Duikforum Duikforum Materiaalbespreking Compressor

• Creator
    Discussie

Toontje
    Deelnemer

Ik zou graag mijn eigen compressor thuis hebben. En dan ook nog met de mogelijkheid om O2 en Helium te vullen via de compressor.
    Het grote probleem is dat ik noppes verstand heb van compressoren.
    Dus de vraag aan alle techneuten hier:
    – welke compressoren zijn hier voor geschikt
    – waar moet ik op letten
    – wat zijn ongeveer de kosten
    – hoe makkelijk/moeilijk is het installeren en onderhouden hiervan.
    – En alle aanvullende info waar je maar aan kunt denken
    Reacties mogen offline of hier, maakt niet uit. Alle info is meer dan welkom!

• Compressor

Toontje reageerde 16 jaar, 10 maanden geleden 28 Leden · 111 Reacties
  • Jacky Shark

Deelnemer
    28 februari 2006 om 21:29

Moet zeker tellen op meer dan 2500 euro’s voor een klein draagbaar compressor, elektro-motor zeker kiezen voor thuis.

• Toontje

Deelnemer
    28 februari 2006 om 21:36

Wat is het voor/nadeel van een elektro-motor? Is het stiller of gewoon compacter?

• SVp

Deelnemer
    28 februari 2006 om 21:38

Zolang je met percentages tot maximaal 40% O2 wil gaan werken is elke compressor geschikt. Voor hogere percentages bestaan er dure olievrije compressoren.

Het installeren van een kleine draagbare compressor is kwestie van in het stopcontact steken. Voor een grote is er toch wel een gedegen kennis van electrische installatie nodig !
    Wil je een complexere setup bouwen, dan moet je met onox leiding aan de slag. Niet moeilijk maar je hebt een paar gereedschappen nodig en wat hulp in ’t begin. Tenzij je een loodgieter bent of een heel handige knutselaar.
    Het onderhoud beperkt zich tot filters plaatsen en olie verversen. Op zich heel makkelijke klusjes. De filters zijn wel vrij duur.

Mvg.,
    SVp

• Jacky Shark

Deelnemer
    28 februari 2006 om 21:46

Het is zeker stiller dan een benzine motor en zonder CO gevaren indien je vult in een gesloten ruimte(garage e.d of zelfs in de keuken… lol). De meeste compacten compressoren werken nu op 230 volt, dus geen drijfkracht nodig. En de filters vervangen zoals SVp zegt is niet zo heel moeilijk (een beetje materiaal bijkopen, sleutelkes e.d en je ben vertrokken).

• Emmie

Deelnemer
    28 februari 2006 om 22:01

Aangezien het bedrijf waar ik werk (Dräger Safety Nederland) zaken doet met Bauer Kompressoren, plaats ik hier maar ff een link. Wellicht dat je hier al wat meer info kunt vinden: http://www.bauer-kompressoren.de/en/produkte/atemluft/index.php

Mocht je ook nog interesse hebben in een eigen decotank, heb inmiddels doorgekregen dat Dräger een nieuwe decompressietank heeft gemaakt. De Hyper 5 is “ons” nieuwe paradepaardje: http://www.draeger.com/ST/internet/UK/en/Products/Systems/RescueShelter/DecompChamber/HBO/Hyper5/pd_hyper5.jsp
    Kan je met wel met meerdere mensen tegelijk in 😉

• pyjamaduiker

Deelnemer
    28 februari 2006 om 22:04

En de compressoren van Bauer zijn zeer goed en degelijk !

• Stropken

Deelnemer
    28 februari 2006 om 22:32

EN een elektromoteurke kan ik je wel bezorgen aan een min of meer schappelijk prijske want ge hebt nog iets tegoed!Denk dat er nog enkele 5 pk’s in overschot liggen (in ’t magazijn van mijn schoonzoon).

• Toontje

Deelnemer
    28 februari 2006 om 23:01

Hi Sropken,

Ik zal het aanbod zeker onthouden (maar ik heb echt niets tegoed hoor!). Ik ga nu ronnkijken wat ik precies nodig heb en op welke manier ik eea moet (laten 🙂 aansluiten zodat ik ook nitrox (en liefst ook He) kan vullen. Maar je hoort zeker van me :-))

• Dedjutoch

Deelnemer
    28 februari 2006 om 23:59

Zuivere O2 pompen met een hoge druk compressor???? Ik zou er niet aan beginnen!
    In dat geval heb je een goede O2 geschikte booster nodig (Haskel)! Deze kan je dan ook voor Helium gebruiken!

Maar, een olievrije hogedrukcompressor… ik weet nie of da bestaat, maar te zwijgen van wat da zou kosten????

Voor een compressor zou ik kiezen voor een Auer (neen, geen Bauer!). Deze werken nml via het 4 trapssyteem i.p.v. het drietrapsysteem dat Bauer en anderen gebruiken! Draait zeer langzaam, en gaat veel langer mee! Onderhoudskosten zijn kleiner en onderdelen goedkoper!
    http://www.auer.de/index.php?id=269&L=1
    Maar op deze site lijkt het alsof Auer zijn compressoren nu bij L&W koopt… Maar dat weet ik niet zeker…

😉 Eddy

Zelfs zo’n Haskel O2 geschikte booster is zeer zeer prijzig!
    http://www.americanairworks.com/hask-dive.html

• SVp

Deelnemer
    1 maart 2006 om 00:30

He ja, dat lijkt idd gewéldig op een L&W.

@Toontje
    Voor je met O2 aan de slag gaat; niet vergeten : http://www.airspeedpress.com/newoxyhacker.html !

• Toontje

Deelnemer
    1 maart 2006 om 08:16

De Oxygenhacker heb ik reeds (zelfs in PDF-vorm voor DiveNow als je geinteresert bent :-))

Vrees idd dat de zuivere O2 via een boosterpomp moet.

• Dedjutoch

Deelnemer
    1 maart 2006 om 08:37

Inderdaad, Auer heeft de eigen productie van compressoren stilgelegd. Spijtig, waren zeer goede compressoren (te vinden bij brandweerkorpsen). Wij kochten er ooit eentje over van Duikcentrum de Gevelingen (Den Osse). Deze had dienst gedaan op hun vulautomaat! Ik vermoed dat de huidige terug “afgeschreven” is! Anders daar eens proberen? Vraag naar Mr. Hanson (= eigenaar). Dergelijke compressoren hebben vaak veel draai-uren, maar zijn perfct onderhouden, en kunnen nog heel lang meegaan! Die van ons draait intussen al bijna 7 jaar probleemloos (450l/min normobaar). Toen wij hem kochten was hij vervangen door een nieuwe Auer 4-traps.
    Destijds kochten wij die compressor aan een ZEER gunstige prijs! Wel “handje contantje” 😉

Eddy

• Willij

Deelnemer
    1 maart 2006 om 10:25

Een beetje “op de kleintjes letten” Dedjutoch.

Toontje wil dat compressortje thuis gebruiken Met 450 L/min. smelt wel je verlengkabeltje.
    Dat heeft een aanloopstroom van ± 30Amp bij 3 x 400V. Ik weet niet wat je in België aan elektra binnen krijgt.
    Bij mij is dat 3 x 25A 230/400V

Mijn K 14 met 220L/min. gaat nog net goed zonder dat ik bij het opstarten alle overige apparaten en licht moet uitschakelen.

• roger

Deelnemer
    1 maart 2006 om 10:43

Milieuvergunning vereist ????

• pyjamaduiker

Deelnemer
    1 maart 2006 om 11:43
  • Willij

Deelnemer
    1 maart 2006 om 16:41

Het is altijd de aanloop piek en de gelijtijdheid factor pyjama.
    Mijn 3 fasemotor van 4 KW heet een nominaalstroom van 8,3 Amp.
    Dat is per fase. Omdat de motor altijd te zwaar wordt gekozen zal de stoom tijdens gebruik ± 7Amp zijn. Ondanks de ster driehoekschakelaar en de ontlastklep op de 1e en 2e trap is de aan loopstroom over een korte tijd véél groter. De smeltveiligheid kan ook over een heel korte tijd véél meer verdragen.

Stel:
    Mijn compressor zal een aanloop piek hebben van ± 25Amp tijdens enkele seconden. Dit is over alle 3 fasen. Staat de wasmachine of vaarwasser van 3000Wtt net te verwarmen dan is dat ook13 Amp. De hoofdsmeltveiligheid van 25Amp is dus al goed opgewarmd en krijgt een piek van 38 Amp en gaat dan door.
    Dat kost in Nederland ± € 100.-

Een motor van 4 KW mag men vaak niet in monofase uitvoeren De stroom zal dan ± wortel 3 hoger zijn dus 1,73 keer Daar blaas je die smeltveiligheid van 40Amp ook mee op

Ik ben mijn parate kennis helaas kwijt en mijn schoolboeken zijn antiek. De bovengenoemde waarden zijn dus aangenomen. Met wat nazicht kan ik dat beter berekenen.

Onze clubcompressor van 450L/ min en ± 12 KW was beveiligd met 30 Amp traag. Lager ging niet.

• steevke

Deelnemer
    1 maart 2006 om 17:32

Mono-fase is 2.2 kW het maximum dat nog praktisch is – en dan best nog zorgen dat je wasmachine, vaatwasser, droogkast of frieuze niet aanstaat.

Zorg best ook voor een aparte electrische kast met aparte verliesstroomschakelaar.

Steven

• Lazy Charles

Deelnemer
    1 maart 2006 om 17:54

mono fase 2.2 kw?? Naar wat ik mij nog van school herinner is 40A x 220V = 8800watt, dat is 8.8 kw als ik me niet vergis. De normale leidingen zijn gezekerd met 25A dat is nog altijd 5,5kw. Verbeter me als ik fout ben.

@Willij: wij werken meestal met automatische hoofdschakelaar (of netzekeringen). Als wij te veel gebruikers tegelijk opzetten, bv: vaatwasser + wasmachine + friteuse + elektrische oven + microgolf ++++, dan kan die hoogstens afslaan.
    Apparaat uitschakelen en naar de kelder hoofdschakelaar terug aan en probleem is opgelost. Komt geen nutsbedrijf aan te pas maar wel alle wekkers terug instellen want ik ben te zuinig om er batterijen bij te steken.

• Willij

Deelnemer
    1 maart 2006 om 19:12

Je doet je naam eer aan Lazy 😉

Misschien moet ik toch maar eens gaan vehuizen. T’is daar allemaal wat simpeler in België.
    Ik weet het omdat mijn vader er ± 40 jaar heeft gewoond.
    In Nederland zitten er eerst een hoofdzekering. Keurig in een verzegeld kastje. Moet ook wel want wij zijn zuinig of gierig.

De wiet kweekers halen zie zegeltjes er gewoon af en tappen de stroom vóór de meter af. Dat is beterkoop met al die groeilampen 😉 Ik ben benieuwd hoe ze dat nu doen want ze gaan massaal de grens over.

Maar op school heb je niet goed opgelet zie ik al. Jouw berekening gaat alleen maar op bij Ohmse belasting zoals gloeilampen.
    Bij motoren is het stroom x spanning x cosinus Phi (hoekverschuiving) x rendement.

Dus die 5,5 KW wordt dan 5,5 x 0,8 x0,8= 3,52 KW met een cos Phi van 0,8 en een rendement van 80%
    Dan moet je hem nooit starten maar altijd laten doorlopen?????????????? en ondertussen geen TV kijken :p

• Toontje

Deelnemer
    1 maart 2006 om 19:16

Tv kijken lukt nog wel maar de magnetron en vaatwasser (alles dat verwarmd eigenlijk) zijn killing…

• Willij

Deelnemer
    1 maart 2006 om 19:26

Toevoeging voor Lazy

KW is bij motoren wat ze presteren en niet wat ze nodig hebben. Wij noemen dat ook vaak “asvermogen” Wat jij noemt heet “opgenomen vermogen.
    KW heeft niet alleen met elektra te maken. De automotoren worden ook opgegeven in KW. Vroeger was dat nog ik PK (paardenkracht)

Met ideale spoelen en condersatoren kan je zonder maar één W te gebruiken best 10 Amp bij 220 V uit het stopcontakt halen :p

Maar dit is een DUIK forum dus geen Elekta forum.

• angelofede

Deelnemer
    1 maart 2006 om 19:50

in principe krijg je uit je teller 63A -> 63*230= +/- 14.5Kw als je teller is geplaatst na +/-1980. Alleen word er in een zekeringkast een zekering gestoken van 25 of 40A omdat anders de bedrading in je zekeringkast te dik moet zijn. Dus als je een 2de zekeringkast plaatst afgetakt voor je hoofdzekering (er zit nog een zekering in je teller) zal het vermogen hier in belgië geen probleem zijn.

Er zijn ook watergekoelde compressoren op de markt, komt geen druppel olie meer bij kijken, wegen wel 2 keer zoveel in gewicht. Of met een gescheiden oliecirquit, dan zit er ook geen olie in de lucht.

greets angelo

• pyjamaduiker

Deelnemer
    1 maart 2006 om 19:55

Je kan nooit aftakken voor je hoofdzekering die in je teller staat ,je meter is gelood dus moet je die al verbreken .Eigenlijk is dat géén probleem maar laat er dan géén kortsluiting gebeuren en zeker géén brand want dan gaat ge pas problemen krijgen met de verzekering.

• angelofede

Deelnemer
    1 maart 2006 om 20:01

ik bedoel de hoofdzekering van je zekeringkast, niet die van je teller

• pyjamaduiker

Deelnemer
    1 maart 2006 om 20:10

Kan je inderdaad doen ,moet je wel je compressor goed beveiligen .maar als je een grotere compressor koopt zit de sturing toch in een aparte kast .

Page 1 of 5

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader