Duikforum Duikforum Medisch Oorproblemen

• Creator
    Discussie

Skippy130884
    Deelnemer

Hey,

Ik ben gisteren gaan duiken (’t was mijn 4de duik) en meteen na de duik merkte ik langs de linker kant een felle gehoorsvermindering. ‘k was op dat moment niet duizelig of zo, maar eens ik thuis kwam merkte ik op dat dat oor toch wel enorm aan het suizen was. eens ik in mijn bed kroop begon ik wel duizeling te worden bij de minste beweging. als ik mij rechtop zette verbeterde dit opnieuw. Deze morgen was de duizeligheid verdwenen, maar mijn oor heeft de hele nacht door gesuist en nu nog steeds (ben er een aantal keren van wakker geworden) en ’t is wel of ik nu af en toe op wolkjes loop (en neen, ‘k heb nog niets gedronken vandaag!). Voor de rest niets van evenwichtsproblemen of geen pijn, alleen nog steeds gehoorsvermindering en dat gesuis. Zou een zwembadtraining deze avond (tot 3 meter) kwaad kunnen? Zou ik een arts moeten raadplegen, of zou dit vanzelf over gaan?

• Oorproblemen

Skippy130884 reageerde 16 jaar, 10 maanden geleden 14 Leden · 39 Reacties
  • Trico Traco

Deelnemer
    18 maart 2006 om 13:41

• SVp

Deelnemer
    18 maart 2006 om 13:46

Als je gaat zwembadtrainen, beperk je dan tot oppervlakteoefeningen.
    Als je dat niet kan, sla deze training dan helemaal over !
    Je kan best de eerste 3 à 4 dagen geen druk op je trommelvlies laten komen.
    Wat jij hebt is hoogstwaarschijnlijk een langdurig flink opgerokken trommelvlies wegens te laat klaren, iets wat zéér veel beginnende duikers voorhebben.
    Het weefsel waarmee het trommelvlies is opgehangen in je gehoorgang voelt zeer pijnlijk aan bij rek, en die napijn of gezwollen gevoel kan tot 2 dagen aanhouden. Het kan ook aanleiding geven tot het suizen.
    Tegen morgen, na nog een nachtje slapen, is dat normaalgezien helemaal over.

Als dat niet zo moest zijn is er waarschijnlijk iets meer aan de hand en zou ik toch aanraden van naar een NKO te stappen om je eens volledig na te laten kijken op verborgen gebreken. Je garantie zal waarschijnlijk wel al verlopen zijn. 🙂

Als je geen te best geheugen hebt, neem dan om de paar uur nota van je symptomen.

• Frank_Meise

Deelnemer
    18 maart 2006 om 18:41

Je zou moeten binnen de 24u na een oor-barotrauma de KNO raadplegen !!! Er is een kans dat er onherstelbare schade aan je binnenoor is opgelopen …Typisch 1* of OW duikongeval kijk er de statestieken maar op na.

Contacteer DAN as soon as possible als je bij hun aangesloten bent of anders een KNO met kennis van de duiksport ( Dr Paul van der Eecken in GENT vb )

Dit is een ernstig incident geloof me ….

• blue

Deelnemer
    18 maart 2006 om 18:58

tel: + 32 (0)9 224 65 40 – 41
    fax: + 32 (0)9 224 65 49
    E-mail: paul.vandereecken@azstlucas.be

En zoals Frank zei, ik zou er toch niet meer mee wachten.
    Liever 50€ kwijt dan voor de rest van uw leven gehoorverlies (niet dat we u bang willen maken ofzo)

• roger

Deelnemer
    18 maart 2006 om 19:05

Inderdaad ernstig te nemen , tot het tegendeel is bewezen.

Binnen oor Barotrauma
    Binnenoor Hydrops
    Midden oor barotrauma (onwaarschijnlijk als je geen pijn meer hebt)
    Binnen oor deco ?

Is in elk geval te onderzoeken !

Lijkt het alsoof je oor dicht zit en je jezelf hoort spreken alsof je je oor dichthoudt?
    Binnen oor Barotrauma
    Midden oor barotrauma

en anders
    Binnen oor deco (als je lang of diep bent geweest)
    Binnenoor Hydrops meest waarschijnlijk

Dr. Roger Toelen
    examiner of diving and hyperbaric medicine

• Roderik

Deelnemer
    19 maart 2006 om 08:09

Hallo,
    1.5 jaar geleden hetzelfde meegemaakt…
    Maak dat je als de bliksem in de caissson zit, of raadpleeg evt.eerst een NKO.
    Ik heb 3 dagen gewacht alvorens te handelen ..tot ik na 3 dagen links volledig doof was.
    Met caisson therapie (1 week) is mijn gehoor (gedeeltelijk ) terug gekomen, maar mijn hoge tonen zijn ”gone forever”.En das ni alles, geloof mij!

• roger

Deelnemer
    19 maart 2006 om 11:09

Allemaal goede raad , maar waar is het slachtoffer ????

• Joe Piler

Deelnemer
    19 maart 2006 om 11:14

In de caisson? :-))
    Dat het probleem ernstig genoeg is om onmiddellijk medische hulp in te roepen, lijkt me duidelijk. Maar om vanop een afstand te roepen: “maak dat je als de bliksem in de caisson zit”, vind ik veel te ver gaan. Je kan geen twee gevallen met elkaar vergelijken, enkel afgaande op bepaalde symptomen.

• Stropken

Deelnemer
    19 maart 2006 om 11:21

Roger,zijn dat géén kenmerken van het syndroom van Menière????

• roger

Deelnemer
    19 maart 2006 om 11:35

mutadit mutandis wel ja, maar ik ga ervan uit dat als iemand zo HULP roept online, ook wel degelijk weet of hij/zij aan Meniere lijdt of niet.
    Het zou toch toevallig zijn dat je net na een duik je erste meniere aanval krijgt, niet ?

• Stropken

Deelnemer
    19 maart 2006 om 11:46

Het moet altijd een eerste keer zijn.En met de waterdruk heeft ‘iets’ zich misschien doorgezet?

Nou ja hopelijk is het dat niet,want op zijn gents gezegd is Menière een ‘merde’!!

• roger

Deelnemer
    20 maart 2006 om 09:04

Is skippy nog niet hersteld ???

• Dedjutoch

Deelnemer
    20 maart 2006 om 10:20

Ik ben geen dokter, maar wat kan er eventueel gebeurd zijn?
    Bij het stijgen is er waarschijnlijk 1 van beide oren niet helemaal terug vrijgekomen. Er blijft dan een lichte overdruk in het oor dat niet vrijkwam. Bij een lichte overdruk kan dit resulteren in suizen!
    Het beste wat je kan doen: Neusdruppels gebruiken, enkele malen per dag. Na 2 daagjes zou het dan moeten over zijn!
    Maar… zoals ik al zei: Ik ben geen dokter, en een dokter raadplegen kan in zo’n geval nooit kwaad…
    Volgens mij is er echter (nog) geen rede tot paniek. Dat komt wel goed!
    Persoonlijk heb ik ook al (enkele keren) hetzelfde meegemaakt. De ooraak was een lichte verkoudheid (foei Eddy, duiken met een lichte verkoudheid 🙁 ).

Eddy

• Frank_Meise

Deelnemer
    20 maart 2006 om 10:49

Ik denk we weer met ne flauwe plezante te maken hebben , en we zijn met z’n allen onze kostbare tijd aan het verspillen …

Ik antwoord NIET meer op postings zonder e-mail adres , voila

• roger

Deelnemer
    20 maart 2006 om 11:37

@Dedjutoch

Je beschrijft perfect het “reverse block” fenomeen. Het is inderdaad één van de mogelijke oorzaken, en je geeft inderdaad ineens de mogelijke preventie aan, maar:
    Reverse block geeft onmiddellijk bij het opstijgen al knallende pijn, en eens aan de kant wordt de pijn en de duizelighied niet slechter. Integendeel alles klaart stilaan op … hoewel “stilaan” kan nog eens wat uitlopen. Maar ’s anderendaags nog méér duizelig zijn ???

Wat ons slachtoffer beschrijft, lijkt meer op een hydrops van het binnenoor. (maar ik heb hem/haar niet onderzocht …).
    Bij het afdalen en niet goed klaren ontstaat er in het middenoor een onderdruk. Het trommelvlies wordt naar binnen gezogen en het ronde en ovale venster naar buiten (alles richting middenoor dus). Dit veroorzaakt een suctie in het binnenoor, alsdus daar ook een onderdruk met name in de endolymfe. Omdat de endolymfe in onderdruk is, en de perilymfe niet, is er een spanning op het membraan van Reissner en het orgaan van Corti (dus onmiddellijk gehoorsverlies, type perceptiedoofheid !) .
    De onderdruk in de endolymfe veroorzaakt anderzijds ook een overproductie aan endolymfe … en nu komt het specifieke: deze overproductie gaat traag, waardoor er langzaam maar progressief oorsuizen en een duizeligheid optreedt welke soms pas na uren merkbaar is.

Dit komt m.i. overeen met wat skippy beschrijft.

Goede truk: als je een éénzijdige gehoorsvermindering opmerkt na de duik. Hou je beide oren dicht. Als je nu spreekt en je hoort jezelf aan biede kanten evengoed, dan is er een geleidingsdoofheid, bijgevolg moet het probleem liggen in het buitenoor of middenoor (trommelvlies ?) . Hoor je jezelf daarentegen aan één kant beter dan aan de andere kant, dan is er een perceptiedoofheid en is er bijgevolg een binnenoorletsel.

Een buitenoor of middenoorletsel hoeft niet in de caisson, een binnenoorletsel WEL. Het kan dan immers gaan om een binnenoorhydrops (zie hoger), een binnenoordeco, of een binnenoor barotrauma: alle drie behoeven ze een hyperbare therapie.

Nog dit: in tegenstelling tot andere duikproblemen, mag er bij een hydrops niet worden gerehydrateerd, in tegendeel, plaspillekes kunnen soms snel verlichting geven, want minder vocht in het lichaam = minder endolymfe productie.

Besluit: moest dit een gokspel zijn, dan zou ik inzetten op “hydrops”.

At your service.

• david_h

Deelnemer
    20 maart 2006 om 13:10

Er kan dus heel wat gebeuren binnenin je oren.
    Heb zelf vorig jaar ook een barotrauma van het binnenoor gehad, met blijvende doofheid voor de hoogste tonen aan 1 zijde…
    Verkeerde, te krachtige, te late vasalva’s…
    Sindsdien ben ik extra voorzichtig geworden met klaren en stijgen.
    En heb dus geen problemen meer bij het duiken.
    Echter wel bij zwembad trainingen.
    Afdalen tot de bodem (3,5m) 2 maal klaren, geen probleem.
    Soms bij stijgen, een krakend geluid!! (in beide oren) vooral de laatste meter.
    Ik slik en voel de drukverandering in mijn oren.
    En toch dit krakend geluid.
    Kan het niet anders omschrijven. Ga momenteel om de 2 a 3 maanden naar NKO en oren zien er perfect uit. Iemand een idee wat dit kraakgeluid kan zijn??

• roger

Deelnemer
    20 maart 2006 om 16:00

Hoogstwaarschijnlijk het openen van de buis van Eustachius, beiderzijds en niet gelijktijdig.

• Skippy130884

Deelnemer
    21 maart 2006 om 18:34

Hey,

Sorry da’k ni eerder geantwoord heb, maar ‘k ben bovenop da gesuis zaterdag nog eens ziek geworden ook en heb 3 dagen in bed gelegen. ‘k ben maandagochtend bij mijn huisarts geweest, hij zei dat mijn trommelvliezen langs beide kanten, maar dan vooral links, aan de kant van het gesuis, gespannen stonden. Hij heeft die metalen trilhamer op mijn hoofd gezet en ik hoorde hem veel duidelijker aan de linker kant dan aan de rechterkant. ‘k moest afspraak pakken bij een KNO arts en heb pas donderdagochtend een afspraak kunnen krijgen (‘k heb het probleem sinds vorige vrijdag). ‘k neem ondertussen sinds gisterochtend een decongestivum en een neusspray, maar het gesuis is nog geenszins verminderd. Ook hoor ik nog steeds niet goed langs de linkerkant, het gehoor is noch verbeterd, noch verslechterd. Alleszins al bedankt voor jullie antwoorden EN ik hou jullie op de hoogte!

• blue

Deelnemer
    21 maart 2006 om 18:44

Je moet bij je NKO aandringen dat het hoogdringend is, bel anders eens naar Van Der Eecken in Gent

• Skippy130884

Deelnemer
    21 maart 2006 om 18:48

Gent is vrij ver, ik woon tegen Brussel… en volgens mijn huisarts was ’t einde van de week wel goed… eerst afwachten wat het resultaat werd met de neusspray en het decongestivum. Denken jullie echt dat het zo dringend is? ‘k begin nu wel wat schrik te krijgen :s En ‘k heb donderdagochtend afspraak, das binnen anderhalve dag..

• blue

Deelnemer
    21 maart 2006 om 19:03

Eerlijk gezegd als je nu nog met gehoorverlies zit zou er echt wel een grote alarmbel moeten rinkelen…

En uw huisarts heeft daar echt de middelen niet voor om dat te beoordelen denk ik.

Van Der Eecken zegt dat als je na een 12 tot 24 uur nog last (gehoorverlies) hebt, je direct bij hem moet komen.

Correct me if I am wrong Frank?

• roger

Deelnemer
    21 maart 2006 om 19:17

Skippy,

Sorry, maar huisartsen, zelfs NKO-artsen die geen duiker zijn, kunnen je echt niet helpen!

Neem DRINGEND contact met Dr. Germonpré, 02/ 264 48 48 in het Militair ziekenhuis Nederoverheembeek.
    Als ook hij je geruststelt (wat ik ernstig betwijfel) kun je wat mij betreft afwachten.

Je hebt niets te verliezen.

JE HEBT NU ECHT LANG GENOEG GEWACHT.

Dr. Roger Toelen
    Examiner of diving medicine

• roger

Deelnemer
    21 maart 2006 om 19:19

mijn GSM 0497/51.33.26

• Skippy130884

Deelnemer
    21 maart 2006 om 19:32

Bedankt Roger,

Ik neem morgenvroeg meteen contact met hem op.

• Dedjutoch

Deelnemer
    21 maart 2006 om 19:53

@ roger:

Zoals ik al zei, ben ik geen dokter. Maar…

Stel: Je komt van -30 meter, langzaam! Je oren klaren zonder dat je een “echt” probleem gewaarwordt, en zonder pijn.
    Stel, de laatste 2 à 3 meter ga je rechtstreeks omhoog (niet meer aan een uiterst kleine snelheid, maar tegen de stijgsnelheid, of minder).
    Stel dat die “reverse block” dan optreedt.
    Zo kwam ik boven bij een duik in de Oosterschelde, zonder pijn, zonder duizelingen, maar met oorsuizingen en een “doof” gevoel in mijn oor. Waarschijnlijk veroorzaakt door een zeer kleine overdruk in dat bewuste oor. Na een dag en een avond neusdruppen was het suizen weg, en de avond erna ook het doof gevoel.
    Ik zeg niet dat dit de manier is om het probleem op te lossen. En ik ben naderhand (de tweede dag) ook naar een dokter geweest (geen NKO arts), maar deze stelde alleen een lichte verkleuring (rood) van het trommelvlies vast. Het suizen EN het dove gevoel waren toen echter al weg…

Tijdens een duik in de Rode Zee, na een duik van -30 meter kreeg mijn duikmaat op -8 meter pijn in zijn oor, en kon met zeer veel moeite heel langzaam stijgen, meter per meter, en telkens wachten tot de pijn verminderde. Hij kwam boven zonder perforatie, maar in dit geval met pijn, een doof gevoel EN oorsuizingen.

Jou uitleg gaat er vanuit dat het probleem zich voordoet onmiddelijk vanaf het moment van stijgen. Mijn ervaring zegt echter dat dit ook kan optreden gedurende je stijging, en zelfs op het einde van je stijging…

Dit is geen “medische” verklaring, gewoon iets dat ik zelf voorhad!

😉 Eddy

Page 1 of 2

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader