Duikforum Duikforum Reizen Filipijnen

• Creator
    Discussie

Yoxx
    Deelnemer

Hello,

Ik ben van plan om met mijn vriendin voor een lange periode naar de Filipijnen te reizen en daar te werken als Instructors. Nu zijn we nog nooit in de Filipijnen geweest (wel op andere plaatsen in Azie), maar ik heb geen flauw benul aan wat we ons mogen verwachten op gebied van duiken.

Als iemand van jullie daar al geweest is of ook gewerkt heeft als DM of Instr. zou ik graag wat tips ontvangen. Wat zijn dé plaatsen, hoe is het leven daar onder en boven water, met wat moet ik rekening houden als ik voor een lange periode daar blijf, hoe zijn de divecentra, …enz

Kortom, tell me more.

Alvast bedankt voor de tonnen mails & replies 😉
    Yoxx

• Filipijnen

BartC reageerde 16 jaar, 9 maanden geleden 11 Leden · 25 Reacties
  • anemona

Deelnemer
    16 januari 2006 om 22:16

Dan moet je Jan Korf maar eens mailen…die ‘woont’ daar zowat !
    Kijk hier maar eens:

http://www.filippijnen.nl/forum1/forum/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=holidaystories

http://holland-philippines.info/smf/index.php?PHPSESSID=571046d61233b4a4591001975f64c295&topic=486.msg3921

Google verder maar wat met Jan Korf en Filippijnen…dan kom je vast nog wel met hem in kontakt….met de groeten van Irene !

• Godiva

Deelnemer
    17 januari 2006 om 00:47

Ben in de filippijnen geweest. Duiken is DE attractie in de filippijnen, naast wandelingen en vulkanen.
    Voor ieders wat wils
    Coron: prachtige wrakken uit de 2e wereldoorlog. Nog enkele andere speciale duikjes (oa in een thermisch meer met prachtige zichtbaarheid: je zweeft langs de rotswanden in water van 38° en je ziet je belletjes 30 m omhoog stijgen)
    Apo Island: een waar tropisch aquarium, overal waar je kijkt scholen vissen (enkel wat claustrofobisch in regenseizoen vond ik)
    Bohol: enkele reservaten in de buurt, met mooie riffen

Verder nog veel plaatsen waar ik niet geweest ben. Wrakken, haaien, riffen, walvissen,… Te veel om op te noemen (maar het is dan ook een groot land, met een gigantische kustlijn)

• patcor

Deelnemer
    17 januari 2006 om 09:19

Wij zijn twee maal reeds geweest , namelijk in Puerto Galera – Sabang Beach ( Cocktail Divers – Garden of Eden ) en Island Hopping op de Visayas ( Cebu Bohol Malapascua )

Gewoonweg Super !

• blue diver

Deelnemer
    17 januari 2006 om 09:52

Leuk dit allemaal te lezen!!! Ik had ook nog een vraagje….ik heb ook geboekt voor 3 weken nl van 28 juni-21 juli. Ik las dat het dan volop tyfoonseizoen is en dat dan het regenseizoen begint…….wat moet ik me hierbij voorstellen?? (landurige regens, korte hevige regens?? Informatie inwinnen over de Filipijnen is blijkbaar niet zo evident!!! Ik las hoe meer je naar het Zuiden (is die streek daar veilig?) gaat hoe droger?? Ik zou in de streek van Cebu, Malascapua verblijven…iem ervaringen ivm de weerstomstandigheden in die periode??? Het zou me erg opweg helpen bij het plannen van mijn vakantie!!! alle info is welkom.
    groeten C.

• Godiva

Deelnemer
    17 januari 2006 om 12:49

Ik zat in de Filippijnen in augustus en september. Eind augustus begon het regenseizoen in het noorden. In het begin was er gewoon een wat minder stralende zon. Later was het ’s morgens prachtig weer, maar na de middag kon je je aan buien verwachten. Ook dit was geen ramp: je stond gewoon vroeg op (iedereen in de Filippijnen doet dat, inclusief de hanen die om 5.30 naast je raam beginnen te kraaien waardoor je toch niet verder kon slapen). In september kreeg je dan heelderdagen regen, maar tegen dan zat ik al in et zuiden.
    In het zuiden begint het regenseizoen vroeger (maar een datum kan ik niet plakken, dat weet ik niet). Toen ik daar in september zat had dat tot gevolg dat we veel slecht weer hadden (grijs, af en toe regen,…) met af en toe een prachtige dag ertussen. Het voordeel is echter dat er veel minder toeristen zijn, en ik dus zelfs een keer een “privé boot” had, naast de prive-instructrice die ik 3 dagen heb gehad. Als er een typhoon passeert kan de zee nogal ruw zijn in de hele regio, maar dat is zeker niet alle dagen het geval.
    Ik had ook moeite met info over de Filippijnen te vinden.
    Oh, en nog een hele belangrijke tip: neem zonnecreme mee van hier! Ik rekende er ook op dat ik dat ginder veel goedkoper ging vinden, maar dat bleek niet het geval. Het is bijna niet te vinden, en als het er is is het enkel voor toeristen bedoeld, met een navenante prijs voor een kwaliteit waar je niet altijd zeker van bent.

• Carhartt27

Deelnemer
    17 januari 2006 om 17:33

Is het Zuiden daar veilig?? buurt davao…?? Hoe is het weer daar in Juli??

PS Anemona kan je me soms eventueel het adres is geven van die Jan Korf??
    Alvast bedankt :-)!!!!!

• Godiva

Deelnemer
    17 januari 2006 om 22:49

Davao (of vooral de rest van het eiland Mindanao) wordt idd niet aangeraden (toch bepaalde streken niet). Zuiden waar ik over sprak was Cebu, Negros etc. (Was zuidelijk van waar ik zat, maar is eigenlijk “midden” van de Filipijnen.) Dat zou geen probleem zijn. Bepaalde buurten worden echter nog steeds afgeraen. Het duiken is in het noorden (nog) niet uitgebouwd. De enkele stekken die je hebt in de buurt van Manila op het hoofdeiland (Luzon) hebben bovendien nog een slechte zichtbaarheid tgv de uitbarsting van de pinatubo een dikke 10 jaar terug.

• htweeo

Deelnemer
    17 januari 2006 om 23:37

beste Yoxx,
    ben een drietal jaar geleden geweest naar de filipijnen in juli – aug…
    was gewoon op het onverwachts….prijzen donderden naar beneden wegen SARS….
    en sommige duikers van een club in de streek gingen al jaren naar hetzelfde centrum,dus slecht kon het niet zijn..ikke mee.
    mijn idee…
    Filipijnen zijn zo uitgestrekt en hebben zoveel duikcentra dat je moeilijk kunt voortgaan op één ervaring …
    Hier kort de mijne ….
    diving sabang in…mindoro eiland ,eerste eiland onder manilla
    Reis : toen prijs / kwaliteit goedkoop …2 weken alles erop en eraan ( vlucht, singlekamer met frigo-douche- airco, ,alle kosten, duiken, drank, lekker eten, sloefen sigaretten, t-shirts…)was ik nog geen 1250 euros kwijt…
    duiken : beetje ontgoochelend …maar schijnt dat het beter kan… maar daar wij maar met zijn drien waren altijd niet ver en dikwijls dezelfde…
    Super streng : altijd met de duikgids mee en max 50 min….of duikgids mocht niet in trappen komen…dus meestal met 120 bar terug op de boot… ( 12 euro per duik ga je dan nog niet klagen….)apres duik …leuke restaurants met lekker eten …en gezellige bartjes …
    alleen de eigenaar was duits…duikgidsen waren locals
    regen..iedre dag of avond wel een paar korte regenbuien maar nooit echt nat geweest..behalve bij de doorreis één dag opgehouden voor de oversteek…wegens een typhoontje…en een kleine overstroming meegemaakt..
    locals : heel vriendelijk en gastvrij
    leuk maar dezelfde duikstek zou ik niet meer doen…wel nog iets anders in de filipijnen

P.S. heb ik jou emailadres ergens gemist…alleen maar een site van ..

• Yoxx

Deelnemer
    18 januari 2006 om 21:06

alle info kan je sturen naar yoxxart@hotmail.com

• Carhartt27

Deelnemer
    22 januari 2006 om 23:48

Heb nog een vraagje 🙂 Hoeveel gewicht mag je bij een klm-vlucht meenemen?? moet je bijbetalen voor duikmateriaal??

• Carhartt27

Deelnemer
    25 januari 2006 om 13:43

anemona ik heb vorige week al gemaild naar die Jan Korf maar nog steeds geen antwoord?? is die op reis of zo?

• anemona

Deelnemer
    25 januari 2006 om 14:03

ik kreeg gisteren nog een mail van hem…zal hem eens informeren !

• Carhartt27

Deelnemer
    25 januari 2006 om 15:52

heel bizar……..ja als je dat even zou willen doen?? alvast bedankt!!!

• snorkel12

Deelnemer
    29 januari 2006 om 23:45

Dennis Vandermeersch is er onlangs nog maar geweest en gaat er in maart terug naar toe. Hij is er gewoon weg van en hij heeft al zowat gans Egypte afgedoken. je kan hem gerust mailen : d.vandermeesch@telenet.be

• Carhartt27

Deelnemer
    30 januari 2006 om 15:33

dank je snorkel12, mail is al onderweg 🙂

• Carhartt27

Deelnemer
    1 februari 2006 om 13:39

Anemona sorry dat ik je nog es moet storen maar heb tot op heden (vorige week opnieuw een mail verstuurd én afgeleverd!!) nog altijd niks gehoord van Jan…
    Ik weet niet of het nog zinvol is om te wachten??
    Groeten C

• Carhartt27

Deelnemer
    3 februari 2006 om 10:11

Dit nieuws verontrust me eigenlijk…..

Olielekken bedreigen natuur op Filipijnen

Olie veroorzaakt milieuschade op Filipijnen.Ruim 236 hectare mangrovewoud en 40 vierkante kilometer zeeleven op de centrale Filipijnen zijn zwaar beschadigd geraakt door massaal olieverlies, aldus de kustwacht.

Tanker
    Luitenant Joseph Coyme zei dat op 18 december vorig jaar in de buurt van het eiland Semirara, 315 kilometer ten zuiden van Manilla, 195.000 liter olie wegvloeide uit een tanker van het staatsbedrijf National Power Corporation, die aan de grond was gelopen. “We moedigen de lokale overheden aan om schadeclaims in te dienen, want ook heel wat vissersgemeenschappen zijn getroffen door deze ramp”, verklaarde hij op een lokaal radiostation.

Olielek
    Het olielek groeide uit tot een omstreden onderwerp op de Filipijnen, nadat een wetgever ervoor had gewaarschuwd dat de smurrie de parelwitte stranden van het eiland Boracay, de populairste toeristische bestemming, kan bedreigen. Volgens Coyme kan het opruimen van de olievlek vier tot vijf maanden duren, omdat alles manueel moet worden gedaan.

Onderzoek
    De Senaat wil een onderzoek naar de oorzaak van het ongeval, dat volgens milieuactivisten mag beschouwd worden als de grootste olieramp uit de geschiedenis van de Filipijnen.

Bron: http://www.hln.be

Als die olie richting Boracay gaat worden de Visaya’s (Cebu ,Bohol, Malascapua) dan niet getroffen???
    Weet iem hier meer over want ik heb mijn reis in die streek gepland…… 🙁

• Carhartt27

Deelnemer
    17 februari 2006 om 10:42

Dit onheilspellende berciht las ik vanmorgen:

200 doden, 1.500 vermisten na aardverschuiving op Filipijnen

Een aardverschuiving heeft vrijdag in de Filipijnen aan mogelijk honderden mensen het leven gekost. Op het eiland Leyte is een compleet dorp bedolven. Een woordvoerder van het Rode Kruis sprak van ongeveer tweehonderd doden. Nog eens 1.500 dorpsbewoners worden vermist.

Lokale autoriteiten meldden dat van de honderden huizen die ooit in het dorp Guinsaugon stonden, er na de aardverschuiving nog maar enkele overeind staan. De modderstromen, die rond kwart voor elf lokale tijd het dorp binnenkwamen, bedolven ook een school. Het leger heeft reddingswerkers en helikopters naar het rampgebied gestuurd, maar die hebben het moeilijk om op de plaats van de feiten te geraken. Voorlopig zijn er vier lijken geborgen.

In hetzelfde gebied kwamen in 1991 meer dan 5000 mensen om het leven door overstromingen die het gevolg van een tyfoon waren. Twaalf jaar later vielen in Leyte bij een aardverschuiving zo’n 300 doden. Volgens milieuorganisaties worden overstromingen en modderstromen verergerd door de illegale kap van bossen.

De Filipijnen krijgen precies de ene ramp (zie artikel olie) na de andere te verwerken
    🙁 .

Leyte ligt naast Cebu en Malascapua….hopelijk is er daar geen verwoesting???
    In ieder geval vind ik het heel erg wat er gebeurd is.

• Godiva

Deelnemer
    19 februari 2006 om 12:18

Aardverschuivingen zijn dagelijkse kost in de Filipijnen, zeker tijdens het regenseizoen (vndaar dat ik wat verbaasd was dat het nu is gebeurd). In het zuiden van Leyte zouden ook enkele goede duikstekken zijn (maar ben er zelf niet geweest, helaas wegens gebrek aan tijd).
    Zelf ben ik ooit vast komen te zitten gedurende een nacht omdat de weg uit het stadje een aardverschuiving te verwerken had gekregen, en die kon pas de volgende ochtend worden geruimd (mag er niet aan denken wat er was gebeurd als we een uurtje vroeger dat punt hadden gepasseerd).
    Het vreemde aan de Filipijnen is het grote contrast: kwa infrastructuur is het (zeker buiten Manilla en de andere grote steden) een ontwikkelingsland, maar tegelijkertijd is de bevolking zeer hoog opgeleid. Ze hebben zeer goede artsen (voor zover die niet als verpleegkundige in Amerika of elders werken), maar helaas hebben die weinig om mee te werken en kan de bevolking toch niets betalen. Ik heb op een minibus gezeten met mensen uit een dorpje dat enkel te voet te bereiken is (een uurtje van de dichtsbijzijnde weg, over een pad van een halve meter breed), met jongeren die criminologie studeerden. Iedereen die ook maar iets van opleiding heeft gehad spreekt goed Engels,…
    Een land van contrasten.

• joe

Deelnemer
    21 april 2006 om 10:40

Wij zouden in het late najaar die richting willen uitgaan (Filipijnen – Indonesië – Maleisië).
    Weet een van jullie wat de weersverwachtingen (wind – regen ) zijn in die periode?

Reeds bedankt

Johan

• Carhartt27

Deelnemer
    21 april 2006 om 10:52

De Filippijnen liggen buiten het tyfoongebied. Daardoor kan het eiland het ganse jaar door bezocht worden. In de zomermaanden juni tot augustus kunnen er dagelijks een paar buien vallen (hoewel dat ook in andere periodes van het jaar mogelijk is, gezien het tropische klimaat). Anderzijds is dit dan weer de ideale periode om op sommige plaatsen manta’s te zien.Van December tot maart zijn er soms behoorlijke golven zodat niet op alle duikplaatsen kan gedoken worden, maar dan is de zichtbaarheid weer optimaal

• Godiva

Deelnemer
    21 april 2006 om 19:21

Ik was er in Augustus-September. In het noorden begint het regenseizoen eind augustus. In het zuiden zou het er wat vroeger zijn. In September nochtans wel veel regen gehad (met enkele stralende dagen er tussendoor). Watertemp is dan 29 graden. Luch temp blijft altijd wel redelijk aangenaam, hoewel op een regendag een fleece wel aangenaam kan zijn, zeker op de boot. Alleen een shorty is niet genoeg, ik had meestal een 3mm lang pak + 3 kort van ginder aan (niet zelf mee), en dat was toch geen overbodige luxe soms.
    In de Filipijnen kan je wel tyfoons krijgen (of zo noemen zij die stormen toch).
    Het voordeel van september is dat er weinig toeristen zijn: ik heb zelfs een paar dagen een “privé duiktocht” gehad. Luxe! (zeker gezien ze toch dezelfde prijs per persoon blijven aanrekenen als dat je met 10 man op de boot zit).
    Elke periode heeft zijn voor- en nadelen.

• BartC

Deelnemer
    22 april 2006 om 21:20

@Carhartt27
    ik was 2 jaar terug in januari op de Filippijnen, centraal Visaya’s, meer bepaald in Moalboal op Cebu. Groot was mijn verbazing toen ze op een heldere ochtend zeiden dat ze niet zeker waren als ze konden uitvaren wegens de hoge golven…. welke golven zei ik opmerkzaam? Awel, luidde het antwoord, de hoge golven die je nu ziet … waarna ik ludiek opmerkte dat de scheten in mijn wekelijks bad wel hogere golven opwierpen dan wat ik die bewuste ochtend mocht aanschouwen. Ik vroeg hen ook als ze ooit de Noordzee gezien hadden tijdens een frisse zomerbries, dat moet hen een orkaan geleken hebben.
    Ik wil maar zeggen, hoge golven met een korrel zout nemen … golfhoogtes van 20 cm zijn daar al “ferme zee”. 🙂
    Maar ik spreek enkel uit eigen ervaring en dan maar op één plaats in de Filippijnen, misschien bestaan er inderdaad wel plaatsen met grotere golven, ik wilde dit maar aanhalen als anecdote, we vonden het grappig hoe ze die opmerking maakten.
    Het is inderdaad ook wel zo dat hun bangka’s (lokale bamboe boten met zijvlotters) geen al te grote zeegang aankunnen. Wat dan weer een bewijs is dat er meestal geen hoge golven zijn, anders hadden ze wel steviger boten gemaakt.
    In ieder geval… Centraal Visaya’s; super mooie duikbestemming!
    cheers,
    BartC

• dennisv

Deelnemer
    22 april 2006 om 23:14

bart,

Die scheten…was dat voor of na het nuttigen van de lokale spicy food, want dat kan belangrijk zijn voor de afmeting van de golven in uw badkuip.

dennis

• BartC

Deelnemer
    23 april 2006 om 10:52

Dennis, ik vind die vraag nogal naar schending van mijn provacy “ruiken”, maar als ge ’t toch moet weten; ik eet thuis ook veel spicy food, dus het was zeer zeker pikante wind.
    groeten!
    BartC

PS, ik stuur je deze week de info Mozambique door.

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader