Duikforum Duikforum Medisch hersenkronkel… temp. lucht.

• Creator
    Discussie

Werner
    Participant

hoeveel is het verschil in C° als men omgevingslucht inademd via de neus dan wel via de mond? (vooraleer deze de longen bereikt).
    Die vraag stelde ik me tijdens de schaatsbeurt daarstraks. En om het door te trekken naar het duiken toe zelfde vraag dan wel hier het verschil tussen perslucht/nitrox via de gewone automaat en bij gebruik van een volgelaatsmasker bij deze laatste ervan uitgaan dat men door de neus ademd.

• hersenkronkel… temp. lucht.

SVp reageerde 17 jaar, 2 maanden geleden 8 Leden · 16 Reacties
  • SVp

Deelnemer
    4 december 2005 om 02:14

Ik heb even gezocht maar niet het juiste antwoord op je vraag gevonden.
    Lucht zou bij een persoon in rust en ademend aan kamert° in de neusholte wel worden opgewarmd tot 36 graden.

Als je je deze vraag stelt in functie van meer of minder warmteverlies, dan is er geen verschil. Je uitgeademde luchtt° is zowizo gelijk aan je lichaamst°. De ingeademde lucht is ook onveranderlijk van t°. Het aantal calorieën dat je er in moet pompen om dezelfde delta-t° te bereiken is natuurlijk ook dezelfde, ongeacht de ingangsweg …

• Werner

Deelnemer
    4 december 2005 om 11:52

ik ga er wel van uit dat de omgevingslucht zich onder de 10C° bevindt,tot zelfs richting vriespunt.

• Stropken

Deelnemer
    4 december 2005 om 11:57

Heb mij ook al afgevraagd hoe o.a. eskimo’s aan -20/-30°C hun gevoeg doen?

En die gasten dan in Siberië waar ik las dat het soms -70/-80°C is!

• Werner

Deelnemer
    4 december 2005 om 13:16

Svp “dezelfde delta-t° te bereiken is natuurlijk ook dezelfde, ongeacht de ingangsweg”
    ik snap niet goed wat je wil zeggen, met die ‘delta’ temp.

en ongeacht de ingangsweg…. het lijkt me logisch dat als je door de mond inademd de lucht in koudere toestand je longen bereikt dan wanneer je dit zou doen als je door de neus ademd waar de lucht opgewarmd wordt, ik vroeg me af wat en hoeveel het verschil zou bedragen in C°.

• roger

Deelnemer
    4 december 2005 om 16:06

Werner,

je vraag moet je een beetje anders stellen. Eerst wat anatomie: longen bestaan uit een hele vertakking van luchtwegen, beginnende bij de hoofdluchtpijp welke vertakt in 3 tot 4 zijtakken, die dan weer vertakken … tot uiteindelijk een hele boel kleine , heel kleine luchtwegjes uitmonden in het einelijke longweefsel; de alveolen. Zo iets als een boom die van stam tot takken en kleine twijgjes uiteindelijk uitmonden in de bladen.

Ok: nu je vraag: hoe nauwer (kleiner) de luchtwegjes, hoe beter de ingeademde lucht in contact komt met onze lichaamstemperatuur. De lucht die toekomt in de alveolen heeft een onderweg zoveel contact gehad dat sowieso deze lucht 37)C zal bedragen, of gelijk aan onze lichaamstemperatuur. Komt daarnog bij dat de lucht die in de alveolen toekomt, onderweg verzadigd werd met H2O (47mmHg) die ook al op lichaamstemperatuur was.

Besluit of de lucht nu via de mond of via de nues kwam: ze is in de alveolen altijd op lichaamstemperatuur. Altijd, al is de buitentemperatuur -80°C !

• Werner

Deelnemer
    4 december 2005 om 16:22

thx Roger.

• SVp

Deelnemer
    5 december 2005 om 00:28

@Werner
    “Delta t°” betekent het verschil in temperatuur tussen de eerste en de volgende toestand.
    Zo kan “delta V” bvb. een VERSCHIL in volume of volts zijn.

Wat Roger verduidelijkt is inderdaad wat ik bedoelde.

MAAR daarmee is Werner zijn vraag niet beantwoord hé mannen …
    Wanneer een mens door de neus ademt, hoeveel graden is de luchtt° dan al gestegen VOOR hij de trachea in verdwijnt ??

• Werner

Deelnemer
    5 december 2005 om 01:01

en dan is er zoiets als de “windchill” factor nog niet meegrekend…en ik dacht dat mijn eerste vraag niet zo moeilijk zou zijn…
    ‘k zal proberen om er niet wakker van te liggen 😉

• SVp

Deelnemer
    5 december 2005 om 01:22

Windchill heeft geen invloed op het onderwerp van je vraag.

• N2Junkie

Deelnemer
    5 december 2005 om 11:25

Je bedoelt dus, is de lucht warmer als hij de longen in komt via de neus ja of nee.
    Ik denk dat het verschil niet veel zal zijn, gezien de afgelegde weg van de lucht niet veel scheelt.
    Het maakt volgens mij ook niet echt uit hoor. Gewoon goed ademen is de boodschap.

Jan

• Luc Dupas

Deelnemer
    5 december 2005 om 13:53

Terug even naar de oorspronkelijke vraagstelling: ja hoor… er is wel degelijk verschil in temperatuur (en ook bijhorend comfort) van de lucht die in de luchtpijp terechtkomt tussen neusademhaling en mondademhaling… En als je het niet gelooft, adem in de winter eens goed een paar keer in via de neus, en dan ter vergelijking eens een paar keer goed in met open mond, en je voelt gelijk het verschil in “kriebeling” achteraan in de keel… 😉
    Gewoon voor je PC zittende maakt het niet veel uit, maar doe dat eens buiten als het vriest… Als je in de winter gaat duiken, bij watertemperaturen rond de 1-2C in Zeeland, dan zit de lucht in je fles op die temperatuur, en die koelt dan bovendien nog even extra af door de adiabatische decompressie (in vooral de eerste trap omdat daar de drukratio het grootst is)… maakt wel een verschil hoor, op dat moment via de tweede trap door je mond inademen, of via een full face mask.
    Het klopt natuurlijk wat Roger zegt dat ter hoogte van de longalveolen je geen verschil meer zal merken, maar bij het begin van de luchtpijp wel…

• Werner

Deelnemer
    5 december 2005 om 20:25

ja Luc, “maar bij het begin van de luchtpijp wel…” als ik nu het verschil eens te weten zou komen in C° want daar was ik het meest benieuwd naar.
    Luc spreek uw contacten ne keer aan 😉

• Luc Dupas

Deelnemer
    5 december 2005 om 20:29

Tja Werner… klein thermokoppeltje achteraan uw keel steken en kijken en ademen he… gewoon de proef doen… 😉

• ecce

Deelnemer
    5 december 2005 om 20:46

Dat hangt ook nog van de vorm van de neus zelf af. Even een stukje overnemen van een artikeltje uit Het Beste, wat overigens geen antwoord op je vraag geeft, maar er zijdelings wel mee te maken heeft:

De vorm van de neus blijkt srek afhankelijk van het klimaat waarin we leven. In het hartje van Afrika zijn de neuzen kort, tamelijk plat met grote neusgaten. Toen de mens naar drogere en koudere milieus verhuisde werden de neuzen langer en dunner, met kleinere neusgaten.
    De neus is niet alleen toegangspoort voor de lucht die we inademen, maar heeft bovendien de taak deze op weg naar onze longen te verwarmen en bevochtigen. In een warm, vochtig klimaat is dat geen groot probleem, vandaar de evolutie van een korte neus met grote neusgaten waardoor grote hoeveelheden lucht snel kunnen worden aan- en afgevoerd. In een koud, droog klimaat moet de neus langer zijn, met smallere neusgaten, zodat er minder lucht tegelijk door kan, die dan voldoende kan worden verwarmd en bevochtigd.

• Grazy Seahorse

Deelnemer
    5 december 2005 om 20:57

Ecce,joengetje toch!Nooit van Darwin’s evolutieleer gehoord!!!

P.S. en als ik naar de’n boks kijk én hun neuzen zitten er niet altijd afrikaners tussen.

• SVp

Deelnemer
    6 december 2005 om 00:16

Dat met dat thermokoppel heb ik zelf al geprobeerd nav deze vraag. Probleem is dat je stralingswarmte krijgt in je mondholte en dat je de meter steeds moet terugtrekken bij uitademing.
    Resultaat : onbetrouwbare meting.

Ik ben er wel van overtuigd dat het zelfs om een paar graden moet gaan. De inwendige oppervlakte van je neusholte is erg groot en tegelijk vrij smal. Door het contactoppervlak, de langzame stroming en het kleine rustvolume moet er een flinke opwarming zijn …

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader