Duikforum Duikforum Federaties proeven

• Creator
    Discussie

hamerkop
    Deelnemer

Hallo, ik ben momenteel in opleiding 3* duiker. Heb reeds theorie en zwembadexamen met vrucht afgewerkt. Ook reeds drietal proeven.
    Volgende maand vertrek ik met een paar vrienden op duikcruise. Nu is mijn vraag ; kan/mag ik aldaar enkele proeven doen met een in structeur ter plaatse ?

• proeven

beulke reageerde 16 jaar, 11 maanden geleden 14 Leden · 24 Reacties
  • BlubKoen

Deelnemer
    16 januari 2006 om 14:23

Hallo hamerkop,

Ben er zeker van dat er heel wat mensen hier een veel uitgebreidere mening over zullen hebben. Maar voor zover de instructeurs in mijn club het juist hebben (en tjsa, het zijn instructeurs dus hebben ze altijd gelijk, niet? 😉 ) kan dit zonder enig probleem.

Je proeven moeten gewoon in open water afgelegd worden.

De enige uitzondering zullen je duikleidingen in de Oosterschelde zijn, die zullen iets moeilijker af te leggen zijn in …

Veel plezier & geluk nog met je proeven!

Groeten

Koen.

• Webmaster

Deelnemer
    16 januari 2006 om 14:36

Ik heb dat ooit eens nagevraagd bij nelos zelf en het moesten nelos instructeurs zijn.

• botervisje

Deelnemer
    16 januari 2006 om 14:36

Het kan wel maar……………vergeet niet dat het de duikschoolleider is die je proevenkaart zal aftekenen. Dus misschien toch even met hen kortsluiten zodat eventuele latere discussies kan vermijden.

• Webmaster

Deelnemer
    16 januari 2006 om 14:37

Maar als je het echt zeker wil zijn, dan wacht je uiteraard niet tot de boel hier opgefokt is, maar neem je rechtstreeks contact op met nelos !

• hamerkop

Deelnemer
    16 januari 2006 om 14:44

doe ik !!

• Dedjutoch

Deelnemer
    16 januari 2006 om 14:55

Nelos 3* duiker mag zijn buitenwaterproeven (behalve de duikleiding “Oosterschelde”) overal ter wereld afleggen!
    De buitenwaterproeven dienen afgenomen te worden door een Nelos instructeur!
    Als die proef correct afgetekend is (stempel en/of stikkertje van de instructeur en instructeursnummer), kan de duikschoolleider de proef niet wijgeren! Indien hij/zij dit toch doet, zal hij/zij gegronde redenen moeten hebben hiervoor!

Maar… op “duikcruise”? Als je daar een Nelos instructeur vindt die een duik wil opofferen om van jou een proef af te nemen??????
    Bij mij zou het in alle geval niet lukken 😉 ! Denk er ook aan dat je op een dergelijke cruise waarschijnlijk meer dan 2 duiken/dag gaat doen! Niet de ideale situatie om dan ook nog “spelletjes” te gaan spelen die toch altijd (zei het beperkt) een bepaald risico inhouden!

Eddy

• Levensgenieter

Deelnemer
    16 januari 2006 om 15:32

Hoi

Je mag proeven afleggen buiten onze wateren behalve idd die duikleiding Oosterschelde.
    Deze proeven moeten echter wel door een Nelos/Lifras instructeur afgenomen worden om geldig te zijn.
    Ze zullen niet geldig verklaart worden als ze niet afgenomen worden door een Nelos/Lifras instructeur

Mvg

• Luc Dupas

Deelnemer
    16 januari 2006 om 15:45

Kijk even in ons Vademecum (versie 1.4, 2006)… maar ik mag aannemen dat jij als kandidaat-3*D dat Vademecum al uitgebreid hebt geraadpleegd… toch?
    Alleszins, op blz. 32 staat onder puntje 6.1 (“Basisregels”) letterlijk dat openwaterproeven ENKEL kunnen afgenomen worden door een NELOS- of een LIFRAS-instructeur!
    De OW-proeven zelf voor 3*D mogen overal ter wereld gebeuren (punt 3 “Waar?” op blz. 30)… behalve uiteraard zoals reeds aangegeven de duikleiding/proef CL4 die specifiek in de Oosterschelde moet gebeuren.

• Godiva

Deelnemer
    16 januari 2006 om 19:50

Waarom zou je je proeven daar willen afleggen? Of duik je enkel in de tropen? Ik ben van mening dat je best een diploma behaalt in dezelfde omstandigheden als die waarin je het meeste duikt (of de “moeilijkste” omstandigheden).

• htweeo

Deelnemer
    16 januari 2006 om 20:42

Vraag mij alleen af welke nelosinstructeur die proeven zal afnemen op een duikcruise…..
    Zelf zou in liever genieten van mijn duikjes en geen extra bezwarende factoren inlassen op een duikcruise….

• beulke

Deelnemer
    18 januari 2006 om 17:22

dedjutoch: waarom zou je geen proeven willen afnemen? Er zijn toch enkele proeven die perfect en veilig afgenomen kunnen worden?
    vb redding van 10m, 1000m.
    ook de duikleidingen lijken me perfect uitvoerbaar, mss zelfs nog beter?

Ikzelf heb het geluk gehad enkele 2 sters proeven afgelegd te hebben in spanje dankzij een (NELOS)instructeur die hier geen problemen in zag.

Natuurlijk ben ik het niet eens met mensen die nooit meekomen op clubduiken om daar hun proeven te doen of nooit afspreken met hun instructeurs hiervoor en dan tijdens een clubreis de instructeur op te zadelen met de proeven. Ik ben ook van mening dat het gros van de proeven in eigen wateren moeten afgelegd worden. Maar principieel nee zeggen tegen een (wss) gemotiveerde kandidaat stuit me en beetje tegen de borst.

• Luc Dupas

Deelnemer
    18 januari 2006 om 17:34

> Maar principieel nee zeggen tegen een (wss) gemotiveerde kandidaat stuit me
    > en beetje tegen de borst.
    Goh… als die I dat wil doen, en eventueel zelfs graag wil doen, no problem. Maar denk eraan dat die mensen ook veel eurietjes hebben opgehoest voor een leuke/dure vakantie en dan ook eens rustig relax willen gaan duiken zonder beginners aan hun oren of mensen die per se proeven willen afleggen en daarmee “morele druk” uitoefenen op die I’s om dat toch te kunnen/mogen. Maar als ze daar eventueel zelf mee komen aandraven en je voorstellen om proeven af te leggen… dan zou ik die kans zeker grijpen!

• weethetnie

Deelnemer
    26 februari 2006 om 14:35

Heb het ook meegemaakt! 1* instr-duikverantwoor en noem maar op, verantwoordelijk voor de proevenkaarten, duikt met kandidaat 2* naar 45m. Na de duik wordt de kand.2* verplicht om 20m in te schrijven. Als die instr. in zijn logboek ook 20m inschrijft zal het wel kloppen zeker? Zijn we dan verantwoord aan het duiken? Zelfde persoon speelt het klaar om duiken te maken dieper dan 70m (gezien in logboek) om te kijken of hij dit aankan. Wel wel die moet zijn theorie toch nog dringend eens eventjes gaan nalezen voor hij nog beginnelingen in gevaar brengt!!!

• beulke

Deelnemer
    27 februari 2006 om 12:16

@ luc: daar heb je volledig gelijk: die instructeur heeft idd ook zijn verlof duur betaald en heeft natuurlijk ook het recht om prachtige duiken te maken. 100% mee eens.
    AL ben ik wel van mening dat iemand instructeur wordt omdat hij zijn kennis graag doorgeeft en niet omdat dat nu eenmaal beter klinkt dan 4*D….Waarmee ik nu niet wil zeggen dat de instructeur de slaaf is van zijn leerlingen.

De instructeur moet natuurlijk zelf zien wanneer hij wat doet en met wie. Ik denk, als ik instructeur zou zijn (ik heb makkelijk spreken, ben er geen ) dat ik die ene duik wel wil opofferen aan die ene kandidaat op voorwaarde dat ik de duiker ken en dat ik weet dat die mens gemotiveerd is en eenmaal in belgie ook zijn proeven zal verder afleggen. en dat het geen vakantieduiker is die zijn proeven allemaal wil afleggen tijdens zijn verlof. Maar als het die ene of die 2 personen zijn die samen een proef willen afleggen, waarom niet? Sommige proeven kan je toch perfect afleggen zonder de duik erna in het gedrang te brengen? (vb, mijn maat en ik hebben er onze 500m gedaan, deze moet gevolgd worden door een duik: mooi duikje gemaakt achteraf! mijn slepen deed ik na een andere duik (dacht toch dat het zo was) met stijgproeven, reddingen, …. zouden ze bij mij wss ook niet moeten afkomen. (zoals dedjutoch zegt, met 2 duikebn per dag moet je niet beginnen met gevaarlijke spelletjes, slepen, palmen,.. zijn dat in mijn ogen toch niet? reddingen en dergelijk in stromen water is zoiezo niet verstandig (zie zeeland).

met :”Maar principieel nee zeggen tegen een (wss) gemotiveerde kandidaat stuit me
    > en beetje tegen de borst.” wil ik dan ook zeggen dat een instructeur geval per geval moet bekijken en niet zomaar nee moet zeggen uit principe. om terug te keren naar die vakantie in spanje: er was daar een andere 1* die daar een 2* proef heft gedaan omdat hij merkte dat wij ook eentje gedaan hadden, nadien zagen we hem echter nooit meekomen naar barges om zijn andere proeven af te leggen: deze persoon moet nu ,helaas voor hem, ook niet meer afkomen bij die intsructeur waar ik dan wel achter sta natuurlijk.

• Godiva

Deelnemer
    27 februari 2006 om 19:04

Heb je er over het algemeen niet meer aan om bepaalde proeven hier af te leggen? Ik bedoel, een duik naar 30 m in tropische wateren is niets, een duik naar 30 m in de OS is dan weer hele andere koek. Niet alleen is de zichtbaarheid en de temperatuur is verschillend, ook je materiaal is anders. Bezie het zo: als je het hier kunt (ervan uitgaand dat je grootste deel van het jaar hier duikt en niet in de tropen), kun je het overal. Ten slotte wil een proef of een brevet zeggen dat je iets kunt, een soort test voor jezelf. Dan moet je niet gaan “poteren” vind ik (niet slecht bedoeld aan mensen die wel proeven afleggen op vakantie!!!)

In onze club is er bv een instructeur die nooit direct een proef aftekent. Hij staat erop dat je hem verschillende keren goed uitvoert, eventueel zelfs bij verschillende instructeurs. Want als het de eerste keer niet lukt, en de 2e keer lukt het wel, kan hij moeilijk met een gerust hart aftekenen dat je de techniek perfect beheerst en dat je het altijd kunt uitvoeren. En ik geef hem gelijk.

• Dedjutoch

Deelnemer
    27 februari 2006 om 19:19

Persoonlijk doe ik rond de 50 a 60 duiken in kuilen, groeves, Grevelingen en de Oosterschelde ieder jaar! Ik ben praktisch ieder weekend wel ergens aan’t duiken! Iedereen kan en mag meekomen! Iedereen kan en mag (als het organisatorisch en qua temperatuur mogelijk is) van mij een proef afleggen.
    Dan ook nog eens proeven gaan afnemen tijdens de vakantie of tijdens dat weekje duikvakantie in Egypte… Sorry, maar als de kandidaat “week na week” te “mottig” is om zijn proeven af te leggen, dan hoeft die het mij op een duikvakantie ook niet te vragen! Echter, als het enigsins kan, en als het geen of weinig invloed heeft voor de geplande duik, dan zal ik het zelfs ook nog doen. Maar wees gerust: Niet meer “van harte”!

Eddy

P.S. Voor alle duidelijkheid: Ik ben nog 1 van die instructeurs die geen “stikkerkes” plakt, en dus ook geen “onkostenvergoeding” ontvang voor het afnemen van proeven! Ik leerde destijds duiken van vrijwilligers, die mij met alle plezier leerden duiken, en nu is het mijn beurt om mijn steentje bij te dragen! Maar… er zijn grenzen uiteraard!

• botervisje

Deelnemer
    28 februari 2006 om 12:35

tja, eerst en vooral vind ik ook dat je best, als je overwegend in onze wateren duikt, je proeven hier aflegd. Maar voor sommige mensen is het niet zo evident, de afstand, tijd enz. Dus een enkel proefje zou dus wel kunnen in mijn ogen, maar niet overdrijven.
    Wat betreft je verlof opofferen om proeven te doen als instructeur, wel……..dit is dat wel het nadeel van je titel hé. Als je eraan begint ken je toch wel de voor en nadelen. Tuurlijk moet het binnen het menselijke blijven, als de kandidaat idd “te mottig” is om ook maar 1 proef hier te doen dan is het niet meer als normaal dat de I weigert om dan zijn verlof op te offeren.

Ik ben wel geen instructeur maar wel begleidster (man en zoonlief ook). Wij wisten ten volle wat dit inhield en dat er veel duikjes opgeofferd (hoewel) zullen worden, ook tijdens onze vakantie duiken wij met deze mensen en geene schrik, wij betalen onze reizen ook zelf. En zo zitten er hier wel meerdere op het forum.

• TnT

Deelnemer
    28 februari 2006 om 14:37

Ik vind persoonlijk niet dat je je vakantie moet opofferen omwille van het feit dat je toevallig instructeur bent. Dat is iets dat iedereen voor zich moet uitmaken.

Er is (in mijn ogen dan) nog wel een groot verschil tussen het afleggen van een proef en het duiken met minder ervaren personen. Zelf neem ik in principe geen proeven af tijdens een duikvakantie. Om de doodeenvoudige reden dat ik dan wil genieten van die paar duiken. Ik ga niet zo vaak op duikreis en dan wil zeker geen duiken ‘opofferen’ aan proeven. Maar een duikje met een minder ervaren persoon zal ik daarentegen zelden of nooit weigeren. Ze moeten op de boot nu ook weer niet de eerste de beste wildvreemde meegeven, maar voor iemand van mijn eigen club maak ik daar helemaal geen probleem van. Ik probeer dan vaak met drie te duiken, zodat ik mijn duik nog kan verder zetten als ik die beginner (die meestal veel meer lucht verbruikt) weer afgeleverd heb op de boot. Op die manier heeft iedereen een mooie duik kunnen maken.

En voor het afleggen van proeven in pakweg Egypte moet je er toch ook rekening mee houden dat ingeval er iets misgaat, de beschikbare hulpdiensten toch wel niet hetzelfde zijn als in België of Nederland.

• hamerkop

Deelnemer
    6 maart 2006 om 14:46

wat bedoel je met “te mottig” botervisje ??

• Dedjutoch

Deelnemer
    6 maart 2006 om 15:20

@ botervisje

Je schrijft:

“Wat betreft je verlof opofferen om proeven te doen als instructeur, wel……..dit is dat wel het nadeel van je titel hé. Als je eraan begint ken je toch wel de voor en nadelen.”

Ja botervisje, ik ken de nadelen van die titel, maar voor mij zijn dit helemaal geen nadelen! Of op die manier ervaar ik ze heel zeker niet!!
    Toen ik er aan begon, wist ik wat er van mij verwacht werd, en ook daar heb ik geen problemen mee!

Maar, om nu te zeggen: Je bent instructeur, dus, ook op vakantie ben je instructeur, en dien je op vraag van een eventuele kandidaat deze kandidaat zijn proeven maar af te nemen! Je hebt er immers zelf voor gekozen!

Dat vind ik een beetje te ver gaan!
    Dit is een beetje als een “rij-instructeur” die op vakantie in Spanje rijles MOET geven omdat hij rij-instructeur is en de één of andere graag rijles zou krijgen in Spanje…

Jij zegt dus: Vanaf het moment dat je instructeur wordt (hetgeen een hoop geld kost en niks opbrengt!!!!), ben je geen duiker meer! Al je onderwaterbezigheden dienen op vraag van een eventuele kandidaat, toegespitst te worden op het geven van opleiding…..

Gek dat dit van onbezoldigde instructeurs verwacht wordt (als “plicht” aanzien wordt!), terwijl dit van commercieel werkende instructeurs vaak niet verwacht wordt!!!! Want die kunnen zich wel permiteren om te zeggen: Nu ben ik op vakantie, en nu werk ik dus niet…

Ik wil hiermee niet de elfendertigste discussie op gang brengen over het “al dan niet” geld verdienen aan het instructeur zijn, via bezoldiging of via onkostenverrekening! Let wel: Ik plak geen stikkertjes, en krijg (wil) op het einde van het jaar geen vergoeding, voor wat dan ook, voor welke proeven afgenomen dan ook… En, ik neem er wel een heel deel af…. Maar, op vakantie…. Sorry hoor! Als je als kandidaat het hele jaar te mottig (te LUI!) bent om je proeven af te leggen, kan je er niet zo maar vanuit gaan dat de instructeur een duik in zijn vakantie opoffert om die kandidaat te plezieren!

Als kandidaat is er dan wel een andere mogelijkheid! Haal een Padi (of gelijkwaardig brevet) en haal al je kaartjes op vakantie, en doe je volledige opleiding op vakantie! En… iedereen is gelukkig!

Eddy

• schilderke

Deelnemer
    6 maart 2006 om 15:23

heb trouwens eens van een instructeur gehoord dat hij op vakantie enkel zijn pasje van advanced meeneemt…

kwestie van met rust gelaten te worden door de plaatselijke duikgidsen !

• botervisje

Deelnemer
    6 maart 2006 om 15:59

Ik bedoelde hier ook niet mee dat je steeds en overal moet beschikbaar zijn hé. Maar stel dat je iemand meehebt op vakantie (stel clubvakantie) en je weet dat deze persoon het moeilijk heeft om zijn proeven af te werken hier (om een geldige reden natuurlijk en niet van geen goesting), ga je dan weigeren zijn proef af te nemen omdat je op vakantie bent?? Ik bedoel hier niet mee de hele kaart afwerken.

En met te mottig bedoel ik diegenen die hier hun proeven niet willen afleggen wegens gemakzucht, desinteresse of denken dat het elders makkelijker kan.
    Trouwens, proeven laten afnemen in het buitenland door vreemde instructeurs, daar ben ik geen voorstander van, het mag, ok, maar toch zou ik het niet promoten.
    Ik heb alleen een probleem met de uitspraak dat je duiken moet “opofferen” om een proef te doen.

• Jacky Shark

Deelnemer
    6 maart 2006 om 16:57

‘T ja, het is waar Botervisje, maar er is nog een probleem: die van de veiligheid van de kandidaat en van de instructeur…niet alle proeven zijn verkeerd te noemen op vakantie.
    Er zijn proeven zelfs die daar perfect kunnen en voor iedereen toepasbaar zijn, o.a:
    Duikleiding doen, meer niet. Het nuttig met het aangenaam maw…
    De rest, 1000 mt snorkelen, alle stijgproeven die nu nog bestaan (welke? weet ik niet, geen belangstelling meer voor…) moten “thuis” gedaan worden.

• beulke

Deelnemer
    7 maart 2006 om 11:25

dedjutoch: ik denk dat we het eens zijn over proeven afnemen in het buitenland van mensen die hier te tam zijn om proeven af te leggen. Ik zou het ook niet doen.

nu, om terug te komen op mijn situatie op dat moment: Ik was bezig met mijn 2* brevet af te leggen. Daar onze club op dat moment geen instructeur had en ik niet ieder WE kan duiken (ik ben niet te tam of te lui, ik duik zelfs graag in onze wateren maar ik zit prive met enkele omstandigehden die me niet toelaten iedere WE te duiken. Als het zelfs enigszins kan probeer ik op feestdagen te gaan duiken en soms neem ik in de week ook verlof om te duiken. het feit dat ik in volle proefperiode mijn moto niet buitengehaald hebt zegt ook veel voor mensen die weten wat motorrijden voor me betekend). soit, daarom dus dat ik in de wagen de bevriende instructeur vroeg of het mogelijk was. Aangezien hij weet hoe mijn situatie in elkaar zat heeft hij van mij en van iemand anders proeven afgenomen. (die andere zagen we achteraf niet terug in barges en hij moet dus ook niet meer afkomen op verlof).

de weken na het verlof lag ik trouwens al terug in Barges om mijn laatste proeven af te leggen.

vandaar dus mijn verontwaardiging over het ‘principieel nee’….
    het is idd niet zo dat je als duikinstructeur de slaaf bent van de kandidaten, maar gemotiveerde mensen zou ik niet kunnen afwijzen…. Trouwens, in mijn ogen zijn instructeurs mensen die ik dankbaar ben voor hun hulp om van me een goeie duiker te maken, niet die beuzakken die me willen flessen en ik hoop dat ik het zover breng zodat ik op mijn beurt mensen ken opleiden tot goede duikers….

ps: over stickers plakken leeft in onze club dezlfde mening….blij dat er nog zijn.
    oh ja, die instructeuir is ondertussen lid van onze club en duikschoolleider, begrijpelijk dat ik deze mens vel dank verschuldigd ben!

voila….

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader