Duikforum Duikforum Reizen De Grote Hegge Thorn (NL)

• Creator
    Discussie

Dedjutoch
    Participant

Een gekke plaats om een vraagje over een duikplas in Nederlands Limburg onder te brengen: “Reizen” 😉

Bij de duikplaats de Grote Hegge in Thorn kom je op een bepaald moment aan een slagboom. Met wat geluk staat die open, maar met een 4×4 is dat niet echt nodig. Je rijdt over een brugje en komt op een zandvlakte terecht met een asfaltweg met enkele ronde punten achter elkaar.

Nu mijn vraag: Waar ga je te water? Ver van het brugje? Links, rechts???
    We plannen een duikje op het wrak dat er ligt tussen 4 en 10 meter. Maar dan dien je wel te weten waar je te water dient te gaan, en als er geen andere duikers aanwezig zijn, (de slagboom was immers dicht 😉 )is het moeilijk om te weten te komen waar je best te water gaat…..
    Iemand een idee???

Bedankt,
    Eddy

• De Grote Hegge Thorn (NL)

Dedjutoch reageerde 16 jaar, 11 maanden geleden 3 Leden · 9 Reacties
  • davy

Deelnemer
    24 februari 2006 om 16:22

voorbij die slagboom helemaal doorrijden door de modder.
    Het gaat dan wat omhoog en je komt terug op een asfalt weg uit.
    Deze volgen tot die een bocht naar links maakt. hier kan je parkeren.
    Als je nu loodrecht het water ingaat en op een meter of 6 naar rechts zwemt zal je knal tegen dat wrak aanzwemmen, je kan niet missen…
    top ligt op +-2m, kiel op +-9m (hij zit in de helling, je zal wel zien wat ik bedoel)
    lengte iets van 50m waarvan een stuk in de kant zit.

het is mogelijk om te penetreren en volledig door de kiel te zwemmen.
    doch dit enkel no-mount of side-mount met erg kleine flesjes, je zal door een hoop kleine deurtjes moeten zwemmen, en het zicht zal in geen tijd tot 0 herleidt worden.

achterin kan je wel makkelijk naar binnen via een trap waarna je in een kamer terecht komt waar nog ene zijn schoenen aan een pijp hangen. 🙂
    Hier kan je wat rondzwemmen en via dezelfde weg terug.

Laat weten hoe het zicht was…
    de grootste tijd van het jaar is het erg slecht… maar soms is het kristalhelder en het zit dan vol met dikke snoekbaars die heftig hun eitjes beschermen 🙂

Op de site van de dutch cave diving group kan je een beschrijving vinden en enkele foto’s van de verschillende wrakken die er liggen.
    http://www.dutchcavedivegroup.nl/NL/grotduiken.php?subaction=showfull&id=1124462544&archive=&start_from=&ucat=2&

Wanneer ga je? ik kom misschien mee 🙂

• Jacky Shark

Deelnemer
    24 februari 2006 om 16:50

Da lig tgo de centrale van Maasbracht…of is da een andere put???

• davy

Deelnemer
    24 februari 2006 om 16:56

De centrale ligt aan de andere kant ja…

• Jacky Shark

Deelnemer
    24 februari 2006 om 16:58

Als je van plan ben daar een duikje doen, met de DDT of zo, roep maar hé…

• Dedjutoch

Deelnemer
    24 februari 2006 om 17:36

Bedankt davy!

Als ik het dus begrijp volg ik die asfaltweg tot aan de bocht die naar links gaat!
    Ga ik dan aan de linkerkant of rechterkant te water?
    Ik bedoel: Kijkend in de rijrichting kan ik links of rechts het water ingaan…

Uit je uitleg begrijp ik links?

Maar al heel fel bedankt voor de uitleg! Tof!

Wij hebben een duikje gepland op maandag 6 maart, ’s avonds rond 17.30 – 18.00 uur

Jacky, en/of davy, als jullie zin hebben…

Eddy

• Jacky Shark

Deelnemer
    24 februari 2006 om 17:50

Als ik goed begrijp, is de autobaan Maastricht-Eindhoven tussen Thorn en Maasbracht…
    ’t is nie de Plas van Maasbracht dus…langs Kessenich rijden richting de Maas???

• davy

Deelnemer
    24 februari 2006 om 19:46

@ Eddy,

Ja, links.
    Als je over de asfalt weg rijdt heb je het water links van je.
    Eenmaal in het water zwem je rechts.
    Het wrak ligt dan iets van 10-20m ver.
    Boven water gezien ligt het ongeveer ter hoogte van die bocht.

Maandagavond gaat echter krap worden voor mij zo vroeg… Maar ga toch proberen komen…

@ Jacky

Je rijdt van Maasijk richting Kessenich Nederland binnen richting de autobaan Maastricht-Eindhoven. (zoals je naar panheel rijdt)
    Vlak na de Nederlandse grens kom je dan aan die grote bocht naar rechts met de chicannes en de flitspaal erachter.
    Het eerstvolgende kruispunt rechtsaf richting Thorn.
    De baan blijven volgen en eerste straat rechts *na* het centrum van Thorn.
    die baan volgen over een brug tot je aan een rond punt komt met 3 wegen. rechts is centrum Thorn, Links ligt er een dijk. rechtdoor staat aangegeven als recreatie domein de grote hegge met de slagboom en de zandweg.
    dit bijven volgen tot de bocht naar links waar je parkeerd.
    Die bocht naar links is eigenlijk een grote chicane, maar je kan niet missen, al de rest is vrijwel kaarsrecht.
    ‘k schat iets van 300m voorbij de slagboom.

• Dedjutoch

Deelnemer
    24 februari 2006 om 22:13

Bedankt davy, en misschien tot 06-03? Het zou tof zijn!
    Ik probeer mijnen duikmaat te overtuigen om het een half of een heel uurtje achteruit te schuiven. Ik laat nog wel iets weten.
    En, Jacky, voor ne gepens…rde als gij is het uur normaal geen probleem. Ik verwacht je (als ge weeral niet alweer weeral in Sharm alweer zit! 😉 )!
    P.S. Breng je “Whites” vlag dan maar mee 😉

Eddy

• Dedjutoch

Deelnemer
    7 maart 2006 om 07:49

Gisteren 6 maart een “nachtduikje” gedaan in De Grote Hegge Thorn!
    Het water was ijzig koud (3°C) en het zicht was barslecht (max. 1m).
    Dankzij de aanwijzingen via dit forum van David en Jacky, de juiste plaats van te water gaan gevonden, en… het wrak gevonden! Wat vis en rivierkreeftjes gezien, en 1 grote snoekbaars!
    Bij goed zicht moet dit een zeer mooie duikplaats zijn. Echter bij slecht zicht, en kou, en in de donker kan je (of ik toch) niet te veel risico nemen op een plaats die je niet kent.

Bedankt Davy en Jacky voor de juiste aanwijzingen. We gaan hier nog eens terug als het wat warmer is, en als het zonneke aan de hemel staat! Hopelijk bij beter zicht!

😉 Eddy

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader