Duikforum Duikforum Onderwater Fotografie & Video bescherming fisheye

• Creator
    Discussie

blenny
    Deelnemer

Heeft er iemand al iets gevonden om zijn fisheyelens te beschermen tegen krassen?

Er staan dit jaar heel wat zodiacduiken op het programma en ik zoek dus iets dat ik onder water over de fisheyelens kan trekken zodat er toch iets van bescherming is!
    Meestal hou ik de camera gewoon zelf vast maar je moet de camera toch afgeven als je er terug in de zodiac komt hé.

Had zelf al gedacht om een muts van een kindje te kopen en daar een brede rekband in te stikken zodat die mooi achter de lens geklemd blijft zitten….

Iemand beter idee?

Greetz

Gino

• bescherming fisheye

• Lazy Charles

Deelnemer
    3 april 2006 om 20:59

al aan een gewone lenskap gedacht?

• Stropken

Deelnemer
    3 april 2006 om 21:52

Ik beschermde de lens van mijn Nikonos met een gewoon (goedkoop)UV of Skylight filter.

• pyjamaduiker

Deelnemer
    3 april 2006 om 21:56

Meestal worden deze lenzen toch verkocht met een neopreenhoes??
    Weet dat verkrijgbaar zijn voor de lenzen (port)van Ikelite.

• Toontje

Deelnemer
    3 april 2006 om 22:11

Ik gebruik een dunne neopreen (max 3mm).
    Knip een cirkel uit ter grootte van de dome (meten!). Dan een bies van dunnere rekbare stof (bv 1mm neopreen) knippen. Afmeting is 5cm * omtrek van de vorige lap neopreen. Deze reep stof naai je om de neopreen vast. De rand van het geheel verstevig je met elastiek (vastnaaien terwijl het uitgerekt is) of maak een dunne zoom waar elastiek ik gaat.
    Als je de hoed niet gebruikt steek je hem weg in een zak en voor je in/uit het water gaat plaats je de hoed weer om de dome.

• blenny

Deelnemer
    4 april 2006 om 07:19

een lenskap? Ik zie dat nog niet direct op een fisheye passen! En nee, heb er geen neopreenhoes bij gekregen, groothoek had ik al en op deze werd de domepoort vastgemaakt..

@ toontje; Zoiets lijkt me al wat beter, het is uiteindelijk de bedoeling dat het mee onder water gaat en dat je er ook geen gesleur mee hebt….

Verdikke, heb verleden jaar mijn kapot duikpak achtergelaten!
    Misschien kan ik wel iets maken van mijn oude kap van mijn droogpak, die is toch bijna versleten!!

Thanks

• Luc Dupas

Deelnemer
    4 april 2006 om 08:48

Wat is de diameter van die fisheye ? Anders kunt ge gewoon eens een dikke winter/skisok of zo proberen, dan moet ge niet zitten naaien, afbiezen, enz.

Wat ge ook kunt doen, en wat ook heel simpel is om op de bergen onderwater, is v.b. gewoon de enkelschacht nemen van zo’n dikke sok (de voet dus afknippen) en het afgeknipte stuk van die schacht gewoon even met zig-zag tegen verder uitrafelen beschermen en die schacht dan als een “buff-sjaal” gebruiken: de helft van de “mouw” over de fisheye trekken, het losse stuk even een halve slag verdraaien en opnieuw over de lens stropen (beetje zoals een vingerverband)… en uw lens is dan beschermd met een dubbele laag “sok”. En het voordeel van zo’n schacht/mouw is dan dat ge die onderwater als ge die niet nodig hebt gewoon over uw pols/onderarm stroopt en ge niet moet zitten foefelen om dat ding onderwater in/uit de zakken van uw vest te foefelen.

• Glenn

Deelnemer
    4 april 2006 om 08:58

De manier dat Toontje geeft, is de beste manier. Bij mijn dome zat een neoprene bescherming bij geleverd.

Een sok… Ik denk dat dat onderwater moeilijk te hanteren is. Da wordt nat en verliest zijn stugheid. En mij lijkt het dan moeilijk om over de dome te schuiven.

Nog een andere tip: bij het duiken, zie dat je camera altijd met de lens, dome altijd naar boven gedraaid is. Je hebt nogal snel de neiging om na een opname gemaakt te hebben, de camera naar voor te laten kantelen. Met de dome naar beneden dus. Met als gevolg dat je al snel met de lens tegen een blok of iets aankrast met alle gevolgen vandien. Dus, altijd camera kantelen met de lens naar boven als je niet fotografeert. ‘k Geef het maar mee he 🙂

Glenn

• Luc Dupas

Deelnemer
    4 april 2006 om 10:04

YEP! Zo’n neopreen beschermdop/hoes is ontegensprekelijk het beste !!!
    Maarre… dan moet je wel neopreen bij de hand hebben, en zitten knutselen/naaien… en als je bij wijze van spreken “nu” iets moet hebben haal je gewoon een sok uit de kast en heb je al iets he… En dan kan je in ’t weekend rustig gaan knutselen… 😉

• Stephan

Deelnemer
    4 april 2006 om 10:23

Hey Gino,

Zo’n kap maken is doodsimpel. Ik heb er ook zo eentje met een double-ender natuurlijk 😉
    Zeg mij hoeveel neopreen je nodig hebt en ik kijk ff in de kelder. Heb nog een oud pak liggen.

Have fun !
    Stephan.

• Glenn

Deelnemer
    4 april 2006 om 10:28

Nog simpeler: Gewoon in neoprene de juiste diameter uitknippen die je nodig hebt voor je dome. Vervolgens rondom rond een omslagje van +/- 1,5cm stikken. En dan er gewoon een koord doorsteken waarbij de 2 uiteinden samen eruit komen. Je zet er dan zo’n stropklem (weet geen betere naam er voor) en je kan dan de hele handel gewoon aantrekken totdat die goed rond de dome zit. Is nog makkelijker denk ik.

• Luc Dupas

Deelnemer
    4 april 2006 om 10:57

Als ge niet direct uw neopreen pak wilt kapotknippen… d’er zijn veel PC-muismatjes van neopreen, misschien hebt ge nog zo ergens een oud muismatje liggen ?

• rubella

Deelnemer
    4 april 2006 om 13:34

@Blenny: Een lenskap voor een fisheye bestaat wel degelijk. Is dus zeker geen rariteit…

• Glenn

Deelnemer
    4 april 2006 om 13:40

Uuiteraard bestaat dat. Maar Blenny bedoelt niet de lens, maar de DOME.

• pyjamaduiker

Deelnemer
    4 april 2006 om 13:49

Ga gewoon naar een duikwinkel die droogpakken hersteld die hebben meestal wel stukken neopreen liggen die je meestal wel mag hebben .

• manis

Deelnemer
    4 april 2006 om 15:07

een rond stuk neopreen (max 3mm) iets groter dan de diameter van de fisheye – een zestal spietjes in maken en deze spietsjes samenlijmen en eventueel overstikken(eerst in papier uitproberen om de juiste grootte van de spies uit te proberen)- op twee punten een velcro-strip bevestigen en achter op je fisheye – 2 tegenovergesteld velcro-rondjes kleven – Ziet er uiteindelijk uit als een keppeltje (dus met bolling) beschermt perfect doordat het perfect aansluit op het bolle glas- gebruik dit al jaren voor mijn domeport – heeft me uiteindelijk 0 frank gekost – daar waar onderwaterhuisfabricanten belachelijke bedragen vragen voor dergelijke berschermkappen

• blenny

Deelnemer
    5 april 2006 om 19:16

Bedankt allemaal,

Ik ga proberen wat ineen te steken met neopreen…

Hier staan nu wel genoeg ideetjes

Greetz

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader