deelnemer
    4 april 2006 om 20:26

Stofduiker:goeie reclame voor droogpak White “…goeie pasvorm,zeer licht,zeer soepel,zeer sterk en SNEL DROOG …”.—)))

• DEREGGE

Deelnemer
    4 april 2006 om 20:31

Zeg de Zeeman zijn da geen textiel supers????
    Goeikoop zal t wel zijn dat kan ik u zeggen k eb daar ook al es een paar sokken gekocht
    en k moe zeggen dat 1 daarvan nog steeds meegaat 😉

Zeg nog 1 vraagske??? welke droogpakken zijn er eigenlijk het beste prijs/kwaliteit/… nu we het toch over droogpakken hebben

• Benny

Deelnemer
    4 april 2006 om 20:33

dat van de zeeman klopt , die heeft een heel lot hangen dat besteld was door het leger en geannuleerd is, alles gaat buiten aan lage prijzen

Page 1 of 2

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader