Duikforum Duikforum Medisch zee egel

• Creator
    Discussie

movieman
    Deelnemer

Precies 1 maand geleden heb ik met mijn wijsvinger in contact gekomen met een zee egel!
    Ongeveer 15 zwarte puntjes bleven er in mijn vinger zitten die vrij snel dik en pijnlijk is geworden. na enkele dagen kloeg ik tegen enkele mensen dat het nog steeds pijnlijk was, en die moesten lachen van ja wordt het maar gewoon want dat gaat nog lang duren!
    Nu dus 1 maand verder is mijn vinger nog steeds dik en pijnlijk, ik kan hem nog altijd niet helemaal plooien! Het heeft beter geweest maar het gaat nu weer achteruit!
    Heeft er iemand gelijkaardige ervaringen of tips?

Groeten Bruno

• zee egel

Stropken reageerde 17 jaar, 1 maand geleden 14 Leden · 19 Reacties
  • anemona

Deelnemer
    1 januari 2006 om 20:49

Ik heb een keer één enkele pijl in een vinger gekregen en ik dat bleef ongeveer 3 maanden pijnlijk…..dusssss sterkte !
    Vijftien punten en nog steed dik…?…zou toch maar eens een arts naar laten kijken !

Begin alvast maar eens met een paar keer per dag met een heet soda (of biotex) badje.

• Joe Piler

Deelnemer
    1 januari 2006 om 21:44

Ooit samen met een vriend gaan zwemmen op Zanzibar. Die vriend trapte met volle voet in een egel. De gevolgen moet ik je niet vertellen zeker? De plaatselijke therapie bestond erin de voet op een papaya opengesneden papaya te zetten. Door die papaya gingen de zwarte puntjes er vlot uit, en er zaten er veel in! Hij heeft die vakantie zonder verdere problemen voortgezet.

• Stropken

Deelnemer
    1 januari 2006 om 21:50

Ja Bruno,de meest drastische is de stekels uitbranden.De minst pijnlijke,dat had je van voren af aan moeten doen – als de stekels niet té diep zitten/zaten,is een dikke laag bruine zeep op de plaatsen leggen waar de stekels zitten(uiteraard met iets afdekken).

Als je er snel genoeg bij bent zuigt die bruine zeep de stekels uit je vel.Ongeveer hetzelfde effect als die papaya’s.Alleszins het proberen waard,alhoewel ik denk dat het nu niet van de eerste keer gaat lukken.ZEKER DOEN!!

• Trico Traco

Deelnemer
    1 januari 2006 om 21:50

• Admin

Beheerder
    1 januari 2006 om 21:54

instituut voor tropische geneeskunde Antwerpen raadplegen .

• Stropken

Deelnemer
    1 januari 2006 om 21:58

Inderdaad TT,juist voor die pasta – maar die goeie ouwe bruine zeep heeft hetzelfde effect zij het wat minder drastisch (maar toch gezonder).

• movieman

Deelnemer
    2 januari 2006 om 05:38

Ik heb zelf 2 mensen geweten die hun knie vol stak! Wel 5 keer meer dan mijn vingertje!
    Maar de remedie die ik geleerd heb en die ik dus al tot 2 keer toe zeer goed heb zien werken is niet toe te passen op mijn wijsvinger.
    Je slaagt zo hard je kan met bv. een schroevendraaier op de plaats waar je geraakt bent tot bloedens toe en beide personenen waren 1 dag later van alles verlost!
    Maar ja probeer zo maar eens als een gek op je vinger te slaan!

Nu op dit moment zie ik de zwarte puntjes niet meer (een goede week geleden nog wel)
    Waardoor de door jullie voorgestelde voorstellen niet meer van toepassing zijn.

En naar een dokter gaan, pff wat gaat die doen? nen perdolang geven?

maar het gekke is dat ik de laatste dagen echt veel meer last heb.

Groeten Bruno

• Lazy Charles

Deelnemer
    2 januari 2006 om 07:30

een collega van mij heeft ooit iets gelijkaardigs voorgehad en is toen ten einde raad langs het tropisch instituut in Antwerpen gepasseerd met niet direct maar wel met resultaat.

• Luc Dupas

Deelnemer
    2 januari 2006 om 09:05

> Je slaagt zo hard je kan met bv. een schroevendraaier op de plaats waar je geraakt
    > bent tot bloedens toe en beide personenen waren 1 dag later van alles verlost!
    Klopt ! Kan ook met een platte steen of iets anders dat niet al te scherp is. De idee erachter is dat je daarmee de stukjes stekels vergruizelt tot piepkleine stukjes die gemakkelijk(er) opgelost/geabsorbeerd en afgevoerd worden.

• Toontje

Deelnemer
    2 januari 2006 om 09:09

Wat ook goed werkt als eea niet te diep zit: vinger dagelijks aantal maal in badje met azijn doen. Hierdoor lost de kalkstructuur van de stekels op. Werkt echter alleen bij recente en oppervlakkige wonden. Zodra de huid geheeld is, niet meer.

• Stropken

Deelnemer
    2 januari 2006 om 09:45

Juist Toontje,maar dat moet je doen kort na het voorval.Die stekels hebben de vervelende eigenschap dat ze door hun structuur dieper in je lichaam dringen.
    Met het uitbranden bedoelde ik even met de vlam overgaan zodat de stekels verkolen.
    Ik denk dat momenteel of de bruine zeep of de soda-baden zullen helpen of anders de dermatoloog.

• Carl A

Deelnemer
    2 januari 2006 om 14:18

Bruno, Bruno, Bruno toch … ‘ t is veel simpeler dan je zou peinzen.
    Ga die zeeegel opzoeken en als ‘j em gevonden hebt, eis dan dat hij zijn stekels terugneemt.
    (ze zijn toch nog onder garantie hen ?)

• Dedjutoch

Deelnemer
    2 januari 2006 om 14:47

Zeëegels, doffe ellende! Jaaaren geleden in Spanje, ik dook nog niet lang, tussen twee duikjes een beetje gaan zwemmen. Met mijn knie in zo’n rotbeest gaan zitten!

Die stekels van zo’n beest hebben weerhaakjes, en breken net achter die weerhaakjes af! Ze kunnen, door hun vorm, alleen maar dieper! Telkens ik op mijn knie steunde gingen die rotdingen weer een beetje dieper, PIJN! Tot 3 jaar (!!!!!) nadien problemen gehad met ontstekingen! Totdat die rotdingen er uit zweren (!) blijft het doffe ellende!

En… uitsnijden werd mij afgeraden vanwege de littekens!

Ik heb me naderhand laten wijsmaken dat, als men iedere dag de plaats laat weken in azijn, dat de stukjes er sneller (enkele weken?) vanzelf uitkomen. Maar dit heb ik zelf niet geprobeerd!

Eddy

• eral

Deelnemer
    2 januari 2006 om 14:50

Ja Bruno, ge zult van’t jaar niet meer mogen duiken……hebt ge al ticketten voor de filipijnen,want ik zal met plezier in Uw plaats gaan…groetjes,
    alain

• Stropken

Deelnemer
    2 januari 2006 om 14:56

Ja Eddy & Bruno,vééééél drastischer is natuurlijk het inweken met zoutzuur (sprietzel).

Met de’n deze waarmee ze radiatoren en boilers ontkalken,maar ja………..

• jurgen galicia

Deelnemer
    2 januari 2006 om 16:26

Bruno,

Al hetgeen hierboven beschreven staat zal niet veel meer helpen aangezien het letsel enige tijd geleden ontstaan is. Vermoedelijk is er bij u sprake van een infectie van de weke delen ofwel zijn er stukjes zeeegel ter hoogte van een gewricht terecht gekomen.
    Behandeling: laten nakijken door een arts en antibiotica nemen.

Aan alle anderen:

Remedie die zeker helpt bij dit soort problemen (als je dit quasi direct doet natuurlijk): azijn opwarmen en getroffen lidmaat er 15 minuten in onderdompelen. Na 15 minuten is de pijn weg en zie je de stukjes zeeegel als verbleekte zandkorrels op de bodem liggen. Beetje ontsmetten en klaar is kees.
    Opletten met die verwarmde azijn voor brandwonden! Geen KOKENDE azijn natuurlijk!

• Jacky Shark

Deelnemer
    2 januari 2006 om 16:48

Bruno, 10 jaar geleden heb ik dit precies aan de hand gehad, zoals gij op een zee-egel met mijn rechter duim gestoten…1 maand en een wek later waren alle pijltjes weg van mijn duim, maar mijn duim is tegelijkertijd met de pijltjes eraf gevallen…’k zou toch bij den dokter gaan zunne!!! ge kunt nooit nie weten, zonder wijsvinger in het leven, hoe kun je aan iemand vragen die geen Vlaams versta hoeveel dat iets kost, ge kent het hé, het money-teken, ping ping!!! LOL
    ;-))))))))))))) Luister naar Jurgen zijn goede raad…

• movieman

Deelnemer
    2 januari 2006 om 17:14

Jurgen, en alle anderen bedankt!
    Ik zal dan toch maar een dokter contacteren 🙁 niet echt mijn ding.

Jacky meer als een middenvinger heb ik in Egypte niet nodig om te onderhadelen 🙂

Groeten Bruno

• Stropken

Deelnemer
    2 januari 2006 om 18:23

Ziede’t Bruno,k’heb het je nog gezegd:azijnpissers komen dat niet tegen!!—)))

Ge zijt vééél te braaf,joeng!!

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader