Duikforum Duikforum Federaties RSTC Instructor+IANTD+GUE+DIR: Conflicten?

• Creator
    Discussie

Dedjutoch
    Participant

Met de regelmaat van de klok wordt er op forums al eens gescholden op de CMAS en/of NELOS (in het bijzonder). Meestal heeft dit te maken met een “afwijkende” houding m.b.t. opleiding en “hetgeen een welbepaald brevet al dan niet mag” t.o.v. RSTC organisaties.

Het is niet mijn bedoeling om de zoveelste discussie in deze op te starten! Ieder kiest wat hij zelf wil, en voor mij zijn alle opleidingen evenwaardig, ondanks de lichte verschillen die er zijn.
    Ik zit echter wel met enkele vragen m.b.t. RSTC (Padi, Idea, SSI, IDD,NAUI,…).
    Ik ken enkele PADI instructeurs die OOK IANTD Instructeur zijn, of die ook DIR-duiker zijn!
    Volgens mij moeten er in deze combinatie toch bepaalde belangrijke verschillen zijn die conflicteren?

Enkele voorbeeldjes: Stijgsnelheid 18m/min (Padi) t.o.v. 10m/min IANTD.
    Decompressieduiken met “The Wheel” t.o.v. de Bülmann tabellen IANTD.
    De plaats van de octopus bij Padi t.o.v. de “long hose” bij DIR.
    Het door de Padi Instructeur gebruikte jacket t.o.v. de Wing+Backplate bij DIR/GUE.
    De maximum diepte van -30 meter t.o.v. de -40 meter.

Mijn vraag: Gebruiken jullie voor verschillende opleidingen (O.W. t.o.v. IANTD Nitrox) een andere uitrusting? Worden er voor bepaalde berekeningen voor verschillende organisaties andere tabellen gebruikt?

Een voorbeeldje: Ik dien een O.W. opleiding te geven aan een duiker. Hij wil een Padi opleiding. Ik ( bvb: Padi-Instructeur) ben ook frevente aanhanger van DIR (ook maar een voorbeeld…)!
    Wat vertel ik mijn leerling? Hoe sta ik voor hem en wat heb ik bij als uitrusting voor mijn kandidaat zijn eerste buitenwaterduik?

Hoe gaan jullie persoonlijk om met dergelijke verschillen? Of, hebben jullie Padi vaarwel gezegd op het moment dat julie kozen voor IANTD of GUE (DIR)?
    Of zie ik dit misschien allemaal verkeerd?

Eddy

• RSTC Instructor+IANTD+GUE+DIR: Conflicten?

corneel reageerde 17 jaar geleden 10 Leden · 15 Reacties
  • grote vis

Deelnemer
    22 januari 2006 om 09:24

je zegt tegen die “leerling”
    dat hij/zij beter een NELOS-opleiding volgt 😉

• Toontje

Deelnemer
    22 januari 2006 om 10:14

Ik kan in Padi-opleidingen de meeste principes van iantd of gue inpassen.
    Padi geeft geen verplichtingen aan materiaal (behalve dus de snorkel) en de gehele opleiding kan ook gedaan worden door een leerling/instructeur die met wing/backplate combinatie duikt. En een maximale stijgsnelheid van 18m per minuut (waarvan er geruchten zijn dat dit snel zal wijzigen) gaat natuurlijk ook op als je leerlingen aanleert om met 3m per minuut te stijgen. Daarnaast natuurlijk veel aandacht voor bouyancy en trim maar ik denk dat dat eigenlijk in elke duikopleiding thuis hoort ongeacht de organisatie.
    Tijdens de buddychecks voor de open water duiken laat ik leerlingen ook ademen uit de longhose. Ik heb die een poosje gebungeed naast mijn dubbelset gehad maar aangezien het voor de leerlingen weinig verschil maakte hangt die nu gewoon voorlangs.
    Alleen de rescue oefeningen zijn wel degelijk lastiger met een wing/bp. Je krijgt het harnas prima uit maar laat daarbij best zo min mogelijk lucht in de wing. Met als gevolg dat eea op de bodem van de Nekker ligt :-)) Het heeft mijn voorkeur om leerlingen tijdens een rescue-cursus met beide mogelijkheden (slachtoffer met wing/BP of met bcd) te laten oefenen. In de praktijk weet je nooit wat je tegenkomt……

• Trico Traco

Deelnemer
    22 januari 2006 om 10:15

• yves

Deelnemer
    22 januari 2006 om 10:38

5000 meter palmen??

• Toontje

Deelnemer
    22 januari 2006 om 11:10

Ja is voorbereiding voor de oefening: hoe steek ik het kanaal over :-))
    Is idd een eind.

• Dedjutoch

Deelnemer
    22 januari 2006 om 11:19

Ik zou nog eens moeten zoeken naar de praktijkexamens voor een CMAS Instructeur in Egypte!
    Deze kerels moeten ook “onmenselijke” dingen kunnen m.b.t. apnee en afstanden “met en zonder” uitrusting!

• pyjamaduiker

Deelnemer
    22 januari 2006 om 15:57

Padi instructeur en DIR/GUE of IANTD duiker en leerlingen lesgeven kan perfect .Moet natuurlijk wel zien dat ge géén standaards van PADI overschrijdt!!!
    Alléén het materiaal verschilt met dat van de leerling ,meestal is dat voor de leerling géén probleem .En als instructeur heb je een bredere basis om aan je leerlingen mee te geven. Maar de rescue doe ik met een gewone bcd,laat niet graag mijn webbing kapot snijden .

• beulke

Deelnemer
    24 januari 2006 om 12:01

De NELOS heeft voor zo’n probleem een prachtige regel: (he, een positief punt bij de NELOS….)

als je duikt, duik je volgens de NELOS regels, duik je met iemand van een andere organisatie dan duik je volgens de strengste regels… Als je voor een opleiding dezelfde regels toepast ben je, in mijn ogen dan, toch goed bezig.

btw: 5000 m palmen?? zijn ze helemaal zot geworden????

• sid

Deelnemer
    24 januari 2006 om 13:28

Vb.Een korrekte eendenduik was voor mij geen reden iemand te laten mislukken.

awel TT, voor mij ook niet. 🙂

• Dedjutoch

Deelnemer
    24 januari 2006 om 15:11

@ sid

Voor een examen evalueer ik “de duik(st)er”, niet alleen de oefening!
    Is de duiker goed, en de oefening minder goed? Stress, weet ik veel? Geen reden om op die ene oefening iemand te buizen.
    Is de duiker slecht (dien hem/haar dan wel te kennen van de buitenduiken, en dus ook te weten waarom hij/zij op dat moment nog niet goed genoeg is voor het beoogde brevet), dan zullen alle oefeningen zeer goed moeten zijn, anders….

Persoonlijk maak ik geen verschil tussen kennissen, kamaraden, onbekenden en vrienden!
    Een jaar of 4 geleden was de enige gebuisde (theorie), mijn beste vriend! Spijtig, maar hij kende het niet, en de anderen wel! Just is just (met de nodige nuance). Het is, en was toen al, een zeer goede duiker. Maar bij een examen hoort ook kennis en kunde!

Ik wil niet de bullebak zijn, maar ik hoef niet absoluut de populaire persoon te zijn. Zijn ze kwaad op mij omdat ze het brevet niet haalden, spijtig…

😉 Eddy

• sid

Deelnemer
    24 januari 2006 om 16:17

ddt
    ik moest glimlachen over TT’s formulering. leuk mistypt 🙂

• Trico Traco

Deelnemer
    24 januari 2006 om 18:47

• Dedjutoch

Deelnemer
    24 januari 2006 om 20:18

🙂

• Scuba Adventures

Deelnemer
    25 januari 2006 om 17:03

Om even terug te komen op de oorspronkelijke vraag. Het is geen probleem om zowel PADI als IANTD instructeur te zijn zolang je wel de feiten juist op een rijtje heb staan.
    1) Opstijgsnelheid is tegenwoordig ook bij PADI het advies van 10 mtr/min. Dit is vorig jaar tesamen met o.a. DAN overeen gekomen.
    2) Het Wheel wordt nooit gebruikt voor decompressieduiken maar voor multilevel duiken. Bij PADI worden en per definitie geen decompressieduiken gemaakt. Wil je dat toch dan zal PADI je verwijzen naar IANTD, DSAT, ANDI etc.
    3) De Octopus, de enigste eis die PADI hieraan steld is dat deze zichtbaar binnen een driehoek op de borst te vinden is. Of dit nu een longhose is of niet maakt niet uit.
    4)Jacket of Wing; PADI steld alleen als eis dat er een adequaat drijflichaam gebruikt wordt. Dit mag dus ook een Wing zijn.
    5) De maximale diepte is ook bij PADI -40 meter mits men daar een opleiding voor heeft gevolgt hetzelfde geldt overigens voor de andere organisatie’s

Met andere worden een IANTD of GUE instructeur kan gewoon PADI opleidingen geven zonder daarvoor een aparte uitrusting voor nodig te hebben.

Gr Michael

• corneel

Deelnemer
    31 januari 2006 om 19:45

Voor mij hoeft dat geen probleem te zijn dat je naast DIR nog tot een andere federatie kan
    behoren.Als ik in de lijst van DIR-BE kijk zie ik daar mensen van allerlei fed.s die het best kunnen vinden met elkaar ongeacht hun sterren of strepen.
    groetjes,Corneel

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader