Duikforum Duikforum Onderwater Fotografie & Video onrechtmatig gebruik van onderwaterbeelden

• Creator
    Discussie

Glenn
    Deelnemer

Zonet op een site van een forumlid mogen vaststellen dat deze DRIE onderwaterbeelden van mij gebruikt ZONDER toelating. Ik ben van mening dat mijn collega onderwaterfotografen hiervan op de hoogte moeten zijn, misschien staan er nog beelden op die van hen zouden kunnen zijn. Hieronder de mail dat ik gestuurd heb naar desbetreffende persoon:

Beste,

Ik heb zonet toevallig moeten ontdekken dat u op uw site http://users.telenet.be/juanmoreno/welcome_to_my_home_site_________.htm DRIE beelden van mij gebruikt. En dit op de homepage. Mag ik u erop wijzen dat het gebruik van beelden, zonder toelating van de auteur, onwettelijk is! Zelfs een mailtje met de vraag of u mijn beelden mag gebruiken kon er duidelijk niet af. En als u ze dan toch zonder toelating gebruikt, heb dan toch ten minste de beleefdheid om de naam van de auteur erbij te zetten!
    Nee, nog straffer: je zet er een totaal andere naam onder: Mike Johnson !! U weet toch dat er op elk beeld sowieso een copyright zit? U dient het beeld met alle respect te behandelen t.o.v. de auteur. De beelden zijn dan nog op de koop toe totaal uit hun verhoudingen getrokken!

En ik veronderstel dat alle andere beelden ook zonder toestemming van de auteur zijn geplaatst. Hopelijk komen zij ook te weten dat u hun beelden onrechtmatig gebruikt.

U begrijpt dat ik het hierbij niet kan laten. Ofwel verwijdert u de beelden onmiddelijk ofwel zet u er een duidelijke vermelding van mijn naam bij. Normaal gesproken, wordt er betaald voor het gebruik van beelden. Maar zover wil ik het, deze keer, niet drijven. En een verontschuldiging lijkt mij hier ook niet misstaan.

Indien u twijfeld of het inderdaad mijn beelden zijn, kan ik u altijd de originele onbewerkte bestanden laten zien.
    In bijlage even duidelijk een print-screen van je site als bewijslast, mét aanduiding over welke beelden het gaat.

Groeten,

Glenn De Wilde

• onrechtmatig gebruik van onderwaterbeelden

• Werner

Deelnemer
    15 maart 2006 om 17:41

ai, gaat hier weer een ‘geladen’ topic worden.

Glenn, al aan gedacht dat juan die foto’s misschien van een andere site zou kunnen hebben? die ze dan op hun beurt ook geplaatst hebben zonder jou toestemming.

En om nu nog een stapje verder te gaan,bv. op de de GODD’s worden regelmatig foto’s gemaakt door o.a. forumleden…NORMAAL gezien zou de fotograaf dan aan iedereen die op de foto staat zijn toelating moeten vragen voor die foto op een website komt.
    Want, “helaba ik wil niet dat mijn gezicht ergens op één of andere site komt te staan”
    ook hier zal wat gezond verstand en verdraagzaamheid aan de orde zijn.

Als je diefstal echt wil vermijden zet er dan een watermerk op zoals Stach gedaan heeft(ik vindt dat wel minder mooi om naar te kijken)
    Langs de andere kant is het een kleine moeite om ff aan de auteur van de foto’s te vragen of het ok is dat je foto’s van hem gebruikt op jou site.(wat respect staat altijd mooi).

• Kefke

Deelnemer
    15 maart 2006 om 17:51

Over welke foto’s gaat het? Misschien kan dat de zaken ook wat duidelijker maken.

• Glenn

Deelnemer
    15 maart 2006 om 18:45

@ Werner: Het zou idd goed kunnen dat Juan die foto’s vanop een andere site heeft. Maar dan zou hij dat gezegd hebben in zijn reactie op mijn mail. Niet dus.
    Het gaat er niet om dat hij mijn beelden op zijn site had staan. Het gaat over het feit dat er met zulke beelden met meer respect gehandeld had kunnen worden: naam van de auteur erbij is toch de minste vorm van beleefdheid. Neen, er stond zelfs een totaal andere naam onder! En zorg er dan voor dat de beelden niet totaal uit verhouding getrokken zijn en dat ze getoond worden zoals ze moeten zijn. DAAR gaat het mij om. Een watermerk is idd een oplossing, maar ik hou er niet van om mijn beelden te verpesten. Ik laat graag m’n beelden zien, men mag m’n beelden gebruiken, maar VRAAG het of zet ten minste de naam bij!!!

En als jij herinneringskiekjes (met alle respect) genomen op bijv. een GODD, vergelijkt met onderwaterbeelden waar de nodige know-how voor nodig is, waar een bepaalde artistieke aspect aan is, waar met liefde en geduld aan gewerkt is, dan is dat appelen met citroenen vergelijken en gaat dus de vergelijking niet op.

@ Kefke: Ondertussen zijn de beelden van de site verwijderd. Misschien is het zo het beste.
    Maar hier dan toch de print-screen: http://users.telenet.be/gdw/foto/Mijnbeelden.jpg

• Donald

Deelnemer
    15 maart 2006 om 18:47

“.NORMAAL gezien zou de fotograaf dan aan iedereen die op de foto staat zijn toelating moeten vragen…”

klopt ni Werner , een fotograaf heeft geen toestemming nodig van een afgebeelde persoon als hij de foto openbaar wil maken in krant, website, tentoonstelling….., moest da zo zijn dan zouden er geen foto’s meer in de krant komen en geen filmmateriaal in het nieuws .
    De wet zegt enkel dat de publicatie niet schadelijk mag zijn , het is aan de fotograaf om het zelf te beoordelen . Als de geportretteerde er anders over denkt dan moet die kunnen bewijzen dat hij/zij wordt geschaad door de publicatie .

en Glen , groot gelijk , op ELKE foto staat auteursrecht , koop de nieuwe Focus maar eens er staat altijd iets over auteursrecht in, je kan een schadevergoeding vragen zelfs aan een particulier

• Benny

Deelnemer
    15 maart 2006 om 18:52

• Glenn

Deelnemer
    15 maart 2006 om 18:57

Het is ondertussen al op z’n pootjes terecht met Juan.

Ik wil met deze topic enkel eens de aandacht vestigen op deze problematiek.
    Nogal vaak wordt er met beelden van anderen nogal minzaam omgegaan. En dit zou niet mogen.
    Laat dit meer een topic zijn waarin iedereen nog eens kan herinnerd worden aan hoe je met iemand anders zijn beelden moet omgaan.

• Donald

Deelnemer
    15 maart 2006 om 19:29

overdreven ???? nee Benny da is niet overdreven , wa zoude gij doen als iemand op bezoek komt en een mooie foto die je genomen hebt zonder je toestemming van je muur haalt om het aan zijn muur te hangen en dan ook nog eens te zeggen dat hij die foto genomen heeft . Foto’s pikken op het internet is net hetzelfde als foto’s op papier pikken

• Glenn

Deelnemer
    15 maart 2006 om 19:32

Donald, zijn wij nu echt de enige die mekaar begrijpen 🙂

• scubapat

Deelnemer
    15 maart 2006 om 19:43

Glenn,

Je hebt uiteraard overschot van gelijk! Toch misschien een kleine nuance. Er zijn veel duikers die een website zien (en dus ook maken) als een verlengstuk van hun hobby. Deze “amateur-webdesigners” zijn dikwijls helemaal niet op de hoogte van auteursrechten. Indien dit het geval is zou ik inderdaad “mild” zijn met de betrokkene. Indien je echter kan aantonen dat betrokkene van wanten weet dan zou ik er inderdaad nie mals voor zijn en zelfs een schadevergoeding eisen! Helaas zie ik op het internet heel veel betalende sites waar je in 1 2 3 een website kan maken met veel toeters en bellen en vooral zonder kennis terzake. Wat ik echt wel jammer vind is dat deze mensen geen aandacht besteden aan auteursrechten! Zo ken ik heel wat sites waar achtergrondmuziek wordt gebruikt van wereldberoemde artiesten, als ik die site dan analiseer zie ik ook wel dat het een amateursite is, deze mensen weten niet beter maar spelen wel met vuur! Je zal maar een site hebben met een tophit van Micheal Jackson en een teller die op 100.000 hits staat. Ik wil echt nie weten wat da gaat kosten als ze erachter komen!

• Glenn

Deelnemer
    15 maart 2006 om 19:48

Hey Scubapat, daarom dat ik in mijn mail naar hem duidelijk vermelde dat er normaal betaald wordt om beelden te gebruiken. Ik zie ook wel dat dit een hobby-site is en dat er niets met opzet gebeurd is. Maar ik wilde toch de puntjes op de “i”. Kwestie voor iedere “amateur websitebouwer” hieruit een les te laten trekken. Ik heb hem dan ook de keuze gegeven: eraf of m’n naam erbij. Hij kiest om ze eraf te doen. Mij niet gelaten.

• angelofede

Deelnemer
    15 maart 2006 om 20:06

glenn,
    je had mischien ook het topic kunnen aansnijden zonder met een vinger naar 1 bepaald iemand te wijzen, want ik denk dat vooral voor websites er veel auteursrechten geschonden.
    juan heeft mischien ook direkt die foto’s van zijn website gehaald om er vanaf te zijn, zonder er aan te denken van te antwoorden dat hij die foto’s van ergens anders zijn.

En als je echt niet wilt dat er iemand je foto’s kan kopieren zonder je toestemming kan je foto’s dus tegen kopieren beveiligen op je website, en er geen krak in maar weet wel dat dat gaat door 2 verschillende manieren zelfs,
    de rechtermuisknop uitschakelen op je website en een programma instaleren dat als je de foto bewaart er een witte afbeelding komt met je copyright op.

@donald
    en er is nog een verschil tussen een foto pikken, en een duplicaat meenemen

uitendelijk vind ik dat het hier toch wat word opgeblazen
    enkele jaren heb ik een hondertal foto’s getrokken op de roefel in brasschaat en hebben we samen met de informatiedienst een roefelkranje gezet, dus is er een kopie gebleven op de pc van de informatiedienst, nu heb ik al gemerkt dat in de parkbode (gemeenteberichten) die foo’s regelmatig worden gebruikt, moet ik dan ook een klact neerlegen voor auteursrechten, als iedereen daarmee gaat beginnen krijgen we hier nog van die toestanden waar iedereen iedereen voor het minste aanklaagt zoals in amerika

• Werner

Deelnemer
    15 maart 2006 om 20:16

@Glenn, “En als jij herinneringskiekjes (met alle respect) genomen op bijv. een GODD, vergelijkt met onderwaterbeelden waar de nodige know-how voor nodig is, waar een bepaalde artistieke aspect aan is, waar met liefde en geduld aan gewerkt is, dan is dat appelen met citroenen vergelijken en gaat dus de vergelijking niet op”

euh,ik heb nergens een vergelijking gemaakt hoor, ik trok enkel de lijn door naar het publiceren van foto’s op websites zonder toestemming van de maker ervan, en dan maakt het(denk ik) gene ene moer uit of het al dan niet een artistieke foto is of een aandenken kiekje.(het gaat in deze nl. niet over ‘wat’ er op de foto staat.

@ Donald, dan heb ik weer wat bijgeleerd sé.

😉

• Trico Traco

Deelnemer
    15 maart 2006 om 20:27

• Ocean

Deelnemer
    15 maart 2006 om 20:34

Hoi Glenn,

Aan mij heeft Juan de toestemming gevraagd en gekregen om bepaalde foto’s te gebruiken. Dus ik denk niet dat het kwade wil is van Juan…

Trouwens staan er wel mooie foto’s op je site. Welke camera gebruik jij? Laat je dit eens weten? (De flitser hebben we alvast gemeen.)

Misschien dat ik je in de toekomst nog wel eens aanspreek om een paar foto’s van jou te gebruiken voor in mijn boek, of voor op de website…

enne, ik vond je eerste posting na de eerste lezing (amai, ’t is hier precies Lucas, 12;24) vrij hard overkomen. Maar allé, ben blij verder te mogen lezen dat alles bijgelegd is tussen U en Juan.

Sportieve groeten,
    Luc.

• Glenn

Deelnemer
    15 maart 2006 om 20:40

@ Ocean: Fijn te horen dat er aan jouw wel iets gevraagd is. Zo moet het! Ik weet zeer zeker dat Juan niets met opzet heeft gedaan.

Ik fotografeer met een Olympus 5060 en 2 D-2000 flitsers van INON. Macrolens INON UCL-165AD, de groothoek INON UWL-100 28AD met de INON DomeLens UWL-100. Als je beelden wil gebruiken, geen probleem. Vraag maar en je krijgt 🙂

• Ocean

Deelnemer
    15 maart 2006 om 20:46

Bedankt voor de info Glenn,
    en als ge maar weet dat Juan nen toffen gast is!

Voila, dit gezegd zijnde rijd ik nog eens tot aan de club, nen donkere Leffe gaan drinken…schol!

• Donald

Deelnemer
    15 maart 2006 om 21:35

@ angelofede ” “En als je echt niet wilt dat er iemand je foto’s kan kopieren zonder je toestemming kan je foto’s dus tegen kopieren beveiligen op je website, en er geen krak in maar weet wel dat dat gaat door 2 verschillende manieren zelfs,
    de rechtermuisknop uitschakelen op je website en een programma instaleren dat als je de foto bewaart er een witte afbeelding komt met je copyright op.””

ik heb een online fotoalbum waar iedereen op kan kijken en de rechtermuisknop werkt niet maar je kan als je echt wil toch de foto’s dupliceren , een watermerk is ook te omzeilen en je naam op de foto kan ook maar dat wil ik ni , mensen moeten eens leren dat ze eerst eens moeten nadenken voor ze iets doen en als je iets wil kan je al ver komen met vragen , als iemand een foto vanuit mijn album wil (niet commercieel natuurlijk) en die vraagt dat aan mij dan zal hij mss de foto in volle kwaliteit krijgen van mij

“”@donald en er is nog een verschil tussen een foto pikken, en een duplicaat meenemen””

een foto dupliceren die niet van je is en publiceren is pikken , ipv foto’s aan de muur staan de meeste nu online en dat wil niet zeggen dat iedereen ze zomaar mag gebruiken(pikken) zonder toestemming

“”nu heb ik al gemerkt dat in de parkbode (gemeenteberichten) die foo’s regelmatig worden gebruikt, moet ik dan ook een klact neerlegen voor auteursrechten, als iedereen daarmee gaat beginnen krijgen we hier nog van die toestanden waar iedereen iedereen voor het minste aanklaagt zoals in amerika””

dat de parkbode je foto’s gratis mag gebruiken is fijn voor hun maar als ze zomaar foto’s nemen zonder je toestemming te vragen, ookal zeg je er niets van, is en blijft pikken . Het gaat hier ni om de centen hé , maar om het fatsoen dat als ze iets van je gebruiken het ook vragen en als ze publiceren er tenminste je naam er bij zetten .

• SVp

Deelnemer
    15 maart 2006 om 21:43

> de rechtermuisknop uitschakelen op je website
    > een programma instaleren dat als je de foto bewaart er een witte afbeelding komt met je copyright op

Dat helpt geen fluit !
    Ik doe een print-screen, plak dat in een fotobewerker en trim het beeld bij tot originele grootte.
    Of ik kijk naar je source, plak de url van de opgeroepen foto in mijn adresregel en krijg hem zo te zien zonder meer.
    Nee Donald, terug naar de tekentafel maat … 🙂

Mvg.,
    Svp

• Donald

Deelnemer
    15 maart 2006 om 22:25

?????? ik zeg net ook tegen angelofede dat het geen fluit helpt , wat bedoel je nu met terug naar de tekentafel?????

• stach

Deelnemer
    16 maart 2006 om 00:41

@svp : iedereen kent die trukjes niet.

tevens zit je met IE ,firefow,opera,….allemaal andere code.

in IE gewoon een ctrl+a en ctrl+c doen en je hebt de foto hoor. een printscreen is niet nodig zelfs.

hier heb ik zo een rechtermuistoets beveiliging opgezet.
    8/10 mensen weten niet hoe ze te omzeilen (tips: gebruik firtefow en je hebt het)

http://users.pandora.be/stach/imagepages/Andrea%20I%20nachtduikCRW_0048.html

over sabam daar gaan we niet over beginnen.DAt is een commerciële organisatie die winst wil maken .dat is geen overheidsinstantie.
    ER bestaan nog verschillende sabam achtige bedrijven in belgië de meesten kennen enkel sabam.
    Boeken kan ik er over schrijven ar allemaal even nutteloos.
    Sabam is de bloso van de sport.oplichters die geld willen scheppen en de regels naar hun hand zetten

• Ronin

Deelnemer
    16 maart 2006 om 01:02

@Stach

Welke beveiliging???

Kan het zo copieren hoor!!!

Ronin

• SVp

Deelnemer
    16 maart 2006 om 02:53

Ik kijk dus in je source en zie dat de getoonde foto vermeld staat als “../images/Andrea%20I%20nachtduikCRW_0049.jpg”.
    Een klein beetje kennis van DOS brengt je dan bij http://users.pandora.be/stach/images/Andrea%20I%20nachtduikCRW_0049.jpg .
    Opgelost. 🙂

@donald
    Dat krijg je als je berichten diagonaal begint te lezen. Sorry !

• stach

Deelnemer
    16 maart 2006 om 09:06

dat bedoel ik dus he ronin en SVp het is niet moeilijk.

als je IE gebruikt en rechter muisknop doet lukt het niet.

maar source bekijken ,dos,,modzilla of opear bezigen xelect all en copy zijn allemaal truks.

Maar die truks zijn iet door het grote publiek gekent.

• Wimmeke

Deelnemer
    16 maart 2006 om 09:39

In IE is het ook niet moeilijk om een beveiligde foto te copieren met het gebruik van je rechtse muisknop. Ik wist eerst ook niet hoe het moest,maar een leerkracht van de avondschool heeft het mij eens verteld en het is eigenlijk heel simpel.

• Buzo

Deelnemer
    16 maart 2006 om 09:44

@Glenn
    Ik hoop maar dat je zelf nooit muziek, films, software, etc. gaat downloaden van het internet of kopiëren van een vriend … want daar gaat dezelfde redenering op.

Ik wil met deze opmerking geen afbreuk doen aan je gelijk, maar heb wel een sterk vermoeden dat hypocrisie weer hoogtij aan het vieren is bij de replieken. In feite zou iedereen die bv. muziek van het internet haalt zich hier moeten onthouden van commentaar of er openlijk voor moeten uitkomen dat ze de auteursrechten aan hun laars lappen. Eén zaak heb ik wel al geleerd: de gehele regeling betreffende de auteursrechten wordt maar verdedigd zolang men er persoonlijk niet voor moet betalen …

Zoals reeds voorheen gezegd moeten we natuurlijk alles in de juiste context kunnen plaatsen. Onderling contact nemen en toestemming vragen is dan ook maar een onderdeel van correct handelen en kan al veel problemen vermijden.

Ter illustratie: lees ook eens het topic over “The Cave (speelfilm)”

Page 1 of 2

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader