Duikforum › Duikforum › Onderwater Fotografie & Video › Eerste onderwater foto’s
-
CreatorDiscussie
-
17 januari 2006 om 16:49 #113407
TnTParticipantZondag heb ik voor de eerste keer mijn Canon Powershot A620 getest. De resultaten staan online op http://users.telenet.be/sacn/A620/20060115/
De foto’s zijn niet echt schitterend te noemen. Alle foto’s zijn gemaakt in de speciale onderwater preset. Ik had vooral problemen met de belichting. De foto’s die vrij dicht aan de oppervlakte gemaakt zijn (zonder flits) zijn het meest geslaagd. Als het omgevingslicht wat minder werd en ik geen flits gebruikte, zijn bijna alle foto’s onscherp (bewogen door de lange sluitertijd?) en is er op het LCD scherm bijna niets te zien. Als ik dan de ingebouwde flits gebruik, zijn de foto’s iets beter, maar soms weer overbelicht. En bijlichten met de lamp lukte ook niet al te best.
Dus nog veel ruimte voor verbetering zou ik zo zeggen. Wie heeft er alvast nuttige tips voor mij?
PS: De koude zat er misschien ook wel voor iets tussen, maar ik kon uiteraard weer niet wachten op hogere temperaturen.
-
CreatorDiscussie
-
Eerste onderwater foto’s
-
Beste TnT, kan je niet helpen met tips , ik ben zelf geen fotograaf,
maar er zitten toch een paar leuke mooie foto’s bij jou eerste fotoreeks…succes ermee -
Sommige van je foto’s zijn misschien onscherp door te lange sluitertijd (bewegingsonscherpte) maar ik heb toch de indruk dat de meeste onscherpe fotos focusproblemen zijn.
Vrijwel alle moderne camera’s gebruiken beeldcontrast voor de autofocus. Mogelijke problemen: 1) Te weinig licht om contrast te kunnen meten, 2) Te veel stofdeeltjes waardoor de autofocus op het tussenliggende stof scherpstelt, 3) bij compacte digicams, sluitervertraging te groot waardoor de afstand kan veranderen tussen scherp stellen en foto maken.
Remedies:
(1) Bijlichten met een duiklamp of een ‘pilot’ lamp
(2) Heb je niet altijd in de hand, probeer toch zelf niet nog meer stof te maken door perfect uit te trimmen. Eventueel ook dichterbij komen i.p.v. in te zoomen.
(1) (2) en (3) Nog meer proberen perfect stil te blijven hangen.
(3) Betere -duurdere- camera kopen (ingefluisterd door de sponsor) -
Probleem n°1 had ik ook al opgemerkt onderwater. Zonder lamp is het beeld op het lcd scherm vaak zo donker dat je nauwelijks of niet kan zien wat er nu voor de lens staat. Maar als ik dan bijlichte met mijn lamp (waar ik trouwens nog wat handigheid voor mis, een extra hand zou van pas komen), was het beeld op het scherm vaak overbelicht, zodat ik weer niks zag.
En hoe kan je trouwens best bijlichten voor een macro opname? Ik had daarbij problemen om het licht van mijn duiklamp tussen lens en voorwerp te krijgen, zonder daarbij schaduwen te krijgen.
Het zicht was zondag zeer goed en qua stofdeeltjes viel dat redelijk goed mee denk. Slechts een aantal foto’s hebben daar last van denk ik.
Voor de sluitervertraging denk ik dat dat voor mijn camera nogal meevalt, tenmiste als ik de reviews op het internet mag geloven. Ik heb natuurlijk wel geen referentie om mee te vergelijken aangezien het mijn eerste digitale camera is.
En een betere/duurdere camera kopen is uiteraard geen optie, tenzij ik jouw sponsor mag lenen 😉
-
je zoomt best niet in met een digitaal toestel, je hebt dan vaak onscherpe beelden. je gaat beter dichter bij het object.
In het begin had ik ook vaak onscherpe beelden, door te stoppen met inzoomen had ik plots veel beter foto’s. -
schaduwen bij macro als je met lamp bijlicht
yep valt weinig aan te doen. maar dikwijls vind ik net die shaduw een leuk effect.
van je lamp ook “nooit” de hotspot bezigen. gebruik 1 van de kringen.
ik weet niet met welke lamp je werkt maar indien een greenforce met pro kop steek er dan een solux lamp in .die geeft een mooi egaal licht met toch wel goede temp.kleur -
Mijn idee is vooral dat de foto’s niet scherp zijn (in tegenstelling tot bewogen). Misschein een domme vraag, maar laat je je toestel wel eerst scherpstellen door de ontspanner half in te drukken alvorens de foto daaderkelijk te trekken?
En een externe flitser doet wonderen tegen het reflecterende zweefvuil. Is wel een dure grap. -
Ik duik met een metalsub kabellamp, met het originele lampje van 50W. Dat van die hotspot ga ik volgende keer eens proberen, maar mijn lamp heeft wel een vrij kleine stralingshoek. Misschien is het een goed idee om eens met gedimd licht te proberen?
Ik heb bij een aantal foto’s gewoon afgedrukt en bij andere heb ik eerst de ontspanner half ingedrukt. Maar voor zover ik weet moet de camera in het eerste geval ook scherpstellen, of niet? Ik heb geprobeerd om onderwater wat met de verschillende instellingen te spelen. (voor zover dat mogelijk was met mijn koude vingers en dikke handschoenen)
Een externe flitser is momenteel nog geen optie (omwille van de prijs). Ik denk trouwens dat ik beter eerst mijn tijd besteed aan het leren bedienen van mijn camera op zich. Dat is voorlopige al moeilijk genoeg.
-
@TnT: kijk eens op http://www.torpedo.be/p10.html ivm wat tips/instellingen. Ik gebruik (of gebruikte, want dat ding is eind december in de Rode Zee ondergelopen) een simpele Sony DSC-P10, maar verschillende tips zijn “universeel”… kort samengevat: zoomknop laten voor wat ie is, altijd op Wide zetten, zo dicht mogelijk bij je onderwerp komen, geen frontaal licht/flits gebruiken, toestel stil houden tijdens het fotografen…
Jouw lamp: super lamp! Alleen ervoor zorgen dat je daar een bredere hoek mee kunt krijgen en het is dan een superprachtig ding om jouw foto’s mee uit te lichten!!! Ikzelf gebruik altijd mijn lamp, UK D8, om mijn foto’s uit te lichten (zie http://www.torpedo.be/foto/)… ik weet wel… die “hot spot”… de ene vindt het maar niks, maar de andere vindt dan net dat foto’s “eruit springen” omdat die anders zijn dan de 100-den “gelijkaardige” geflitste foto’s… de gustibus coloribusque non disputandem est… 😉
-
Ontspanner ineens indrukken of half-press en wachten op focus….
Voordeel van ineens indrukken is dat er vrijwel geen tijd zit tussen focus lock en opname. Het risico dat de afstand wijzigt, omdat je zelf niet stilstaat of omdat het onderwerp wegzwemt, wordt dan kleiner. Dit is vooral van belang als de scherptediepte klein is, bv. bij macro-opnames.
MAAR
In omstandigheden waarbij weinig licht of contrast is, heeft de autofocus het moeilijk. Het zoeken (hunting) naar de juiste afstand kan even duren, tot meer dan een seconde voor de huidige compact camera’s. Wat er gebeurt als je vroeger doordrukt, varieert van toestel tot toestel, maar resulteert meestal in wazige foto’s zoals deze.
-
De zoom heb ik onderwater zo goed als niet gebruikt. Misschien stond die zonder het zelf te beseffen op tele? Door een combinatie van de koude en een portie onhandigheid heb ik wel meer dan een keer het verkeerde knopje gebruikt 🙂 Bij mijn eerstvolgende testduik ga ik zeker extra aandacht besteden aan die focus. Ik hou jullie op de hoogte.
-
Mss is eerst leren in het zwemdok, met dikke handschoenen en kleine voorwerpen fotograferen, de groote van een slakje, een grondel, een krab en dergelijk…zonder bij-flits natuurlijk.
En op handmatic gebruiken, 1/125° eerst, lukt het niet indien te donker, ga naar de 1/60° van een sec., nie bewegen en afdrukken..en vergelijk.
Veel plezier ermee(‘k sen ook maar een klein amateur) -
ség TnT je kan toch op de één of andere manier zien onder welke fototoestel instellingen de foto gemaakt is, onlangs was er hier ergens een topic over dacht ik.
was iets met rechts klikken enz. ik weet het verder ook niet goed meer.je krijgt dan alle instellingen waarmee de foto gemaakt is te zien.
ik kijk nog even verder of ik er nog iets van terugvindt. -
Als ge uw foto’s met v.b. IrfanView bekijkt kunt ge info opvragen, o.a. de EXIF-info, en die vertelt je netjes alle gebruikte instellingen (zowel de manuele settings als wat het toestel zelf heeft uitgevist) voor die foto.
-
Bij Canon is het programma zoombrowser EX bijgeleverd.
Indien je de foto’s download, en bekijkt met dit programma, kan je alle instellingen zien.
klikken op de foto, daarna rechts nr eigenschappen. onderaan het nieuwe scherm heb je dan “shooting information” Daar vind je alles terug.
Veel suc6 -
Trial and error, oftewel fouten maken en er van leren TNT. Dat is ook mijn lot.
Na mijn laatste vakantie met fotoapparaat wilde ik al bijna een nieuwe camera etc. kopen. In plaats daarvan ga ik nu bij een gekende professional in april een onderwaterfotografiecursus doen. Dat kost me ongeveer € 150 en dus nog niet de helft van een nieuwe camera, flitser of huis, laat staan van het hele pakket.Veel succes in de nieuwe wereld van de onderwaterfotografie.
-
Dat de instellingen van de camera bijgehouden wordt in de Exif informatie was mij reeds bekend. Kent er trouwens iemand een programma waarmee je die informatie mee kan exporteren naar het online album.
@Jacky
Ik heb inderdaad de eerste test in het zwembad gedaan (weliswaar zonder handschoenen) en dat lukte vrij goed. Maar de omstandigheden (licht, zichtbaarheid) zijn moeilijk vergelijkbaar met de Oosterschelde.
Trial and error … een van de grote voordelen van een digitale camera. Ik had ook niet direct foto’s van super kwaliteit verwacht, dus de behaalde resultaten lagen min of meer in mijn verwachtingen. En als er in mijn buurt een betaalbare cursus georganiseerd wordt, ben ik altijd geïnteresseerd.
-
Ik ga de cursus in Maassluis (NL) doen in april. De cursus duurt meen ik 4 avonden, zowel theorie als praktijk in zwembad en buitenduik (met nabespreking).
Zie http://www.onderwaterfotografie.com/ . Je kunt je via email opgeven of je interesse kenbaar maken. -
Ik heb zelf de A95, de voorganger van de A620/A610.
Wat betreft de Focus:
Welke focus mode gebruik je? Canon heeft een 9punt AiAF. Het beeld wordt dan geanalizeerd en de camera bepaald zelf waarop gefocuseerd wordt. Dat kan dus net niet hetgene zijn wat je in gedachten hebt. Ik gebruik altijd 1 punts AF onder water.
Heb je Macro mode aangezet? Sommige foto’s lijken mij al van veel te dicht genomen om zonder Macro mode scherpe beelden op te leveren. Met de zichtbaarheid en hoeveelheid licht in onze wateren staat dat bij mij bijna altijd in Macro mode
-
Maasluis is niet echt bij de deur voor mij. Maar ik vermoed dat er binnenkort ook wel cursussen georganiseerd zullen worden in het Antwerpse, met de start van de Antwerpse Audiovisuele Commissie.
Ik denk dat dat de focus inderdaad op 9punt AiAF stond (de standaard instelling), maar ben daar niet helemaal zeker van. De meeste foto’s zijn inderdaad gemaakt zonder de macro mode, met uitzondering van foto’s n° 231 t/m 235.
-
Hallo TnT is zo simpel nog niet hé onderwaterfotografie.De foto’s die je doorgestuurd had via e-mail zijn toch mooi, vooral deze van je vrouwelijke model.Ze mag in de toekomst wel even lachen naar het vogeltje(cameratje).Doe iedereen bij SAC de groeten van mij.Tot de volgende.
-
Eigenlijk ben ik best wel nieuwsgierig geworden naar wie er nu schuil gaat achter jouw nickname. Want bij mijn weten heb ik niemand foto’s gestuurd per e-mail. En zeker niet met een vrouwelijk model (wie dat ook al mag wezen). Of zouden die winterduiken toch niet zo goed zijn voor mijn geheugen? Licht eens een tipje van de sluier op …
-
Mijn tweede poging staat nu online op http://users.telenet.be/sacn/A620/20060129/
Nog steeds veel onscherpe foto’s, maar er zitten er toch al enkele bruikbare resultaten bij. Deze keer geen enkele keer een flits gebruikt, de AiAf ingesteld op center en meestal de speciale macro mode aangezet. In mijn enthousiasme ben ik vergeten om eens een aantal foto’s te maken met gedimd licht.
-
En de derde serie: http://users.telenet.be/sacn/A620/20060212/
Eerlijk gezegd vind ik dat er best wel een aantal mooie foto’s tussen zitten. Het gaat dus in de goede richting.