Duikforum Duikforum Onderwaterbiologie Allesomvattend boek Rode Zee ?

• Creator
    Discussie

SVp
    Participant

Hoi,

Iedereen die naar de Rode Zee gaat en biologische interesses heeft sakkert altijd over hetzelfde : “alles wat ik onderwater zie staat verspreid over 3 boeken want de ene boek heeft geen slakjes en de andere geen kraakbeenvissen en nog een andere geen kwallen of geen zeesterren.”
    Bij mijn laatste Egypte-trip heb ik een boek gekocht, en na UREN gebruik op de WC stel ik vast dat ik het ultieme boek heb gevonden waar gewoon ALLES van Rode Zee beesten in staat !
    De cover zei al “The definitive guide …”, maar wie gelooft dat nu ? 🙂

Het boek is 15 x 21 x 3 cm en elk beest krijgt 1/3 pagina.
    Er is eerst een normale zoölogische opdeling in hoofdstukken zodat je makkelijk navigeert.
    Je krijgt per beest de Engelse naam, de universele Latijnse naam, gemiddeld volwassen formaat, visuele omschrijving, biologie (inclusief gevaren en bijzonderheden) en dan nog het leefgebied. Er zijn zo meer dan 1200 modellekes in terug te vinden, allemaal met (mooie !) foto en voor velen ook nog een kleine tekening van de juvenielen.

CORAL REEF GUIDE
    RED SEA
    door Ewald Lieske & Robert F. Meyers
    Gepubliceerd door Harper Collins en gedistribueerd door hun Osiris Office.
    ISBN 0 00 774173 1
    384 pag.
    Adviesprijs : 30 euro

In luchthaven- en andere winkeltjes makkelijk herkenbaar.
    Voorpagina : blackspotted sweetlips op achtergrond van paars zacht koraal met witte titel en namen auteurs.
    Rechterkant : duidelijke verdeling van 3 vissen per pagina zichbaar, ook bij het dichtgeklapte boek.

Als je ooit 1 Rode Zee beestenboek koopt, dan is dit zonder twijfel de allerbeste keuze !

* Update :
    is sinds 2006 ook in het Nederlands verkrijgbaar onder de titel “De Koraalriffengids voor de Rode Zee” met ISBN nummer 90 5920 543 X of 978 90 5920 543 7.
    Hij is anno 2011 nog altijd bij uitstek de meest volledige referentie voor de Rode Zee !

De Debelius die lager vermeld wordt heeft mooie foto’s maar is zeer onvolledig.

• Allesomvattend boek Rode Zee ?

SD reageerde 14 jaar, 4 maanden geleden 10 Leden · 14 Reacties
  • Carhartt27

Deelnemer
    2 maart 2006 om 10:49

Ik vind nog altijd de Debelius Rode Zee riffengids (nederlandstalig) één van de betere.
    En om goede duikstekken te vinden raad ik de Red Sea guide van Lonley Planet aan.

• DiveNow

Deelnemer
    2 maart 2006 om 10:49

Dat zeg ik ook al een jaar!

http://www.divenow.nl/coral_reef_guide_red_sea.htm

maar ja… om de een of andere reden is de Nederlandstalige versie van de Rode Zee riffengids nog altijd nr1..

Uiteraard ook op de beurs aanwezig..
    En volgens mij heeft Bram (cowa) er ook nog liggen

• stach

Deelnemer
    2 maart 2006 om 12:22

yep is idd een goede

op luchthaven in hurghada in namaak te koop voor “een appel en een ei” net zoals de rode zee riffengids.
    de kwalitieit van de foto’s is dan een stuk minder maar….je moet maar eens naar de foto kijken van die spaanse danseres dat er in staat.die is meer roze dan rood in dat namaak exemplaar

• DiveNow

Deelnemer
    2 maart 2006 om 14:09

Ja die uitgever zitten ze al wat jaar achter de broek.. egyptische molens malen langzaam he..

• SVp

Deelnemer
    2 maart 2006 om 18:13

Ik denk dat ik wel een originele heb, want de foto’s zijn excellent !

• Jacky Shark

Deelnemer
    2 maart 2006 om 20:47

Wordt het vochtigheidsgehalte van het water van de Rode zee erin vermeld???

• Stropken

Deelnemer
    2 maart 2006 om 21:00

99,2 %

• DiveNow

Deelnemer
    2 maart 2006 om 21:25

BROL

Kom zelf maar checken op de beurs

• Jacky Shark

Deelnemer
    2 maart 2006 om 22:20

Ik zal er zijn op zondag als ik nog leeft!!!

• SD

Deelnemer
    20 september 2008 om 11:24

[quote]Carhartt27 schreef:
    Ik vind nog altijd de Debelius Rode Zee riffengids (nederlandstalig) één van de betere.

Heeft er toevallig nog iemand eentje in de kast liggen dat niet meer gebruikt wordt of dubbel is? Aan een democratische prijs liefst ;-)? ik heb de mijne uitgeleend en vrees dat’ie niet meer terugkomt… De 3de oktober vertrekken we met de club naar Egypte en er zijn heel wat beginnende duikers bij. Ik zou heel graag een riffengids meenemen aan boord zodat ze na elke duik zelf de vissen kunnen opzoeken die ze gezien hebben!
    Alvast bedankt!
    Kat.

• Fame

Deelnemer
    20 september 2008 om 12:26

Bij proxis.be is hij nog te koop.

• Dries

Deelnemer
    20 september 2008 om 12:28

Als je nu ver genoeg uitvaart naar het noorden.. en je naast ons bootje legt… Dan mag je de mijne altijd lenen… Zelf zitten wij met ons gekend clubje (zie zwaantje) in Sharm diezelfde week.

Dries

• htweeo

Deelnemer
    20 september 2008 om 15:16

Op de meeste degelijke “duikboten” liggen toch een aantal visseboeken .. en meestal de gele debelius ….

• SD

Deelnemer
    22 september 2008 om 13:34

Dries schreef:
    Als je nu ver genoeg uitvaart naar het noorden.. en je naast ons bootje legt… Dan mag je de mijne altijd lenen… Zelf zitten wij met ons gekend clubje (zie zwaantje) in Sharm diezelfde week.

Dries

Oesje…. das wa ver! 🙂 Goede reis, he Dries!

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader