Duikforum Duikforum Reizen Chuuk (Truk atoll, Micronesië)

• Chuuk (Truk atoll, Micronesië)

Trico Traco reageerde 16 jaar, 11 maanden geleden 12 Leden · 26 Reacties
  • wendy

Deelnemer
    24 februari 2006 om 12:46

wat wil een mens nog meer
    niks toch?

• stach

Deelnemer
    24 februari 2006 om 12:52

dat ze van al dat moois met hun vinnen ,handen en wat dan ook afblijven
    dat zouden we willen

• Dedjutoch

Deelnemer
    24 februari 2006 om 14:20

Stachken, ge zijt toch genen Hollander zeker?
    Tja ze zullen daar waarschijnlijk een natuurramp veroorzaakt hebben door hun gedrag. Alles zal er nu wel totaal vernield zijn zeker????

Pffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff

Als we nu eens allemaal naar daar trokken om iedereen die iets aanraakt af te rossen, of misschien beter nog, gewoon af te maken?

In alle geval, moesten die gasten dit lezen, we hebben ze al ingeschreven op de OWT ledenlijst!

😉 Dedjutoch

• botervisje

Deelnemer
    24 februari 2006 om 15:23

Réjane bij een massieve koraalboom. De grootste die we zagen was gewis groter dan twee meter in diameter. De begroeiing is daar aardig aan het herstellen.

stond onder een v/d foto’s;-( dat ze er dan maar weg blijven, of er valt niks meer te herstellen;-(

• Trico Traco

Deelnemer
    24 februari 2006 om 21:44

• SVp

Deelnemer
    25 februari 2006 om 17:09

Deze reportage getuigt niet van veel respect, noch voor de natuur, noch voor de oorlogswrakken (die overduidelijk in de meeste gevallen ook oologskerkhoven zijn), noch voor de duikers die na hen komen. Ik ben niet onder de indruk en hoop dat ik zelf niet al te veel met duikers met dit soort instelling word geconfronteerd.
    NOT impressed.

• Dries

Deelnemer
    25 februari 2006 om 17:45

volledig mee eens SVp

• Stropken

Deelnemer
    25 februari 2006 om 18:01

Begrijp toch niet jullie redenering/argumentatie.Als ik de lijn doortrek dan zouden we in de Oosterschelde & Noordzee ook niet meer mogen duiken.In de OS omdat je bij het in het water gaat talloze mossen,wieren,mossels,oesters en dies meer vernietigd.Door je aanwezigheid verstoor je dan insgelijks het ‘ecologisch’evenwicht enz…enz…enz…

Insgelijks als je op wrakken gaat duiken in de Noordzee.Waar begint het en waar eindigt het.Zelf vind ik het héél mooi daar op Truk Lagoon (met dank aan Trico Traco)en indien de financiën het zouden toelaten dan was ik er ook naar toe.

P.S.Dan zouden ze al die ‘documentaires’ van National Geographics ook moeten verbieden???

• movieman

Deelnemer
    25 februari 2006 om 18:02

Svp,

Dat is inderdaad zo, was ook het eerste wat ik dacht toen ik dit zag.
    Maar als je ziet hoe sommigen te werk gaan in de Noordzee op de wrakken (wat eveneens in vele gevallen kerkhoven zijn!) dan verbaast het me niks als deze personen op andere plaatsen komen, dat dit voor hun net hetzelfde is.

• movieman

Deelnemer
    25 februari 2006 om 18:04

Stropken,

Documentaires verbieden !!!!!!
    Nu hoor ik het in Keulen donderen!

• stach

Deelnemer
    25 februari 2006 om 19:42

@stropken : als ik even zo vrij mag zijn om je te citeren
    —————–
    Als ik de lijn doortrek dan zouden we in de Oosterschelde & Noordzee ook niet meer mogen duiken.In de OS omdat je bij het in het water gaat talloze mossen,wieren,mossels,oesters en dies meer vernietigd.Door je aanwezigheid verstoor je dan insgelijks het ‘ecologisch’evenwicht enz…enz…enz…
    ———————————————

Is dat niet wat erg “kort door de bocht”.Is toch iets te simplistisch gedacht naar mijn mening.
    Je moet een onderscheid maken tussen “niet anders kunnen” en “kunnen vermijden”

-de enigste manier om bij laag water in de oosterschelde te water te gaan is via het stuk waar bij hoog water ook water is.De meeste duikers gaan ook allemaal via het zelfde stukje.

-zij gaan te water van een boot en dan plons je niet zomaar op de loop van een kanon en sta ik niet met mijn vinnen recht op de grond en dergelijke.

Zie je het verschil? bij het ene kan je niet anders bij het andere doe je het expres om een mooi fototje te schieten.
    Het feit dat ze het dan nog op het i-net zetten en er trots op zijn is dan nog het ergste van al.Dat getuigd van een weinig maatschappelijk respect.Ze beseffen het niet eens en vinden het de noormaalste zaak van de wereld dat ze dat doen.

• Trico Traco

Deelnemer
    25 februari 2006 om 20:48

• Stropken

Deelnemer
    25 februari 2006 om 21:52

Héél juist Trico.En moesten sommigen weten wat ze in het verleden nog bovengehaald hebben langs de kanten van Reimerswaal (néén géén kreeften!)!!!!

En je spreekt dan nog niet van de El Mina die voor Hurghada ligt!En van de boten die vanuit belgische en hollandse havens ‘cruises’ organiseren specifiek op wrakken….juist maar om eens ’te zien’??

• movieman

Deelnemer
    25 februari 2006 om 21:55

Trico Traco,

Ik ga me niet heiliger dan de paus gedragen en zeggen dat ik nooit eens iets aanraak.
    Maar op de foto’s is duidelijk te zien hoe ze gaan zitten op een mooie begroeide scheepsmast of begroeid boordgeschut.
    Of wat denk je van zeesterren op je hoofd plaatsen?

En de foto met de schedel daar is inderdaad niets mis mee!

Dus als ik jou conclusie goed begrijp, als de russen HRG mogen kapot doen mogen wij dat ook?

• Stropken

Deelnemer
    25 februari 2006 om 22:24

Bruno,’documentaires verbieden’ is hier wel zéér extreem bedoeld.

Zit dan nog steeds met Cousteau in m’n achterhoofd.Als hij alles gefilmd had (en geplunderd)was het geweten dat hij al eens een wrak dierf opblazen.Als er niets meer te rapen viel liet hij het liggen voor de ‘plebs’.

• sea angel

Deelnemer
    25 februari 2006 om 22:34

Het is wijs en verstandig om overal af te blijven.

Misschien moeten de instanties in Nederland eens komen kijken hoe het overgrote meerendeel van de hotels in Sharm ervoor zorgen dat er zo min mogelijk op de rifplafonds wordt gewandeld.

Niet alleen de Salem Express. Een echte schande hoe souvenirjagers de Thistlegorm hebben geplunderd de afgelopen vijf jaar.

Een beetje ‘meer’ respect is aan te raden.

Persoonlijke vetes behandelen via dit forum? Ben ik geen voorstander van.

• Trico Traco

Deelnemer
    25 februari 2006 om 23:51

• stach

Deelnemer
    26 februari 2006 om 00:33

sorry TT maar als we beginnen redeneren zoals jij nu doet waar gaan we dan naartoe in deze wereld ?

Omdat een ander het doet mag ik het ook?
    Als mijn buur de gehele nacht luide muziek speelt mag ik dat ook?
    Als zij hun kinderen mogen slaan dan mag ik dat ook?

Moet het niet net omgekeerd zijn en sensibiliseren? Respect proberen bij te brengen?
    Gezond verstand proberen te laten primeren?
    Eigen belang niet laten primeren?
    Niet de ‘je mon fou’ mentaliteit,ikke en de rest kan stikke?

Ale volgende keer da ik in bonaire ben ga ik op dat prachtig tafelkoraal gaan staan zoals ik op een podium op het hoogste schavotje zou gaan staan en me van langs alle kanten laten fotograferen. Met een uitstraling van kijk eens naar me ,goed he.
    Dat het daardoor afbreekt maakt mij niet uit he.Want ja ergens anders op de wereld zal wel nog iemand dat ooit gedaan hebben dus mag ik dat nu ook.

hmmmm ben ik nu ouderwets ? of ben ik opgevoed met waaren en respect ? Ga denk ik dringend eens wat assertiviteit/egoisme cursussen moeten gaan volgen.

En TT voor alle duidelijkheid ik val jou niet aan he.Schiet niet op de boodschapper zoals men zegt.Ieder zijn mening en het respect daarvoor.Maar voor deze mening hmmmmm…doe me pijn om het zo te lezen .
    En het mag nog de meest lieve mens zijn dat er bestaat op de aarde maar zelf die mensen zullen als je ze ver genoeg “pucht” een moord plegen.Om maar aan te tonen dat iedereen een goede en een minder goede (ik zeg niet slecht) kant heeft.Minder goed kan je goed maken door er aandacht aan te besteden. 😉

• Luc Dupas

Deelnemer
    26 februari 2006 om 01:29

Tweede wereldoorlog… Stille Oceaan… Truk Lagoon was de ‘home base’ van het grootste Japanse garnizoen buiten Japan… lag “in de weg” voor de US… een korte maar krachtig 2-3 dagenlange aanval van de US en enkele tientallen Japanse schepen de dieperik in met meer dan 1000 Japanse slachtoffers… beetje “Pearl Harbour” maar dan omgekeerd…
    Een oorlogskerkhof dus… Waar RESPECT thuishoort, of op zijn minst een zekere ingetogenheid!!! Dat is waar ik aan dacht toen ik die beelden zag… en alle “excuses” genre “jamaar, ergens anders ditte en ergens anders datte” zijn ronduit flauwe excuses… Als er morgen iemand gelijkaardige foto’s post met mensen die op een “gewoon” kerkhof op een grafsteen geklauterd zijn, enz. enz. enz., dan is -terecht overigens- het kot te klein… Maar nu moet dat precies wel allemaal “kunnen”… pffff…
    Het gaat hier niet direct over het feit of het “gewone” wrakken zijn net zoals in de Noordzee of elders… en wat mensen daar dan allemaal uitspoken… neen… Truk Lagoon is een oorlogskerkhof, punt uit… en daar gedraagt ge u navenant, punt uit! Het gaat gewoon over RESPECT, niet meer, niet minder.

• Stropken

Deelnemer
    26 februari 2006 om 10:05

Ja en neen Luc.In ons ogen – én MENTALITEIT – is dat een oorlogskerkhof waar er een zeker respect moet voor gehouden worden.Echter voor die gasten ter plaatse is dat een bron van inkomsten,wat kan het hen bommen wat er daar beneden gebeurd.Ik denk dat velen van hun grootouders wél afgezien hebben van die jappen en dat er niet veel respect voor over gebleven is.Idem dito langs onze kanten voor de Gestapo/SS.Kijk maar o.a. naar dat duits oorlogskerkhof in de west-vlaanderen,’t is een echte woestenij aan het worden.Waar blijft daar dat respect?Zoals ook TT schrijft:in de westhoek zullen er ook (heel)veel ‘souvenirs’ verhandeld & verzameld worden.

Ge kunt dat dan ook doortrekken naar die extremisten in Afrika & Midden Oosten met hun kindsoldaten:als er zo’n kleine met een kalashnikov voor je gaat staan,klaar om te vuren,ga je er toch ook geen respect voor tonen zeker?Wie eerst vuurt blijft leven,sorry voor de mentaliteit “’t zijn maar kinderen”.

• Trico Traco

Deelnemer
    26 februari 2006 om 11:22

• Dedjutoch

Deelnemer
    27 februari 2006 om 18:19

Eerst even dit: Als ik iemand in Egypte zie bovenkomen met zwart of ander koraal, die heeft gegarandeerd ruzie met mij!
    Maar… stoort het mij dat iemand een foto maakt met een zeester op zijne kop? Helemaal niet! Dat beest gaat hier zeker niet aan dood!!!!
    Duiken op oorlogskerkhoven vraagt om voldoende respect. Echter, als ik aan’t wandelen ben en ik wordt wat moe, en zet me neer op het muurtje van het kerkhof…. veroordeelt dit mij tot een “grafschender”???? Zo ook voor een fotootje op een kanon of aan het stuurwiel van een wrak.
    Als ik met mijn loempe kont op een tafelkoraal ga zitten om ne schoene foto te laten maken, dan moesten ze mij van de duikbasis wegjagen! Onmiddelijk, sito presto.
    Maar… als ik nu effe met mijn kniëen in het zand ga zitten…. Ben ik dan een natuurverwoester???
    Ik lees het al: WAAR TREK JE DAN DE LIJN?
    Er is een groot verschil tussen “aanraken” en “vernielen”!
    Maar ach, ze hebben ons allemaal wijsgemaakt dat ieder onderwaterdier, dat aangeraakt wordt, een zekere dood tegemoet gaat… Dat geloven jullie zelf toch niet!
    De hond van de buurman krijgt iedere dag een aai over zijne kop van mij, en dat rotbeest blijft maar leven! De kat van de buurman aan de andere kant wordt regelmatig door mij over de draad gesmeten, en, je gelooft het nooit, ook dat rotbeest blijft maar leven! Waarschijnlijk zitten bij mijn buren de enige uitzonderingen in het hele dierenrijk!
    Maar voor alle duidelijkheid: Ik rij het gras niet meer af, ik heb de wasdraad boven het asfaltstuk gespannen, en onkruid wordt door mij zeker niet meer uitgetrokken! Oh weh als ik iemand betrap die over het grasperk wandelt! Ik ben immers geen massa-dierenmoordenaar! Is dit nu belachelijk? Ja? Waar is het verschil? Of is die spin minder waard dan een zeester???
    “Drijven”? Akkoord, zolang we maar niet over”drijven”!

Dit gezegd zijnde…
    Eddy

• Stropken

Deelnemer
    27 februari 2006 om 20:56

(grijns)Eddy,ieder ‘onderwaterdier’dat aangeraakt wordt gaat dood …. nog nooit geen koraalduivel of steenvis geaaid????Wie gaat dan de pijp uit??

• Dedjutoch

Deelnemer
    27 februari 2006 om 21:03

Hoe pijp, wat pijp, waar pijp?
    Ik rook wel (veel te veel), maar uit respect voor het onderwaterleven, nooit onder water! Zelfs geen pijp 😉

En steenvissen aaien, niks voor mij! Ik zou ze zelfs niet bij de buur over den draad durven smijten 😉

Eddy

• Werner

Deelnemer
    27 februari 2006 om 21:07

oké, drie woorden dus:

Gezond- “eigen”- verstand.

Page 1 of 2

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader