Duikforum Duikforum Materiaalbespreking vortex3 droogpak

• Creator
    Discussie

beulke
    Deelnemer

Ik heb net , in occasie, een northern diver Vortex3 pak gekocht (trilaminaat).
    Nu vraag ik me af hoe ik het pak best kan onderhouden, drogen,herstellen,….
    a) onderhoud (stockage in de zomer, transport in auto, duikbox,na zoutduik,..)
    b) hoe drogen en hoe best niet (in/uit zon, in/uit wind,…)
    c) als er iets aan kapot gaat, kan ik het dan zelf herstellen en hoe?

Aangezien het binnenkort dus mijn eerste droogduiken worden vraag ik me ook af wat ik aan mijn duikgewoontes moet veranderen:
    1) hoeveel kg lood meer (nat gebruik ik 1 a 2 kg)
    2) uittrimmen met vest of met pak?
    3) wat ik nog moet weten??

en tenslotte: zijne r duikers die met zo’n vortex duiken/doken en enkele specifieke tips hebben of commentaren?

een salonduiker in wording

• vortex3 droogpak

beulke reageerde 16 jaar, 9 maanden geleden 8 Leden · 19 Reacties
  • oceandiver

Deelnemer
    2 januari 2006 om 17:52

er zal wel weer commentaar op komen; maar beulke ik raad u een opleiding aan en daar word je alles uitgelegd en doe je zelf je eerste duiken onder begeleiding waar je meer zal van opsteken dan het gewoon te lezen via deze topping men kan veel schrijven maar het doen is nog wat anders, je mag me steeds contacteren als je interesse hebt.

MVG

OPLEIDINGEN WAAROM?
    waarom heb je ooit een duikopleiding gevolgd in het begin als je toch alles op het internet vind het is niet verplicht bij wet om een opleiding te volgen voor het duiken dus…
    en iedereen volgt het toch om te leren duiken en zo te weten waar hij aan begint; dus ook andere opleidingen kunnen nuttig zijn als je iets wil weten maar ja dan ben je commercieel he en dat is niet goed en overbodig.

• beulke

Deelnemer
    3 januari 2006 om 21:51

ivm die opleiding:

Ik heb al afgesproken met een bevriende duikinstructuur die zelf al jaren droog duikt om dezelfde reden die je aanhaalt. De info die ik hier kan verzamelen is om zijn info aan te vullen. (die mens kan ook niet alles wete he)

In ieder geval sprak die mns van en 3 tal kg lood extra. (aangezien er blijkbaar al 1 kg enkellood nodig?? is (0.5kf per enkel een aangezien ik er 2 heb,….) blijft er dan nog een 2-tal kg over. of is het wijzer o een extra kilootje mee te nmn (ik ben geen voorstander van extra lood daar k een nogal weke rug heb helaas).

eigenlijk gaat het me vooral over het onderhoud, stockage, herstellen,…..
    Ik ben intussen via de DIR website te weten gkomen dat uitrimmen niet gebeurd op het droogpak, dus daar zijn we ook al weer wijzer mee. (intresante site trouwens)

over commercieel gedoe of niet, daar gaat het bij mij niet over. ik wil goed duiken op een veilige manier en er vooral plezier aan beleven. Die instructuur kost me een pint en dat is me zeker niet teveel als ik zo maar een betere duiker wordt zonder anderen in gevaar te brengen….

btw, als je aanbieding na mijn duiken met mijn kameraad nog telt dan maak ik daar zeker nog eens gebruik van, men kan niet genoeg leren.

• Dedjutoch

Deelnemer
    3 januari 2006 om 22:00

En… beulke, probeer te duiken ZONDER enkellood! Als het “echt” niet gaat, kan je er nog gebruiken, maar bij 98% van de duikers is enkellood overbodig!

P.S. Ik heb nog nooit enkellood gebruikt (ongev. 300 droogduiken met trilamiaat en crushed neopreen pak).

Eddy

• beulke

Deelnemer
    23 januari 2006 om 20:31

gisteren mijn eerste droogduik gemaakt en volgende lessen geleerd:

– geen enkellood gebruikt en bleek ook niet nodig (thx dedjutoch, bespaard van onnodige kosten)
    – “droogpak” is geen synoniem voor “warmpak” (verdomme zeg, maken ze me allemaal wijs dat ik me te pletter zou zweten, ik vroor bijna kapot)
    – dat koud hebben heeft enkele redenen uiteraard: trilaminaat isoleert niet (wist ik al maar ja, ongelovige thomas he); heb nog geen onderpak en deed dus mijn oud abl trainingske aan met een truitje; doordat ik nog geen ervaring had met droogpak heb ik het wss net genoeg geblazen waardoor het pak tegen me aan drukte (squeeze) waardoor de koude ook onmiddelijk aan me lijf zat.
    Verder had ik ook nog mijn versleten handschoenen aan ipv wanten of drooghandschoenen (die in me koffer lagen) Ik was nl beig met dat droogpak te testen samen met en nieuw jacket en met deze combinati wou ik mijn handen volledig vrij hebben (nu ja, na dat half uur waren ze zodang bevroren dat he wss op hetzelfde neerkwam). Dat het niet ideaal is om 2 nieuwe dingen samen te testen wet ik ook maar mijn ander jacket was gewoon hopeloos te klein geworden.
    – ik mag geen stof in mijn seal laten zitten (werd wel heel koud aan me onderarm)
    – de rubberen bandjes van mijn plams schoven constant van mijn voeten, volgende aankoop zijn die veren die dir duikers gebruiken. dan kunnen die klemmen ook al niet meer kapotgaan op de mest belachlijke momenten.
    – ik kon zo uit me pak de auto binnen (met de verwarming vollen bak om te ontdooien) was echt fijn.
    – ontluchten via dat armventiel gaat niet zo simpel, of ik die iets verkeerd of er zit ergens een vuiltje in, nazien dus.

conclusie:
    – Ik moet dringend een veel te warm onderpak vinden (ik heb altijd koud). ik overweeg om gewoon in mijn natpak in dat droogpak te kruipen :-s
    – Ik moet die veren hebben
    – Ik duik voorlopig nog lieve nat maar de ervaring zal dat wss nog dien veranderen?
    – ik had 8 kg lood mee (6-7 kg meer dan normaal) en het was wss beetje nipt. wss dat dat et de ervaring wel zal dalen (net zoals ik vroeger 7kg nat nodig had en nu maar 1 a 2 kg meer.)

al bij al een geslaagde testduik met enkele duidelijke lessen

• Dedjutoch

Deelnemer
    23 januari 2006 om 21:55

@ beulke,

Ik hoop dat je het als grap bedoelde om je natpak onder je droogpak aan te doen?

Niet doen!!!!! Het is een manier om langzaam gaar te “stomen”! Warmtestuwing en koude handen en een koud hoofd????
    Op zen minst gezegd: Zeer gevaarlijk!
    Koop voorlopig een “goedkoop” thinsulate onderpak (tot je geld genoeg hebt voor een Weezle supreme+ onderpak 😉 ). Je vindt er al voor 100 euro of ietsje meer! Is wel niet DE kwaliteit, maar een 200 gram onderpak van die kwaliteit is toch al 300% verschil met je legerpyjama!

Eddy

• Toontje

Deelnemer
    23 januari 2006 om 21:58

En voor 6 euro (of is het 7 tegenwoordig?) kan Luc je van een paar veren voorzien!
    Geeft weer wat budgetruimte voor je onderpak 🙂

• Jacky Shark

Deelnemer
    23 januari 2006 om 23:26

Ik heb nog een Whites onderpak dubbel-Thinsulate op rug en borst, enkel op benen en armen.
    Nooit gewassen, altijd droog gehangen en nooit in gepist…ik ben 1,78 groot en woog dien tijd dat ik die gekocht hebt, 80 kg. Mag weg voor een klein prijsje(max 100 euro’s)
    Regio Genk

• Luc Dupas

Deelnemer
    23 januari 2006 om 23:34

’t Is inderdaad 7EUR Toontje… http://www.torpedo.be/springs.html

• Toontje

Deelnemer
    23 januari 2006 om 23:34

Die inflatie tegenwoordig :-))

• pyjamaduiker

Deelnemer
    23 januari 2006 om 23:55

En ik heb nog een onderpak liggen en dat mag weg voor een zacht prijsje.

• Dedjutoch

Deelnemer
    24 januari 2006 om 07:28

Voila sè beulke, ge hebt al een paar goede voorstellen gekregen!
    En, qua maat (Jacky = klein en pyjama = groot) moet ge hierbij wel iets vinden. En die “veren” van Luc zijn minstens even goed (zoniet beter!) dan hetgeen ge in de duikwinkels kunt kopen!
    Dan hebt ge direct een goed onderpak voor de prijs van een heel goedkoop!
    En dan duikt ge niet alleen droog maar ook een stuk warmer!
    Hou er wel rekening mee dat ieder droogpak (ook een nieuw) en onderpak, zijn beperkingen heeft! Ik ga er na 45 minuutjes nu ook terug uit, omdat ik “begin” fris te krijgen! Maar, ook ik ben een echte koukleum!

Eddy

• beulke

Deelnemer
    24 januari 2006 om 11:56

@dedjutoch: dat van natpak was idd als grap bedoeld (ik ben bibendum niet he ) 😉

ivm onderpak: ik ben 1m80 en weeg iets van een 60-65 Kg (precies weet ik het niet, mijn vrouw verstopt de weegschaal voor mij :-/ ) welke zou dan best passen, van Pyama of van Shark? en welke is de warmste (belangrijk aangezien ik altijd koude heb, zelfs met mijn gat op de stoof)

@ Luc: doe mij maar zon setje! laat me maar weten hoe wat waar wanneer en hoeveel (nu ja hoeveel was 7€ zeker)

• Luc Dupas

Deelnemer
    24 januari 2006 om 12:56

Stuur me maar een mailtje Beulke… voor het moment zit ik zonder veren, maar een nieuwe bestelling is geplaatst en normaal gezien ga ik die tegen de volgende GODD op 05/02 (http://www.godd-duiken.tk/) wel hebben.

• beulke

Deelnemer
    24 januari 2006 om 14:27

luc,

de volgende GODD (wat mijn eerste zou zijn, moet er eens van komen) van 05/02 ga ik niet halen (op 4/02 hebben we met onze club een kippensouper en het zou niet verstandig zijn om s anderdaags te duiken.

Ik stuur vanavond nog en mailtje van thuis uit maar beschouw de bestelling al maar als geplaatst.

gr

v

• beulke

Deelnemer
    9 mei 2006 om 16:04

jacky haai

heb je dat onderpak nog? (ik mocht er tot nu eentje lenen van mijn kameraad instructeur maar heb deze afgegeven aan een nieuwe leerling droogpakduiker….)

ikzelf ben 1m80 en weeg (gokje, heb nog steeds de weegschaal niet gevonden)rond de 60 kilootjes.

• shaun

Deelnemer
    9 mei 2006 om 23:20

@beulke;
    ik duik reeds geruime tijd met identiek hetzelfde droogpak,
    ik heb geen extra lood mee, maar ik steek ook niet te veel lucht erin, als je een goed onderpak hebt is dat geen probleem,zelf heb ik als onderpak nen 100 en daar duik ik winter en zomer mee, doe er in de winter wel zo ne speciale thermische T-shirt onder met lange mouwen.
    Wat betreft het afschuiven van uw palmriempjes; er staan op uw botjes toch van die dikke uitsteeksels waardaaor uw riempjes niet kunnen afschuiven ( wel op voorwaarde dat ge uw riempjes erboven trekt he)
    wat betreft trimmen; ik doet dat dus wel op mijn pak, het is wel zo dat sommigen last ondervinden om tijdig te kunnen ontluchten, mijn buddy heeft ne cortex (zelfde ventiel) en die had dr ook problemen mee, maar basic ist van u goe uit te loden (ni te veel lood mee) en dan moet ge maar just compenseren wat door de diepte verloren gaat aan drijfvermogen.
    en na wat zoeken kunt ge da ventiel zodanig draaien dat het automatisch werkt dat ge er nooit meer moet aankomen tenzij in extremisch.
    Wat ik wel neg ervaar da is die extra nekbescherming, die 2 flappen rond mijne nek die zijn al gesneuveld.
    kheb ook al een gat gehad (in mijn pak) en dat heb ik simpel kunnen herstellen met die tube die er origineel bijzit (aquasure)
    als ge voor de rest nog vragen hebt; mailen is de boodschap

• beulke

Deelnemer
    10 mei 2006 om 12:16

@shaun,

heb nu al een paar duiken met dat droogpak en begin het redelijk gewend te geraken. lood is ook al wat minder intussen. ik denk te stranden op 5 kilo totaal. (ik weet dat ik eigenlijk na de duik mij eens zou moeten uitloden maar ik doe liever elke duik een kilootje minder en de kiloos herschikken van plaats zodat ik altijd op het gemak duik)

die blokskes op mijn botten kunnen er evengoed niet zitten maar soit, het probleem is intussen opgelost met a: jetfins en b: spingstraps op mijn oude. die springstraps worden trouwens binnenkort op de jetfins gezet… (die jetfins zijn echt puur confort om te palmen, wat een veserschuil met die megagrote cressis)

uittrimmen doe ik op beide (klein beetje lucht in pak tegen koude en squeeze en rest met jacket. vind ik iets comfiër. het ventiel werkt idd ‘automatisch’ als deze vol open staat. soms zelfs een beetje tegoed waardoor er teveel lucht vertrekt. meestal draai ik de knop dus in halve stand tijdens de duik en draai ik deze volledig open voor ik stijg. zo moet ik me dan enkel bezig houden met mijn jacket. (ik moet zelfs mijn arm amper opheffen en ie lost dan al.

extra nekbescherming? van mij zit er enkel een rubberseal? en daarmee heb ik geen last.

dat van dat herstellen wist ik nog niet, als ik oit iets voorheb dan mail ik je wel even voor verdere uitleg.

een dezer weken komt er trouwens een nieuwe rechter arm seal daar deze lekt en een zak op mijn rechterbeen voor mijn osb-tje.

het enige wat ik nu nog nodig heb is dus een goed onderpak zodat ik me niet meer moet behelpen met trainings en extra wollekes. (ik ben nen enorme koudelijken, daarmee dat ik meestal wat meer onderkledij aandoe dan collega duikers. (dit WE voor de eerste keer gezweet in me droogpak maar dat kan ook met die redding te maken hebben….)

• shaun

Deelnemer
    10 mei 2006 om 15:43

@ beulke;
    komt allemaal dik in orde denk ik,
    kwestie van onder pak ik heb een gewoon onderpak impact 100 (dat zijn van die blauwe)
    tis goedkoop en toch voldoende, ik krijg veel sneller kou aan mijn handen dan mijn lichaam, resultaat is dat ik er uit moet want alle gevoel trekt uit mijn handen.
    betreft die seals; origineel is er een extra bescherming (in neopreen rond de hals en rond de polsen, ook zit er standaard een zak op het rechtse been)

• beulke

Deelnemer
    11 mei 2006 om 10:17

mm, wss heb ik dan een oudere versie gekocht want die zak zit er niet op en ook die neopreen beschermflappen zitten r niet op.

nu ja, niet erg, als het maar droog is. die zak wordt er trouwens een der deze opgezet..

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader