Duikforum Duikforum Reizen Is Thailand doenbaar in September?

• Creator
    Discussie

Dave007
    Participant

Heeft er iemand ervaring met het weer in thailand in september?
    Is dit doenbaar of regen je elke dag uit?

Alvast bedankt voor de info

• Is Thailand doenbaar in September?

Dave007 reageerde 17 jaar geleden 8 Leden · 12 Reacties
  • Maxi

Deelnemer
    10 januari 2006 om 19:17

Dave007,

Ik ben van 20/08/02 tot 04/09/02 naar Thailand geweest, op huwelijksreis.
    De eerste 5 dagen zijn we in Bangkok geweest, waar we 1 keer 20 minuten (lichte) regen gehad hebben: geen probleem, want we zaten toen in een taxi.
    Daarna 1 week naar Koh Samui gevlogen: daar hebben we op 1 week tijd 1 maal regen gehad: dit was wel een echte stortbui die ongeveer drie kwartier duurde. In het begin een beetje ambetant, want we lagen aan de zwembaden wat lekkers te drinken. Enkele seconden later was het zelfs zeer leuk, want we hoefden nog geen twintig meter te lopen naar onze kamer … ;-))))) Was ervoor en erna weer schitterend weer !
    Dan de 2 laatste dagen terug naar Bangkok: daar hebben we ’s avonds nog 1 maal een regenbui gehad van een half uur: was geen probleem, want we stapten juist in Chinatown een restaurant binnen.

Drie regenbuien met een totaalduur van ongeveer anderhalf uur op 14 dagen bij de start van het regenseizoen !

Van een koppel uit Parijs vernamen we dat ze rond 20-25/08 in Chang Mai waren, waar het wel slecht weer was.

Voor ons is het alleszins reuze meegevallen, maar het kan natuurlijk zijn dat we geluk gehad hebben …

• Dave007

Deelnemer
    11 januari 2006 om 09:22

Maxi bedankt voor de info.

• stevenl

Deelnemer
    12 januari 2006 om 04:20

September is normaal gesproken de maand met de meeste regen. Als je pech hebt kan het voorkomen dat je een paar dagen achter elkaar geen zon ziet. Als je geluk hebt, heb je zo af en toe een regenbuitje, en ook dagen achtereen alleen maar zon.

Afgelopen September was uitzonderlijk mooi met heel weinig regen.

Wat het dit jaar wordt is niet te voorspellen.

In zijn algemeenheid, is het op de Golfeilanden behoorlijk droog in September, op de andere plaatsen is de kans op regen een stuk groter.

• Pladijs

Deelnemer
    19 januari 2006 om 02:46

als je geluk heb kun je zelfs een tyfoon meemaken gewoonlijk in oktober.
    Maar het aangenaam regenseizoen daar kun je toch niet vergelijken met onze belgische onaangename zomer
    Voordeel is dat het koeler is in het regenseizoen want als je in maart gaat dan
    heb je wel een waaier nodig.
    Maar de zee aan de Andaman kant kan wel gevaarlijk zijn de meeste zijn er niet te zot op om uit te varen , is echt onstuimig en zichtbaarheid is 0.01 m
    Beter in de golf dus…

• stevenl

Deelnemer
    19 januari 2006 om 04:57

Pladijs: klopt absoluut niet.

Het zicht in de Andaman Zee in het laagseizoen (o.a. September) is vaak beter dan in de Golf in het hoogseizoen.
    De boten varen vrijwel altijd uit, vanuit Phuket is het de afgelopen 2 jaren in beide jaren 2 dagen voorgekomen dat de boten niet uitgevaren zijn.

• Pladijs

Deelnemer
    19 januari 2006 om 23:39

Ok dat klopt in Puket maar niet op Kao lak daar krijgt ge ze niet in zee met duikers.
    In puket kunnen ze schuilen achter de vele eilanden.
    In Kao Lak krijgen ze de volle vlaag…….geen enkele duikclub was daar open om naar de similans uit te varen.
    Ik heb daar mensen bijna zien verdrinken meegenomen door de branding vergeleken in Februari dan is het daar een echt paradijs.
    In july ligt het daar eerder verlaten uit en de regens zijn daar heviger dan aan de golf kant..
    Geef mij maar de golfkant in het laagseizoen en het is goedkoper voor te duiken .

• wim_Koh Chang

Deelnemer
    20 januari 2006 om 04:18

Het weer in de maand september is hier redelijk onvoorspelbaar. Ik ben hier nu reeds twee seizoenen aan het werken als instructeur op Koh Chang, wat in de golf ligt. Het kan goed zijn dat je twee weken schitterend weer hebt, maar je kan ook volledig weggeblazen worden. De duikcondities zijn in die periode dus redelijk onvoorspelbaar, indien je rond die periode in de buurt zou zijn, geef me dan een seintje zodat ik je de nodige info kan geven ivm de duikcondities
    Chokdee
    Wim

• stevenl

Deelnemer
    20 januari 2006 om 06:07

Pladijs: klopt echt niet. Ik kan je in Khao Lak zo 3 operators noemen die doorgaan met trips naar de Similans, het hele jaar. Het kan voorkomen dat een trip wordt uitgesteld vanwege hoge golven, maar normaal gesproken gaan ze door.
    Afgelopen jaar was lastig vanwege weinig klanten (na tsunami effect), maar ik verwacht dat er komend seizoen ook weer een aantal gewoon doorgaat.

• blenny

Deelnemer
    20 januari 2006 om 08:13

Ik heb Thailand in Februari en September gedaan…Al wel enkele jaren geleden ondertussen

Er was toen bij ons toch wel een verschil hoor. Eerste keer in September op de Kingcruiser gedoken, amper 5 meter zicht en stevige stroming. Bij de andere duikplaatsen viel het zicht beter mee! De eerste 3 dagen van onze vakantie niks anders dan regen gehad. Er waren verschillende duikers zeeziek op de boot waaronder ik en mijn vrouw 🙁
    Voordeel was wel dat er niet veel volk op de boot zat en dat we enkele haaien zijn tegengekomen

In Februari was het schitterend weer, geen spatje regen maar wel massa’a toeristen en dus ook duikers…
    Ook geen haaien gezien bij Sharkpoint en Anemonereef…
    De duik op de Kingcruiser was formidabel, wel 20 meter zicht en nu konden we het ook het ruim van ht wrak in, in September mochten we dat niet.

Dus zowel voordelen als nadelen
    Dit is ook mijn EIGEN ervaring hé

Greetz

Gino

• Steven

Deelnemer
    25 januari 2006 om 12:27

Hoi Dave,

Vorig jaar ben ik in september/oktober in Thailand geweest. De westkant hebben we op aanraden van een vriend die gemiddeld 9 maanden per jaar in die contreien zit helemaal links laten liggen. De moessonwinden en -regens komen namelijk uit het westen. Maar ook in de Golf van Thailand kan het regenen. Op Koh Chang hadden we vier nachten na elkaar een stevig onweer. Overdag viel het doorgaans wel mee, hoewel we ook een keer vastgezeten hebben op een klein onbewoond eilandje waar we met de zeekayak naartoe gevaren waren. De reden: gigantische stortbuien die zelfs het zicht naar de overkant volledig wegnamen. Maar het is niet allemaal kommer en kwel ;-). De rest van de vakantie – op Koh Samui, Koh Tao en op het vasteland – hebben we geen druppel meer gevoeld en zelfs amper wolken gezien. Toch blijft september zowat de slechtste maand om naar Thailand te gaan. Of de minst goede, het is maar hoe je het bekijkt. We waren trouwens nog maar net terug in België toen we van een vriend hoorden dat het na ons vertrek op Koh Tao ook alweer een hele week geregend had. Met een heleboel depressieve duikers tot gevolg…

Toch nog altijd liever drie weken in Thailand dan drie weken in België, welke maand van het jaar ook 😉

Groetjes,

Steven.

• janderycke

Deelnemer
    6 februari 2006 om 10:02

hoi dave ,

Ben net terug van een maandje thailand en nu was het super , andamaanse zee wel veel betere zichtbaarheid dan de golf van thailand, wel beide zeker de moeite om te duiken.
    Ken veel mensen die ook in september geweest zijn en je moet een beetje geluk hebben , het regent dan niet de hele dag , maar in fikse buien en daarna is het weer mooi.
    Ge moet een beetje zien je kan altijd van iets zuidelijker naar iets noordelijker gaan als het te reg is , maar verder denk ik dat het zeker de moeite is om te doen, een echte aanrdader !!!

enjoy…

• Dave007

Deelnemer
    6 februari 2006 om 10:10

iedereen bedankt voor de info, maar hebben al geboekt ondertussen voor september -> Egypte.
    Alvast bedankt.

Groetjes

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader