Duikforum Duikforum Onderwater Fotografie & Video groothoek voor Olympus C-7070

• Creator
    Discussie

knolf
    Deelnemer

Ik heb een Olympus C-7070 met een Ikelite onderwaterbehuizing en Ikelite DS-125 flitser. Ik ben van plan een groothoek lens aan te schaffen. Ik twijfel tussen de Olympus WCON-07 van Olympus met de Ikelite dome port ( lens in de behuizing dus ) of een Inon UWL-100 om op de behuizing te schroeven. Voordeel van de INON is dat die onder water te vervangen is door eventueel een macro lens wat natuurlijk niet mogelijk is met de Olympus lens. Heeft hier iemand ervaring mee ? Ik heb ook gelezen dat er met de INON lens wat problemen kunnen zijn aan de randen, dit is echter op te lossen door wat in te zoomen. Alle tips zijn welkom !!

• groothoek voor Olympus C-7070

• Frank

Deelnemer
    8 maart 2006 om 22:07

Omdat ik uit een vorige configuratie nog een UWL100 had liggen, gebruik ik hem nu op een systeem identiek aan dat van jou. Het werkt, maar in maximale breedhoek (27mm voor de 7070) krijg je vignetting in de hoeken, zwarte randjes dus. Licht inzoomen verhelpt het euvel, maar je kan daardoor de maximum breedhoek niet gebruiken.

De UWL-100 is een prima lens, maar wel een stuk zwaarder dan de WCON-07. Over verschil in beeldkwaliteit kan ik me niet uitspreken.
    Als je een domeport gebruikt, krijg je een nog betere hoek. Voor een eerlijke vergelijking moet je de WCON-07 met Ikelite dome dus afwegen tegen de UWL-100 met Inon dome. De Inon dome kost nog meer dan de UWL-100 zelf, dus vermoed ik dat de WCON combinatie wel wat goedkoper zal zijn.

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader