Duikforum Duikforum Medisch Vandaag in Het Laatste Nieuws

• Creator
    Discussie

frogman
    Deelnemer

Vandaag gelezen in HLN: vanaf heden mag eenieder in geval van nood buiten de reanimatie ook gebruik maken van de defibrilator.

• Vandaag in Het Laatste Nieuws

Jacky Shark reageerde 16 jaar, 10 maanden geleden 22 Leden · 52 Reacties
  • stach

Deelnemer
    24 februari 2006 om 12:53

geloof het maar niet.is nog GEEN wettelijk kader voor momenteel.enkel specifieke personen mogen gebruik maken van een aed

• Jacky Shark

Deelnemer
    24 februari 2006 om 12:56

‘T was gisteren ook te zien op het Nieuws van de VRT of VTM…met uitleg enz…
    Het is een “intelligent” defibrilator die zegt: geen hartslag meer!!! Schok toedienen…
    Ge kunt dit niet verkeer gebruiken(ik denk dat dit reeds jaren bestaat in de VS,want DAN geeft ook al jaren een reanimatie-cursus met defibrilator).
    Het is mss een investering waard voor club’s en scholen, ivm club-uitstappen e.d.

• anemona

Deelnemer
    24 februari 2006 om 13:13

Volgens mij hangen die apparaten hier ook op de luchthaven en in winkelcentra, en voor iedereen te gebruiken:

http://www.accuraat-cpr.nl/aed_in_het_nieuws.htm

• botervisje

Deelnemer
    24 februari 2006 om 13:29

ook in Mol hangt er zo’n apparaat maar mag niet gebruikt worden!!!!
    Er worden wel cursussen gegeven maar bij mijn weten is het gebruik ervan nog niet toegelaten voor onbevoegden (lees niet medisch geschoold personeel).
    Misschien kan Roger hier antwoord op geven?

• blue

Deelnemer
    24 februari 2006 om 13:44

Er is een voorstel van een VLD-senator (vrouw, de naam ontgaat me) goedgekeurd.
    En wordt dus in wet gegoten…

• ThierryD

Deelnemer
    24 februari 2006 om 14:09

Vorig jaar heb ik dit trouwens “leren” gebruiken in mijn Padi EFR cursus! Ik schrijf “leren” tussen aanhalingstekens want wie dat niet kan… 😉

• roger

Deelnemer
    24 februari 2006 om 14:16

Sorry, ook ik kan nog geen sluitend antwoord geven.

Ik heb niets zien verschijnen in het Staatsblad, en per slot van rekening is hiervoor minstens een KB vereist.

De pers … wishess or truth ???

• stach

Deelnemer
    24 februari 2006 om 15:00

ik heb vorig weekend nog cursus gehad van een medof lesgever.
    die had net update cursus gehad betreffende veranderingen naar 30:2 en zo.
    Ook de AED kwam daar in voor en mag nog steeds NIET gebruikt worden door jan en alleman
    Net zoals zuurstof toedienen nog steeds op eigen risico is.

• blue

Deelnemer
    24 februari 2006 om 20:43

Zoals ik al zei is het wetsvoorstel goedgekeurd.

De uitvoering onder vorm van KB of iets anders, is waarschijnlijk nog niet afgerond.
    Maar zoieso is het goedgekeurd…

Een goede zaak dus 🙂

• roger

Deelnemer
    24 februari 2006 om 22:45

Inderdaad, een zeer goed initiatief!
    Nu nog wachten op de toestellen zelf (AED) …

• roger

Deelnemer
    24 februari 2006 om 22:55

Hier zijn we dan:

Inderdaad , donderdag 23 februari heft de Kamer KB 78 (wet op de uitoefening van de geneeskunde) gewijzigd. Voortaan kunnen ook niet-medici wettelijk gebruik maken van een AED.

De kogel is door de kerk … Bedankt aan de Heren en Dames van de Kamer.

Misschien konden ze in één adem ook het toedienen van O2 duidelijker regelen.

• ikke (ni dien andere)

Deelnemer
    25 februari 2006 om 21:30

Is inderdaad een zeer goede zaak!!
    En zoals anemona reeds zei, de plaatsen waar een AED hangt of gaat hangen zullen meer en meer voorkomen!
    Bepaalde luchtvaartmaatschappijen voorzien op ieder vliegtuig nu reeds een AED.
    Waar duidelijk onderscheidt dient gemaakt te worden is tussen een
    AED – een automatische hart-defibrilator, die volledig automatisch is en waarvan de sterkte van toegediende schok en/of de schok toegediend wordt – de diagnose – volledig door het toestel bepaald is.
    Dit in tegenstelling tot die apparaten die tot de verbeelding spreken in al die TV-programma´s zoals 911 enz.. deze defibrilators zijn NIET automatisch en volledig in te stellen door de dokter die het toestel gebruikt… zowel qua diagnose als qua sterkte van het toegediende signaal (stroomstoot).

Greetz

Ikke

• MvR

Deelnemer
    27 februari 2006 om 19:34

From: vld-parlement

Sent: Tuesday, February 07, 2006 3:18 PM

Subject:
    Automatische defibrillator mag voortaan ook door leken gebruikt worden

Vandaag werd in de Commissie Volksgezondheid in de Kamer, op voorstel van
    Yolande Avonroodt, het wetsvoorstel van VLD-Volksvertegenwoordigers Yolande
    Avontroodt en Maggie De Block unaniem goedgekeurd.
    Omdat de overlevingskans na een hartstilstand bij een snelle interventie
    enorm verhoogt, werd beslist dat in de toekomst, dankzij het wetsvoorstel
    van Avontroodt en De Block, ook leken de automatische externe defibrillator
    kunnen gebruiken.

Ventrikelfibrillatie (hartkamer fibrillatie) komt voor bij 80% van de
    hartstilstanden, vooral bij patiënten met ischemische hartziekten. Het is
    voornamelijk frequent in de vroege stadia van hartinfarct.
    Ventrikelfibrillatie wordt gezien bij 80 tot 90% van de patiënten die
    overlijden ten gevolge van een plotselinge hartstilstand buiten het
    ziekenhuis.
    Hoe vlugger men het ongecontroleerde ritme van de fibrillatie kan herstellen
    door behandeling met een ‘defibrillator’, hoe meer overlevingskansen het
    slachtoffer heeft.
    Zonder defibrillatie daalt de overleving na een hartstilstand door
    ventrikelfibrillatie met 7 tot 10% per minuut.

De tijd nodig om een defibrillator naar een slachtoffer te brengen was
    volgens Yolande Avontroodt een zwakke schakel in de overlevingsketen. Om die
    reden ontwikkelde men kleinere, lichtere en meer automatische
    defibrillatoren.

Aan de hand van het goedgekeurde wetsvoorstel van Avontroodt en De Block zal
    de huidige wetgeving waarin op dit moment defibrillatie voorbehouden wordt
    aan medisch geschoolden, aangepast worden. Tot op heden was alleen een
    geneesheer gemachtigd de elektrische defibrillatie van het hart te
    verrichten. Bij delegatie door een arts mocht ook een verpleegkundige
    defibrilleren. (cardiopulmonaire resuscitatie met technische hulpmiddelen)

Dankzij de unanieme goedkeuring van het wetsvoorstel van de twee
    VLD-Volksvertegenwoordigers kunnen voortaan automatische externe
    defibrillatoren in België gebruikt worden door leken. “Het toestel
    interpreteert zelf het hartritme en beslist autonoom al dan niet een stoot
    toe te dienen” stelt Maggie De Block.
    Volgens Yolande Avontroodt zijn steeds meer organisaties zoals
    sportcomplexen, dienstencentra en supermarkten, bereid om deze toestellen
    aan te kopen.

Los van hun goedgekeurd wetsvoorstel pleiten beide artsen voor een
    sensibilisering van de bevolking om een EHBO-opleiding te volgen waarin
    het gebruik van de automatische externe defibrillator verwerkt is.
    Ook moet er werk gemaakt worden van een snelle fasering van de uitrusting
    met defibrillators van de ambulances.

• MvR

Deelnemer
    27 februari 2006 om 19:37
  • Dedjutoch

Deelnemer
    27 februari 2006 om 21:00

Er zijn op dit forum percies veel personen die zo’n duur apparaat hebben??????
    In alle geval wordt er in dit item en in eerdere items serieus over gedebatteerd.

😉 Eddy

P.S. Het zal mij een zorg wezen of we het al dan niet mogen gebruiken. Ik kan het niet gebruiken, ik heb er geen, en het is zo duur dat ik er nooit een zal hebben….

• DiveNow

Deelnemer
    28 februari 2006 om 11:33

Duur duur.. wat is duur?

2 jaar terug boven de Euro 1200.00
    Nu rond de Euro 450-600

Volgen jaar?… kan het te laat zijn.

Ik vind ze niet TE duur, wel prijzig.

• Luc Dupas

Deelnemer
    28 februari 2006 om 12:17

Oeps Gerard, waar heb je die AED’s gevonden voor om en bij de 500EUR??? Want dan koop ikzelf ook gelijk eentje hoor…
    Wij hebben vorig jaar voor ons interventieteam twee Medtronic Lifepak CR Plus AED’s gekocht en die speeltjes hebben toch om en bij de 4000EUR per stuk gekost hoor! Ondertussen zijn de prijzen inderdaad al weer wat gezakt en nu zitten ze op een adviesprijs van 2950EUR en dat is toch nog steeds een smak geld. Op zich kan je natuurlijk -terecht- argumenteren dat voor een mensenleven geld geen issue mag wezen, en dat klopt, maar ik ben er nog steeds van overtuigd dat alvast binnen de duiksport (gezien de gemiddeld relatief jonge populatie en dus was lagere incidentiegraad van CA’s) het veel nuttiger/efficienter is om een degelijke O2-kit (voor een fractie van de prijs van een AED) aan te schaffen dan een AED (idealiter natuurlijk beiden he…).

• Dirk-R

Deelnemer
    28 februari 2006 om 13:31

Hellokes,

misschien nog even wachten met aanschaf van aed voor clubs en dergelijke totdat de toestellen aangepast zijn aan de nieuwe richtlijnen want nieuwe guidelines 2005 verschillen sterk voor AED met guidelines 2000.
    dus vraag best na aan fabricant op welke guidelines ze geprogrammeerd zijn.
    Voor diegene die al eentje hebben de firma’s zijn aan het nadenken hoe ze de herprogrammering moeten aanpakken maar ja ik kan al raden wie gaat mogen betalen ;-(
    op officiële bijscholing erc – brc intstructors op 4 februari had laërdal nog geen passend antwoord klaar.

Ben benieuwd.

• blue

Deelnemer
    28 februari 2006 om 14:09

Luc

zie eens op de website van DAN bij DAN-catalogus

LP500 TR DEFIBRILLATOR
    Euro 479.94

LPCRTR DEFIBRILLATOR
    Euro 474.00

• Luc Dupas

Deelnemer
    28 februari 2006 om 16:33

Jaja Blue, jaaajaaaa… de TR-versie inderdaad… de TRAINING-versie… die hebben wij ook gewoon om mee te oefenen met ons interventieteam… dat is gewoon een mock-up van de “echte” AED om mee te spelen/oefenen maar die doet voor de rest NIKS… die meet de hartspanningen niet, die geeft geen schokken, enz. enz. enz. enz. … en die kunt ge dus gebruiken om op collega’s te oefenen, enz. … beetje zoals een rijsimulator op de PC of zo, maar daarmee krijgt ge al uw duikgerief niet aan de Oosterschelde…
    Neen zenne… de echte AED’s (die op de website van DAN zijn overigens de LifePaks van Medtronic) kosten 2950EUR of meer… ;-(

• blue

Deelnemer
    28 februari 2006 om 16:38

ah, dat wist ik nie…

Kost dat echt zoveel zo’n ding 🙁

• Dedjutoch

Deelnemer
    28 februari 2006 om 16:52

Ik ben echt benieuwd hoeveel clubs het budget kunnen en willen vrijmaken om een dergelijk apparaat te kopen! Het heeft al jaren gekost om de clubs te overtuigen om deugdelijke zuurstofapparatuur aan te schaffen (met een “on demand” automaat!)! Eindelijk zijn we zo ver dat het bij de standaard clubuitrusting hoort! Meerdere instructeurs bij ons in de club hebben hun eigen apparaat, bovenop de twee clubapparaten!

Maar… een AED? Denk er aan dat reanimatie ook kan zonder AED!
    Volgens mij zullen vele clubs dit als een “overbodige” investering zien!
    Onze club met zijn twee O2 apparaten diende in de laatste 10 jaar nog maar 1 maal 1 zuurstofapparaat in gebruik te nemen! Zo lang als de club bestaat (+35 jaar!) was het 2 maal nodig om iemand hartmassage te geven! Dit is goed afgelopen (manueel, zoals we het leerden!), zonder AED!

Ook voor mij kan het nooit veilig genoeg! Wees daarvan overtuigd!
    Maar ook ik heb er mijn twijfels over of een AED apparaat een “nuttige” investering is!

Een kleine “kosten-baten” analise zal al snel leren dat het een “verkeerde” investering is! Moet men met betrekking tot veiligheid dan de “baten” afwegen tegenover de “kosten”?
    Volgens mij, in dit specifieke geval, wel! Temeer omdat het ook efficient kan zonder AED!

Maar, da’s weer een persoonlijke mening…
    En nu: Schieten maar 😉

Eddy

• blue

Deelnemer
    28 februari 2006 om 17:00

Zo lang als de club bestaat (+35 jaar!) was het 2 maal nodig om iemand hartmassage te geven! Dit is goed afgelopen (manueel, zoals we het leerden!), zonder AED!
    —————————————————————————————

En vroeger botsten ze ook zonder AIRBAGS en 5 sterren op de euroncap-test en de meesten overleefden het ook wel in die 50 jaar dat de mensen reden…

Dat zijn naar mijn mening geen argumenten…

De wagens zijn procentueel ook stukken duurder dan die van voor 97 door de veiligheidsinversteringen. Als je dat op levensbasis gaat uitrekenen, zal je ook zien dat je pakken geld geeft aan de veiligheidsuitrustingen van je wagens.
    Daar ga je toch ook niet op besparen als normale mens…
    Of is dat ook een kosten/baten analyse?

Naar mijn mening niet!

• Dedjutoch

Deelnemer
    28 februari 2006 om 17:11

Eigenaardige reactie Blue!
    Een vergelijking met een AIRBAG gaat in dit geval niet op!
    Je kan inderdaad zonder AIRBAG rijden, maar MET is het veiliger!

Ik kan echter zonder AED even efficient hartmassage geven! En qua techniek is de mens niet veranderd! Geen extra kreukelzones, intelligente veiligheidsgordels en geen elektonica!

Maar, indien de AIRBAGS 1/2 extra kosten zou meebrengen in je wagen (vb 20.000 euro i.p.v. 13.500 euro). Zou jij dan met AIRBAGS rondrijden? Je zal uiteraard JA antwoorden, maar ik ben ervan overtuigd dat je er zonder zou blijven rijden, en op je veiligheidsgordel zou betrouwen!

Maar zoals ik al zei: Ook ZONDER AED hoeft reanimatie geen probleem te zijn! En AED geeft ook GEEN zekerheid op een succesvolle reanimatie!!! Vergeet dat ook niet!

Daarbij komt: Bij een hartstilstand is de tijd zeer belangrijker! Ik zal zo snel mogelijk tot actie moeten overgaan! Een AED zal die reactietijd eerder vertragen dan versnellen! Of heb je dat ding klaarliggen op de kant voor iedere duik? Tja, ik kan natuurlijk op de oude manier beginnen, iemand wegsturen om de AED uit de auto te halen, en iemand wegsturen om de hulpdiensten te verwittigen, en….??????
    Dit maakt het alleen maar ingewikkelder!

Eddy

• Jacky Shark

Deelnemer
    28 februari 2006 om 17:15

Waar het om gaat, is snel beginnen!!!

Page 1 of 3

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader