Duikforum Duikforum Uit fouten leren Lekkende automaat

• Creator
    Discussie

ecce
    Deelnemer

Oeps, eigenlijk had ik dat al veel eerder moeten merken. Meteen bij het onderwater gaan hoorde ik al een zacht bubbelen, maar er waren ook geluiden van andere duikers en het is toch al moeilijk geluiden te localiseren, zodat ik er weinig acht op sloeg. Daarbij had ik zoiets nog niet eerder aan de hand gehad, dus ik herkende het ook niet echt als het geluid van een lekkende automaat. Ik vond wel mijn lucht wat snel gaan, maar dat heb ik wel vaker aan het begin van een duik, zeker als ik al een tijdje niet meer gedoken heb.
    We zaten inmiddels op 15 meter diepte. Mijn luchtverbruik bleef veel te hoog en dat voortdurende gebubbel kwam nu toch wel heel duidelijk van achter mijn rug vandaan. Net op dat moment geeft mijn buddy aan dat hij omhoog wil. Nou, mijn idee, kan hij meteen even kijken wat er nou aan de hand is.
    Inderdaad, een klein lekje bij de aansluiting met de slang van de tweede trap. Volgens mijn buddy kon het verder weinig kwaad en ja, hier zal ik wel commentaar op krijgen maar we zijn weer terug naar die -15 meter gegaan. Daar nog wat verder gedoken, maar omdat we er beiden toch niet zo gelukkig mee waren dat er ‘iets’ met mijn lucht was en het horen wegstromen van de lucht ook niet erg bij droeg mij gerust te stellen, zijn we richting kant gegaan waar we nog en hele poos tussen het riet hebben liggen scharrelen.

Wat ik me nu afvraag is het volgende:
    1. Bij de materiaal/buddycheck is niets opgemerkt. Wat ik wel verzuimd heb was even aan de automaat zuigen met de kraan nog dicht. Was het dan wel ontdekt?
    2. Ik had de kraan al opengedraaid voor het omkleden. Bij het water nog eens op de manometer gekeken, niets aan de hand. In het ondiepe was mijn luchtverbruik ook redelijk normaal, uiteindelijk na 40 minuten nog 95 bar over. Maar op die 15 meter was het echt opvallend veel meer dan normaal. Ik vraag me af waarom. De dichtheid van de ontsnappende lucht is natuurlijk wel twee keer zo groot op -15 m als op -2.5 m. , maar twee keer een nauwelijks merkbare hoeveelheid zou toch ook niet zoveel moeten zijn. De kracht waarmee de lucht naar buiten geperst wordt hangt volgens mij af van de overdruk van de middendruk t.o.v. de omgevingsdruk en die blijft gelijk.
    Heeft het dan toch met (onbewuste) stress te maken?

• Lekkende automaat

Dedjutoch reageerde 16 jaar, 12 maanden geleden 9 Leden · 11 Reacties
  • Luc Dupas

Deelnemer
    7 januari 2006 om 00:34

Zit het lek bij de O-ring van de middendrukslang, daar waar ie op de eerste trap vastzit? Of is de slang zelf aan het verslijten en zit er een klein gaatje aan de aansluiting van de eerste trap?
    Het eerste kan gemakkelijk verholpen worden door een nieuwe kleine O-ring. Het tweede betekent onherroepelijk een nieuwe middenslang en daar wacht je best niet te lang mee…

Bij de materiaal/buddycheck bovenwater ga je dat niet snel opmerken, zo’n lek merk je pas als je onderwater zit en onmiddellijk na het begin van de duik bij mekaar een “bubble check” doet om te zien of er nergens verdachte lekken zijn.

• Toontje

Deelnemer
    7 januari 2006 om 00:42

Ja idd de bubble check!
    Zodra je onder water gaat (of zelfs daarvoor) check je elkaars automaten (kraan, eerste trap, tweede trap en inflator/droogpakaansluitingen) op bellen……

• Lazy Charles

Deelnemer
    7 januari 2006 om 10:18

mogelijk ging je luchtverbruik ook omhoog omdat je je niet gerust meer voelde toen je het ontdekte

• BEER

Deelnemer
    4 februari 2006 om 19:56

.

• ecce

Deelnemer
    4 februari 2006 om 23:21

Nou ben ik toch wel nieuwsgierig wat je wilde zeggen. Het staat in ieder geval weer bovenaan.

• roger

Deelnemer
    5 februari 2006 om 00:10

@ecce

“De dichtheid van de ontsnappende lucht is natuurlijk wel twee keer zo groot op -15 m als op -2.5 m. ” Kan je me dat eens uileggen ?? Volgens mij klopt dat niet.
    De slang van de 2e trap (lage drukslang) staat op ± 10 à 15 bar, onafhankelijk van de diepte, niet ??
    De dichtheid van de ontsnappende lucht is dan aan de oppervlakte even groot als op 20 m …

Wel is het debiet op 15 m groter dan op 3 m, maar dat kan er niets mee te maken hebben.

Misschien is het geluid van de ontsnappende lucht op 15 m anders dan op 3 m?

• SVp

Deelnemer
    5 februari 2006 om 03:40

Dat kan ecce niet uitleggen.
    Okee, de omgevingsdruk is dubbel zo groot (1,25 tov 2,5 bar) maar dat doet niets aan de stroomsnelheid of het debiet van de lucht uit je 10 bar slang.
    En ALS er zowizo discussie zou ontstaan over de stroomsnelheid wegens de fudgefactor van tegenduk, dan zou het net omgekeerd zijn : grotere tegendruk, lager debiet …
    Dit verschil wordt bij een gebalanceerde 1ste trap trouwens gecompenseerd.

Dat schrijft ecce dan ook tegelijk :”De kracht waarmee de lucht naar buiten geperst wordt hangt volgens mij af van de overdruk van de middendruk t.o.v. de omgevingsdruk en die blijft gelijk.”

Laat het ons op een taalkundige onnauwkeurigheid houden. 🙂

Mvg.,
    SVp

• roger

Deelnemer
    5 februari 2006 om 12:04

Ben ik dan mis ??

Ik dacht dat het debiet(uitgedrukt in barl) in de lagedrukslang hoger was op 15m dan op 3 m omdat de barl lucht die je op 15m van je 2e trap vraagt groter is dan op 3m.
    m.a.w. als ik aan de oppervlakte aan de 2e trap zuig, komt er lucht uit aan 1 atm, terwijl op 15m dat aan 2,5 atm is. Bijgevolg is het debiet op 15m 2,5 X groter dan aan de oppervlakte.
    Maar zoals ik zei, dat kan geen gevolg hebben op een lek in de slang, omdt die toch altijd op 10 à 15 atm staat.

Dacht ik zo.

• ecce

Deelnemer
    5 februari 2006 om 23:59

Die factor 2 klopt inderdaad niet. De lucht stroomt gewoon weg, daar heeft de omgevingsdruk niet zoveel mee te maken, hooguit wat weerstand betreft. Dit is in onderwerpen over bevroren automaten van de laatste tijd tenminste zo uitgelegd
    Wel is in dit geval, bij een verder normaal werkende automaat dus, de middendruk op 15 m. 1.5 bar hoger dan aan de oppervlakte; dus toch een iets hogere dichtheid van de lucht?

• DEREGGE

Deelnemer
    13 februari 2006 om 13:33

zo een lek lost toch ook meer lucht op diepte door dn druk
    ,???

• Dedjutoch

Deelnemer
    13 februari 2006 om 15:17

Even kijken of die slang wel “vast” gedraaid is!!!!
    Heel vaak worden slangen (na onderhoud van de automaat, of bij levering) onvoldoende of helemaal niet met een sleutel aangedraaid. Een klein 1/4 draaitje en de o-ring lekt!

Indien het dit niet zou zijn, is waarschijnlijk de slang stuk (een goed aangedraaide, stilstaande, o-ring, begint niet te lekken na een bepaalde tijd: dicht is en blijft dicht!).

Losstaande slangen al meerdere malen meegemaakt!

Eddy

P.S. Bij een lek gebeurt het volgende: Als de druk daalt, daalt ook het debiet! In het begin van de duik (hoge druk) zal het debiet groter zijn dan aan het einde (lagere druk).
    Dit geldt voor je hogedruk slang! Het is zelfs mogelijk dat bij bvb 50 bar geen lek meer te bespeuren valt, omdat op die druk de o-ring voldoende afdicht!!

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader