Duikforum Duikforum Reizen Hurghada

• Creator
    Discussie

Ronin
    Deelnemer

Hey,

Ik ga in April duiken in Hurghada en zou graag al wat meer weten over de duik locaties daar.
    Zowel wrakken als riffen, wie kan mij helpen???

Thanks
    Wim

• Hurghada

Admin reageerde 16 jaar, 11 maanden geleden 7 Leden · 6 Reacties
  • Jacky Shark

Deelnemer
    12 februari 2006 om 20:15

In Hurghada zelfs zijn weinig wrakken te bezichtigen, alleen El Mina vindt ik de moeite waard. Het is een Egyptisch oorlogsschip dat tijdens de 6 daagse of de Jom kippoer oorlog tot zinken werdt gebracht door een Israëli’raket. Het ligt slagzij op de bodem, max diep rond de 34 mt. Een “restant” van een duikersschip zul je ook vinden op Abu Ramada south, dicht bij den oppervlakte. Er is een soort yacht, de Excalibur, daar heb ik nog niet op gedoken. De anderen wrakken zijn te vinden ten noorden van Hurghada, op Abu Nuhas, de Carnatic, de Giannis D, de Krisoula K en de Blue star, ongeveer op max diepte minder dan 30 mt. De anderen wrakken zijn alleen bereikbaar met een live aboard, zoals de Thistlegorm, de Kingston en de Rosalie Möller. Voor Abu Nuhas moet je ook goed weer hebben, anders is het afzien tot daar.
    De riffen:
    Gotat Abu Ramada= Super
    Sha’ab Sabina ook coral garden= super
    Small giftun Erg Somaya en Police station= super
    Abu Ramada north= super..enz
    Er zijn veel afgedoken plaatsen idd, maar er zijn nog anderen die steeds de moeite waarde zijn om ontdekt te worden.
    April is een goede maand, maar de zichtbaarheid kan soms aan de mindere kant zijn wegens de opwarming vande zee(plancton).

• Barrel

Deelnemer
    12 februari 2006 om 23:19

In/Vlakbij de haven van Hurghada ligt er ook nog een aardig wrak. Twee namen; Excalibar en de tweede is mij even ontschoten. Blijkbaar een boot die voor anker lag en de volgende ochtend verdwenen was; brand…… Als ik het me goed herinner ligt het opzon 30m…..

Een aantalkoraalduivels, veel ‘glassfishes’ in de boot.

• SVp

Deelnemer
    13 februari 2006 om 01:53

Voor “el mina”, Arabisch voor “de haven” van Hurghada liggen inderdaad “de tweelingwrakken” Excalibur en El Mina.
    Tweelingwrakken omdat ze zo dicht bij mekaar liggen.
    Op de Excalibur dook ik 3 keer, en op de El Mina 10 keer.

De Excalibur wordt ook wel eens Suzanna genoemd, naar de naam van de eigenares die aan haar scheiding met de originele Duitse eigenaar de boot overhield. De boot was een groot zeiljacht en brandde uit. De meeste sporen van het vuur zijn zichtbaar in het salon. Het is een klein maar erg mooi wrakje. Fotografen zijn er gek van, en er is veel leven te zien. Heel bijzonder is dat het binnen in de salon tsjokvol met glasvisjes zit en je kan daar zo gaan tussen zwemmen. Ze gaan amper uit de weg. Er zijn ook altijd een paar grote schorpioenvissen te zien en veel klein grut als slakjes en grijze murenes.
    Ik kan me voorstellen dat het ook wondermooi is voor een nachtduik.
    Maximale diepte zandbodem is 22 meter, gemiddelde duikdiepte is rond de 18 meter.

De El Mina heet helemaal niet El Mina, maar wordt zo genoemd gezien haar locatie.
    In juni (inchallah) komt er een nieuw wrakkenboek uit van Ned Middleton (auteur van de unauthorized site http://touregypt.net/vdc/shipwrec.htm )waar ik in hoop te vinden wat de originele naam is.
    De El Mina wordt normaal enkel aan de buitenkant bedoken, maar je kan er ook binnenin losdoor zwemmen. Het is wel vrij smal en het wrak ligt vrij diep. Dus niet met beginners of onrustige mensen inkruipen !

Een paar honder meter naar het zuiden (achter de Marine Sports Club, naast Grand Hotel) ligt op een zandbodem van 9 meter ook het wrak van de Belina. Hier dook ik al 16 keer. Dit is voor mij, zo niet hét mooiste, dan toch een van de mooiste wrakken van de Rode Zee ! Het was een grote stalen safariboot (gebouwd in Italie) die in 1999 zonk tengevolge van brand. Er waren 25 cabines voor 50 gasten. Er was enkel wat bemanning aan boord op het moment van de brand en er raakte niemand gewond. Ze ligt nu op haar kiel, licht hellend naar bakboord. Binnen zit het vol met zacht koraal en in en rond het wrak heb ik al ongeveer alles gezien wat er in de Rode Zee leeft. De lijst is te lang !
    Onder haar boeg ligt nog een heel klein wrakje waar ik bij elke duik minstens 1 soort slakjes zie die ik nog niet eerder zag …
    Als je daar ooit eens kan geraken (vraag of ze je even willen afzetten met de zodiac of zo) moet je dat zéker eens doen ! Ook en vooral schitterend voor ondiep nachtduikje !

Mvg.,
    SVp

• Dedjutoch

Deelnemer
    13 februari 2006 om 08:46

Wrakken vanuit Hurghada: Geen aanrader! Hetgeen in de omgeving ligt is een hoop roest, niet begroeid, en ook praktisch niet bewoond door vis! De Thisselgorn ligt vanuit Hurghada te ver. Dit wil zeggen: ’s Morgens heel vroeg vertrekken, op het wrak aankomen als er al verschillende boten liggen, en vaak te slecht om te duiken; gevolg: een duikdag n.d.kl.!

Mooie duikplaatsen (persoonlijk!):
    -Shaabrurh Umm Gamar: Veel kans op haaien, echter tamelijk diep! (30-50 meter!)
    -Torfit Hamda (Stone Beach): Een aanrader! Napoleons, schildpadden, en op de juiste moment de mogelijkheid om een mooie driftduik te doen, echter ook tamelijk diep! (20-50 meter)
    -Careless Reef: Mooie plaats, voorbij de twee (ex)koraaltorentjes! Veel kans op haaien. Echter veel stoming, en ver wegpalmen tot aan de drop-off! Op diepte nog zeer mooie koralen, en in de omgeving van de koraaltorentjes nog vele tafelkoralen (rechts van de torentjes). Vele grote murenes en kleine blauwpuntrogjes! (diepte vanaf 20 tot…. aan de drop-off)
    -Small Giftun (Police Station): Zeer mooie driftduik met prachtige grote gorgonen. Kans op Napoleons. (20-55 meter)
    -Shaab Sabrina: Mooie koralen, veel kans op adelaarsroggen! Gemakkelijke ondiepe plaats (15-30 meter)
    Wil je grotere vissen zien? Kijk dan regelmatig wat verder voor je uit (haaien, baracuda’s), in plaats van op de bodem voor je! Kijk ook regelmatig eens achter je! Maar verschrik je niet als blijkt dat een grote Napoleon je stiekem gevolgd is!
    De kleinere rotsjes op de zandvlaktes zijn vaak interessant: Er onder vind je vaak een “reuzemurene”!!!

Veel plezier in Hurghada, en denk er aan: Hurghada is niet de Put van Ekeren! Kijk regelmatig verder voor je uit, en je zal een hoop grote vissen zien!

😉 Eddy

• sea angel

Deelnemer
    26 februari 2006 om 09:23

Op zoek naar een duikcenter in Hurghada met Nederlandstalige begeleiding?

• Admin

Beheerder
    26 februari 2006 om 11:15

Ik zou voor El-Gouna kiezen waar je met Easy-divers toffe duiken kunt doen op iets noordelijker gelegen duikplaatsen Siyul island, poseidon garden,el sachwa,shaab el erg,enz.. wij hebben alle dagen dolfijnen gezien ,ook shildpadden,eagle rays, Murene’s,enz.. .

Easy divers is tevens een belgisch duikcentrum ,het beste in Egypte waar ik tothiertoe geweest ben (briefing,kennis duikplaatsen,planning kantoor,vriendelijkheid ,enz..)
    Ze doen normaal gezien ook de wrakken aan ,zelfs de Thisthlegorm.

http://www.easydivers-academy.com

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader