-
Discussie
-
Oeps, eigenlijk had ik dat al veel eerder moeten merken. Meteen bij het onderwater gaan hoorde ik al een zacht bubbelen, maar er waren ook geluiden van andere duikers en het is toch al moeilijk geluiden te localiseren, zodat ik er weinig acht op sloeg. Daarbij had ik zoiets nog niet eerder aan de hand gehad, dus ik herkende het ook niet echt als het geluid van een lekkende automaat. Ik vond wel mijn lucht wat snel gaan, maar dat heb ik wel vaker aan het begin van een duik, zeker als ik al een tijdje niet meer gedoken heb.
We zaten inmiddels op 15 meter diepte. Mijn luchtverbruik bleef veel te hoog en dat voortdurende gebubbel kwam nu toch wel heel duidelijk van achter mijn rug vandaan. Net op dat moment geeft mijn buddy aan dat hij omhoog wil. Nou, mijn idee, kan hij meteen even kijken wat er nou aan de hand is.
Inderdaad, een klein lekje bij de aansluiting met de slang van de tweede trap. Volgens mijn buddy kon het verder weinig kwaad en ja, hier zal ik wel commentaar op krijgen maar we zijn weer terug naar die -15 meter gegaan. Daar nog wat verder gedoken, maar omdat we er beiden toch niet zo gelukkig mee waren dat er ‘iets’ met mijn lucht was en het horen wegstromen van de lucht ook niet erg bij droeg mij gerust te stellen, zijn we richting kant gegaan waar we nog en hele poos tussen het riet hebben liggen scharrelen.Wat ik me nu afvraag is het volgende:
1. Bij de materiaal/buddycheck is niets opgemerkt. Wat ik wel verzuimd heb was even aan de automaat zuigen met de kraan nog dicht. Was het dan wel ontdekt?
2. Ik had de kraan al opengedraaid voor het omkleden. Bij het water nog eens op de manometer gekeken, niets aan de hand. In het ondiepe was mijn luchtverbruik ook redelijk normaal, uiteindelijk na 40 minuten nog 95 bar over. Maar op die 15 meter was het echt opvallend veel meer dan normaal. Ik vraag me af waarom. De dichtheid van de ontsnappende lucht is natuurlijk wel twee keer zo groot op -15 m als op -2.5 m. , maar twee keer een nauwelijks merkbare hoeveelheid zou toch ook niet zoveel moeten zijn. De kracht waarmee de lucht naar buiten geperst wordt hangt volgens mij af van de overdruk van de middendruk t.o.v. de omgevingsdruk en die blijft gelijk.
Heeft het dan toch met (onbewuste) stress te maken?