Duikforum Duikforum Reizen Divers International

• Creator
    Discussie

Jacky Shark
    Deelnemer

Sinds 1999 duik ik in S-e-S met deze duikorganisatie. Ik heb ondertussen een 150 duike gedaan in de wateren rond de Straat van Tiran, Ras Mohammed en de”local’s”…in het begin vertrokken de boten vanuit de jetty van de Sofitel, wat easy was, maar helaas, nu moet iedereen vanuit de Travco marina vertrekken…enfin!!!
    Divers International is gesitueerd tegenover de Gafy Resort en schuin tegenover de Sonesta beach, Na’ama bay…tevens hebben ze duikscholen aan de Crowne Plaza en de Sofitel, van waar gedoken kan worden op de huisriffen.
    Er wordt met twee boten gevaren, de Sinai 1 en 2.
    Duur zijn ze ook niet:
    Voor 5 dagen/10 duiken= 150 euro’s, waarvan eerste dag vanop het huisrif, nadien met de boot.
    Inbegrepen in de prijs:
    12 lt alu tanks DIN of INT
    Lood
    Gids
    Transfer’s…
    Niet ingbegrepen in de prijzen:
    10% locale verkoopstaks(bij voorafbetaling van 25% van de totaalsom van de boeking met VISA of MasterCard wordt deze 10%niet aangerekend op het einde van jullie vakantie).
    Lunch op de boot= 8 euro per dag inclusief ongelimiteerd drankjes(cola, sprite,koffie teeh en water).
    Entreegeld Ras Mohammed = 5 euro per persoon per dag.
    De tank’s zijn steeds goed gevuld en het is mogelijk voor een klein meerprijsje een 15 lt te huren.
    Ik heb thuis de routing’s, waar en wat is te doen en op welke dagen(Thistlegorm, Tiran, Ras Mohammed en ev.Dunraven e.a).
    Meer weten??? Meel bij de Shark, hij weet er meer van!!!

• Divers International

snorkel12 reageerde 17 jaar geleden 20 Leden · 54 Reacties
  • movieman

Deelnemer
    23 december 2005 om 21:21

Jacky,

De Thistelgorm word niet meer gedaan met dagduiken!
    Zowel niet vanuit Sharm als Hurghada, je zal dus een Live Aboard moeten doen om die nog te beduiken.

Groeten Bruno

• Jacky Shark

Deelnemer
    23 december 2005 om 21:32

Begin december nog wel dan…met speedboat vanuit Sharm hebben ze nog gevaren, en met de anderen boten ook…zal het natrekken.
    In ieder geval is dit voor elke duikbasis hetzelfde probleem.

• veronique

Deelnemer
    24 december 2005 om 09:38

Hi movieman,

we hebben morgen 25/12/2005 3 klanten die Thistlegorm willen doen met een dagboot … en ZE GAAN!!! Vanuit Hurghada heb ik geen idee, maar vanuit Sharm El Sheikh nog altijd geen probleem.In geval dat deze regel wet wordt, is het zo dat er niemand hier er van op de hoogte is en in het ergste geval heb je nog altijd de 3 dagen mini safari Ras Mohamed / Thistlegorm / Dunraven.

Vrolijke bubbels (als het nu van je tank komt of van jouw glas champagne …)
    Veronique

• Jacky Shark

Deelnemer
    24 december 2005 om 11:12

Wie met de speedboten naar de Thistlegorm vaart, spaart veel tijd en je hebt de kans om daar bij de eersten te zijn. En er wordt dus nog steeds op dit beroemde wrak uit WO-II gedoken vanuit Sharm el Sheikh(oef)…
    Bedankt Veronique voor de toelichting…zijn de chocolade op???
    Ik breng opnieuw een lading mee volgend jaar ;-)))

• roger

Deelnemer
    24 december 2005 om 16:29

HOI VERO !!

Beste Kerst-wensen vanuit het killig koud natte België.

Het zal je misschien wel interesseren; wij ttz een 30-tal duikers hebben ons losgescheurd van -censuur-… misschien betekent dit SES, International Divers !!! Dan zien we mekaar terug in 2006 !! Misschien nog wat boeken of pillen meebrengen ???? Je kan misschien al wat shore-dives voor mij uitkiezen 😉 Groetjes en ook groetjes voor Dr. Adel Taher en de boys en girls van I.D.

http://www.diversintl.com/egyptnsinai/sharmelsheikh.html

• Grazy Seahorse

Deelnemer
    24 december 2005 om 16:36

Amaai,een nieuwe club stichten omdat de duikreizen in de vorige club te duur waren!!!

Van management gesproken!!

• Jacky Shark

Deelnemer
    24 december 2005 om 16:37

Haai Roger!!! Succes ermee…ik mail jullie nog.

• rudive

Deelnemer
    25 december 2005 om 11:12

vanuit hurghada en el gouna wordt nog altijd uitgevaren als daily naar de thistlegorm , ook naar abu nuhas , de rosalie moller . Maar er is een slimme egyptenaar die onderzoek gedaan heeft en die tot de vaststelling gekomen is dat er meer bezoekers zijn voor de thistlegorm dan voor de pyramiden en de musea ! kans dus op extra tax of marine park in de toekomst .Wordt vervolgd ! prettige feestdagen ! rudi

• p.vdv

Deelnemer
    27 december 2005 om 15:27

Onrust stoken in een bestaande club omdat sommige club reizen te duur zijn…..dat is toch te ver van het goede,tenslote is niemand verplicht zich voor deze in te schrijven en als ik op de website van ids ga is het voorstel van de reis wel een zéér uitzonderlijk avontuurlijke reis,wel iets duurder maar toch van goede kwaliteit in prijs verhouding.
    Dus vind ik de reden van veranderen van club .. flauw…

• Jacky Shark

Deelnemer
    27 december 2005 om 17:13

Okido p.vdv, ieder zijn/haar mening. Ben je een hij of een zij??? Paul of Paula???

• Admin

Beheerder
    27 december 2005 om 18:30

Pharaodivers is ook zeer goed en zij of tesamen met andere duikcentra doen de Thistlegorm ook aan met dagduiktrips vanuit Sharm El Sheikh.
    Ze zijn tevens partner van Jetair.
    Voor meer info:
    http://www.pharaohdivers.com/

• Jacky Shark

Deelnemer
    27 december 2005 om 18:53

We weten allemaal dat bijna elke duikscholen/club’s in Sharm dezelfde programma’s hanteren(Ras Mohammed, Tiran, Thistlegorm enz…) . Pharaohdivers, DiversIntl…enz bieden allen hun diensten aan en voor duikers. Hier gaat het dus niet om anderen te bekritiseren door middel van oneerlijke berichtgevingen, ieder duikt waar hij/zij wil.

• Jacky Shark

Deelnemer
    27 december 2005 om 19:03

En nog iets vergeten, kijk even in de Jetair brochures of ze dezelfde prijzen hanteren dan wat op super-promo 2006 staat aangegeven??? 299 E met logies half-pension/10 duiken in.
    Zo goedkoop heb ik nooit gekregen, en ik gan in Egypte sinds 1991. De beste-koop was de eerste met TC Travel, su-per-goed-koop, maar een jaar later was TC failliet…
    DiversIntl is sinds jaren bezig in Sharm, Dahab, Hurghada. In Sharm hebben ze 3 centra’s, Sofitel, Crowne Plaza en de White house. En ze bieden nu logies aan degenen die dit willen en wensen, met duikpakket, net zoals Jetair het ook doe, alleen, Jetair is iets duurder. Wat ze nog niet hebben, het zijn vliegtuigen..
    BTW, wat vraagt Pharaohdivers voor 10 duiken???

• Whiteshark

Deelnemer
    27 december 2005 om 23:05

Ben een tijdje geleden met Divers International in Sharm meegeweest. Heb toch enkele bedenkingen over sommige zaken. Duiken op de Thistlegorm kost 60 euro boven op de dagprijs die je betaald. Duiken op de Dunraven 30 euro boven op de dagprijs (de Dunraven is een leeg wrak). Je kan ook naar Dahab met die mannen. Veel geld opleggen bovenop de prjs van een dag bootduiken om met je duikspullen door het zand te gaan slepen. Eén van de lokale duikplaatsen was vlak tegenover een hotel, noemt “Paradise” maar was onderwater gewoon een stort. Betonijzer, lege vaten, rommel en vooral heel veel dood koraal. Kweetni… ik heb er zo mijn gedacht over.

• Jacky Shark

Deelnemer
    28 december 2005 om 00:41

Bij de anderen betaal je ook en evenveel, en bovenop voor een bezoek aan de Thistlegorm, en de Dunraven…ja, het is een soort badkuip, en niemand is verplicht om erop te gaan duiken. Het wordt aangeboden tijdens een duikdag op Ras Mohammed, dus buiten de twee duiken, dit is een supplement en vrijblijvend.
    En er zijn idd “rommel duikplaatsen”, Temple,Gordon reef Oost enz, maar ja, wie maakt de riffen kapot??? Wie laat de rommel achter??? Zijn wij het niet soms…
    Ik heb op de Sonesta de prijzen bij Oonas divers gezien:
    10 duiken=240 euro…ze gaven “big discount” van 20%…190 euro zonder lunch.
    Thistlegorm=80 euro
    1 duik op het rif= 30 euro
    Uiteindelijk duikt iedereen op dezelfde “rommel”…er zijn geen speciale dive-site’s voor de duurdere clubs denk ik.
    Ik zal je anderen”rommel locale duikplaatsen” noemen:
    Paradise, Fiasco, Amfora, Temple, Sharks bay, Pinky wall…de rest is super-mooi, of heb ge op Tiran niet mogen duiken??? Thomas, Jackson, Woodhouse, Gordon North, Tiran isl.South laguna, Ras Bob, the Garden’s, Ras umm sid, Ras Za’atar, Ras gheslani, Shark Observatory, Anemone city, en Ras Mohammed…’t zijn toch plaatsen dat iedereen aanbiedt, is het niet?
    Of ben je daar niet kunnen gaan? Misschien een volgende keer.

• veronique

Deelnemer
    28 december 2005 om 09:47

hi White Shark

een kleine opmerking bij je mail – helaas blijkbaar geen prive mail adres …
    Enkele rechtzettingen en meer uitleg bij keuze bepaalde duiksites!
    Dunraven kost je normaal 20 euro meer en geen 30 euro meer!
    Dunraven is inderdaad halverwege een hol wrak, overgroeid met zachte koralen, er is een grote groep groupers en een school glasvissen bij de uitgang. Na het verlaten van het schip kom je uit op een rif waar een familie van Napoleon vissen verblijft en een heleboel murene’s en in de zachte koralen kan je steenvissen vinden.
    In verband met Dahab, als je dan inderdaad dan al je duikuitrusting door het zand gesleept hebt, staan je toch 2 wonderschone duiken te wachten : Blue Hole en het nog veel spectaculairder Canyon.
    Onze boten gaan naar Tiran en Ras Mohamed 6 dagen per week en we bieden enkel een dag per week lokaal duiken aan vanop de boot.
    Onze huisriffen zijn Middle Garden en Far Garden in Crowne Plaza en het huisrif in Sofitel dat perfect is voor cursussen en waar alle zwembadlessen gegeven worden in de zee.
    En er zijn inderdaad duiksites die “bijna dood” gedoken zijn, het voordeel is dat niemand daar momenteel wil op duiken en dus dat het koraal opnieuw tijd krijgt om beetje bij beetje te herstellen. Soms is het goed de duikers eens met de neus op de feiten te duwen dat we als mens vrij veel schade toebrengen aan het milieu en dat je dan beseft als duiker dat je dit moet koesteren en dat je probeert om dit door te geven aan de mensen die ik gids. Ik zou hier graag nog een tijdje werken en ik probeer er alles aan te doen om hieraan mee te helpen
    Met Divers International doen we mee al jaren mee aan de Nationale Opruim Dag van de riffen en ik zal je niet beschrijven wat je allemaal mee naar boven brengt. Daarbuiten gaan onze gidsen en instructeurs regelmatig het water in (als het kalm is) om de huisriffen te reiningen (sigarettenpeuken, plastic bekertjes, zakjes, aluminiumfolie, plastic waterflesjes …) allemaal zaken die je als bezoeker niet ziet, maar wij die hier dagelijks duiken wel.
    Regelmatig worden er ook reinigingsacties gedaan op divesites waar je enkel met de boot kan komen … en reddingsacties voor bepaalde riffen als de “crown of thorns” weer eens de boel overgroeit …
    Het is niet altijd de business die telt hoor!
    In verband met meerprijzen bovenop het basis duikpakket kan ik enkel het volgende zeggen :
    bij Thistlegorm is onze crew in de weer vanaf 2h’s morgens om alles voor te bereiden. Je bent tenslotte ook 5h langer aan boord dan normaal – de crew komt je op een onmenselijk vroeg uur ophalen en ook voor hen zijn het lange dagen. Reken gewoon eens je prijs per 2 duiken uit (pakket) en tel daarbij de meerprijs voor Thistlegorm. Ik ben er zeker van dat je een lager bedrag uitkomt dan de gemiddelde prijs 120 euro – 240 euro die sommige duikcentra je aanrekenen als je enkel een dag Thistlegorm met hen duikt – zonder de verplichte extra duik die je zou moeten doen om te zien of je capabel bent daar te duiken.
    Zij die het duiken liefhebben groeten U!
    Veronique

• stach

Deelnemer
    28 december 2005 om 18:59

kijk als ik dit zie staan dan wordt ik daar pisneidig van

Check Dive (With Equipment) 35(45) €

dat noem ik geldklopperij.
    een check dive hoeft geen geld te kosten.

eerste duik alle “nieuwe” samen met de gids die door zijn ervaring onmiddelijk ziet wat en hoe.
    klaar is kees.

voor de rest ook eens jullie info op de site nakijken .meer bepaald zou een duik zonder equipmet rental het dubbele kosten dan met equipment rental. eens nakijken want is nogal verwarrend

groeten

• Jacky Shark

Deelnemer
    28 december 2005 om 22:44

Een gratis check dive wordt niet gedaan als je kunt aantonen dat je de laatste 6 maanden nog hebt gedoken. Er wordt dit niet alleen bij D.I gevraagd, maar bij iedereen. Ik heb tot nu toe in Egypte nog maar een keer een check dive moeten doen, en dat was op Shark’s bay. We hadden al 10 dagen gedoken met D.I/Aquamarine, en de laatste 2 dagen zijn we een 5 tal duiken gaan doen vanuit de kant. We moesten ondanks het feit dat we de dagen ervoor hadden gedoken en dit konden we bewijzen aan de hand van de afgestempelde logboeken, toch 20 USD betalen(de euro bestond nog niet)…”geldklopperij” misschien wel, maar ge zult er niet aan ontsnappen…voor sommigen is dit noodzakelijk, want ik kan u heel oprecht vertellen dat ik niet snapt hoe sommigen hun brevet hebben kunnen halen, aan de manier hoe ze hun materiaal voorbereiden, de fles achterste voor enz, zonder te spreken over hetgene ze aanrichten onderwater…en voor sommigen moet er een of meer extra-gids(en) meegenomen worden, want met een groep van 7 of 8 nieuwe duikers via een boot duiken, en die af en toe op verlof hun neuzen onder water steken,houdt ze goed bijeen…de meesten van de DM of I PADI werken ook voor hun centen, denk ik, ik ook, jij ook…de 35 euro is ook een maximum prijs. Zorg dus dat je kunt aantonen dat je regelmatig duikt, en die 30 euro’s zul je niet moeten betalen…
    Ik mag dit zelfs bepalen voor degenen die via den deze naar S-e-S willen gaan.
    Zo geldwolven zijn ze niet hoor…a propos, ga eens naar Estartit, en kijk even wat je daar moet betalen voor een duik, 15′ met een bootje varen…wat kost een flesvulling als je naar bvb Llafranc van de kant gaat duiken??? Ik hoorde van een vriend van me: 7 euro.
    In Egypte zijn ze nog niet te duur vindt ik…
    15 euro per duik, lucht inclus…
    eten en 8 euro’s betalen??? niet verplicht…
    je moogt je fleske water aan boord meenemen…
    fooi aan de bemanning moet je ook niet…
    het is zoals je het bekijk hé Stach

• Whiteshark

Deelnemer
    28 december 2005 om 22:45

Uiteindelijk bewijs je door te zeggen dat je regelmatig “opkuisacties” houdt, dat ik gelijk heb als ik zeg dat er vanalle rommel ligt op de “lokale sites”. Ik heb bovendien nooit gezegd dat dat jullie fout is dat die rommel daar ligt. Ik vind het alleen spijtig dat jullie je klanten op zo’n slechte sites laat duiken. Dat geeft waarschijnlijk een “slecht” beeld over jullie dive-sites. tenzij je de goede sites niet aandoet. Ik heb nog nooit “rommel” achtergelaten. Meestal wat O² bellen da’s al. En als het hoogdringend is wat … maar verder laat ik nooit vaten of verroeste ijzeren baren achter. Eens je een duik of twee op Ras Mohamed gedaan hebt heb je het wel gezien. Het Yolandawrak is maar een hoop WC potten en badkuipen. De rest waren prachtige koralen en Gorgonen en vissen die je na de eerste duik nog vele malen tegenkomt.

Wel is het zo dat we op 1 week 1 muréne gezien hebben en 1 schildpad. Verder was het allemaal maar poverkes.

Ik ben een verwoed naaktslakkenfotograaf (heb meer dan 50 verschillende specimen) en heb in Sharm slechts 1 naaktslak gezien. Dat het de tijd niet was is kul, in Hurghada zie ik er in die tijd elke duik minstens een vijftal. Ik heb nooit gezegd dat dit de schuld van DI is. Ik heb in die week slechts 1 Murène en 1 schildpad gezien. Ik heb nooit gezegd dat dit de schuld van DI is.

Ik wil alleen maar zeggen dat de fauna en flora maar zozo is in Sharm El Sheikh. Niet wat men er allemaal van maakt. De toeslag voor Ras Mohamed was het geld niet waard, de verre tocht naar Tiran was niet slecht maar de extratijd niet waard. Die wordt trouwens van je tussentijd tussen 2 duiken afgetrokken wat resulteert in een tussentijd van ongeveer 1 uurtje. Duikkundig gezien héél weinig dus.

Dat wat je men één van de beste plaatsen in de wereld noemt zie je in Hurghada elke dag bij een duik verder Noord dan Ramada (een duikplaats die eerlijk gezegd ook niks is).
    Murènes komen in Hurghada elk seizoen, elke duik, voor. In Sharm El Naga zie je meer dan wat ik in 1 week in Sharm El Sheikh heb gezien. Daar zie je Naaktslakken, Schildpadden, Spaanse danseressen, Baracuda’s, Krokodilvissen, enz met hopen. Dolfijnen komen er met regelmaat en men heeft er op zodiac afstand, niet zolang geleden zelfs Hamerhaaien gezien.
    Maar daar kan DI niks aan doen, heb ik ook nooit gezegd. ’t Is alleen zo.

Ik heb helemaal niks tegen duikcenter DI, ik zou zelfs zeggen aan iedereen, ga maar eens kijken en “Go, spent your money and see…”!

Ik heb er zo mijn gedacht over…

• Jacky Shark

Deelnemer
    28 december 2005 om 23:08

Whiteshark, hoeveel keer ben je naar S-e-S geweest? Hoeveel keer naar Hurghada?
    Bij me is dit fifti-fifti, 12 keer daar en 12 keer daar, plus de live aboard.
    Alles heeft zijn eigen charme(sharm 😉 ) Ik hou van bepaalde plaatsen in Hurghada, en in Sharm ook…ik haat ook bepalde plaatsen in Sharm. Kijk even: in november hebben we een dag “lokale duiken” gedaan, er waren een hoop nieuwe duikers bij. We mochten kiezen tussen 3 duiken, hetzij, alle 3 of 2 van de 3…de eerste was de check dive site Temple(nie goe, maar voor nieuwelingen perfect, ge kunt niet veel kapot maken)…de 2° was Ras umm sid, de 3° Tower, niet zo slecht. Het is waar dat Paradise zoals ge het zei gisteren teleurstellend is, en toch kun je met een beetje geluk ook mooie dingen zien. Geluk moet je overal hebben, het is een kwestie van puur toeval, juist daar in de richting en het tijdstip dat je aan het kijken waard, hammerhead hebt gezien…ik heb ook hammerhead’s gezien op Thomas en Woodhouse reef, grote murenen, napoleon’s, baraccuda’s, croco’s en roggen, maar niet altijd.
    Ik ben begin maart naar St John’s geweest, haaien in overvloed, manta’s…in oktober ben ik er weeral geweest, 2 grijze rifhaaien en geen manta’s, en toch is St John’s voor me nog niet de slechtste plaats, want we gaan er naar toe in mei volgend jaar.
    Misschien dat we walvishaaien en manta’s en haaien zullen zien (inch Allah) …
    garantie kan helaas niemand je geven…
    Zo, twee shark’s hebben elkanders beter leren kennen, allebei met hun vreugde en verdriet.
    Astrid (Mijn vrouw)love Na’ama bay, en haat Hurghada…en de rest weet je. ;=))

• Zeemeermin

Deelnemer
    28 december 2005 om 23:10

Met deze berichten te lezen merk ik toch een ding. Als duiker wil je toch meer en meer zien.
    Kunnen we ons nog herineren de 1ste duik, toen zagen we hier in België een zoetwaterkreeft of iets dergelijk of zelfs niks en we waren al gelukkig. Toen gingen we naar Egypte en daar ons 1ste napoleon vis. 2de maal een schilpad enz. enz…
    Na zoveel duiken willen we meer en meer zien (macro, grote vis, haaien). Maar duiken is ook iets meer dan “iets” zien (allez voor ons toch) en ik ben nog altijd gelukkig als we een paling, snoek, karper tegenkomen.

@ Jacky,
    Zoals je zegt wij hebben nog ook nooit moeten betalen voor een check dive, misschien dat ze het anders aanbrengen, gaan met u dan op een gemakkelijke plaats (zonder stroming, niet te diep) om te kijken welk vlees ze in de kuip hebben.

en in Egypte hoeft het ook niet altijd naar plaatsen zijn waar er met de boot gedoken wordt, zijn dit jaar naar Dahab geweest en schitterende duiken gedaan.

Groetjes en geniet van wat je zie

• Jacky Shark

Deelnemer
    28 december 2005 om 23:19

Oh vrouwelijke wijsheid, wie heeft u uitgevonden???
    Zo is dat Zeemeermin. Willen we echt alles zien??? Dan is ons ellendige leventje veel te kort daarvoor…
    willen we toch zoveel mogelijk zien??? dan is mijn portefeuille veel te plat hiervoor.
    Yap, Palau, Truk, Fidji, Bora bora e.d zal ik me helaas nooit kunnen permiteren, hoe spijtig het ook is. Ik ben content met wat de RZ me te bieden heeft, en ’t is nie duur.

• Zeemeermin

Deelnemer
    28 december 2005 om 23:24

Voilà si, on c’est compris 😉
    Good night

• Pavamo

Deelnemer
    28 december 2005 om 23:24

@wittenhaai

Ach ja, wat is een slechte duikplaats? Het is niet omdat er hier en daar rommel ligt dat er nix interessants te bespeuren valt, en zeker niet als je in naaktslakken en ander macro leven geintresseerd bent. Iedere duikplaats is een biotoop in beweging en wat je daar te zien krijgt hangt niet alleen af van je kennis van het zien en vinden van bepaalde soorten, maar ook in de eerste plaats van het moment en tijdstip van de duik zelf. Heb zelf al meegemaakt dat duikers op dezelfde duikplaats laaiend enthousiast boven kwamen na de duik en vanalles gezien hadden terwijl voor mij de duik dan weer eerder een saaie bedoening was en vice versa.

De fauna en flora in Sharm omschrijven als “maar zozo” vind ik toch wel een straffe uitspraak, dan moet je volgens mij toch wel héél veel pech gehad hebben tijdens je duiken.

GreetZzz…
    Patrick

• veronique

Deelnemer
    29 december 2005 om 10:25

haai @ witte haai

bedankt voor je kritiek. Misschien had je het “ongeluk” om een slechte duikgids te hebben … Een ding weet ik zeker, je hebt niet met mij gedoken 😉
    In elk geval, als je liever in Hurghada duikt, we hebben ook een duikcentrum in Hurghada locatie HILTON PLAZA 😉
    De reden waarom we in Sharm een eerste duik vanop het huisrif doen – en dat is niet altijd een checkduik – is omdat ons dagelijks bootschema om de andere dag Ras Mohamed en Tiran aandoet en dat zijn nu eenmaal driftduiken en daar is het onmogelijk om nog eventjes wat lood bij te nemen of te wennen aan gehuurde uitrusting of om je eigen uitrusting te checken na de vlucht. Als je nu een superduiker bent of je bent een beginneling, we hebben oog voor jullie veiligheid.

haai @ stach

we bekijken de website en proberen het duidelijker te maken. Binnenkort komt ook de Nederlandse versie op het web. Ik hou jullie op de hoogte.

vorige week baby whale shark 5m in Ras Mohamed Shark’s reef … GELUK GELUK GELUK

Veronique

Page 1 of 3

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader