Duikforum Duikforum Uit fouten leren om niet via Bsac topic verder te gaan

• Creator
    Discussie

Werner
    Participant

Eddy,”Iedere duiker (ook mijn vaste duikmaat) krijgt van mij ALTIJD de maximaal geplande diepte en tijd te horen, en de kompasrichting! Hij/zij weet altijd aan welke zijde van mij dat hij/zij moet zwemmen! ”

plan je duik en duik je plan…
    Er zullen idd. weinig duikers zijn die strikt hun al dan niet afgesproken duikplan volgen.De duiken die ik doe spreken we meestal “in grote lijnen” de diepte en tijd af.
    en alletwee worden ze soms regelmatig overschreden (in samenspraak met de buddy uiteraard).Ben ik nu fout bezig??? ik ben vrijwel zeker van niet, met dien verstande dat de duiken waarover ik het heb zich situeren in Ekeren,t’Ster etc.
    Ook durf ik nogal eens van plaats wisselen links ipv.rechts bv. of er even boven gaan hangen waar ik dan even kijk op hun instrumenten. bij het duiken met 2 of 3 buddyparen dicht bij elkaar heb ik nog meer die neiging om overzicht op de groep te houden (ook al fungeer ik dan niet als hekkesluiter).Als mijn duiken zich zouden situeren in steengroeves/noordzee of plekken waar je snel een behoorlijke diepte kan maken zou ik zonder twijfel de regel van plan je duik duik je plan veel strikter toepassen.

Naast het ‘plan je duik en duik je plan’ zijn de omstandigheden van de duikdag en de duikstek zelf voor mij zeker zo belangrijk dan het duikplan zelf.

• om niet via Bsac topic verder te gaan

Dedjutoch reageerde 17 jaar, 1 maand geleden 2 Leden · 1 Reactie
  • Dedjutoch

Deelnemer
    18 december 2005 om 14:51

@ Werner:

“Er zullen idd. weinig duikers zijn die strikt hun al dan niet afgesproken duikplan volgen.De duiken die ik doe spreken we meestal “in grote lijnen” de diepte en tijd af.
    en alletwee worden ze soms regelmatig overschreden (in samenspraak met de buddy uiteraard).Ben ik nu fout bezig???”

Ik heb met zekerheid de waarheid niet in pacht! Daarvan ben ik voor 100% overtuigd. Ik leer nog alle duiken bij!
    Maar als je mij vraagt: “Ben ik fout bezig?”, dan is mijn antwoord voor dit specifieke item: JA! Hiermee wil ik zeker geen oordeel uitspreken over jou of over je duikervaring.

Ook ik duik zeer vaak met dezelfde duikbuddy, en het verleden heeft (voor mij) uitgewezen, dat het ontbreken van VASTE afspraken je ooit in de problemen brengt! Voor mij liepen de ontstane problemen met een sisser af, en we hebben er achteraf dikwijls om gelachen! Maar… we leerden er wel uit dat “vaste afspraken” een “must” zijn, voor welke duik dan ook! En dit geldt niet enkel op de Noordzee, Middelandse Zee, Oosterschelde,…, neen, ook (en misschien zelfs “eerder”) voor de gemakkelijk en “door en door” gekende duikplaatsen! Vroeg of laat kom je er wel achter! Het is echter beter om “te voorkomen”, dan hoef je er niet achter te komen!

Wees ervan overtuigd: Ik vind van mij persoonlijk dat ik “veilig” duik! En toch dien ik regelmatig mijn “manier van doen” aan te passen, omwille van de veiligheid!

Niet afwijken van je afspraken, kan in uiterste gevallen toch nog eindigen in problemen! Wel afwijken van gemaakte afspraken vergroot de kans op problemen met een factor die we geen van alle willen uitspreken!

Eddy

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader