Duikforum Duikforum Medisch oorpijn

• Creator
    Discussie

Dieter M
    Participant

hallo,

tijdens het duiken in zoetwater heb ik enorme last van oorpijn links, op zee of in warmere wateren heb ik er geen last van. kan iemand helpen?

• oorpijn

Dieter M reageerde 17 jaar geleden 4 Leden · 4 Reacties
  • anemona

Deelnemer
    6 februari 2006 om 22:18

vertel er eens wat meer over Dieter, want zo kan men er niet veel mee.
    Hoe vaak heb je dat en hoe lang al ? Op een bepaald moment plotseling begonnen ?
    Wat zijn jouw oplossingen tot nu toe en gebruik je er medicatie voor ?
    Zit er duidelijk een verschil tussen zoet en zout water ?
    Vertel ?

• SVp

Deelnemer
    7 februari 2006 om 02:56

In zout water klaar je makkelijker.
    Hoe dat komt weet ik niet precies, maar het moet iets te maken hebben met oplossen van slijmvliezen onder invloed van dat zout …
    Een paar fijne druppels die toch via je mond binnen komen ? Zoute lucht ? I dunno …
    De enige mogelijke verklaring die ik kan verzinnen is dan ook dat je klaartechniek nog niet helemaal op punt staat.
    Ik heb ook een periode gehad dat ik alleen maar DACHT dat ik goed klaarde. Toen snoof ik voor elke duik even een klein beetje zout water en ging het ook allemaal als vanzelf.
    Maar nu heb ik dat klaren helemaal onder de knie en heb ik in zoet water ook (bijna) nooit last meer.

Mvg.,
    SVp

• Luc Dupas

Deelnemer
    7 februari 2006 om 09:32

Temperatuur Dieter ? Het is gekend dat bij koude je minder vlot klaart. Een van de mogelijke hypotheses is dat het trommelvlies dan stroever en wat ongevoeliger is en je eigenlijk pas veel te laat “pijn” begint te voelen dat je moet gaan klaren, maar dan is het dikwijls te laat en moet je geforceerd zitten klaren en is er ook kans dat ondertussen je al met meer opzwelling van de slijmen in de buis van Eustachius zit (omwille van de onderdruk in je binnenoor) en dat bemoeilijkt het klaren nog meer.

Zou het kunnen dat in functie van je “duikprofiel” (i.c. soorten duiken in de loop van het jaar) je zoetwaterduiken eerder in kouder water zijn?

Zoals SVp reeds aangaf… “klaartechniek”… en dan vooral snel/vlot klaren, en dat uiteindelijk “automatisch” gaan doen in functie van de diepte en nog voor je eigenlijk “pijn” begint te voelen want dan is het te laat. Snel/vlot/gelijkmatig klaren is de boodschap.

• Dieter M

Deelnemer
    7 februari 2006 om 20:05

Hallo,

toen ik begon duiken (ik was 17 jaar) had ik geen enkel probleem met klaren, ging zelfs automatisch bijna. zowel in koud als warmer water, zoet of zout geen enkel probleem. een jaar terug (ben er nu 24) is de miserie begonnen, nu vanaf het te water gaan rond 3 meter begint het, soms echt ondraaglijke pijn zodanig dat verder duiken niet mogelijk is, dit zowel in ijskoud water als warmer. heb ondertussen al huisarts (zelf ook een duiker) geconsulteerd en zit niet met een “prop”, geen beschadigingen aan oor. Hij zei dat het mogelijk was door een te strakke nekseal van droogpak, maar dit is het ook niet… die hypothese van de buis van eustachius is ook al gecheckt en was ook negatief. ik ben vooral technical duiker, dus steengroeven en noordzee, jarlijks wel duikreisje naar warmere oorden,

medicatie die ik tot nog toe gebruikt heb: oordruppels, neusdruppels, en het beste effect had ik met clarinase, al wat de pijn en het probleem nooit volledig verdwenen

zo, dit is de situatie wat beter uitgelegd

Dieter

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader