Duikforum Duikforum Reizen Sharm El Sheik, DiversInternational & Mercura Luna

• Creator
    Discussie

Barrel
    Participant

Hallo allemaal.

Ben vannacht teruggekomen van 1 weekje Sharm. Hier een paar belevingen/

Divers international, wat kan ik zeggen? Persoonlijk vind ik het een zeer goede club. Mijn pak was kapot, dit hebben ze gratis herstelt, materiaal wordt voor je geregeld (dus niet met loodgordels en bakken slepen) en de staff was vriendelijk. Een ander positief punt is hoe ze met het luchtverbruik omspringen. Je komt hier niet met meer dan 50 bar boven af en toe wat minder. Je duiktijd wordt dus niet ingekort door duikers die meer lucht verbruiken, de groep wordt simpelweg gesplitst. Van te voren worden er al groepen ingedeeld gebaseerd op niveau. Wil je een derde duik op een dag maken? Geen probleem. Al deze zaken kan je waarschijnlijk bij veel duikclubs vinden, maar daarnaast denk ik dat hun prijzen zeer competitief zijn. Kortom: een echte aanraader.

Ik heb in totaal 17 duiken gemaakt wat ik lang niet slecht vind voor een weekje. De langste duik was 85 minuten, ook wel leuk om in je logboek te schrijven.

Ik heb regelmatig (nu ja…. ik denk zo’n 6 vakanties) in Hurghada gedoken en vind de duiken in Sharm duidelijk beter. Meer vis, meer grote vis en meer variaties in de duiken.

Er wordt nog steeds gedoken op de Thistlegorm. Fantastisch!!!! Heb daarnaast veel gezien, zoals grote napoleons, scholen barracudas, murenen, tonijn, ect etc. Heb letterlijk van elke duik genoten. Zal proberen binnenkort wat fotos op het web te plaatsen en de link hier als commentaar aan toe te voegen.

Het Mercura Luna hotel (een 3-sterren hotel waarvan men zegt dat het een 4-sterren zou moeten zijn) ben ik wat minder over te spreken (Divers International biedt de keuze tussen een 3, een 4 en een 5 sterren hotel als ik me niet vergis). Een aantal probleempjes gehad. We waren bijvoorbeeld met drie personen op een 2-persoons kamer gezet waarbij de derde persoon een toch wel erg krakkemikkig bed kreeg. Dit was blijkbaar iets wat niet te corrigeren was (hebben dat 3x gevraagd en toen maar laten vallen). Als je om een Sisha vraagt kan het zijn dat je die pas een uur later krijgt, we hebben problemen met het sanitair (geen water meer) gehad en nog een paar van die kleine zaken.
    Nu is dit voor mensen die de hele dag duiken geen probleem, je maakt weinig gebruik van het hotel. Voor mensen met een gezin zou ik toch iets anders (meer sterren) aanraden.

Conclusie: volgend jaar weer naar Divers International maar dan gaat waarschijnlijk mijn gezinnetje mee en zal ik wel een ander hotel kiezen.

• Sharm El Sheik, DiversInternational & Mercura Luna

Jacky Shark reageerde 16 jaar, 10 maanden geleden 11 Leden · 46 Reacties
  • Peter

Deelnemer
    27 maart 2006 om 15:46

Barrel,

je hebt absoluut gelijk over Divers International !

Over het Mercure hotel : ieder heeft natuurlijk zijn prioriteiten maar toch :

Heb je dan nooit bijvoorbeeld zonder electriciteit gezeten in Hurghada ? Het waterprobleem is in Sharm niet enkel een probleem van het Mercure hoor…

En ben je echt al 6 keer in Egypte geweest zonder ooit een tijdje op een shisha of iets anders te moeten wachten ? Geluksvogel ! Mij (en ongetwijfeld vele anderen) is het al gebeurd dat ik in een 5* NOOIT de bestelde drank of shisha heb gezien 🙂

En : als je met 3 op 1 kamer sliep heb je dat vast ook zo geboekt en je moet er wel bij vertellen dat de andere 2 bedden dan ook queensize zijn wat het plaatsen van een derde bed niet makkelijk maakt. Dat zou in een 5* niet anders zijn. De kamers zijn trouwens behoorlijk ruim.

Tenslotte : wees eerlijk : ken jij een beter hotel voor die prijs (+-300 euro, hotel HP en 10 duiken inbegrepen) ?

Je hebt wel gelijk dat het minder interessant is voor een gezin met kinderen omdat het niet aan het strand ligt en er weinig (geen) (kinder)animatie is.

Voor ons was het Mercure een enorme verademing tov al de hotelkazernes met megadrukte en superluide animatie tot de heel vroege ochtend, en wat heb je als duiker uiteindelijk meer nodig dan een rustig, centraal gelegen en proper hotel met degelijk eten ?

Tussen (): het St George Hotel in dezelfde buurt van het Mercure zit nu ook in het package van Divers International voor ik dacht +- 360 euro in all in !

Groetjes
    Peter

• Jacky Shark

Deelnemer
    27 maart 2006 om 16:29

Groot gelijk Barrel…in januari hebben we nog mogen proeven van de goede dienst van DI…
    en van dit hotelleke !!!
    Personlijk ken ik heel wat mensen van dit duikcentrum, sinds de vorige eeuw zelfs (99) vroeger Aquamarine/Divers International (bemanning boten Sinai 1 en 2). Management is een paar keer veranderd sindsdien. En ik wil dit zeggen: het gaat van goed naar beter, zeker met het management van nu.
    Ze verdienen zeker een pluim !!!

• Johnnyboy

Deelnemer
    27 maart 2006 om 16:40

In ben ook de geluksvogel die tijdens de zomermaanden van DI mag genieten en verblijf in het Grand Azure Resort.
    Vraagje wordt er dieper gedoken dan 25m.
    Johnny

• Jacky Shark

Deelnemer
    27 maart 2006 om 16:49

Yep natuurlijk als je meer dan een OW of dergelijk (*D CMAS)…
    Als je op Jackfish Alley gaat, vraag aan de gids of jullie even op Satellite reef mogen gaan.
    Het is daar super-mooi (een pinacle met gorgonnen en miljoenen glasvissen, ik zou daar uuuuren kunnen blijven). Is ongeveer 30 mt daar. Een beetje verder aan de rand van het drop off vind je een very small canyon dat 33 mt diep is…dan is het tijd om gewoon naar de ondiepen te gaan…er zijn daar regelmatig barracuda’s te zien, een big grouper (potato cod) en soms een wit-tip-rif-haai…
    Ik zal je een foto opsturen…

• sea angel

Deelnemer
    27 maart 2006 om 18:50

Compliment is mooi meegenomen, alleen moet de vraag worden gesteld of de service van een duikcenter afhangt, of van de mensen (staf en instructeurs).

Duiktijden van 60′ en soms meer hangen af van veel factoren. Persoonlijk, en op wens van de duikers laat ik de mensen minstens een uur genieten van al het moois hier. Traag zwemmen, genieten en al het speciaals aantonen is mijn kenmerk. De klant is tevreden = ik ben tevreden.

Wat het Mercure Luna betreft; tot 2x toe heb ik doorgegeven aan BVM om aan de receptie de sleutel van de kamer te gaan omruilen. Sisha, Sakara, vermoeidheid, … heeft jullie doen besluiten om de kamer te behouden.

Met één ding moet men rekening houden in Egypte; geduld oefenen.

Dieper duiken dan 18m? Dit is volgens het niveau (minstens Advanced of 2*), het luchtverbruik, de ervaring, de omstandigheden en de duiksite. Duiken naar 30m gebeurd zeer regelmatig.

En denk eraan; nieuwe klanten kunnen boeken via mij.

Tot binnenkort.

• Barrel

Deelnemer
    27 maart 2006 om 21:34

Op Divers International dus HELEMAAL NIETS aan te merken, juist het tegenovergestelde!!! Of de service van het centrum of van de staff afhangt? Moeilijk te zeggen, maar Marc heeft ons de mooiste duiken van allemaal gegeven (niet helemaal waar; hij was er niet bij toen we op de Thistlegorm doken ;-), hij stelt duidelijk de wens van de klant op de eerste plaats. Marc, nogmaals bedankt want mede dankzij jouw inzet is deze vakantie een grandioos succes geworden!

Divers International biedt ook de mogelijkheid om iets betere hotels te boeken. Het enige wat ik wil zeggen is dat dat de moeite van het overwegen waard is 😉 En zoals ik al vertelde, problemen met dat bed hebben we ook na 2 pogingen zelf laten schieten (en misschien speelde de Sisha en de Sakara hierin ook wel een rol 😉 dus het was niet zeer storend. Het was allemaal niet zo erg, maar ik ben ook naar Sharm gegaan met het oog op volgend jaar met het gezin terug te komen, misschien heb ik daardoor op meer specifieke zaken gelet.

@Peter:

> En : als je met 3 op 1 kamer sliep heb je dat vast ook zo geboekt en je moet er wel bij
    > vertellen dat de andere 2 bedden dan ook queensize zijn wat het plaatsen van een derde
    > bed niet makkelijk maakt. Dat zou in een 5* niet anders zijn. De kamers zijn trouwens
    > behoorlijk ruim.

Het ging niet zozeer om de ruimte, dat derde bed was wel erg armoedig, that’s all. Ruimte heb je absoluut niet nodig, wie zit er met zulk mooi weer nu op zijn kamer? Het enige wat je daar doet is gebruik maken van de doucheruimte en slapen 😉

> Tenslotte : wees eerlijk : ken jij een beter hotel voor die prijs (+-300 euro, hotel HP
    > en 10 duiken inbegrepen) ?

Nee, heb al gezegd dat ik hun prijzen zeer competitief vind. Deze prijzen ben ik nog niet eerder tegengekomen en ik vind de prijs-kwaliteits verhouding dus ongelofelijk positief.

Bij deze ook een aantal (40) fotos:
    http://flickr.com/photos/elizan/sets/72057594092087046/

Ik ben dus nog niet echt bedreven in het nemen van onderwater fotos, maar het geeft wel een goed beeld denk ik 😉

• Barrel

Deelnemer
    28 maart 2006 om 07:04

@Johnnyboy

Wat ze ook vragen is dat je eerst een checkduik op het huisrif doet om te bepalen hoeveel lood je nodig hebt etc. Voordat ik vertrok vond ik dat jammer; huisrifs zijn vaak beschadigd, weinig vis. Hier dus TOTAAL niet!!! Ze hebben een centrum bij twee hotels, ik heb op beide huisriffen gedoken en het was super! Iemand die met ons mee was en daar zijn open water cursus heeft gedaan heeft op 1 van deze rifs zelfs een manta gezien!!!!

• Johnnyboy

Deelnemer
    28 maart 2006 om 08:22

Planning
    dag 1 : 2 duiken op huisrif
    dag 2 : 2 duiken op RM
    dag 3 : 2 duiken op Tiran
    dag 4 : 2 duiken op RM
    dag 5 : 2 duiken op Tiran
    dit was voor hen een goede keuze (wat denken jullie hiervan) – moet mijn 5 duikdagen verspreiden over 14 dagen (anders trouble met gezin)
    Johnny

• Jacky Shark

Deelnemer
    28 maart 2006 om 08:41

Als ik met de vrouw ben, verspreid ik mijn duikdagen ook (geen trouble met Madamme o.a).
    Het gaat zeker. Je neemt eerst contact via mail met het duikcentrum en zegt welke dag de je kiest als bvb Dag 1.
    Neem je een day off, en je duikmateriaal staat in bvb box 25, deze gaat terug naar het duikcentrum, materiaal wordt gespoeld en gedroogd. Je zegt: overmorgen dag 2, even een bel de dag ervoor naar het centrum via hotel telefoon (is beterkoop dan een GSM), en ze komen u oppikken.
    Zo doe ik het als ik niet alleen ben. Als ik alleen ga, neem ik uiteraard mijn 5 of 6 dagen achtereen.
    Ze zijn vrij soepel. Ik weet van bepaalde duikcentra’s dat ze wel vragen om alle 10 duiken achtereen te nemen, bij DI is dit dus niet het geval.
    Wat de manta betreft op het huisrif, is dit een lucky day voor die gasten.
    Persoonlijk heb ik op 200 duiken welgeteld maar 5 haaien gezien, een op Tiran (hammerhead), een op Jackfish alley (wittip), en een paar grijze op Tiran (Gordon o.a).
    Ge moet geluk hebben, de juiste dag, juiste tijd, in de goede richting kijken, en als de manta of de walvishaai al die ingrediënten met zich brengt, heb je Dé dag van je duikvakantie.
    Toch zijn er voldoende prachtige duikplaatsen. Als je bovendien een hardwerkende gids aan boord heb, en geen “luie hond”, dan zul je geen spijt hebben van de keuze die je gedaan heb.
    Bedankt voor het vertrouwen jegens mij. Hopelijk dat ik na je verlof een mooi 🙂 in mijn mail box krijg.
    Jacky

• Barrel

Deelnemer
    28 maart 2006 om 12:09

Yep, ik ken nu al twee mensen die tijdens hun open water cursus fantastische zaken gezien hebben. De eerste dus een manta op het huisrif in Sharm, de tweede was mijn zus die tijdens haar cursus in australie per toeval een walvishaai onder haar door zag zwemmen. (wel in 1x door het enthousiastme/verbazing/angst etc haar fles leeg 😉

Mantas heb ik zelf wel al gezien, maar een walvishaai nog nooit. Ze zeggen dat het geluk ‘met de domme is’, maar dat is blijkbaar dus niet waar, anders had ik ook op het huisrif gedoken die dag en had ik de manta ook gezien! 😉

• Jacky Shark

Deelnemer
    28 maart 2006 om 12:25

Ik heb tot nu toe maar twee manta’s gezien op 500 duiken in de Rode zee, een op Small Giftun in Hurghada en een op St John’s vorig jaar. Walvishaai nog nooit.

• Marcel

Deelnemer
    28 maart 2006 om 12:34

Dan moet je naar Djibouti, Jacky. Maar dat weet je wel…

• Jacky Shark

Deelnemer
    28 maart 2006 om 12:49

Ja Marcel, ik weet het.. ga je dan mee ALS IK ZOU gaan ??? December met BartC ???
    Nikonos 5 verkocht ???

• roger

Deelnemer
    28 maart 2006 om 13:24

Jacky Shark

Dan heb je misschien toch pech gehad … of ik hoerenchance: ben nog maar 2 keer in Egypte geweest, in totaal daar 10 duiken en … bij één duik 2 manta’s over ons heen zien vliegen op ± 8m afstand van ons.
    De rust en machtigheid dat die beesten uitstralen is geweldig, majestueus !

Ik heb er een filmpje van gemaakt, maar dat is helaas niet goed gelukt 🙁

• botervisje

Deelnemer
    28 maart 2006 om 13:28

Tja, ge moet maar geluk hebben hé;-(((
    3 jaar terug Safaga duik met WW, dus wat sneller terug aan boord, ‘k was just boven als er een Manta gespot werd, niemand die teken deed of ik had er wel terug rap in gelegen.
    ‘k Heb toen dien hele dag mijn kas opgevreten;-(

• Jacky Shark

Deelnemer
    28 maart 2006 om 13:30

‘T is zoals ik het zei Roger, een lucky day uit de 1000…wie weet, zijn dit mss de laatste manta’s dat je gezien heb…heeft niks met pech te maken. Het is gewoon zo !!!
    Ik tracht steeds in het blauw te zwemmen, zeker op Tiran om hammerhead’s te zien, en den enigste die ik gezien hadt op Thomas reef was gewoon langs het rif aan het zwemmen op 10 mt.
    Om grote biesten te zien, is beter naar deep south te gaan in het voorjaar of de Brothers.

• Johnnyboy

Deelnemer
    28 maart 2006 om 21:43

Welke riffen (huisrif – RM – Tiran) zijn de moeite waard en waarom.
    Johnny

• Barrel

Deelnemer
    28 maart 2006 om 21:54

Umm… allemaal? Ok, dit is iets te makkelijk 😉

De huisriffen op de hotels zijn makkelijk (geen stroming, niet diep) maar zeer mooi. Lange duiken (ondiep), maar toch veel te zien.

Verschil tussen Tiran en Ras Mohammed? Iedereen zegt dat RM beter is, maar is heb van beide duiksteks evenveel genoten. Tiran stroming, RM wat meer vis; het hangt er een beetje vanaf wat je zoekt…

• roger

Deelnemer
    28 maart 2006 om 21:58

Jacky,

kijk een in je mailbox: ik heb je die 2 manta’s opgestuurd.

groetjes

• Jacky Shark

Deelnemer
    28 maart 2006 om 22:02

Top 10 (mijn nederig oordeel)
    1° Jackson reef = prachtig softcoral en mooie indrukwekkende driftduik indien mogelijk.
    Tussen Jackson en Woodhouse, wanneer de “was machine” niet aan is, kun je daar op een 10 tal meters een duik uit de 1000 doen !!!
    2° Ras Mohammed = Drop off met baraccuda’s en makrelen in het blauw,zeer zeer diep (800 mt)veel koralen en van al te zien, napoleon’s groupers en nog veel meer.
    3° Thomas reef = een beetje gelijk als de Jackson, maar kleiner en met een canyon waar we soms mogen gaan (58 mt)…niks zeggen !!!
    4° Shark observatory = mooie drop off met zeer zeer grote gorgonnen en grotjes…waar interessante dingen te zien zijn indien je de tijd daarvoor neem.(de tandbaars van op de foto is daar getrokken).
    5° Jackfish alley en Satellite reef = easy diving, klein grotje, zandplateau op 20 mt maar links van dit “sand alley”, even naar de diepte gaan op de zogenaamd Satellite reef (foto bij u opgestuurd gisteren).
    6° Ras Za’atar “the corner” = mooie hoekje met hangende koraal formaties en gorgonnen en veel kleine grotjes op 6 mt…naakt slakken e.d
    7° Ras Ghezlani = een mooi coral garden met veel tafel koraal en nog meer, badend in de zon…
    8° Ras umm Sid “the gorgonian wall” = een gorgonnenbos tot 30 mt met veel koraal duivels.
    Na dit hoekje kom je grote platax’s tegen in het blauw.
    9° Tower = bwah ja … een diepe canyon en dan een pinacle met glasvissen…en nog andere dingen uiteraard.
    10° another…The garden’s (Near, middle en far)…Middle en Far garden zijn de huis riffen van de Crowne Plaza.
    Met veel geluk: Manta’s, haaien en dolfijnen;)
    Het is best mogelijk.

• Jacky Shark

Deelnemer
    28 maart 2006 om 22:08

Nog geen manta’s gezien in mijn mail box…komen ze aanzwemmen of zo ???

• roger

Deelnemer
    28 maart 2006 om 22:51

moeten nu zijn aangekomen bij jou

• Jacky Shark

Deelnemer
    28 maart 2006 om 23:30

Yep … ze zijn er !!!

• Johnnyboy

Deelnemer
    29 maart 2006 om 08:21

Dus n’en hele resum om uit te kiezen – of genoeg om er een maand te blijven

• Jacky Shark

Deelnemer
    29 maart 2006 om 09:43

Er zijn nog anderen plaatsen natuurlijk.
    Woodhouse reef op Tiran is enorm groot en een paar duiken daar is onvoldoend…er wordt vaak gedoken aan het zuidkant, terwijl het noord daarvan ook interessant is ivm sponzen en wormen o.a…helemaal anders natuurlijk dan een koraal wand.
    Ras Bob is redelijk ver voor een local dive te doen, doch met zijn kleine gangen en hollen in de ondiepen is dit wel een leuke plek.
    Tiran South Laguna wordt minder gedaan, maar ik vond het ook niet slecht.
    Anemone city bij Ras Mohammed: dit wordt soms gedaan in een duik; je vertrekt vanuit Anemone City, ongeveer 21 mt. Zoals de naam het zegt zul je daar tientalen clownvissen zien met markiezinnetjes (zwart met witte vlek visjes die ook rond de anemonen leven)en uiteraard een grote colonie anemonen. Daar is de buurt is een enorme tafel koraal met twee stammen, waarschijnlijk twee tafel die in de loop der tijden samen gegroeid zijn. Kijk onder !!!Soms grote groupers of Titan triggers. Vandaar over het drop off in het blauw (goed uitrimmen) zwem je ongeveer 5′ richting Shark reef en Yolanda reef en Cable rock waar de boot op je zal wachten (het moet !!!)…
    Ras Kathy is mooi als je dieper dan 20 mt mag gaan. (check dive plaats met Temple)
    Paradise is ook mooi maar weeral, dieper dan 20 mt, zeker naar de 30 gaan indien je daartoe de toestemming krijg.
    En dan de nieuwere duikstekken bij Sanafir bank’s (ligt ten noorden van Tiran, deze plaatsen zijn zo goed als ongerept, maar daar heb ik nog nooit gedoken, het mocht niet, nu blijkbaar wel, volgens Sea angel). Hopelijk blijft het zo, want de wetten veranderen zeer snel als sneeuw in de zon.
    Amuseren zul je je ongetwijfeld. Zet daar bovenop een goede dienst, een tof bemanning met een zeer bekwaam captein, en goeie gidsen, Stefan, Ashraf zeker, Marc ken ik nog niet, maar hij zal wel goed zijn …

Page 1 of 2

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader