Duikforum Duikforum Materiaalbespreking Keuze Mares Abyss of Proton Ice

• Creator
    Discussie

HD
    Deelnemer

Nu ik toch (eindelijk) van plan ben om op twee eerste trappen (en nodige 2de trappen natuurlijk) over te schakelen heb ik nog een vraagje voor de materiaalkenners onder jullie.

Ik heb al een prΓ©selectie gemaakt tussen de V32 + Proton Ice en de MR22 +Abyss.

De ontspanners zouden moeten voldoen voor koudwaterduiken (voor’t geval ik ooit eens overweeg een droogpak aan te schaffen).

Weet er iemand voor en nadelen van deze twee sets? en waarnaar gaat jullie voorkeur uit?

Greetzz;
    Dimitri

• Keuze Mares Abyss of Proton Ice

Dedjutoch reageerde 16 jaar, 10 maanden geleden 10 Leden · 14 Reacties
  • Luc Dupas

Deelnemer
    3 april 2006 om 10:14

Dat is inderdaad een “moeilijke” keuze…
    – de Proton Ice is een fancy nieuwmodische kunststof ontspanner die weliswaar heel licht in de mond ligt maar voor de rest zijn “Ice”-aanhangsel alle eer aandoet en in echt koud water (1-2C, niet de 10C van de EN-250 norm he) bevriest terwijl ge er op staat te kijken… (een paar weken geleden nog voorgehad met de Proton van mijn buddy, op Zoetersbout op -26m)
    – de M22/Abyss is al jarenlang het “werkbeest” van Mares, een soliede brok, veel metaal aan de tweede trap zodat ge een goeie warmtegeleiding hebt en al wreed moet doen om dat ding te laten bevriezen (tenzij ge vocht in uw fles hebt zitten, dan bevriezen alle ontspanners)… enige nadeel (volgens sommigen, zelf heb ik dat eigenlijk nog nooit gemerkt) is dat die soliede tweede trap mogelijks wat zwaarder in de mond hangt.

Moeilijke keuze inderdaad als ge moet kiezen tussen een Lada en een Lexus he… πŸ˜‰

• HD

Deelnemer
    3 april 2006 om 10:30

Thx Luc.
    Niettegenstaande die Ice wel koudebestendig klonk πŸ˜‰ … Ik duik nu met de gewone proton, maar daarmee waag ik me niet in koud water; omdat die helemaal van kunststof zijn maar ik ben er wel heel tevreden over in relatief warm water.

Ik ging normaalgezien eerst voor die Proton Ice set aanschaffen; maar na ze alletwee eens in m’n pollen gepakt te hebben was die abyss set duidelijk zwaarder (vooral de eerste trap); dus meer metaal en een betere warmtegeleiding dacht ik…
    Ben toen maar buitengestapt zonder ontspanner…

==> “Moeilijke keuze inderdaad als ge moet kiezen tussen een Lada en een Lexus he… ;-)”
    of bedoel je hiermee dat ge die “Ice” kunt repareren met een hamer en een paar meter ijzerdraad en voor de abyss bij de dealer binnenmoet en een dikke factuur krijgt πŸ˜‰ πŸ˜€

Greetzz;
    Dimi

• Fiekes

Deelnemer
    3 april 2006 om 11:07

Ik veronderstel hier dat Luc het over het oude abyss model heeft, en niet de 2006-versie …

• Herman Diving

Deelnemer
    3 april 2006 om 11:32

Ik duik nu al 5 jaar met de mr22 abbys en deze is nog nooit bevroren, toevallig 2 tal weken laten reviseren verder was deze nog nooit open geweest.

Ik vind hem perfect alleen zeggen ze dat ie niet voor nitrox geschikt zou zijn

• beulke

Deelnemer
    3 april 2006 om 11:43

ikzelf heb zo’n oude abyss als 2e trap.
    nog nog nooit bevrozen, ook niet in de winter bij watertemp van 4 graden en vriestemperatuur boven water.

de ontspanner is idd nogal zwaar in de mond en trekt een beetje naar rechts. zeker al met de MR22 trap. daar zit de ontspanner aansluiting nl achter de HP aansluiting waardoor deze nog een beetje meer tegenwerk geeft. ikzelf duik nu met mijn abyss solo op de mr 22 en de rest op mijn andere 1e trap.

over de ica kan ik niks zeggen. iemand uit onze duikclub gebruikt deze maar hij werkt in egypte… niet echt vriesteperaturen daar …

• Dedjutoch

Deelnemer
    3 april 2006 om 12:07

Voor wat betreft de Nitrox geschiktheid van de momenteel op de markt gebrachte automaten:

Kunnen “ALLE” automaten met Nitrox gebruikt worden?
    Eenvoudig antwoord: JA!

Mogen alle automaten met Nitrox gebruikt worden?
    Moeilijker antwoord: JA en NEEN!

Nu komt de kat op de koord:

Mogen alle automaten verkocht worden om te gebruiken met Nitrox?
    Gemakkelijk antwoord: NEEN!

Waar zit hier de “kink” in de kabel?

Vanaf het moment dat de “nieuwe” Nitrox DIN aansluiting M22 voor Europa norm geworden is, mogen enkel nog automaten met deze aansluiting als “NITROXGESCHIKT” verkocht worden. Alle automaten met een “standaard” DIN koppeling of INT koppeling MOGEN dus niet meer verkocht worden om met Nitrox te gebruiken!
    Echter, het is identiek dezelfde automaat! Alleen de flesaansluiting verschilt!
    Daarom dat in de gebruiksaanwijzing van standaard DIN en INT automaten te lezen staat: Te gebruiken met maximum 22% O2! Maar het is eigenlijk (op de aansluiting na) identiek dezelfde automaat! En wie houdt je tegen om deze toch met Nitrox te gebruiken? Er zal evenmin als met een M22 automaat iets mee gebeuren!

Een uitzondering hierop zijn de momenteel op de markt verschenen titanium automaten. Deze (zouden) mogen niet met Nitrox gebruikt worden. Van deze automaten zul je dus ook geen M22 uitvoering vinden…

Dus: Aangezien de fabrikanten aan de Europese norm moeten voldoen, mogen ze niet meer schrijven in hun gebruiksaanwijzing dat een DIN of INT automaat gebruikt mag worden met Nitrox! Zo zal een M22 DIN automaat deze vermelding wel krijgen. Maar deze MOET dan wel gebruikt worden voor meer dan 22% O2!

En…. omdat deze Europese norm eigenlijk een hoop onnodige “shit” met zich meebrengt, veronderstel ik dat er binnen de kortste keren zoveel protest tegen zal komen, dat de M22 waarschijnlijk een langzame dood zal sterven…

Zo staat er momenteel in de nieuwe gebruiksaanwijzing van mijn DIN automaat dat deze maximaal voor 22% O2 mag gebruikt worden! Terwijl in mijn oude gebruiksaanwijzing, die er toen bij zat, nog te lezen staat dat deze automaat met 100% O2 gebruikt mag worden!
    Op de aansluiting na is deze automaat helemaal niet veranderd!

Eddy

P.S. de M22 slaat op de schroefdraad van de “DIN” Nitrox aansluiting, niet op de 1ste trap van Mares! πŸ˜‰

• blubberke

Deelnemer
    3 april 2006 om 12:34

Hallo,
    ik duik nu ook reeds een 4-tal jaar met de proton Ice, tot mijn gehele tevredenheid.
    Ik duik ook de winter door, ook in wateren van ong 2Β°. En euh… nog nooit bevroren.
    Het aantal winterduikjes ermee kan ik al niet meer op handen en voeten tesamen tellen.

De proton Ice bestaat wel degelijk uit metaal, en niet uit kunststof!!!

Dus mijn idee: beiden zijn zeer goed.
    proton ice: licht in de mond (na 1.5uur duiken nog steeds geen last van de kaakspieren), automaat van de jongere klasse, die momenteel zijn deugdelijkheid goed aan het bewijzen is. Geen hinder bij het naar beneden kijken (zicht nr beneden)
    Abyss: zware automaat in de mond. Heeft zich reeds voldoende bewezen in het verleden. Hoor er ook alleen maar positieve reakties over.

• stach

Deelnemer
    3 april 2006 om 13:19

de eerste trap de mr22 nemen
    die kan je vinden 2de hands.

als 2de trap nog de abyss nemen zou ik niet doen.het wordt ook meer en meer plastiek ano 2006.nog steeds minder dan andere merken/types maar ….het grootste argument pro verzwakt dus.

zoals Luc reeds aangaf.die 2de trap weegt als lood in je mond.stevige kaakspieren moet je er voor hebben.hadden ze mijn set niet gestolen had ik het zelf verkocht want vond het niet aangenaam.
    Echter een voordeel dat het meer plastiek wordt werkt het nadeel van het gewicht wat weg natuurlijk.

Even een denkpiste :
    je splits je configuratie op .dus minder debiet door 1 eerste trap .dus kan op bevriezing wordt kleiner.
    Als je reeds een goede eerste en 2de trap hebt,heb je dan een even goede (dure) 1ste en 2de trap nodig voor op je andere kraan?(das het ideala natuurlijk ,maar is het een noodzaak?)

Gewoon even over nadenken ….

ps :alles is een persoonlijke mening en geen wetenschap

groetn stach
    een gelukkige “overgestapte” van mr22 abyss naar MK20+s600 (die bij mij niet bevriest)

• HD

Deelnemer
    3 april 2006 om 19:08

“Als je reeds een goede eerste en 2de trap hebt,heb je dan een even goede (dure) 1ste en 2de trap nodig voor op je andere kraan?(das het ideala natuurlijk ,maar is het een noodzaak?)”

Dat van die goede eerste trap weet ik niet…
    Mares M17; maar ik vind deze niet direct terug op het internet πŸ™ dus geen idee of deze goed is of niet.
    Die “M17 PROTON” staat op die plastic kaartjes van Mares die bij de automaten zitten bij aanschaf. Het rare is dat ik de M17 ook niet terugvind in de Mares service manual van 2002. de Proton 2de trap wel; en ik kocht deze set in 2003.

Daarom dat ik nu die abyss of proton Ice zou aanschaffen als Primaire set

• Werner

Deelnemer
    3 april 2006 om 21:59

HD’ke “Ik duik nu met de gewone proton, maar daarmee waag ik me niet in koud water; omdat die helemaal van kunststof zijn maar ik ben er wel heel tevreden over in relatief warm water”.

wel ik duik ook met de gewone proton en het eerste jaar de winter doorgedoken, watertemp 3 tot 4CΒ° en mijne proton is bij normaal gebruik NOOIT gaan afblazen en ik spreek nu van 20/30 duiken bij die temp.

en eigenlijk zou een ‘goede’ (wat heet) automaat al die anti ice toestanden en de nodige aangeprezen verkoopspraatjes helemaal niet hoeven nodig te hebben.

De shops moeten blijven draaien natuurlijk. πŸ˜‰

• HD

Deelnemer
    3 april 2006 om 22:53

tja werner… ik ben er gewoon effe over beginnen denken omdat ik de laatste tijd toch regelmatig hoor van automaten die gaan afblazen (en op 1maand tijd 2x live mogen zien πŸ˜‰ )
    Daarom dat ik het wel het overwegen waard vind..

greetzz;
    Dimi

• Dedjutoch

Deelnemer
    4 april 2006 om 10:52

Zoek je een automaat die niet bevriest?

Neem dan zeker een membraan 1ste trap (geen piston, die vriest aan rond de stang die met het omgevingswater in contact komt, waardoor je toestanden moet monteren op je automaat met parafineolie, siliconeolie of dergelijke om dit te voorkomen).
    Zorg ervoor dat er geen water in je fles aanwezig is!
    Neem zeker geen klein 1ste trapje, of een 1ste trapje dat mooi met kunststof bekleed is om krasjes op de chroom te voorkomen! Je moet immers de “warmte” (in dit geval de koude) kunnen afvoeren! Hoe groter die 1ste trap, hoe gemakkelijker de warmteuitwisseling!
    Zorg ervoor dat je automaat “droog” is binnen in de 1ste en 2de trap.
    Blaas NOOIT je 1ste trap droog met je fles! Zo blaas je water in je 1ste trap!
    Transporteer je automaat altijd met het dopje op de aansluiting, opdat er geen water inkan tijdens transport! Water dat in je net of bak aanwezig is!
    Laat je automaat na de duik drogen met de dop er af!
    Haal je automaat “buiten” uit je bak alvorens te monteren! Verwijder ook de afsluitdop van je automaat “buiten”! Als je dit binnen in een vochtige doucheruimte doet zal er condens in je automaat komen…. en condens is water, en water bevriest!

Als je hiermee rekening houdt, speelt merk niet zo’n grote rol! Hou je hiermee geen rekening, dan bevriest zelfs een “speciale” anti-vries automaat!

Maar… als ik zie wat er aan de waterkant echt gebeurt, verwondert het mij niet dat meer dan 30% van de duikers problemen hebben met bevriezende automaten!

Eddy

• Kevinito

Deelnemer
    7 april 2006 om 22:40

aan dedjutoch

kunnen alle automaten met nitrox gebruikt worden: eenvoudig antwoord ja.
    Specifieer wat nitrox betekent. Voor PADI tot 40%, voor ANDI 50%, voor sommige meer technische organisaties elke mix van nitrogen en zuurstof is Nitrox.

Dus kunnen alle automaten met nitrox gebruikt worden. wel ja als je duikt met nitrox onder 40%, boven 40% moet al je materiaal oxygen clean en serviced zijn.

Wou ik even kwijt.

Voor de rest duik ik zelf met Abyss en na ongeveer 1500 duiken, nog nooit een probleem gehad.

• Dedjutoch

Deelnemer
    8 april 2006 om 17:04

Juist Kevinito,

Maar als hij oxygen clean en geserviced is, speelt het geen rol of hij een DIN, INT of M22 aansluiting heeft.
    Voor de Europese norm speelt die aansluiting WEL een rol.

De meeste “nieuwe” automaten (Apeks, Scubapro, Aqualung, Cressi) worden echter reeds AF FABRIEK geleverd met zuurstofgeschikt vet. Dit omdat het te moeilijk is en de kans op vergissingen te groot, dat een automaat buitengaat met het verkeerde vet. En O2 zuiver zijn ze ook…
    Alleen als je ze met hoge percentages zuurstof gebruikt, kan het zijn dat je o-ringen sneller de geest geven. Maar als je automaat 1x per jaar (of om de 3 jaar)laat servicen, dan houden die O-ringen het ook uit! En de meeste nieuwe automaten worden allemaal geleverd met O2 geschikte O-ringen (om dezelfde reden als het O2 geschikt vet).

Eddy

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader