-
Discussie
-
Met de regelmaat van de klok wordt er op forums al eens gescholden op de CMAS en/of NELOS (in het bijzonder). Meestal heeft dit te maken met een “afwijkende” houding m.b.t. opleiding en “hetgeen een welbepaald brevet al dan niet mag” t.o.v. RSTC organisaties.
Het is niet mijn bedoeling om de zoveelste discussie in deze op te starten! Ieder kiest wat hij zelf wil, en voor mij zijn alle opleidingen evenwaardig, ondanks de lichte verschillen die er zijn.
Ik zit echter wel met enkele vragen m.b.t. RSTC (Padi, Idea, SSI, IDD,NAUI,…).
Ik ken enkele PADI instructeurs die OOK IANTD Instructeur zijn, of die ook DIR-duiker zijn!
Volgens mij moeten er in deze combinatie toch bepaalde belangrijke verschillen zijn die conflicteren?Enkele voorbeeldjes: Stijgsnelheid 18m/min (Padi) t.o.v. 10m/min IANTD.
Decompressieduiken met “The Wheel” t.o.v. de Bülmann tabellen IANTD.
De plaats van de octopus bij Padi t.o.v. de “long hose” bij DIR.
Het door de Padi Instructeur gebruikte jacket t.o.v. de Wing+Backplate bij DIR/GUE.
De maximum diepte van -30 meter t.o.v. de -40 meter.Mijn vraag: Gebruiken jullie voor verschillende opleidingen (O.W. t.o.v. IANTD Nitrox) een andere uitrusting? Worden er voor bepaalde berekeningen voor verschillende organisaties andere tabellen gebruikt?
Een voorbeeldje: Ik dien een O.W. opleiding te geven aan een duiker. Hij wil een Padi opleiding. Ik ( bvb: Padi-Instructeur) ben ook frevente aanhanger van DIR (ook maar een voorbeeld…)!
Wat vertel ik mijn leerling? Hoe sta ik voor hem en wat heb ik bij als uitrusting voor mijn kandidaat zijn eerste buitenwaterduik?Hoe gaan jullie persoonlijk om met dergelijke verschillen? Of, hebben jullie Padi vaarwel gezegd op het moment dat julie kozen voor IANTD of GUE (DIR)?
Of zie ik dit misschien allemaal verkeerd?Eddy