• Creator
    Discussie

corneel
    Participant

Hallo lijst,
    Hoe groot dient mijn wing te zijn(aantal liter) mijn pak is 2x7mm.semi-wet+12l fles
    backplate en lamp+/- 7.5 kg,ikzelf 110 kg.loodgordel 14kg
    Zou 17 l genoeg zijn?

• wing

Godiva reageerde 16 jaar, 10 maanden geleden 7 Leden · 9 Reacties
  • Dedjutoch

Deelnemer
    2 april 2006 om 21:41

17 à 20 liter
    Let wel, deze is dan niet meer geschikt (of minder) voor een 2x10L.

Het voorstel van DIN-Normering gaat er vanuit dat een maat M(edium) minimaal 15 liter inhoud zou moeten hebben. Bij jou (XL, XXL?) zal dit dus een ietsje meer moeten zijn…
    Je eigen gewicht speelt minder een rol…. maar in een groter pak is meer neopreen verwerkt. Neopreen dat samendrukbaar is, en op diepte drijvvermogen verliest! Drijvvermogen dat je dient te compenseren met je “wing” of jacket.

Persoonlijk zou ik in jou geval voor een 20 (22) liter gaan! Groter echter niet…

Eddy

• scubaroel

Deelnemer
    2 april 2006 om 21:44

Hoi Corneel,

Normaal moet je met een lege wing en lege fles (lees 30 bar) net onder kunnen blijven. Dan heb je de juiste hoeveelheid lood bij.

Met een volle fles heb je meer gewicht en dat moet je dus met een wing kunnen compenseren, en liefst wat extra zodat je met je hoofd boven kunt blijven en geen zoutwater hapt als er wat golven staan. Smaakt duidelijk minder dan een Leffe 🙁
    En in jouw geval het comprimeren van je natpak.

Een 12ltr bevat normaal (230 bar) +/- 3.5 kg gas dus met een 17 l wing heb je waarschijnlijk ‘iets’ te veel… 25lbs lijkt me ruim voldoende.

Succes,

Roel

• Luc Dupas

Deelnemer
    3 april 2006 om 02:30

@corneel: hoe groot je trimvest (wing of iets anders) moet zijn hangt puur af van met welke fles en met welk pak jij zelf duikt, dus alleen maar die dingen die tijdens de duik (in functie van de diepte en/of de duiktijd) in “netto onderwatergewicht” veranderen.
    De rest, i.c. lamp, loodgordel, en de hele reutemeteut heeft geen belang.
    Wat verder mogelijks ook nog belangrijk is is met welk pak en fles je buddy duikt, voor het geval je ook wil dat naast jezelf boven te brengen je ook nog wil dat in een noodgeval je trimvest voldoende lift biedt om jezelf en je buddy boven te sleuren.

Laat ons in jouw geval even aannemen dat je een 1.85m in de hoogte aantikt en een lendenomtrek hebt van 95cm. Dan is jouw long john een lap neopreen van ruim genomen 1.60m hoog en 0.95m breed, en 7mm dik… en vertegenwoordig dus een volume van ruwweg 10.6 liter. Jouw bovenpak is ruwweg 65cm hoog en nog steeds 0.95cm breed en 7mm dik, en dus een volume van ruwweg 4.3 liter. Tesamen afgerond een 15 liter. Laat ons zeggen dat je met dit pak tot maximum -50m diepte wenst te gaan (6 bar), dan wordt worst case dit pak bijeengedrukt tot een volume van 15/6 liter, dus 2.5 liter… en dan zit je worst case (het zal minder zijn omdat je pak niet alleen luchtbellen in de neopreen bevat, maar ook de neopreen zijn) met een verlies van drijfvermogen van 12.5 liter die moet gecompenseerd kunnen worden door de lucht in je trimvest.
    Daarnaast heb je het gewicht van de lucht in je fles. Op het einde van de duik moet je in principe met lege trimvest en fles nog net neutraal uitgelood zijn op -3m… dus op het begin van de duik ben je “te zwaar” omwille van het gewicht van de lucht in je fles, en ook dat moet gecompenseerd worden door de lucht in je trimvest. Een 12liter op 200bar bevat 3.06kg lucht, een 12liter op 300bar bevat 4.07kg lucht (zie http://www.torpedo.be/waals.html). Dus alles tesamen betekent dit dan ruwweg 15.5 liter liftvermogen voor 12liter/200bar, en 16.5 liter liftvermogen voor 12liter/300bar.
    Dus met een maximum inhoud van de trimvest van 17liter komt je dan net toe !
    Maar ga je v.b. in de toekomst ooit met een D10 of D12 200bar duiken, dan zit je met een gewicht van de lucht in de flessen van 5.1kg, resp. 6.1kg… oftewel in totaal 17.6 resp. 18.6 liter nodig liftvermogen, en dan is die 17liter eigenlijk net iets te klein.
    En als je bovendien ook nog wil dat v.b. op het begin van de duik, op -50m, jouw trimvest niet alleen jou netjes kan uittrimmen op diepte maar daarnaast ook in een noodgeval bij volledig kapotte/gescheurde trimvest van jouw buddy ook hem/haar kan ondersteunen en mee naar boven brengen, dan is 17liter uiteraard veel te klein…

• corneel

Deelnemer
    3 april 2006 om 21:02

aan scubaroel:de regels om de inhoud van je wing te bepalen liggen nogal ver uiteen,ik denk dat hetbeste is van uit te proberen?
    hoe verhouden zich pond – kg – liters? is een kg= liter?
    en Roel ben jij een DIR-duiker

• shaun

Deelnemer
    3 april 2006 om 21:26

mooie theoretische benaderingen, uit practisch oogpunt vind ik dat je best een redelijk grote wing gebruikt, ik vind 35L het min voor een volwassen man van ongeveer 90kg beter overschot dan tot de cstatatie komen dat je wing zijn werk niet aankan ; in worst case scenario jou en je buddy naar boven brengen, en in nood situaties denk je niet steeds aan alle protocolls zoals lood afwerpen of het komt niet direkt los etc.., dus als je wing”de nodige reserve” heeft kan je meer situaties de baas, denk ook eens verder dan het standaard duikje; je doet bv. een vondst en hebt geen hefballon, je verandert van een mono naar een bi ( en dit is reeel want een wing duikt niet lekker met een mono) je wil in de toekomst decompresseren met een ander mengsel uit een extra stagebottle etc…….

• scubaroel

Deelnemer
    3 april 2006 om 21:47

hoi Corneel,

De regels om de inhoud van een wing te bepalen hangen van een aantal zaken af:
    – hoeveelheid gas (lees gewicht)
    – verandering in drijfvermogen van je pak (indien natpak)
    – ‘gewicht’ van je buddy onder water
    – gewenst extra drijfvermogen aan de oppervlakte.

En ik duik inderdaad DIR dus reken ik normaal niet met afnemend drijfvermogen van mijn pak omdat ik droog duik.

Ik wil wel nog toevoegen aan bovenstaande lijst dat een grotere wing niet altijd beter is, zeker niet zelfs. Ik merk met mijn 40lbs wing (20 kg-20 ltr) op mijn dubbel 7 dat de wing boven mij uitkomt en meer weerstand veroorzaakt, maar nog veel belangrijker dat het gas moeilijker te ontluchten is omdat de ‘flappen’ zo ver omhoog steken. Hetzelfde heb ik gezien met duiker met een 55 lbs wing (zeg 27 kg) op een dubbel 12. Normaal is een +/- 30 lbs wing prima voor een enkele fles, maar ook dat is gebaseerd op een droogpak.

Maar zoals je al zegt is proberen een goede test. Probeer dan natuurlijk met een redelijk volle fles een grote diepte zodat je maximaal drijfvermogen nodig hebt met een natpak.

Maar laat maar eens horen wat jezelf in het water ondervonden hebt.

groeten Roel

• Stropken

Deelnemer
    3 april 2006 om 21:58

Héél juist Shaun:in noodsituaties denk je maar aan één ding…zo gauw (en veilig op de tweede plaats)naar de oppervlakte gaan.

• scubaroel

Deelnemer
    3 april 2006 om 22:22

Mijn oude mares vest maar s (was krap maar 2e hands kun je niet alles kiezen) was voldoende voor mijzelf maar te weinig voor mij en mijn buddy. Dat is ook een reden geweest om naar iets anders op zoek te gaan.

Mijn huidige 20kg wing is ruim voldoende voor mij en mijn buddy, beide met dubbel 12 maar wel droogpakken.

En aan de oppervlakte drijf ik hiermee bijna OP het water, erg prettig met een lekker voorjaarszonnetje erbij 🙂

• Godiva

Deelnemer
    3 april 2006 om 22:50

Uw eigen gewicht speelt toch weinig een rol? Onder water en goed uitgelood, zal iemand van 50 kg en iemand van 150 kg weinig verschil in “wing-vermogen” moeten hebben, behalve dan om rekening te houden met het verlies van drijfvermogen van een neopreen pak zoals iemand hier al aanhaalde (grotere hoeveelheid neopreen op de grotere persoon).
    De een zal wel wat meer lood nodig hebben dan de ander om hetzelfde resultaat te bereiken.
    Ik heb zelf voor een enkele fles (12 l) een 36 lbs wing. Met mijn natpak (7+5) droeg ik nog 4 kg lood in zoet, 6 kg in zout water. Op het einde van het seizoen zal dit eigenlijk nog te veel zijn geweest. Mijn backplate weegt 2,5-3 kg. Voor een aluminium fles moet je kleine 3 kg extra rekenen.
    Een pond (lb) is afgerond een halve kilo. Een liter lucht in de wing neemt de ruimte in van een liter water. Een liter water weegt ongeveer 1 kg, dus je verkrijgt een “lift” van om en bij 1 kg. (Dit zijn benaderingen hé, er zullen er zijn die het nauwkeuriger kunnen zeggen waarschijnlijk, maar geen zin om het op te zoeken).

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader