Duikforum Duikforum Reizen URGENT !!!! duikbagage & Thomas cook

• Creator
    Discussie

stijn
    Deelnemer

dag Divers, wie van jullie is er de laatste maanden naar Egypte geweest met Thomas Cook ??
    Ik hoor nu van het reisbureau dat ze tegenwoordig moeilijk doen met duikers aan de check-in op Zaventem. Blijkbaar vragen ze daar supplementair 40 euro om uw duikbagage met alle zorg te behandelen dus in normale omstadigheden mag je 20 kg in de grote bagage hebben en 6 kg in de handbagage. Nu als blijkt dat in de normale bagage 20 kg duikmateriaal zit. dan moet je toch nog die 40 euro bijbetalen !!!! Nu is de vraag heef er hier al iemand dit persoonlijk ervaren of wat voor een geldklopperij is dat daar bij Thomas Cook ?? we vertrekken nu op 6 november met 24 man dus ik ben er niet echt gerust in 24 x 40 = 960 euro voor wat ???? Mvg Stijn

• URGENT !!!! duikbagage & Thomas cook

Pladijs reageerde 17 jaar geleden 29 Leden · 57 Reacties
  • Jean-Marie

Deelnemer
    27 oktober 2005 om 19:23

Ik zou het in ieder geval niet zomaar weglachen. Ik ben in januari naar Egypte geweest en had 40 EUR. bijbetaald zodat ik 40 kg. per persoon kon meenemen, dus last heb ik niet gehad. Ik heb nu voor december een reis geboekt met een Nederlandse touroperator met vertrek vanuit Schiphol : de reisbemiddelaar vertelde me krek hetzelfde verhaal als wat jij hier zopas neerpende en aangezien het een duikreisorganisatie is, veronderstel ik dat ze het kunnen weten. Ik zal het simpelweg oplossen door twee reusachtige koffers mee te nemen en alles dooreen te pakken zodat ze niet kunnen checken wat er nu precies duikspullen en wat kleren en andere zaken zijn.

• stach

Deelnemer
    27 oktober 2005 om 19:44

nog niets van gehoord maar wij hebben per 2 personen 20 kilo bijgeboekt
    dus vermoed dat het wel geen probleem zijn
    tot zondag in zaventem (of in nemo)

• stijn

Deelnemer
    27 oktober 2005 om 20:02

@stach, Neen als je al extra bijboekt is het geen probleem, het is maar als je niet bijboekt dat ze er moeilijk gaan over doen, maar 20 kg is toch 20 kg.

• Carl A

Deelnemer
    27 oktober 2005 om 20:03

Het feit dat het “duikgerief” is speelt geen enkele rol (je hoeft ook niet te vertellen dat je “duiker” bent), wèl het overgewicht telt. En da’s inderdaad simpel op te lossen door extra kilo’s te betalen bij boeking (wij betaalden 20 euro suppl. voor 20 kg extra bagage – vlucht naar Hurghada, 3 november as). (Als je bij incheck moet bijbetalen kost je dat meer dan het dubbele).

• stach

Deelnemer
    27 oktober 2005 om 20:08

is idd bullshit

20 kilo is 20 kilo

of dat nu 20 kilo pluimen is of 20 kilo duikbagage er wordt evenveel mee gesmeten dus ja…

• david

Deelnemer
    27 oktober 2005 om 20:26

staat er ook geen max maat op asl je daar aankomt met 20 kg aan izemo is da een serieus volume

gr david

• belaqua

Deelnemer
    27 oktober 2005 om 20:40

hebben ze bij ons ook geprobeerd
    dan ga je vragen stellen waarom wat als duikmateriaal wordt bestempeld
    dan zeg je dat je enkel een pak en vinnen meehebt in je bagage, niks verkeerd mee toch?
    heb dus niets moeten bijbetalen en mijn reismaten ook niet

groetjes

• duikertje

Deelnemer
    27 oktober 2005 om 20:58

via duitsland met ltu vliegen
    daar heb je 20 kg + 30 kg duikgerief lekker gemakkelijk en niks bijbetalen
    en das goed te doen net zoals schiphol

• Barrel

Deelnemer
    27 oktober 2005 om 21:10

Hadden zo’n anderhalf jaar geleden iets meer dan 20 kilo per persoon (duikgerief + kleding voor 1 week) bij, geen probleem. Wel 14 uur (no joke!) vertraging.

• Jacky Shark

Deelnemer
    27 oktober 2005 om 23:25

Begin oktober met Thomas Cook gevlogen, met amper 20 kg all-in en 5 kg handbagage…niks aan de hand!!! en er stond een grote Scubapro duiker op de reistas gedrukt. Ik heb niks gehoord van de rest, alhoewel SvP en co een business-class hadden.

• Cthulhu

Deelnemer
    28 oktober 2005 om 00:36

We zijn toen ook met Thomas Cook gevlogen en geen enkel probleem gehad met de duikbagage. Je kan wel een duikforfait à 20 euro nemen om dus 20 kg extra mee te nemen.

Het is wel zo dat Transavia in Nederland inderdaad die belachelijke politiek heeft dat als je duikmateriaal bij hebt je automatisch 20 (of is het 25?) Euro dient bij te betalen, los van het gewicht. Maar dd. 1/11 wordt die regel afgeschaft.

• bollingm

Deelnemer
    28 oktober 2005 om 07:10

@Alle,

Net zoals Barrel aanhaalde, geen problemen gehad, wel effectief 14 uur vertraging omdat we moesten wachten op een vliegtuig dat terug van ginder kwam.

Mark

• kleinduikertje

Deelnemer
    28 oktober 2005 om 08:40

Vrienden van ons hebben ons hetzelfde verhaal vertelt. Zij zijn vertrokken met Thomas Cook naar Egypte voor een cruise, ze hadden enkel 2 duikzakken mee (op een cruise heb je niet veel kleren nodig hé) geen overgewicht en ze moesten 20 € per duikzak bij betalen. Andere mensen in hun groep waarvan aan hun bagage niet te herkennen was dat het duikers waren moesten dit niet doen.

• roger

Deelnemer
    28 oktober 2005 om 12:08

Bizar allemaal:

Het duikersforfait, of golfforfait, of eender welk sportforfait van x EURO voor y kilo’s meergewicht is een FACILITEIT, een gunst als het ware, omdat gewooon meergewicht per kilogram erg duur is.

Het kan dus niet dat als je in totaal maar 20 kg mee hebt (dus geen 20 kg overgewicht), en dit duikersmateriaal is, dat je een forfait moet betalen.

Het lijkt me eerder een misinterpretatie van de persoon aan de balie.

Opmerking officieel te stellen aan Thomas Coock.

• Jacky Shark

Deelnemer
    28 oktober 2005 om 12:23

Juist gebeld bij Neckermann(Vlucht Thomas cook).
    Nancy zegt dat alles buiten de gewone bagages, zoals fiets,golftas,surfplank,duikmateriaal moet bij de reisboeking aangegeven worden…en (?) bijbetalen buiten de gewone 20 kg da ge moog meenemen. Hangt ervan af wie aan de balie is denk ik en hoeveel kg in overgewicht dat ge ev.meeneemt.
    Wat is het verschil tussen en chique madame met 10 paar schoenen en 15 toiletten voor ieder dag en met een Samsonite van 5 kg=25 kg…mag door en een arm duiker met een ABL tas en het strikt minimum onder de 20 kg.
    Discriminatie!!!

• Stropken

Deelnemer
    28 oktober 2005 om 20:34

Wel,wel,wel.

Als wij met onze groep aan de balie komen en we zijn met bvb 10 man/vrouw vragen we om het gewicht te globaliseren m.a.w. 10 man/vrouw = 200 kg.Van die 10 man/vrouw zijn er enkele die niet duiken m.a.w. (weeral)mag de rest (duikers)dus méér dan 20 kg meehebben!!!!

• Opperbubbel

Deelnemer
    29 oktober 2005 om 21:08

Stijn,

Wij zijn net terug uit Egypte, met transavia gevlogen; ze hanteren inderdaad een vreemde regel tegenwoordig. Zodra ze het vermoeden hebben dat je duikapparatuur in je tas hebt, vragen ze standaard een toeslag van Euro 50. Ze hebben echter geen recht om te vragen wat je in je koffer hebt; dat is immers verboden. Als je al je duikspullen in een hardschalen koffer stopt en geen overgewicht hebt, maakt het allemaal niet uit.
    Wij waren met een grote groep en niemand wilde inchecken zonder bijbetaling dus hielden we het zaakje mooi op; uiteindelijk mochten we “bij wijze van uitzondering” zo inchecken, maar je bent dus gewaarschuwd. Ik heb wel vernomen dat dit per 1 november a.s. weer verdwijnt.

Hoe dan ook, fijne vakantie!

• Dedjutoch

Deelnemer
    29 oktober 2005 om 21:41

Tja Stijn, zo gaat dat, gij met uw 65 kilogram eigen gewicht, moet voor 40 kg bagage bijbetalen, om dan langs iemand van 120 kg te worden gepropt in’t vliegtuig! En die paljas van 120 kg moest niks bijbetalen omdat hij maar 20 kg in zijne koffer had!
    Is dat eerlijk? Neen, maar ge komt er niet verder mee….

Eddy

• Lazy Charles

Deelnemer
    30 oktober 2005 om 20:54

Net terug van Sharm met Thomas Cook. Ik las bij het inchecken op de balie 29.4 ipv 20.0 er werd gevraagd of er in het gezelschap mensen waren, met onder gewicht wat we volmondig toegaven :-)) Niemand heeft uiteindelijk bij betaald.

• Stropken

Deelnemer
    30 oktober 2005 om 21:59

Wel Charlie,dàt is wat ik hiervoor reeds uitlegde:het gewicht van de bagage van je groep globaliseren.

• Stropken

Deelnemer
    30 oktober 2005 om 22:00

Of verstoade gulder gien schuun vloams meschien??

• Lazy Charles

Deelnemer
    31 oktober 2005 om 10:18

het probleem was dat wij allemaal staalhard beweerden geen overgewicht te hebben als we het samentelden, maar iedereen zat dik boven de 20 :-)). Ik denk dat die mensen hun eigen weegapparatuur niet geloven.

• Jacky Shark

Deelnemer
    31 oktober 2005 om 11:48

IVM het overgewicht nu:
    Als iedereen redelijk binnen de perken blijft, zowel voor hoofdbagages als handbagages en dit wat het gewicht betreft, is dit een noodzaak voor de vluchtgegevens. De piloot weet hoeveel personen hij/zij zal vervoeren, bvb 250.
    250 X 20 KG hoofdbagages= 5000 kg
    250 x 6 KG handbagages= 1500 kg
    Total 6,5 T.
    Samen met het aantaal personen in de “kiste”, pak weg 80 kg x 250=20.000 kg “vlees”…
    Dus een klein 27 T boven het gewicht van zijn AIRBUS.
    Hij zal moeten tanken om dit van de grond weg te rukken, en de vlucht verder te zetten tot zijn bestemming.
    Als iedereen teveel overgewicht neemt, kloppen zijn gegevens niet meer.
    Dan het overgewicht als handbagages. Zijn de bagages rekken boven de rijen stoelen sterk genoeg om het overgewicht te kunnen dragen?
    Ik heb ooit een verslag gelezen van een vlucht waar een deel van de rekken op de passagiers is gevallen wegens te zwaar geladen nadat de vliegtuig in een diepe luchtzak was terecht gekomen.
    Soms vindt ik het terecht dat de in-chek ballie personeel effekes stenger optreden, want teveel is trop en trop is teveel.
    Onrechtvaardig is extrat laten betalen voor 20 kg duikbagages met alles op en aan.

• Stropken

Deelnemer
    31 oktober 2005 om 12:09

Awel Jacky,enkele jaren terug hadden wij een ‘goeie’ piloot (of hij wist dat ik in de’n vlieger zat).Hij had overgewicht en liet dan een gedeelte van zijn brandstof uitpompen.Gevolg was dan dat wij in Wenen moesten landen om bij te tanken,maar zo hebben we nog iets gezien én had iedereen alles mee.

• roger

Deelnemer
    14 november 2005 om 09:22

Ik heb de vraag gesteld aan Thoma Coock.
    Zij antwoorden:

CITAAT
    ” Beste,

Voor dergelijke vragen, kunt u terecht bij uw reisbureau, en niet bij de
    dienst quality op nummer 09/2484930.Vandaar dat u daar geen uitsluitsel kunt krijgen op uw vraag.

Bij deze antwoord ik ivm THOMAS COOK AIRLINES, want elke airline heeft haar
    eigen prijzen.

Als het duikmateriaal in de gewone reiskoffer gestoken wordt en er is geen
    overgewicht, moet de klant niets bijbetalen.
    Indien de klant een duiktas apart meeneemt, moet ervoor betaald worden
    (maximum van 20kg).
    Dit omdat het gaat om bagage met speciale afmetingen en deze op een aparte
    band gaat.

Kostprijs is : voor Rode Zee bestemmingen 40€ heen-terug en voor alle
    andere bestemmingen 60€ heen-terug.

Mvg,
    SPECIAL SERVICE REQUEST DESK
    THOMAS COOK BELGIUM
    tel + 32 9 248 48 40
    fax + 32 9 248 48 58
    PLEASE ALWAYS USE FOLLOWING ADDRESS FOR YOUR REPLIES
    mailto:ssr@thomascook.be
    http://www.thomascook.be

|Marcel Vögeli
    Thomas Cook Belgium NV
    Quality Management
    Front Office Customers Service
    Tel.: 09/248.49.30
    Fax: 09/248.49.31
    mailto:marcel.vogeli@thomascook.be
    http://www.thomascook.be
    EINDE CITAAT

Of dit een antwoord was op mijn vraag ?????

CITAAT:
    Beste,

Gezien 2 telefoontjes naar nummer 09/248.49.30 ons nog geen uitsluitsel
    konden geven, graag antwoord op de volgende vraag:
    Ik dacht dat een duikersforfait een faciliteit was, een gunst dus, om geen
    effectief overgewicht per kilo te moeten betalen, wat uiteraard duurder zou
    zijn.
    Indien een reiziger 5 kg handbagage en maximaal 20 kg bagage mee heeft,
    moet hij dan een duikersforfait betalen ? Mij lijkt van niet .
    Indien in deze 20 kg duikersmateriaal zit, moet hij dan een forfait betalen
    ??? Let wel: er is geen sprake van overgewicht, enkel van WAT er in de
    bagage zit.
    Voor alle duidelijkheid: de andere restricties zijn gerespecteerd, o.m. ivm
    geen duikflessen, geen lood, en lampen in de handbagage.

Graag DRINGEND antwoord, en geld dit antwoord voor al uw bestemmingen ?

EINDE CITAAT

Page 1 of 3

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader