Duikforum Duikforum Medisch botontkalking en duiken

• Creator
    Discussie

Werner
    Participant

Zijn er al studies gedaan naar de inwerking van microbelletjes (op langere termijn)en de mogelijke degeneratie van de botstructuur i.c osteoporose e.d. zoja is er hier ook een onderscheid tussen vrouwen en mannen?

• botontkalking en duiken

thierri reageerde 17 jaar geleden 6 Leden · 8 Reacties
  • roger

Deelnemer
    5 februari 2006 om 22:45

Werner, niet alleen zijn er studies gedaan, maar de bewijzen liggen ook (al een tijdje) op tafel.

Het heet dan wel osteonecrose, omdat het niet zozeer gaat om een ontkalking (want daarvoor zijn de duiken te kort), maar om een afsterven van stukjes bot als gevolg van bloedvatverstoppinkes. Vooral die stukken bot die van nature al weinig bloed krijgen moeten er aan geloven, oa de kop van de heup en de bovenarm.

Het is dus inderdaad een gekend fenomeen.

Bij mijn weten is er nog geen wetenschappelijk gegeven dat er hierbij een verschil is tussen vrouw en man.

• Dedjutoch

Deelnemer
    5 februari 2006 om 23:22

Vooral bekend bij beroepsduikers, meer bepaald een probleem bij saturatieduikers!

• Stropken

Deelnemer
    5 februari 2006 om 23:28

DDT,ik vermoed niet dat dat osteonecrose is.Ik heb de’r eens iets over gelezen dat er bij diepe duiken – niet noodzakelijk ‘beroeps’saturatieduiken – er stikstofbellen tussen het been en het bovenste glazuur (???)kunnen komen en bij plotse vermindering van druk die stikstofbelletjes dat ‘glazuur'(of hoe het ook noemen mag)van het been duwt met blijvende invaliditeit tot gevolg.

Roger????????

• Cthulhu

Deelnemer
    6 februari 2006 om 00:59

Ik herinner me dat er een pak jaren geleden ze op BBC een programma gegeven hebben dat ging over botnecrose bij beroepsduikers. Het was geen mooi zicht…

• Dedjutoch

Deelnemer
    6 februari 2006 om 09:05

Ooit kreeg ik de uitleg van DAN-mensen, dat vooral bij saturatieduiken problemen optreden met microbellen ter hoogte van de langzame “weefsels” (hier heb je dat woord weer….).
    Dit zou zorgen voor kleine belletjes in de gewrichtsruimtes. Bij iedere mens zit er na jaren slijtage in de gewrichten. Door die kleine microbelletjes gaat het bot afbrokkelen op die plaats waar de belletjes zich bevinden. Dit zorgt voor stekende pijn bij beweging. Voornamelijk in de schoudergewrichten.
    Bij sportduikers zullen er eerder microbellen ontstaan in de bloedbaan en eventueel de spieren. Deze geven geen (of uiterst zelden bij uitzondering) probleem met botafbraak.

Alee, in’t kort gezegd….

Eddy

• roger

Deelnemer
    6 februari 2006 om 11:16

De juiste benaming is “dysbaric osteonecrosis” en is voor het eerst gediagnosticeerd in 1911 bij Caisson-arbeiders.

Natuurlijk is “zwaar werk onder hoge druk” niet te vergelijken met recreatief of sportduiken. Een dergelijke osteonecrosis is dan ook bij ons zeer zelden. Ik vernam vorige week nog dat er in de medische literatuur maar een 4 tal gevallen zijn beschreven bij recreatief/sport duikers.

• Stropken

Deelnemer
    6 februari 2006 om 20:22

Moar Eddy toch,da’s da dat ik bedoelde!!

• thierri

Deelnemer
    6 februari 2006 om 20:33

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader